1 014 363 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
En lättnad för barn för att inte ytterligare försämra deras hälsa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...pril/barn-och-unga-kan-spela-matcher-utomhus/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
De fyra med den indiska varianten som har hittats i Stockholm var på resor utanför Europa och höll sig isolerade hemma från det att de ankom till Sverige och tills de tillfrisknade.
https://www.dn.se/sverige/indisk-variant-hittad-hos-personer-som-rest-utanfor-europa/
Nissens skrev:
Norge har det vi saknat i pandemin. Förstånd och förmåga till självkritik. För givetvis är ju det ideala i en pandemin att inga människor dör. Ju längre från det man befinner sig ju sämre har man lyckats.
Ett stor sundhetstecken hos norrmännen är att man inser det. En katastrofal svaghet hos oss är att "vi" tycker att vi lyckats. Iaf om ser till de ansvariga och några ivriga själar här i tråden.
Dock representerar det förmodligen inte vad folket tycker i frågan. Skötte Sverige det här bra?
Ja, Sverige har klarat sig bättre hittills än de flesta länderna i Europa, både vad gäller överdödlighet och ekonomin.Ulltand skrev:
Norge har det vi saknat i pandemin. Förstånd och förmåga till självkritik. För givetvis är ju det ideala i en pandemin att inga människor dör. Ju längre från det man befinner sig ju sämre har man lyckats.
Ett stor sundhetstecken hos norrmännen är att man inser det. En katastrofal svaghet hos oss är att "vi" tycker att vi lyckats. Iaf om ser till de ansvariga och några ivriga själar här i tråden.
Dock representerar det förmodligen inte vad folket tycker i frågan. Skötte Sverige det här bra?
Oavsett, så är det lite intressant att den Norska coronakommissionen säger att det är alldeles för tidigt att dra slutsatser ännu. Så det kan ju vara klokt att lita på dem, eller hur?
Det är här du går vilse men det är meningslöst att förklara, du har förenklat detta och kanske också andra frågor, så långt att det inte finns några svar längre.Ulltand skrev:
Enligt min mening har Sverige skött det medelmåttigt - eller med andra ord ungefär som jag förväntat mig. Det var länge sedan jag trodde att Sverige var bäst i världen, om jag nu nånsin ens trott det. Vi är bra i vissa grenar och usla på andra.Ulltand skrev:
Bara som en kul jämförelse läste jag om sopor och avfallshantering häromdagen, och insåg att Norge och Danmark bägge producerar nästan dubbelt så många kilo hushållsavfall som Sverige, per person.
Du behöver absolut inte känna så, vi blev nyligen presenterade som "Världens bästa land", inte att blanda ihop med "bäst på allt" för det är vi inte, och detta släpptes häromdagen: https://www.bloomberg.com/news/arti...proves-a-fertile-breeding-ground-for-unicornsB b8q skrev:Det var länge sedan jag trodde att Sverige var bäst i världen, om jag nu nånsin ens trott det. Vi är bra i vissa grenar och usla på andra.
Bara som en kul jämförelse läste jag om sopor och avfallshantering häromdagen, och insåg att Norge och Danmark bägge producerar nästan dubbelt så många kilo hushållsavfall som Sverige, per person.
Läs artikeln, den är bra skriven
För att travestera Bill Gates skulle jag nog sammantaget säga att Sverige är förmodligen det land man ska välja, om man får möjligheten att födas om med slumpvisa förutsättningar.
Det kan ju bero på att du inte har någon "förklaring" som håller i ett intellektuellt kontext.D djac skrev:
Fundera lite på det istället för att anta alla som inte tar dina svar har fel.
Det är ju ett nyktert sätt att se på verkligheten. Kanske jag är lite äldre än du och imo var Sverige det bästa landet i världen i det mesta under 60-90-taletB b8q skrev:
Det är då (håller med dig) inte så överraskande att vi fallit ner till en medelmåttig nivå. Men väldigt frustrerande för det är ju ingen naturlag att bli sämre över tid.
Sett i ett större historiskt perspektiv finns inget land som inte haft en storhet och och ett fall. Före första världskriget var Rumänien ett av världens rikaste länder! För 50 år sedan var Kina ett av det fattigaste.
Det finns säkert en hybrisrisk när allt går bra som är av ondo. Tex tänker jag på när Sverige försökte övertala våra grannar att inte stänga ner och gör mer som vi.
Nja, jag håller med om att det kan ses som off topic, men den stora skillnaden är att jag gläds åt när det går bra för det samhälle jag är del av och du tvärtom.Ulltand skrev:
Det är en tung tid så jag tycker det är ok att lyfta fram även god nyheter.
Det är väl inte helt ovanligt att en del som börjar bli lite till åren och börjar känna sig en smula frånsprungna och obsoleta reflekterar över vad de egentligen åstadkommit och i en strävan att hitta syndabockar skapar sig vanföreställningar om hur mycket bättre allt var "förr" och hur illa det är nu.Ulltand skrev:
Det är ju ett nyktert sätt att se på verkligheten. Kanske jag är lite äldre än du och imo var Sverige det bästa landet i världen i det mesta under 60-90-talet
Det är då (håller med dig) inte så överraskande att vi fallit ner till en medelmåttig nivå. Men väldigt frustrerande för det är ju ingen naturlag att bli sämre över tid.
Fast det är väl främst bland dem man hittar de s k "Sverigevännerna"?
Sluta snacka skit.D djac skrev:
Du har tydligen som din smutsiga agenda att påstå saker som inte stämmer om andra användare.
Förmodligen har du förstått att det är ett effektivt sätt då så klart alla som läser inte orkar gå tillbaka och läsa vad som sagts.
T tanaris skrev:Det är väl inte helt ovanligt att en del som börjar bli lite till åren och börjar känna sig en smula frånsprungna och obsoleta reflekterar över vad de egentligen åstadkommit och i en strävan att hitta syndabockar skapar sig vanföreställningar om hur mycket bättre allt var "förr" och hur illa det är nu.
Fast det är väl främst bland dem man hittar de s k "Sverigevännerna"?
Ja du är kanske bara dåligt påläst kan jag tro men Sverige i ett internationellt perspektiv tappar och har gjort det länge. Det är inga vanföreställningar, det är sant
Det är som AT brukar påpeka vartåt kurvan pekar som är det viktigaste. Däri har han rätt.
Men för riktiga Sverigevänner som du spelar det ingen roll. Sverige måste försvaras oavsett.
Så klart en inställning som till slut leder till fördärv.
Vill man annorlunda kritiserar man allt och ifrågasätter hur det kan göras bättre. Men då måste man också klara av att lägga politiska sympatier åt sidan.
Ulltand fd punkare
Det är ju tämligen uppenbart vem som har som smutsig agenda att påstå saker som inte stämmer om andra användare.Ulltand skrev:
Ja du är kanske bara dåligt påläst kan jag tro men Sverige i ett internationellt perspektiv tappar och har gjort det länge. Det är inga vanföreställningar, det är sant
Det är som AT brukar påpeka vartåt kurvan pekar som är det viktigaste. Däri har han rätt.
Men för riktiga Sverigevänner som du spelar det ingen roll. Sverige måste försvaras oavsett.
Så klart en inställning som till slut leder till fördärv.
Vill man annorlunda kritiserar man allt och ifrågasätter hur det kan göras bättre. Men då måste man också klara av att lägga politiska sympatier åt sidan.
Ulltand fd punkare