1 014 085 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Som sagt, det är känsla. Det är inte konstigare än att vissa är flygrädda, andra inte, vissa höjdrädda, andra inte etc.J JBa skrev:Var kommer rädslan från? Troligtvis medias sensationsrapportering om alla biverkningar kring dessa vaccin. Samma personer som nu är rädda för vaccinen hade säkert varit rädda för Alvedon och Ipren om de läste bipacksedeln noggrant och media hade rapporterat alla biverkningar där lika sensationslystet.
Jag är för att alla ska ta egna beslut men jag har svårt att förstå vissa beslut.
Tror presskonferenserna nog är det värsta för de äldre, nästan alla jag känner tittar slaviskt på dem dagtid och nyheterna (surfar liksom inte på internet).J JBa skrev:Var kommer rädslan från? Troligtvis medias sensationsrapportering om alla biverkningar kring dessa vaccin. Samma personer som nu är rädda för vaccinen hade säkert varit rädda för Alvedon och Ipren om de läste bipacksedeln noggrant och media hade rapporterat alla biverkningar där lika sensationslystet.
Jag är för att alla ska ta egna beslut men jag har svårt att förstå vissa beslut.
Samma information ältas om och om igen, så även om det ”bara” är 5 som fått någon biverkning.. eller 20 som dött - så hör de samma sak om och om igen hela dagarna.. så tillslut låter det som om alla dött av biverkningar.
Flera gånger har äldre släktingar ringt och nämt vad de sagt på tv och varit uppgivna.. de ”fick inte göra det” och ”inte det” - allt kändes hopplöst! Men i själva verket brukade de aldrig göra ”det” innan Corona heller.. (men av nån anledning tänkte de aldrig så..)
Är det inte tvärtom?Snigla skrev:
Varje gång man kan skriva att Sverige är värst I klassen och nu kommer sjukvården att kollapsa, skriver/säger man det.
Och det leder till att folk accepterar inskränkningar som man annars aldrig skulle acceptera. Och det till ingen (eller liten) nytta
Tråkigt att det är så med dig. DÅ har man troligen medicinska skäl att låta bli de aktuella vaccinen. Det intressanta blir sedan med de vaccinpass man håller på med nu och finns risk att man inte får inresa till vissa länder utan att vara vaccinerad.Violina skrev:
Hela min sjukdomshistoria finns garanterat inte med i någon journal..
Jag har drabbats av inte mindre än tre anafylaktiska chocker i mitt liv, men jag och min mamma fattade inte vad det var (då), så jag tog bara överdrivet mycket allergi- och astmamediciner, vilade och väntade tills det gick över..
(Har vid ett senare tillfälle då jag berättade detta för en läkare fått en extremt allvarlig blick och blivit tillsagd "nästa gång det händer ska du ringa 112, du har tur som lever")
Vissa vaccin anses mindre lämpliga för extremallergiker, så nej, jag kommer inte ta vilket vaccin somhelst.
Om jag nu överhuvudtaget vaccinerar mig.
De som inte har något bra medicinskt skäl till att undvika vaccin, utan bara är rädda eller är anti-vaxers av något ideologiskt eller religiöst skäl, borde ta en studiedag på IVA för att se hur Covid-19 kan drabba folk.
Eller också kanske vi borde ha likbål på Götaplatsen och Sergels torg, ungefär som i Indien?
Eller också kanske vi borde ha likbål på Götaplatsen och Sergels torg, ungefär som i Indien?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du gjort värnplikten i Sverige?Nissens skrev:
För mig var den inte frivillig utan hade jag vägrat hade jag fått fängelse.
Jag har blivit uppfostrad av mina föräldrar att man ställer upp när det behövs för sina vänner och landet.
Nu vill myndigheterna att vi ska vaccinera oss och där håller jag till 100% med dem och Anders Tegnell om att vi bör göra så. Orsaker är att vi har en pandemi i landet och sjukvården är hårt belastad. Även vår ekonomi är hårt ansträngd med en mycket hög arbetslöshet även om vissa ständigt kör med mantrat att vår ekonomi klarat sig bra så är det riktigt illa med en enorm nota som ska betalas.
Vi har nu en arbetslöshet på 10% och många unga som går ur skolan blir fast i ett utanförskap utan jobb och får bo kvar hemma hos sina föräldrar. Även många utlandsfödda som kommit hit sitter i samma situation. Utan arbete och egen inkomst hamnar de utanför samhället.
