Nissens
Violina Violina skrev:
Kanske, men jag vet inte om jag öht tänker vaccinera mig..

Tittar man på min åldersgrupp så är risken att man (om man har konstaterad covid) behöver intensivvård ca 0,16% och risken att dö ca 0,023%.
Ursprungliga hälsoläget för dessa människor hittar jag ingen statistik om, men jag tror att risken för mig är ännu lägre..
Edit: Faktiska risken är ju garanterat lägre eftersom den enda statistiken jag använder är konstaterade fall, mörkertalet är troligtvis stort vad det gäller antalet sjuka, kanske lika många (eller mer) till som haft sjukdomen..

Jag hittar heller ingen bra statistik över allvarliga biverkningar för de olika vaccinen..
Och hur ser riskerna ut om du får Covid?
Risken är att du väljer större risker om du inte vaccinerar dig...
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och hur ser riskerna ut om du får Covid?
Risken är att du väljer större risker om du inte vaccinerar dig...
Inte en aning, mer än det jag redan skrivit, hittar ingen bra statistik?

Är ju isåfall intresserad av statistik som gäller samma åldersspann så man kan räkna på det..
 
Nissens
Violina Violina skrev:
Inte en aning, mer än det jag redan skrivit, hittar ingen bra statistik?

Är ju isåfall intresserad av statistik som gäller samma åldersspann så man kan räkna på det..
Du kan utgå ifrån att riskerna är större att få problem med covid än att vaccinera sig.
Allt syns inte i statistiken heller. Min dotters kompis som är under 30, frisk och vältränad fick tex precis besked från läkarna om att hon sannolikt aldrig får tillbaka lukt och smaksinne.
Gissar att det inte hamnar i någon statistik...
Jag tror det är något år sedan hon åkte på Covid.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
harry73
D djac skrev:
Jag tycker du ska prata med en vaccinationsläkare, antar att det är lite binärt, antingen finns det samband som gör det vanskligt, eller så finns det inte det. Där jag bor så har VC en läkare som sköter sånt, har vaccin som sitt särintresse, antar att det finns fler sådana.. :)
Man ska vara försiktigt I att anta att läkare kan allt. Sedan blir vaccinering nästan en religion för läkare, där man inte får säga saker som inte passar in i deras bild och som skadar folkets uppfattning om vaccin.
Jag har hört av flera människor som fått vaccin och blivit sjuk därefter med symptom som liknar de nu kända biverkningar, men läkarna vägrade att anmäla det som biverkning.

Ett annat exempel är en ic-koordinator i Holland som igår så att utegångsförbud de hade, inte hade någon effekt på antal patienter på ic.
Alla övriga experter (typ nederländska fhm) blev väldigt upprörda eftersom de var inte helt färdiga med sin egen analys och detta kunde underminera folkets förtroende.

Det är alltså viktigare att folket tror på experterna, även om de har fel, än att de är välinformerade.
 
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det intressanta blir sedan med de vaccinpass man håller på med nu och finns risk att man inte får inresa till vissa länder utan att vara vaccinerad.
Det som kan tyckas vara ett stort problem för en individ kanske inte alls är ett problem för många andra...

Vaccinpass nu?
De känns som lite dålig tajming. Mitt uppe i 3:e vågen och med nya mutationer på gång ska man börja resa!? Vaccin skyddar ju inte helt mot att bli lindrigt sjuk.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det som kan tyckas vara ett stort problem för en individ kanske inte alls är ett problem för många andra...

Vaccinpass nu?
De känns som lite dålig tajming. Mitt uppe i 3:e vågen och med nya mutationer på gång ska man börja resa!? Vaccin skyddar ju inte helt mot att bli lindrigt sjuk.
Eller mot att smitta andra!!!!
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Man ska vara försiktigt I att anta att läkare kan allt. Sedan blir vaccinering nästan en religion för läkare, där man inte får säga saker som inte passar in i deras bild och som skadar folkets uppfattning om vaccin.
Jag har hört av flera människor som fått vaccin och blivit sjuk därefter med symptom som liknar de nu kända biverkningar, men läkarna vägrade att anmäla det som biverkning.

Ett annat exempel är en ic-koordinator i Holland som igår så att utegångsförbud de hade, inte hade någon effekt på antal patienter på ic.
Alla övriga experter (typ nederländska fhm) blev väldigt upprörda eftersom de var inte helt färdiga med sin egen analys och detta kunde underminera folkets förtroende.

Det är alltså viktigare att folket tror på experterna, även om de har fel, än att de är välinformerade.
Allt handlar ju om sannolkheter. Mest sannolikt är vaccinet betydligt midre riskfyllt än att få infektionen.

Sedan väljer man ju om man vill ta en mindre eller en större risk.
 
Nissens Nissens skrev:
Du kan utgå ifrån att riskerna är större att få problem med covid än att vaccinera sig.
Allt syns inte i statistiken heller. Min dotters kompis som är under 30, frisk och vältränad fick tex precis besked från läkarna om att hon sannolikt aldrig får tillbaka lukt och smaksinne.
Gissar att det inte hamnar i någon statistik...
Jag tror det är något år sedan hon åkte på Covid.
Vi har ju inte en aning om hur statistiken för vaccination i min åldersgrupp KOMMER se ut..
Jag hittar ingen tillförlitlig källa på biverkningar som gäller min åldersgrupp..
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Nissens
Violina Violina skrev:
Vi har ju inte en aning om hur statistiken för vaccination i min åldersgrupp KOMMER se ut..
Jag hittar ingen tillförlitlig källa på biverkningar som gäller min åldersgrupp..
Nej, men det mest sannolika är att infektionen är farligare än vaccinet. Det räcker för mig, men andra kan ju vara mer riskbenägna.

Utöver den egoistiska vyn kan man ju tänka att man vill vara en del i att stoppa pandemin. Lätt val för min del. Tyvärr hamnar jag i den stora gruppen med minst risk så jag får vänta lite på vaccineringen...

Detta trots att jag åkte på covidinfektionen i somras, och åkte då på en lunginflammation som nästan tog kål på mig. Det var en upplevelse, hade inte varit sjukskriven på typ 25 år innan det hände...

Oavsett antikroppar så tar jag gärna vaccinet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Du kan utgå ifrån att riskerna är större att få problem med covid än att vaccinera sig.
Den jämförelsen är inte helt korrekt, eftersom det skulle förutsätta att sannolikheten att bli smittad är 100%.

Jämförelsen man ska göra är: "risken att få biverkningar" av vaccin mot "risken att bli smittad" * "risken att bli allvarligt sjuk om man blir smittad".

Lägg till att vissa personer har större risk för biverkningar, vilket väl är orsaken till att personer med känd historik i kraftiga allegier(?) inte ska vaccineras.

Jag tror iofs att det var det du menade och att vi tänker lika, ville bara förtydliga lite.

Därmed inte sagt att det är fel att vaccinera sig. Själv kommer jag göra det när jag får chansen. Dels för att skydda mig själv och dels för att skydda andra.


Jag kommer INTE vaccinera mig för att få något vaccinpass för att kunna nöjesresa. Det borde alla avstå ifrån nu, särskilt de som klagar på hur andra hanterar pandemin.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, men det mest sannolika är att infektionen är farligare än vaccinet. Det räcker för mig, men andra kan ju vara mer riskbenägna.

Utöver den egoistiska vyn kan man ju tänka att man vill vara en del i att stoppa pandemin. Lätt val för min del. Tyvärr hamnar jag i den stora gruppen med minst risk så jag får vänta lite på vaccineringen...

Detta trots att jag åkte på covidinfektionen i somras, och åkte då på en lunginflammation som nästan tog kål på mig. Det var en upplevelse, hade inte varit sjukskriven på typ 25 år innan det hände...

Oavsett antikroppar så tar jag gärna vaccinet.
Problemet (som jag ser det) är att vaccinet är ju inte lösningen?

Man blir inte immun, kan alltså fortfarande bli sjuk, och framförallt så kan man fortfarande smitta andra!

Folk verkar ju tro att vi ska kunna "leva som vanligt" efter vaccination..
Det ser jag som osannolikt..

Så varför då vaccinera sig?

Utsätta sig för en GARANTERAD risk för biverkningar gentemot att EVENTUELLT bli smittad?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Utöver den egoistiska vyn kan man ju tänka att man vill vara en del i att stoppa pandemin. Lätt val för min del. Tyvärr hamnar jag i den stora gruppen med minst risk så jag får vänta lite på vaccineringen...
Med denna logik hade man kunnat tro att folk gör någonting mot att förhindra att en liknande eller ännu värre pandemi bryter ut.
Men hur många nya regler kring djurhållning har kommit? Hur många har ställt om sin kost?
Hur har sjukvården ställt om för att fokusera på att hålla folk friska snarare än symptomfria?
 
Violina Violina skrev:
Problemet (som jag ser det) är att vaccinet är ju inte lösningen?

Man blir inte immun, kan alltså fortfarande bli sjuk, och framförallt så kan man fortfarande smitta andra!

Folk verkar ju tro att vi ska kunna "leva som vanligt" efter vaccination..
Det ser jag som osannolikt..

Så varför då vaccinera sig?

Utsätta sig för en GARANTERAD risk för biverkningar gentemot att EVENTUELLT bli smittad?
Man smittar betydligt mindre om man inte blir symptomatiskt sjuk så visst kommer vaccinationerna att minska smittan.

Menar du att det inte är skillnad om de flesta i samhället är vaccinerade eller inte? Att hela vaccinationsprogrammet är meningslöst och vi kommer alla att insjukna i Covid i alla fall?
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Oavsett antikroppar så tar jag gärna vaccinet.
Det där att vaccin (oavsett tillverkare) skulle vara den definitiva lösningen är konstigt.
Nu sätter man 6 månader som gräns för immunitet efter genomgången sjukdom, men det kan vara mycket längre. Å andra sidan vet man inte hur länge vaccinet skyddar
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Man smittar betydligt mindre om man inte blir symptomatiskt sjuk så visst kommer vaccinationerna att minska smittan.

Menar du att det inte är skillnad om de flesta i samhället är vaccinerade eller inte? Att hela vaccinationsprogrammet är meningslöst och vi kommer alla att insjukna i Covid i alla fall?
Så länge man fortfarande kan bli sjuk så finns det en fortsatt risk för någon form av supermutation som vi kanske inte kan vaccinera oss mot..

Så sålänge vaccinationen inte skyddar mot faktiskt sjukdom (utan bara mot symtom/allvarligt sjukdomstillstånd/död) så är det ju ingen direkt lösning på det stora problemet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.