BirgitS
optimum optimum skrev:
Och jag anser att det borde vara en plikt att alla, som inte av medicinska skäl inte kan, ska vaccinera sig för att minska smittspridningen i samhället och minska belastningen på sjukvården.
Precis samma plikt som den tid då jag gjorde värnplikt för att kunna hjälpa till att försvara mitt fosterland Sverige vid ett eventuellt krig och då med mitt liv som insats.
Även värnplikten slapp man om den stod i konflikt med ens samvete.

Tack och lov lever vi inte i ett totalitärt samhälle utan har många fri- och rättigheter och de ska vi vara rädda om och skydda.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Jag tycker alla dödsfall är tragiska, både djur och människor (gamla och unga) - även om det är naturens gång (och ja.. jag äter kött, är för jakt, för dödsstraff och är för aktiv dödshjälp) att vi alla skall dö någon gång.. förr eller senare.

Det tragiska (för mig) är inte att dö själv, det är de känslorna och tankarna jag blir kvar med när någon annan dör!

Realistiskt bra? Som sagt, inte lätt att svara på..om det ens går :thinking:

Tycker det går så bra det kan med tanke på hur folk fungerar, men det betyder inte att jag tycker det är bra för det..

Har sagt hela tiden att vägen vi valde för Sverige var rätt och jag ser inget annorlunda nu. Är fortfarande helt övertygad om att oavsett om vi stängt ner mer, gjort annorlunda... så hade resultatet varit lika i Sverige idag (eller sämre!).

Det har inte att göra med att de andra länderna gjort fel, eller att forskare/läkare haft fel på nått vis.. utan det har enbart att göra med hur folk i Sverige beter sig (och nej, de beter sig inte likadant i alla länder), på gott och ont.

Men jag kommer aldrig tycka det är ”bra” att folk dör, oavsett om det är 1, 10 pers eller 100 000 pers.

(och ja, det är klart både vi och andra länder gjort misstag längs vägen och dessa har fått konsekvenser.. men det har också hjälpt, speciellt oss i Sverige, att se vilka misstag o svagheter vi hade INNAN Corona kom).
Tack, ja jag känner inte riktigt likadant inför när folk dör, i rätt ordning och under rimliga omständigheter, det är sorgligt men ingen tragedi att de inte levde för evigt.

Håller med om att det är svårt att säga vad bra är, det skulle ju vara att vi inte fick en pandemi och vi slapp lida både konsekvenserna av denna och åtgärderna mot den, men nu var ju realistiskt som gällde... och då blir bra mer som när en olycka händer och någon säger att det gick bra, då är det ju relativt till olyckans potential man menar. Man är med i en bilolycka och 99 av 100 dör i den situationen men du bröt ankeln, då gick det ju bra men ännu bättre kunde det gått utan olycka :)

Gissar väl också att det gått ungefär så bra eller dåligt som det kunde, givet situationen, och att det ska bli intressant att se vad man i framtiden tar till sig av perioden.

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ett ställningstagande, är det naturligtvis. Att det grundas på rädsla, är i och för sig, rätt. Precis som användandet av bilbälte, hjälm, skyddskläder, gå för nära stup, flytväst osv. Sund försiktighet, är ett annat uttryck för samma sak.

Staffans
Ja det är inte lätt men ja, det är ju många som är rädda och tar risker för oss alla, poliser, brandmän, soldater, men de ser sin del i helheten och gör ett val. Jag kan bara prata för mig själv och min pliktkänsla trumfar rädsla i det här fallet, trots att man är rädd kan man ju vara rationell.

Staffans2000
D djac skrev:
trots att man är rädd kan man ju vara rationell.
Ja. Det är man vanligtvis. Men resultatet av rädslan/oron är att du vaccinerar dig i tron att det hjälper dig långsiktigt. Jag avstår (för tillfället) för jag ser de långsiktiga riskerna som ytterst osäkra. Har jag fel, är det mycket bra och har jag rätt, är det mycket illa.

Staffan

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Ja det är inte lätt men ja, det är ju många som är rädda och tar risker för oss alla, poliser, brandmän, soldater, men de ser sin del i helheten och gör ett val.
Nja. Det är nog i de flesta fall mer en fråga om att välja ett jobb man gillar, än någon uppoffring för det allmännas bästa.

Staffans

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hörde så sent som igår från mina föräldrar att de har bekanta som är 65+ som avvaktar vaccin för att de inte vill ha Astra Zenecas vaccin. De har hört om blodproppar och blir oroliga och känner "Jag har redan haft blodproppar, jag vågar inte".
Man kan såklart ha olika åsikter om deras tankar, men att säga "Du är dum!" fungerar inte. Man måste vara tydlig och förklara och förmedla ett förtroende om man ska få dessa personer att vaccinera sig. Logiskt är det solklart med vaccinet, känslomässigt inte alls för många och vill man nå folk måste man första att inte alla människor tänker lika, visa tänker mer matematiskt, andra mer känslomässigt. Det gäller inte bara vaccin utan allt i livet. Förstår man inte det så kommer man inte nå tillräckligt många.
En person som bara ser ena sidan av myntet kommer inte kunna förändra någons syn på vaccinering.

Så här fick maken vara tyst.. när det var oroliga äldre som ville prata vaccinering! Hans värld är svart/vit utan närmare förklaring. Jag själv ser inte världen på riktigt samma sätt alltid..

Vill man få någon att ta vaccinet.. måste man planera det väl.. det tar oftast 1-2 veckor (några samtal med några dagars mellanrum.,)att få dem att komma på ”idén med vaccinering själva” .. vilket är det bästa scenariot.

Då både vill de ta vaccinet, är mindre oroliga och dessutom talar de om för sina vänner i samma ålder att de borde vaccinera sig (y)

De är inte ”dumma” för de är oroliga (det är naturligt), det är alla andra som är ”dumma” som inte förstår deras oro!

Hela livet uppfostras vi till att just tänka själva - att inte lyssna på alla andra.. gå sin egen väg.. osv.

Så görs det även nu..

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även värnplikten slapp man om den stod i konflikt med ens samvete.

Tack och lov lever vi inte i ett totalitärt samhälle utan har många fri- och rättigheter och de ska vi vara rädda om och skydda.
Ja, men du kan tas ut till plikttjänst oavsett. I krig skulle det tillexempel kunna vara att röja upp en hamn efter angrepp, eller bemanna materialtransport.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Tack, ja jag känner inte riktigt likadant inför när folk dör, i rätt ordning och under rimliga omständigheter, det är sorgligt men ingen tragedi att de inte levde för evigt.

Håller med om att det är svårt att säga vad bra är, det skulle ju vara att vi inte fick en pandemi och vi slapp lida både konsekvenserna av denna och åtgärderna mot den, men nu var ju realistiskt som gällde... och då blir bra mer som när en olycka händer och någon säger att det gick bra, då är det ju relativt till olyckans potential man menar. Man är med i en bilolycka och 99 av 100 dör i den situationen men du bröt ankeln, då gick det ju bra men ännu bättre kunde det gått utan olycka :)

Gissar väl också att det gått ungefär så bra eller dåligt som det kunde, givet situationen, och att det ska bli intressant att se vad man i framtiden tar till sig av perioden.
Precis, helst skulle vi knäckt nöten redan innan den kom.. så ingen behövt intensivvård eller dö.. (men som sagt, inte realistiskt under omständigheterna).

Hur man ser på döden är ju väldigt individuellt. Jag förespråkare ju ganska ofta om att man måste normalisera döden i vardagligt prat, att föräldrar som har barn måste ta upp det med dem innan nått faktiskt händer.

Det är inte hälsosamt att gå igenom livet skräckslagen över döden. Man måste förstå att alla som föds måste dö och att det inte är farligt (oavsett vad man nu ”tror på”).

Folk gör allt de kan för att både göra sig yngre och kanske leva längre än andra.. det är ju som att pinka i motvind!

Ingen bör leva för evigt, för det är inget liv!
Ta istället tillvara på tiden man har..

Skjut inte upp det du vill hinna med..

(jaja, jag flummade ut lite.. men vi pratade om döden iaf)

• Älska
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Forskarna har granskat 88 000 barn, som fötts i Sverige under coronapandemin, från den 11 mars till den 31 första januari i år och följt dem fyra veckor efter förlossningen. Av de 88 000 har 2 323 barn fötts av mammor som haft corona under graviditeten eller vid förlossningen. Alla barn har coronatestats under första veckan efter förlossningen. Bara 21 av de nyfödda hade smittats av viruset, troligen efter förlossningen.
– Vi känner oss därför trygga med slutsatsen att viruset inte ökar risken för död hos nyfödda, säger Mikael Norman.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-att-foda-med-corona-okar-inte-risken-for-barnen

Nissens
optimum optimum skrev:
Precis
Och det borde vara obligatoriskt att vaccineras så vi får bukt med pandemin.
Men uppenbarligen litar många inte på myndigheternas hantering av vaccin.

Jag hade valt vilket vaccin som var aktuellt och av hövlighet frågade jag EFTER jag fått sprutan vad det var.
Jag är mycket tacksam för vaccinet och nu är det även kostnadsfritt.
Hatten av för alla som jobbar med vaccinationerna. :heart:
Tvångsvaccineringar? Jösses....
Och nu har du läst kvällspressen igen.... det är inte många som vägrar att vaccinera sig....

P
”Regeringen har gett Folkhälsomyndigheten i uppdrag att ta fram en plan för att stegvis kunna ta bort coronarestriktionerna.

Samtidigt vill socialminister Lena Hallengren och regeringen att FHM analyserar vilka åtgärder som möjligen skulle kunna vara kvar i ett nytt ”normalläge”

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-tar-fram-plan-for-att-oppna-sverige/

Kan det blir kvarstående munskyddskrav i kollektivtrafiken, demonstrationsförbud, trängselbegränsningar på krogen, allmän lockdown i början av varje influensasäsong?

Det finns nog många nya idéer att begränsa medborgares fri- och rättigheter efter att många länder infört ganska hårda restriktioner och medborgarna inte protesterat utan snarare hejat på och skrikit efter mer!

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
En person som bara ser ena sidan av myntet kommer inte kunna förändra någons syn på vaccinering.

Så här fick maken vara tyst.. när det var oroliga äldre som ville prata vaccinering! Hans värld är svart/vit utan närmare förklaring. Jag själv ser inte världen på riktigt samma sätt alltid..

Vill man få någon att ta vaccinet.. måste man planera det väl.. det tar oftast 1-2 veckor (några samtal med några dagars mellanrum.,)att få dem att komma på ”idén med vaccinering själva” .. vilket är det bästa scenariot.

Då både vill de ta vaccinet, är mindre oroliga och dessutom talar de om för sina vänner i samma ålder att de borde vaccinera sig (y)

De är inte ”dumma” för de är oroliga (det är naturligt), det är alla andra som är ”dumma” som inte förstår deras oro!

Hela livet uppfostras vi till att just tänka själva - att inte lyssna på alla andra.. gå sin egen väg.. osv.

Så görs det även nu..
Var kommer rädslan från? Troligtvis medias sensationsrapportering om alla biverkningar kring dessa vaccin. Samma personer som nu är rädda för vaccinen hade säkert varit rädda för Alvedon och Ipren om de läste bipacksedeln noggrant och media hade rapporterat alla biverkningar där lika sensationslystet.

Jag är för att alla ska ta egna beslut men jag har svårt att förstå vissa beslut.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Positiva nyheter, Valneva påbörjar fas-3 studier av sin vaccinkandidat som paketeras i Sverige. [länk]. Det är ett avdödat vaccin, så faktiska coronavirus är det som används. [länk]
Det blir väl första gången effekten av ett nytt coronavaccin studeras i jämförelse med ett referensvaccin, så referensgruppen slipper vara ovaxinerad.
The Phase 3 trial “Cov-Compare”, (VLA2001-301), will compare Valneva’s SARS-CoV-2 vaccine candidate, VLA2001, against AstraZeneca’s conditionally approved vaccine, Vaxzevria[1], in a comparative immunogenicity trial.
Vi får väl hoppas det går bra. Det kan behövas alternativa vaccin i höst.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det blir väl första gången effekten av ett nytt coronavaccin studeras i jämförelse med ett referensvaccin, så referensgruppen slipper vara ovaxinerad.

Vi får väl hoppas det går bra. Det kan behövas alternativa vaccin i höst.
Ja, kanske kan ett helvirus-vaccin vara lite mer robust mot mutationer.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.