Nej det är inte så många som vägrar vaccinera sig men det är ett antal som inte ställer upp och nu ett antal som inte vill ha ett visst vaccin som myndigheterna godkänt åt oss.
Nej jag kallar det inte tvångsvaccineringar utan man ställer frivilligt upp och gör sådant.
Givetvis om man har medicinska skäl så ska man inte göra det.
Precis som jag frivilligt går och röstar på vår regering och riksdag precis som alla bör göra i en demokrati.
Det är tur att det finns väldigt många som tänker samma som mig för de flesta tar sitt vaccin och hjälper till att komma ur detta för Sverige. Och fortfarande många som frivilligt tänker till och röstar i våra demokratiska val.
Man ställer upp.
Jag är inte helt påläst men är det inte så att man i Indien brukar bränna de som avlidit? Här väl till deras religion tror jag och knappast något som är vanligt i Sverige.B b8q skrev:De som inte har något bra medicinskt skäl till att undvika vaccin, utan bara är rädda eller är anti-vaxers av något ideologiskt eller religiöst skäl, borde ta en studiedag på IVA för att se hur Covid-19 kan drabba folk.
Eller också kanske vi borde ha likbål på Götaplatsen och Sergels torg, ungefär som i Indien?
[bild]
Men de kan ju som du beskriver prata med någon som jobbar på IVA och får ta hand om de stackare som allvarligare formerna av covid med tillhörande andra problem.
Man hade kunnat tro det..harry73 skrev:
Men de verkar onekligen stressa/skrämma upp sig själva av just presskonferenserna.. och även om man berättar för dem om andra alternativ och vägar - så återkommer snart samtalet till ”vad de sa på presskonferensen”.
Själv slutade jag titta förra året just för att jag tyckte att de bara ältade samma sak hela tiden.
Jag tycker du ska prata med en vaccinationsläkare, antar att det är lite binärt, antingen finns det samband som gör det vanskligt, eller så finns det inte det. Där jag bor så har VC en läkare som sköter sånt, har vaccin som sitt särintresse, antar att det finns fler sådana..Violina skrev:
Hela min sjukdomshistoria finns garanterat inte med i någon journal..
Jag har drabbats av inte mindre än tre anafylaktiska chocker i mitt liv, men jag och min mamma fattade inte vad det var (då), så jag tog bara överdrivet mycket allergi- och astmamediciner, vilade och väntade tills det gick över..
(Har vid ett senare tillfälle då jag berättade detta för en läkare fått en extremt allvarlig blick och blivit tillsagd "nästa gång det händer ska du ringa 112, du har tur som lever")
Vissa vaccin anses mindre lämpliga för extremallergiker, så nej, jag kommer inte ta vilket vaccin somhelst.
Om jag nu överhuvudtaget vaccinerar mig.
Detta har jag påtalat flera gåner, jag är inte övertygad om att denna "information overflow" för någonting gott med sig. Människor utan kunskap och förmåga att sätta in informationen i rätt sammanhang och perspektiv, inklusive frossande privatspanare, drar fel slutsatser och agerar därefter.Snigla skrev:
Man hade kunnat tro det..
Men de verkar onekligen stressa/skrämma upp sig själva av just presskonferenserna.. och även om man berättar för dem om andra alternativ och vägar - så återkommer snart samtalet till ”vad de sa på presskonferensen”.
Själv slutade jag titta förra året just för att jag tyckte att de bara ältade samma sak hela tiden.
Inser att det finns argument åt andra hållet också, utan infon skulle konspirationsteoretikernas hjärnor snurra ännu fortare.
Som vanligt ligger väl det optimala läget någonstans i mitten, normalfördelning tenderar att funka i de flesta fall...
Hur kunde de gå så illa för Indien?
En populistisk president som säger vad folket vill höra.
Ingen evidensbaserad sjukvård för massorna.
De samlas för religösa böner isf ta till sig vetenskap och agera rationellt.
Presidenten fortsatte säga att de lyckats väl och att covid-19 var över fastän siffrorna vände och visade på en uppgång.
En stor religös festival som hålls vart 12 år kan ju inte ställas in, så kumbh firas och blir ett pågående superspridarevent. Och eftersom det är Indien så handlar det inte om att hundratals samlas. En miljon samlas, reser och sprider smitta.
Så här ser helt enkelt exponentiell tillväxt utan restriktioner ut.
Även om de nu vaccinerar 3 miljoner indier om dagen kommer det att ta 1 år att vaccinera alla, med en första spruta.
Indien som skulle vara världens vaccinfabrik.
En populistisk president som säger vad folket vill höra.
Ingen evidensbaserad sjukvård för massorna.
De samlas för religösa böner isf ta till sig vetenskap och agera rationellt.
Presidenten fortsatte säga att de lyckats väl och att covid-19 var över fastän siffrorna vände och visade på en uppgång.
En stor religös festival som hålls vart 12 år kan ju inte ställas in, så kumbh firas och blir ett pågående superspridarevent. Och eftersom det är Indien så handlar det inte om att hundratals samlas. En miljon samlas, reser och sprider smitta.
Så här ser helt enkelt exponentiell tillväxt utan restriktioner ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om de nu vaccinerar 3 miljoner indier om dagen kommer det att ta 1 år att vaccinera alla, med en första spruta.
Indien som skulle vara världens vaccinfabrik.
Jag har i princip inte varit utanför landets gränser sen 2004, så sålänge det inte bestäms att jag ska börja resa i tjänsten så kommer jag aldrig någonsin behöva ett vaccinpass.optimum skrev:
OM jag vaccinerar mig får vi se (jag är glad att det är ett personligt ställningstagande jag har rätt att ta), och isåfall kommer jag vägra vissa vaccin.
Kanske, men jag vet inte om jag öht tänker vaccinera mig..D djac skrev:
Tittar man på min åldersgrupp så är risken att man (om man har konstaterad covid) behöver intensivvård ca 0,16% och risken att dö ca 0,023%.
Ursprungliga hälsoläget för dessa människor hittar jag ingen statistik om, men jag tror att risken för mig är ännu lägre..
Edit: Faktiska risken är ju garanterat lägre eftersom den enda statistiken jag använder är konstaterade fall, mörkertalet är troligtvis stort vad det gäller antalet sjuka, kanske lika många (eller mer) till som haft sjukdomen..
Jag hittar heller ingen bra statistik över allvarliga biverkningar för de olika vaccinen..
Redigerat:
Gissar att du gillar de tvångssteriliseringarna Sverige genomförde när det begav sig också...optimum skrev:
Har du gjort värnplikten i Sverige?
För mig var den inte frivillig utan hade jag vägrat hade jag fått fängelse.
Jag har blivit uppfostrad av mina föräldrar att man ställer upp när det behövs för sina vänner och landet.
Nu vill myndigheterna att vi ska vaccinera oss och där håller jag till 100% med dem och Anders Tegnell om att vi bör göra så. Orsaker är att vi har en pandemi i landet och sjukvården är hårt belastad. Även vår ekonomi är hårt ansträngd med en mycket hög arbetslöshet även om vissa ständigt kör med mantrat att vår ekonomi klarat sig bra så är det riktigt illa med en enorm nota som ska betalas.
Vi har nu en arbetslöshet på 10% och många unga som går ur skolan blir fast i ett utanförskap utan jobb och får bo kvar hemma hos sina föräldrar. Även många utlandsfödda som kommit hit sitter i samma situation. Utan arbete och egen inkomst hamnar de utanför samhället.
Nej det är inte så många som vägrar vaccinera sig men det är ett antal som inte ställer upp och nu ett antal som inte vill ha ett visst vaccin som myndigheterna godkänt åt oss.
Nej jag kallar det inte tvångsvaccineringar utan man ställer frivilligt upp och gör sådant.
Givetvis om man har medicinska skäl så ska man inte göra det.
Precis som jag frivilligt går och röstar på vår regering och riksdag precis som alla bör göra i en demokrati.
Det är tur att det finns väldigt många som tänker samma som mig för de flesta tar sitt vaccin och hjälper till att komma ur detta för Sverige. Och fortfarande många som frivilligt tänker till och röstar i våra demokratiska val.
Man ställer upp.
Jag gjorde värnplikten och även repmöte. Och då var jag tvungen att göra våld på min egen uppfostran.
Jag har sedan jag var en tvärhand hög fått lära mig att vapen ALDRIG skall riktas mot en människa, och att vapen ALLTID skall betraktas som laddade.
Plötsligt fick jag utbildning i att sikta på mänskliga figurer med ett skarpladdat vapen, och att skjuta dem. Att döda människor.
Visst var det obligatoriskt, men det gick att välja bort. Dock valde jag att gå en utbildning i att döda människor trots att det gick emot varenda fiber i min kropp att sikta och skjuta på folk.
MEN jag valde det själv, det hade varit enklare att vägra. Hade myndigheterna tvingat mig så vete sjutton om jag gjort det.
Så, tvångsvaccineringar är ett riktigt uselt alternativ.
Redigerat: