harry73
D djac skrev:
Men för mig lämnar det trots allt en lite bitter eftersmak, man vill vara med och njuta av ett öppet och rikt samhälle men när man blir ombedd att hjälpa till så sviker man, inte trevligt faktiskt.
Ett farligt resonemang och jag hoppas vi aldrig blir ett samhälle där man ska offra rätten över sin egen kropp för samhällets "bästa".
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
optimum
H hapazard skrev:
Eller så är det tvärt om. Om man är klar och tydlig med att man får ta det som erbjuds så minskar incitamentet att vänta på något bättre.
Precis
Och det borde vara obligatoriskt att vaccineras så vi får bukt med pandemin.
Men uppenbarligen litar många inte på myndigheternas hantering av vaccin.

Jag hade valt vilket vaccin som var aktuellt och av hövlighet frågade jag EFTER jag fått sprutan vad det var.
Jag är mycket tacksam för vaccinet och nu är det även kostnadsfritt.
Hatten av för alla som jobbar med vaccinationerna. :heart:
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Precis
Och det borde vara obligatoriskt att vaccineras så vi får bukt med pandemin.
Men uppenbarligen litar många inte på myndigheternas hantering av vaccin.

Jag hade valt vilket vaccin som var aktuellt och av hövlighet frågade jag EFTER jag fått sprutan vad det var.
Jag är mycket tacksam för vaccinet och nu är det även kostnadsfritt.
Hatten av för alla som jobbar med vaccinationerna. :heart:
Jag kommer iaf tvärvägra vissa vaccin, om jag vaccinerar mig alls.
 
  • Gilla
  • Älska
garvin och 4 till
  • Laddar…
optimum
Violina Violina skrev:
Jag kommer iaf tvärvägra vissa vaccin, om jag vaccinerar mig alls.
Du litar alltså inte på myndigheternas val av vaccin?
Du anser att du vet mer. Intressant.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Du litar alltså inte på myndigheternas val av vaccin?
Du anser att du vet mer. Intressant.
Vi får väl se hur det blir med Sputnik. Även om det vaccinet blir godkänd tror jag många kommer vilja vägra just den..
 
D
harry73 harry73 skrev:
Ett farligt resonemang och jag hoppas vi aldrig blir ett samhälle där man ska offra rätten över sin egen kropp för samhällets "bästa".
Det är vi redan, vi har totalförsvarsplikt och det kan innefatta skyldigheten att strida och därmed dö.

Vad som redan är en diskussion, utanför pandemin, är just definitionen på krig, det har sedan länge accepterats inom professionen att det inte nödvändigtvis krävs bomber och granater för att klassas som krig, men frågan är inte lätt alls.

Ville mest tänka i ett perspektiv där samhället faktiskt också bygger på solidaritet, inte bara köpa sig fri med skatt, och att inte vilja delta i kampen för att ta sig ur detta samhällshotande tillstånd är ju ett statement, sen att man döljer sig bakom att man är rädd är ju en detalj.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Du litar alltså inte på myndigheternas val av vaccin?
Du anser att du vet mer. Intressant.
Myndigheter gör val som är baserade på vad de anser är bäst för samhället och det är inte nödvändigtvis vad som är bäst för en enskild individ. Jag bestämmer över min kropp i den här frågan liksom i andra frågor.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Vi får väl se hur det blir med Sputnik. Även om det vaccinet blir godkänd tror jag många kommer vilja vägra den.
Är inte aktuellt nu och det är väl Moderna, Pfizer och AZ vi diskuterar eller?
Det var de tre alternativen som kunde vara aktuellt då jag fick mitt vaccin.
Alla lika välkomna då de ger antikroppar så en smitta inte blir så allvarlig.

Förmätet att vara kräsen till det myndigheterna granskat och verkställer.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
Barnläkarföreningen (BLF) har tagit fram rekommendationer för vaccination mot covid-19 för begränsade patientgrupper i åldersgruppen 16–17 år.
De små grupper av unga som Barnläkarföreningen har sammanställt handlar om särskilda grupper med bakomliggande kroniska tillstånd med en generellt ökad risk att bli allvarligt sjuk i virusutlösta luftvägsinfektioner, sannolikt även i SARS-CoV-2.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...d-19-for-sarskilda-grupper-fran-16-ars-alder/
 
D djac skrev:
Jag är nyfiken, du säger att vi inte klarat oss bra, även om vi i jämförelse har klarat oss väldigt bra, jag tror också att många misstag har begåtts men med de resultat vi vet nu kan man nog säga just -bra.

Så, min fråga, hur skulle det, realistiskt, se ut för att du skulle tycka det är bra? Jag vet att frågan är supersvår att svara på så uppfatta inte det som passiv aggresivt, men är ändå intresserad av vad man tänker sig.

Sen kan jag inte hålla med om att alla dödsfall är tragiska, det är en konsekvens av att födas, så jag ser det både som nödvändigt och oundvikligt, sen förekommer det självklart tragedier. I de flesta fall följs kurvan, man föds, lever i hyfsat välmående, till sist blir man gammal och sjuk och dör. Det är väl ungefär normalen och ingen tragedi, det skulle ju göra faktumet att liv uppstår till en tragedi.
Jag tycker alla dödsfall är tragiska, både djur och människor (gamla och unga) - även om det är naturens gång (och ja.. jag äter kött, är för jakt, för dödsstraff och är för aktiv dödshjälp) att vi alla skall dö någon gång.. förr eller senare.

Det tragiska (för mig) är inte att dö själv, det är de känslorna och tankarna jag blir kvar med när någon annan dör!

Realistiskt bra? Som sagt, inte lätt att svara på..om det ens går :thinking:

Tycker det går så bra det kan med tanke på hur folk fungerar, men det betyder inte att jag tycker det är bra för det..

Har sagt hela tiden att vägen vi valde för Sverige var rätt och jag ser inget annorlunda nu. Är fortfarande helt övertygad om att oavsett om vi stängt ner mer, gjort annorlunda... så hade resultatet varit lika i Sverige idag (eller sämre!).

Det har inte att göra med att de andra länderna gjort fel, eller att forskare/läkare haft fel på nått vis.. utan det har enbart att göra med hur folk i Sverige beter sig (och nej, de beter sig inte likadant i alla länder), på gott och ont.

Men jag kommer aldrig tycka det är ”bra” att folk dör, oavsett om det är 1, 10 pers eller 100 000 pers.

(och ja, det är klart både vi och andra länder gjort misstag längs vägen och dessa har fått konsekvenser.. men det har också hjälpt, speciellt oss i Sverige, att se vilka misstag o svagheter vi hade INNAN Corona kom).
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Myndigheter gör val som är baserade på vad de anser är bäst för samhället och det är inte nödvändigtvis vad som är bäst för en enskild individ. Jag bestämmer över min kropp i den här frågan liksom i andra frågor.
Och jag anser att det borde vara en plikt att alla, som inte av medicinska skäl inte kan, ska vaccinera sig för att minska smittspridningen i samhället och minska belastningen på sjukvården.

Precis samma plikt som den tid då jag gjorde värnplikt för att kunna hjälpa till att försvara mitt fosterland Sverige vid ett eventuellt krig och då med mitt liv som insats.

Jag skrivet inte vad jag tycker om de som vägrar de vaccin myndigheterna valt åt oss.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Jag skrivet inte vad jag tycker om de som vägrar de vaccin myndigheterna valt åt oss.
Då skriver jag inte vad jag tycker om dig ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Två nya rapporter:
Födelseland i sig utgör inte en riskfaktor, men flera nationella och internationella studier har visat på en högre risk för allvarlig sjukdom och död i covid-19 bland personer med lägre utbildning, lägre inkomst och bland personer i vissa bostadsområden med trångboddhet.
Bland personer som är 80 år och äldre är vaccinationstäckningen 91 procent bland personer födda i Sverige, enligt uppgifter från Folkhälsomyndighetens nationella vaccinationsregister. Därefter kommer Norden med 85 procent. Nordamerika och EU ligger på 81 respektive 77 procent. Lägst andel vaccinerade ses bland personer födda i Nordafrika med 59 procent och övriga Afrika 44 procent.
För att öka vaccinationstäckningen arbetar landets regioner tillsammans med Folkhälsomyndigheten och flera andra aktörer för att nå ut med tillgänglig och tydlig information, så att alla i Sverige ska kunna göra ett välinformerat val kring sin egen vaccination.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...trikesfodda-har-drabbats-hardare-av-pandemin/
 
Staffans2000
D djac skrev:
att inte vilja delta i kampen för att ta sig ur detta samhällshotande tillstånd är ju ett statement, sen att man döljer sig bakom att man är rädd är ju en detalj.
Ett ställningstagande, är det naturligtvis. Att det grundas på rädsla, är i och för sig, rätt. Precis som användandet av bilbälte, hjälm, skyddskläder, gå för nära stup, flytväst osv. Sund försiktighet, är ett annat uttryck för samma sak.

Staffans
 
optimum optimum skrev:
Du litar alltså inte på myndigheternas val av vaccin?
Du anser att du vet mer. Intressant.
Hela min sjukdomshistoria finns garanterat inte med i någon journal..

Jag har drabbats av inte mindre än tre anafylaktiska chocker i mitt liv, men jag och min mamma fattade inte vad det var (då), så jag tog bara överdrivet mycket allergi- och astmamediciner, vilade och väntade tills det gick över..
(Har vid ett senare tillfälle då jag berättade detta för en läkare fått en extremt allvarlig blick och blivit tillsagd "nästa gång det händer ska du ringa 112, du har tur som lever")

Vissa vaccin anses mindre lämpliga för extremallergiker, så nej, jag kommer inte ta vilket vaccin somhelst.

Om jag nu överhuvudtaget vaccinerar mig.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.