1 015 738 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Stämmer inte. De ska erbjudas vaccination under andra former med övervakning. Gäller inte alla med allergier/läkemedelsöverkänslighetsreaktion dock.Fairlane skrev:
Visst skyddar de mot sjukdom, men graden av skydd är extremt svår att studera.Violina skrev:
Så länge man fortfarande kan bli sjuk så finns det en fortsatt risk för någon form av supermutation som vi kanske inte kan vaccinera oss mot..
Så sålänge vaccinationen inte skyddar mot faktiskt sjukdom (utan bara mot symtom/allvarligt sjukdomstillstånd/död) så är det ju ingen direkt lösning på det stora problemet..
Som nämns tidigare är det ju troligt också att man smittar mindre om man blir infekterad men är asymptomatisk. Dels pga virusnivåer över tid, men även då symptom sprider smitta.
Det kommer definitivt ha betydelse för smittspridningen om de flesta är vaccinerade även om skyddseffekten mot infektion bara är 50% eller dylikt.
Risken för mutationer minskar ju i takt med virusets reproduktion. Givetvis hjälper vaccinationerna mot smitta död och sjukdom men precis som med allt annat i livet är det inte 100%.Violina skrev:
Så länge man fortfarande kan bli sjuk så finns det en fortsatt risk för någon form av supermutation som vi kanske inte kan vaccinera oss mot..
Så sålänge vaccinationen inte skyddar mot faktiskt sjukdom (utan bara mot symtom/allvarligt sjukdomstillstånd/död) så är det ju ingen direkt lösning på det stora problemet..
Det låter på dig som att du tror att vaccinationerna inte har någon betydelse? Det har de, det syns ju redan i Sverige, hur många dödsfall rapporterades i går?
Ja, tror alla kommer få covid med tiden. Det mesta som får fäste stannar kvar och lurar i vassen.. och ploppar dessutom upp i större skala på vissa håll lite då och då (över tid sett).G gaidin skrev:Man smittar betydligt mindre om man inte blir symptomatiskt sjuk så visst kommer vaccinationerna att minska smittan.
Menar du att det inte är skillnad om de flesta i samhället är vaccinerade eller inte? Att hela vaccinationsprogrammet är meningslöst och vi kommer alla att insjukna i Covid i alla fall?
Dessutom förändras/muteras den hela tiden, så för eller senare biter inte vaccinet vi har på ”just den strängen”. Men förhoppningsvis har forskningen DÅ kommit tillräckligt långt inom ämnet att det finns ännubättre vaccin att tillgå.
Tror inte att vaccineringen idag är meningslös för det. Bara att den är inte HELA lösningen på problemet.
FILOSOFISKA FUNDERINGAR:
Smittspridning.. jag brukar ju säga att det där med att leva som vanligt efter att man har vaccinerats.. känns lite som falsk marknadsföring.
Jag är inte superinläst på området covid-19 smittovägar.. jag bara funderar lite ibland
Varför skulle smittan man bär med sig vara annorlunda för att man är vaccinerad? (muterar den / försvinner den bara för man tagit vaccin?)
En kram, en puss en spottloska från någon som bär på viruset.. är väl lika lika smittsamt oavsett om man är vaccinerad eller ej? (att du kanske inte blir lika sjuk/dör är en sak, men det smittar väl lika mycket för det?)
..och om man då säger åt folk att de ska leva ”som vanligt” så kommer det ju i praktiken vara större smittspridning efter vaccineringen än innan..
MEN med förhoppningen att det blir en lindrigare sjukdom för alla och mycket få (helst ingen, men finns alltid något undantag ) döda (under intensivvård) i sjukdomens kölvatten..
Men om vi fortsätter sprida viruset och dessutom börjar resa.. bara för vi vaccinerats - är inte risken för mutationer högre? Och att vi dessutom får in fler sorter i landet (?) vartefter utlandsresenärerna kommer hem.. (man har ju då slagit upp portarna för fri virusfärd..).
.. och om ännu färre känner av att de är sjuka/bär på viruset.. och ändå lever ”som vanligt”.. smittar de inte i själva verket många fler?

Smittspridning.. jag brukar ju säga att det där med att leva som vanligt efter att man har vaccinerats.. känns lite som falsk marknadsföring.
Jag är inte superinläst på området covid-19 smittovägar.. jag bara funderar lite ibland
Varför skulle smittan man bär med sig vara annorlunda för att man är vaccinerad? (muterar den / försvinner den bara för man tagit vaccin?)
En kram, en puss en spottloska från någon som bär på viruset.. är väl lika lika smittsamt oavsett om man är vaccinerad eller ej? (att du kanske inte blir lika sjuk/dör är en sak, men det smittar väl lika mycket för det?)
..och om man då säger åt folk att de ska leva ”som vanligt” så kommer det ju i praktiken vara större smittspridning efter vaccineringen än innan..
MEN med förhoppningen att det blir en lindrigare sjukdom för alla och mycket få (helst ingen, men finns alltid något undantag ) döda (under intensivvård) i sjukdomens kölvatten..
Men om vi fortsätter sprida viruset och dessutom börjar resa.. bara för vi vaccinerats - är inte risken för mutationer högre? Och att vi dessutom får in fler sorter i landet (?) vartefter utlandsresenärerna kommer hem.. (man har ju då slagit upp portarna för fri virusfärd..).
.. och om ännu färre känner av att de är sjuka/bär på viruset.. och ändå lever ”som vanligt”.. smittar de inte i själva verket många fler?
Samhället kommer inte att återgå till det vanliga förrän så pass många är vaccinerade att flockimmuniteten dämpar spridningen. De som vaccineras nu har ju samma restriktioner som alla andra än så länge.Snigla skrev:
FILOSOFISKA FUNDERINGAR:
Smittspridning.. jag brukar ju säga att det där med att leva som vanligt efter att man har vaccinerats.. känns lite som falsk marknadsföring.
Jag är inte superinläst på området covid-19 smittovägar.. jag bara funderar lite ibland
Varför skulle smittan man bär med sig vara annorlunda för att man är vaccinerad? (muterar den / försvinner den bara för man tagit vaccin?)
En kram, en puss en spottloska från någon som bär på viruset.. är väl lika lika smittsamt oavsett om man är vaccinerad eller ej? (att du kanske inte blir lika sjuk/dör är en sak, men det smittar väl lika mycket för det?)
..och om man då säger åt folk att de ska leva ”som vanligt” så kommer det ju i praktiken vara större smittspridning efter vaccineringen än innan..
MEN med förhoppningen att det blir en lindrigare sjukdom för alla och mycket få (helst ingen, men finns alltid något undantag ) döda (under intensivvård) i sjukdomens kölvatten..
Men om vi fortsätter sprida viruset och dessutom börjar resa.. bara för vi vaccinerats - är inte risken för mutationer högre? Och att vi dessutom får in fler sorter i landet (?) vartefter utlandsresenärerna kommer hem.. (man har ju då slagit upp portarna för fri virusfärd..).
.. och om ännu färre känner av att de är sjuka/bär på viruset.. och ändå lever ”som vanligt”.. smittar de inte i själva verket många fler?
![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Tycker du inte att Fass (bipacksedeln) och Läkemedelsverket har tillräckligt bra uppgifter?Violina skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det går utmärkt att rapportera in biverkningar själv till Läkemedelsverket behövs ingen läkare för det.harry73 skrev:
Nej, jag kan inte hitta någon statistik över hur många i min åldersgrupp som fått vaccination och hur många av dessa som drabbats av allvarligare biverkningar..BirgitS skrev:
Allra helst skulle jag också vilja ha i samma åldersspann som det sedan går att hitta (tillförlitlig) statistik över antalet sjuka/intensivvårdade/döda
Innan dess är det svårt för mig att avgöra om jag är villig att ta risken att vaccinera mig.
För att vaccinera sig är ju att garanterat utsätta sig för en risk för biverkningar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är ju inte fråga om nu utan på EU-nivå är det Gröna intyget planerat att vara i drift de sista dagarna i juni och i Sverige kring 1 juni (men då inte komplett eftersom positivt PCR- eller antikroppstest eller negativt nyligt PCR-test inte är med).blackarrow skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Okej, statistik som är särskild noggrann när det gäller biverkningar hittar man nog inte. I någon av fas 3-studierna var det något uppdelat (typ yngre resp. äldre än 65 år) men jag tror inte det var någon nämnvärd skillnad. Du får nog försöka hitta rapporterna från fas 3.Violina skrev:
Nej, jag kan inte hitta någon statistik över hur många i min åldersgrupp som fått vaccination och hur många av dessa som drabbats av allvarligare biverkningar..
Allra helst skulle jag också vilja ha i samma åldersspann som det sedan går att hitta (tillförlitlig) statistik över antalet sjuka/intensivvårdade/döda
När det gäller vilka åldersgrupper som har lagts in på sjukhus har Socialstyrelsen en del statistik: https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
liksom avlidna finns på en annan sida där.
Det är inte riktigt så alla vaccinerade tänker! Det enda de pratar om är att gå ut på restauranger, affärer, museer, aktiviteter, fika ihop och göra sådant de saknat från ”livet innan Corona”G gaidin skrev:
Det är inget prat om restriktioner (varken nya el gamla). Bara att nu blir det äntligen som vanligt igen.
Jag tror/tycker att de borde informera bättre om vad som faktiskt gäller efter vaccination - och förklara varför man fortfarande måste tänka sig för lite.
Det räcker inte med att säga att de får gå affärer, krama sina barn och barnbarn som vanligt, om de är symtomfria - klart man inte kramar sjuka! Men många yngre speciellt verkar ju knappt ha blivit snuviga.. men haft covid ändå..
..är man symtomfri är det svårt att veta att man är sjuk och ännu svårare för människor man träffar att veta!
Ja, statistik över sjuka går ju att hitta ganska noggrann, men det är ju över vaccinerade och biverkningar jag hade velat ha..BirgitS skrev:
Okej, statistik som är särskild noggrann när det gäller biverkningar hittar man nog inte. I någon av fas 3-studierna var det något uppdelat (typ yngre resp. äldre än 65 år) men jag tror inte det var någon nämnvärd skillnad. Du får nog försöka hitta rapporterna från fas 3.
När det gäller vilka åldersgrupper som har lagts in på sjukhus har Socialstyrelsen en del statistik: [länk]
liksom avlidna finns på en annan sida där.
Då hade iaf jag kunnat bilda mig en egen (personlig) uppfattning om det är rätt för mig eller inte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
De allra flesta blir immuna så att de inte får symtom. Israel har väl sett typ 95 % skydd mot symtomatisk sjukdom efter komplett vaccinering.Violina skrev:
Här i tråden rapporterades det för några dagar sen om en engelsk studie som visade att för de som fick symtom efter vaccinering (gällde väl även bara 1 dos) så halverades antalet som smittade en familjemedlem jämfört med kontrollgruppen, så betydligt mindre risk att man smittar någon annan om man får en symtomatisk sjukdom.
Det har även skrivits om en annan (svensk?) studie som gällde även asymtomatisk sjukdom eftersom den omfattade vård- och/eller omsorgspersonal som screenades och även asymtomatisk sjukdom sjönk kraftigt bland vaccinerade.
Man kan konstatera att antalet bekräftade fall har gått ner kraftigt i Israel, trots lättnader, och då är ändå inte alla ens erbjudna att bli vaccinerade än.Violina skrev: