BirgitS
En lättnad för barn för att inte ytterligare försämra deras hälsa:
Från och med den 28 april 2021 kan föreningar med lagidrotter anordna en match eller tävlingsdag per lag och vecka utomhus för barn och unga födda 2002 eller senare. För individuella idrotter gäller att barn och unga kan tävla eller delta i en match utomhus max en gång per vecka.
– Fysisk aktivitet främjar en god hälsa.
Det är fortsatt viktigt att alla verksamheter vidtar åtgärder för att minimera risken för smitta.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...pril/barn-och-unga-kan-spela-matcher-utomhus/
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
De fyra med den indiska varianten som har hittats i Stockholm var på resor utanför Europa och höll sig isolerade hemma från det att de ankom till Sverige och tills de tillfrisknade.
Den brittiska, den sydafrikanska och den brasilianska varianten räknas som varianter ”av särskild betydelse”, vilket innebär att de har genetiska förändringar som kan orsaka ökad smittspridning eller påverka immunitet.
Den indiska varianten är en så kallad ”variant under utredning”.
– Den har potential att vara mer smittsam, och med sämre känslighet för antikroppar. Men vi vet inte säkert.
https://www.dn.se/sverige/indisk-variant-hittad-hos-personer-som-rest-utanfor-europa/
 
Nissens Nissens skrev:
Inte ens den Norska Coronakommisionen håller med dig @Ulltand . Du har ju dragit hur många slutsatser som helst alldeles för tidigt. Enligt Norge. :rofl:

Norge har det vi saknat i pandemin. Förstånd och förmåga till självkritik. För givetvis är ju det ideala i en pandemin att inga människor dör. Ju längre från det man befinner sig ju sämre har man lyckats.

Ett stor sundhetstecken hos norrmännen är att man inser det. En katastrofal svaghet hos oss är att "vi" tycker att vi lyckats. Iaf om ser till de ansvariga och några ivriga själar här i tråden.

Dock representerar det förmodligen inte vad folket tycker i frågan. Skötte Sverige det här bra?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Norge har det vi saknat i pandemin. Förstånd och förmåga till självkritik. För givetvis är ju det ideala i en pandemin att inga människor dör. Ju längre från det man befinner sig ju sämre har man lyckats.

Ett stor sundhetstecken hos norrmännen är att man inser det. En katastrofal svaghet hos oss är att "vi" tycker att vi lyckats. Iaf om ser till de ansvariga och några ivriga själar här i tråden.

Dock representerar det förmodligen inte vad folket tycker i frågan. Skötte Sverige det här bra?
Ja, Sverige har klarat sig bättre hittills än de flesta länderna i Europa, både vad gäller överdödlighet och ekonomin.
Oavsett, så är det lite intressant att den Norska coronakommissionen säger att det är alldeles för tidigt att dra slutsatser ännu. Så det kan ju vara klokt att lita på dem, eller hur? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
givetvis är ju det ideala i en pandemin att inga människor dör. Ju längre från det man befinner sig ju sämre har man lyckats.
Det är här du går vilse men det är meningslöst att förklara, du har förenklat detta och kanske också andra frågor, så långt att det inte finns några svar längre.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Dock representerar det förmodligen inte vad folket tycker i frågan. Skötte Sverige det här bra?
Enligt min mening har Sverige skött det medelmåttigt - eller med andra ord ungefär som jag förväntat mig. Det var länge sedan jag trodde att Sverige var bäst i världen, om jag nu nånsin ens trott det. Vi är bra i vissa grenar och usla på andra.

Bara som en kul jämförelse läste jag om sopor och avfallshantering häromdagen, och insåg att Norge och Danmark bägge producerar nästan dubbelt så många kilo hushållsavfall som Sverige, per person.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Det var länge sedan jag trodde att Sverige var bäst i världen, om jag nu nånsin ens trott det. Vi är bra i vissa grenar och usla på andra.

Bara som en kul jämförelse läste jag om sopor och avfallshantering häromdagen, och insåg att Norge och Danmark bägge producerar nästan dubbelt så många kilo hushållsavfall som Sverige, per person.
Du behöver absolut inte känna så, vi blev nyligen presenterade som "Världens bästa land", inte att blanda ihop med "bäst på allt" för det är vi inte, och detta släpptes häromdagen: https://www.bloomberg.com/news/arti...proves-a-fertile-breeding-ground-for-unicorns

Läs artikeln, den är bra skriven

För att travestera Bill Gates skulle jag nog sammantaget säga att Sverige är förmodligen det land man ska välja, om man får möjligheten att födas om med slumpvisa förutsättningar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är här du går vilse men det är meningslöst att förklara, du har förenklat detta och kanske också andra frågor, så långt att det inte finns några svar längre.
Det kan ju bero på att du inte har någon "förklaring" som håller i ett intellektuellt kontext.

Fundera lite på det istället för att anta alla som inte tar dina svar har fel.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
För att travestera Bill Gates skulle jag nog sammantaget säga att Sverige är förmodligen det land man ska välja, om man får möjligheten att födas om med slumpvisa förutsättningar.
Det är amusant att ni nu letar upp saker helt off topic för att stärka Sverigebilden.

Sverigevänner hej!
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
B b8q skrev:
Enligt min mening har Sverige skött det medelmåttigt - eller med andra ord ungefär som jag förväntat mig. Det var länge sedan jag trodde att Sverige var bäst i världen, om jag nu nånsin ens trott det. Vi är bra i vissa grenar och usla på andra.
Det är ju ett nyktert sätt att se på verkligheten. Kanske jag är lite äldre än du och imo var Sverige det bästa landet i världen i det mesta under 60-90-talet

Det är då (håller med dig) inte så överraskande att vi fallit ner till en medelmåttig nivå. Men väldigt frustrerande för det är ju ingen naturlag att bli sämre över tid.

Sett i ett större historiskt perspektiv finns inget land som inte haft en storhet och och ett fall. Före första världskriget var Rumänien ett av världens rikaste länder! För 50 år sedan var Kina ett av det fattigaste.

Det finns säkert en hybrisrisk när allt går bra som är av ondo. Tex tänker jag på när Sverige försökte övertala våra grannar att inte stänga ner och gör mer som vi.
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Det är amusant att ni nu letar upp saker helt off topic för att stärka Sverigebilden.

Sverigevänner hej!
Nja, jag håller med om att det kan ses som off topic, men den stora skillnaden är att jag gläds åt när det går bra för det samhälle jag är del av och du tvärtom.

Det är en tung tid så jag tycker det är ok att lyfta fram även god nyheter.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju ett nyktert sätt att se på verkligheten. Kanske jag är lite äldre än du och imo var Sverige det bästa landet i världen i det mesta under 60-90-talet

Det är då (håller med dig) inte så överraskande att vi fallit ner till en medelmåttig nivå. Men väldigt frustrerande för det är ju ingen naturlag att bli sämre över tid.
Det är väl inte helt ovanligt att en del som börjar bli lite till åren och börjar känna sig en smula frånsprungna och obsoleta reflekterar över vad de egentligen åstadkommit och i en strävan att hitta syndabockar skapar sig vanföreställningar om hur mycket bättre allt var "förr" och hur illa det är nu.

Fast det är väl främst bland dem man hittar de s k "Sverigevännerna"?
 
  • Gilla
gaidin och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, jag håller med om att det kan ses som off topic, men den stora skillnaden är att jag gläds åt när det går bra för det samhälle jag är del av och du tvärtom.
.
Sluta snacka skit.

Du har tydligen som din smutsiga agenda att påstå saker som inte stämmer om andra användare.

Förmodligen har du förstått att det är ett effektivt sätt då så klart alla som läser inte orkar gå tillbaka och läsa vad som sagts.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att en del som börjar bli lite till åren och börjar känna sig en smula frånsprungna och obsoleta reflekterar över vad de egentligen åstadkommit och i en strävan att hitta syndabockar skapar sig vanföreställningar om hur mycket bättre allt var "förr" och hur illa det är nu.
Fast det är väl främst bland dem man hittar de s k "Sverigevännerna"?

Ja du är kanske bara dåligt påläst kan jag tro men Sverige i ett internationellt perspektiv tappar och har gjort det länge. Det är inga vanföreställningar, det är sant

Det är som AT brukar påpeka vartåt kurvan pekar som är det viktigaste. Däri har han rätt.

Men för riktiga Sverigevänner som du spelar det ingen roll. Sverige måste försvaras oavsett.

Så klart en inställning som till slut leder till fördärv.

Vill man annorlunda kritiserar man allt och ifrågasätter hur det kan göras bättre. Men då måste man också klara av att lägga politiska sympatier åt sidan.

Ulltand fd punkare
 
  • Arg
djac
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Ja du är kanske bara dåligt påläst kan jag tro men Sverige i ett internationellt perspektiv tappar och har gjort det länge. Det är inga vanföreställningar, det är sant

Det är som AT brukar påpeka vartåt kurvan pekar som är det viktigaste. Däri har han rätt.

Men för riktiga Sverigevänner som du spelar det ingen roll. Sverige måste försvaras oavsett.

Så klart en inställning som till slut leder till fördärv.

Vill man annorlunda kritiserar man allt och ifrågasätter hur det kan göras bättre. Men då måste man också klara av att lägga politiska sympatier åt sidan.

Ulltand fd punkare
Det är ju tämligen uppenbart vem som har som smutsig agenda att påstå saker som inte stämmer om andra användare.
 
  • Gilla
  • Älska
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.