Ulltand Ulltand skrev:
Norge har det vi saknat i pandemin. Förstånd och förmåga till självkritik. För givetvis är ju det ideala i en pandemin att inga människor dör. Ju längre från det man befinner sig ju sämre har man lyckats.

Ett stor sundhetstecken hos norrmännen är att man inser det. En katastrofal svaghet hos oss är att "vi" tycker att vi lyckats. Iaf om ser till de ansvariga och några ivriga själar här i tråden.

Dock representerar det förmodligen inte vad folket tycker i frågan. Skötte Sverige det här bra?
Jag jämför oss inte rakt av med andra länder, varken nu eller innan Corona (erkänner att jag ser om mitt eget hus före andra..).

Jag tycker inte vi klarat oss ”bra” i Corona-tider.. !

Men jag tror vi klarat oss bättre nu än vad vi hade gjort om vi reagerat och agerat som vissa andra länder har gjort!

Folk beter sig inte likadant överallt (i alla länder) Samhället fostrar invånarna och det ändras (tyvärr) inte i ett nafs bara för man vill.. det har tagit många år att bli som vi blivit!

Vilket både är en styrka och en svaghet samtidigt :oops:

Alla dödsfall är givetvis tragiska, oavsett hur/varför människor dött :cry:
 
  • Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Den som röker har större risk att hamna på Iva och att dö om de drabbas av covid-19.
"Tusen personer dör varje månad i Sverige av rökrelaterade sjukdomar." (från videon)
Lungläkare Matz Larsson säger att det finns inget som visar att snus är bra heller.
Det finns ingenting som säger det, nikotin skyddar inte mot covid-19, säger Matz Larsson.
I Storbritannien har man därför haft lyckade kampanjer för att få folk att sluta röka.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...ona-lunglakaren-vill-se-kampanjer-mot-rokning
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Du bör undvika i att spekulera i vad andra tycker.

Det är bra om man uppmärksammat att brister i lagefterlevanden.

Då kan man man skapa lagar för framtiden som som fungerar under en pandemi.

Oaktat lagarna så om det står mellan 14 000 döda eller 500 så väljer man det senare och tar sitt straff.

Annars befinner man sig en situation är man kan och måste göra vad som helst för att lagen säger det. Det finns lagar i Rysslan, Kina och Norkorea och HongKong

Sedan finns det moral och integritet som ibland måste trumfa över.

Ulltand den laglöse
Spekulera? Det är ingen spekulation. Det var ett konstaterande att olika personer viktar olika, inget konstigt med det. Det är några som skrivit här (eller i den gamla tråden) att de vill ha en stark ledare som pekar med hela handen, att man vill införa karantän i strid med gällande lagstiftning etc, så det är knappast en spekulation. Du skriver ju själv att du föredrar att man bryter mot lagen.
När du sen hänvisar till att det finns lagar i Ryssland, Kina, Nordkorea och Hongkong blir det lite surrealistiskt. När Norges statsminister bröt mot norsk lag så bestraffades hon med böter, precis som vilken annan norrman som helst. Du tror väl inte det hänt i Ryssland, Kina, Nordkorea och Hongkong? Kim Yong Il bryter mot lagen och bestraffas?

Det jag skrev var alltså inte spekulation, utan rena fakta. Självklart kan man ha olika åsikter, min är att man ska vara väldigt försiktig med att talla på grundlagen och mänskliga rättigheter, inte ens med motivet att man vill rädda liv. Man öppnar upp för att andra också "vill rädda liv" i framtiden, vilket med fel ledning kan bli ödesdigert. I många länder är folk redo att offra sina liv för att få en frihet, få leva under mänskliga rättigheter etc, medan ledningen säkert kan motivera sitt agerande med att de vill "rädda liv".

Så var fanns då nyheten i mitt inlägg? Ja, se det som en kompplettering av ditt inlägg om vad man i Norge kommit fram till hittills. Det saknades den delen, som man också kommit fram till.
 
  • Gilla
Wide Glide och 6 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Jag tycker inte vi klarat oss ”bra” i Corona-tider.. !

Alla dödsfall är givetvis tragiska, oavsett hur/varför människor dött :cry:
Jag är nyfiken, du säger att vi inte klarat oss bra, även om vi i jämförelse har klarat oss väldigt bra, jag tror också att många misstag har begåtts men med de resultat vi vet nu kan man nog säga just -bra.

Så, min fråga, hur skulle det, realistiskt, se ut för att du skulle tycka det är bra? Jag vet att frågan är supersvår att svara på så uppfatta inte det som passiv aggresivt, men är ändå intresserad av vad man tänker sig.

Sen kan jag inte hålla med om att alla dödsfall är tragiska, det är en konsekvens av att födas, så jag ser det både som nödvändigt och oundvikligt, sen förekommer det självklart tragedier. I de flesta fall följs kurvan, man föds, lever i hyfsat välmående, till sist blir man gammal och sjuk och dör. Det är väl ungefär normalen och ingen tragedi, det skulle ju göra faktumet att liv uppstår till en tragedi.
 
  • Gilla
  • Älska
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
Possible Cross-Reactivity between SARS-CoV-2 Proteins, CRM197 and Proteins in Pneumococcal Vaccines May Protect Against Symptomatic SARS-CoV-2 Disease and Death, NCBI
Abstract: Various studies indicate that vaccination, especially with pneumococcal vaccines, protects against symptomatic cases of SARS-CoV-2 infection and death. This paper explores the possibility that pneumococcal vaccines in particular, but perhaps other vaccines as well, contain antigens that might be cross-reactive with SARS-CoV-2 antigens.
Conclusions: To conclude, there are many reasons to investigate whether pneumococcal, Hib, meningitis and rubella vaccination may protect against SARS-CoV-2 infection or complications. Epidemiologically, a strong inverse association of pneumococcal vaccinations with rates of SARS-CoV-2 rates of disease and death has been documented by two studies [1,2]. The epidemiological association makes sense in terms of the particular proteins found in pneumococcal vaccines that are identified in this study as being potentially protective.
Det kan nog finnas många orsaker till att alla inte reagerar på samma sätt och inte alla blir lika sjuka av covid-19.
Korsimmunitet mellan bakterier och Corona-virus var lite oväntat (för mig iaf).
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Sen kan jag inte hålla med om att alla dödsfall är tragiska, det är en konsekvens av att födas, så jag ser det både som nödvändigt och oundvikligt, sen förekommer det självklart tragedier. I de flesta fall följs kurvan, man föds, lever i hyfsat välmående, till sist blir man gammal och sjuk och dör. Det är väl ungefär normalen och ingen tragedi, det skulle ju göra faktumet att liv uppstår till en tragedi.
Jag kan bara hålla med dig men det är svårt att prata om den ofrånkomliga döden i Sverige. Vi är en sekulär nation och generellt tror vi inte på ett liv efter döden men vi har inte ersatt tron "på livet efter döden" med något annat utan istället hör och läser man ofta "Om jag dör så vill jag...."
Ett accepterande av att detta är vårt enda liv ställer oss obönhörligen inför frågan om vad vi borde göra med våra liv.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag hörde så sent som igår från mina föräldrar att de har bekanta som är 65+ som avvaktar vaccin för att de inte vill ha Astra Zenecas vaccin. De har hört om blodproppar och blir oroliga och känner "Jag har redan haft blodproppar, jag vågar inte".
Man kan såklart ha olika åsikter om deras tankar, men att säga "Du är dum!" fungerar inte. Man måste vara tydlig och förklara och förmedla ett förtroende om man ska få dessa personer att vaccinera sig. Logiskt är det solklart med vaccinet, känslomässigt inte alls för många och vill man nå folk måste man första att inte alla människor tänker lika, visa tänker mer matematiskt, andra mer känslomässigt. Det gäller inte bara vaccin utan allt i livet. Förstår man inte det så kommer man inte nå tillräckligt många.
 
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hörde så sent som igår från mina föräldrar att de har bekanta som är 65+ som avvaktar vaccin för att de inte vill ha Astra Zenecas vaccin. De har hört om blodproppar och blir oroliga och känner "Jag har redan haft blodproppar, jag vågar inte".
Man kan såklart ha olika åsikter om deras tankar, men att säga "Du är dum!" fungerar inte. Man måste vara tydlig och förklara och förmedla ett förtroende om man ska få dessa personer att vaccinera sig. Logiskt är det solklart med vaccinet, känslomässigt inte alls för många och vill man nå folk måste man första att inte alla människor tänker lika, visa tänker mer matematiskt, andra mer känslomässigt. Det gäller inte bara vaccin utan allt i livet. Förstår man inte det så kommer man inte nå tillräckligt många.
Här har den tredje statsmakten en viktig del i att sätta saker i perspektiv. Hade det varit samma fokus på biverkningar för Alvedon eller övriga av våra vanliga NSAID hade många nog avstått även dem.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Blekinge gör som Stockholm och ger 65+ endast AZ-vaccin för att kunna utnyttja allt vaccin de får och inte tvingas slänga vaccin.
[länk]
Även om jag kan förstår detta och det kanske är principiellt rätt så undrar jag om detta är rätt väg att gå. Det är i den gruppen som vaccinationstäckningen måste vara maximal, och frågan är om detta kommer leda till att en betydande andel avstår vaccin.
 
BirgitS
J Jonobe skrev:
Även om jag kan förstår detta och det kanske är principiellt rätt så undrar jag om detta är rätt väg att gå. Det är i den gruppen som vaccinationstäckningen måste vara maximal, och frågan är om detta kommer leda till att en betydande andel avstår vaccin.
Mycket svårt att veta hur det kommer att slå.
Men Stockholm rapporterade i alla fall igår att minst 63 % i gruppen 65-69 år har fått minst en dos och betydligt mer bland ändå äldre så täckningen är redan god även om den borde upp ändå mer förstås.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
J Jonobe skrev:
Även om jag kan förstår detta och det kanske är principiellt rätt så undrar jag om detta är rätt väg att gå. Det är i den gruppen som vaccinationstäckningen måste vara maximal, och frågan är om detta kommer leda till att en betydande andel avstår vaccin.
Håller med om att det är svårt, å ena sidan kan man ju se denna pandemi som ett yttre hot där det är allas skyldighet att delta i kampen, då är de som vägrar dessertörer.

Å andra sidan är det ju inte riktigt så och det resonemanget håller inte riktigt i en diskussion, precis som nämnts innan så måste ju målet gå före medlen, så jag antar att någon slags halvmjuk medelväg är det bästa. Hur nu den ska se ut..

Men för mig lämnar det trots allt en lite bitter eftersmak, man vill vara med och njuta av ett öppet och rikt samhälle men när man blir ombedd att hjälpa till så sviker man, inte trevligt faktiskt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
J
D djac skrev:
Håller med om att det är svårt, å ena sidan kan man ju se denna pandemi som ett yttre hot där det är allas skyldighet att delta i kampen, då är de som vägrar dessertörer.

Å andra sidan är det ju inte riktigt så och det resonemanget håller inte riktigt i en diskussion, precis som nämnts innan så måste ju målet gå före medlen, så jag antar att någon slags halvmjuk medelväg är det bästa. Hur nu den ska se ut..

Men för mig lämnar det trots allt en lite bitter eftersmak, man vill vara med och njuta av ett öppet och rikt samhälle men när man blir ombedd att hjälpa till så sviker man, inte trevligt faktiskt.
Ja... särskilt då det är för den gruppen som vi andra vaccinerar oss.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Även om jag kan förstår detta och det kanske är principiellt rätt så undrar jag om detta är rätt väg att gå. Det är i den gruppen som vaccinationstäckningen måste vara maximal, och frågan är om detta kommer leda till att en betydande andel avstår vaccin.
Eller så är det tvärt om. Om man är klar och tydlig med att man får ta det som erbjuds så minskar incitamentet att vänta på något bättre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.