Nyheten såg bekant ut.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Nyheten såg bekant ut.
Putin blev klar med underlaget i förra veckan!
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nej, @Ulltand är ju expert på området, och han har så många gånger sagt att mask är bättre än att hålla avstånd. Samtidigt vet ju alla med sunt förnuft att det måste finnas ett avstånd som är helt smittsäkert.

Jag är ingen expert, och jag har aldrig sett någon myndighet inom eller utom Sverige som sagt vilket avstånd som kan anses 100% smittsäkert. Bara att vissa avstånd minskar risken avsevärt och därmed är ett mycket bättre skydd än vad mask är.

Men nu ställer du alltså frågan jag själv ställt till mig???

Tror du inte att det är bättre att du ställer den till någon som vet?
Du brukar ju hävda att distans är enda lösningen då du inte anser mask fungerar. Därför intressant att höra vad du anser själv om avstånd?

Jag själv anser att 3-4 meter är säkert men beror givetvis på omständigheterna.
Alltså 3-4 meter inomhus anser jag inte räcker.
Men av FoHM får man ingen hjälp om sådant.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Du brukar ju hävda att distans är enda lösningen då du inte anser mask fungerar. Därför intressant att höra vad du anser själv om avstånd?

Jag själv anser att 3-4 meter är säkert men beror givetvis på omständigheterna.
Alltså 3-4 meter inomhus anser jag inte räcker.
Men av FoHM får man ingen hjälp om sådant.
Det är för att det inte finns ett sådant svar att ge, det beror säkerligen på många faktorer, vinddrag, luftfuktighet, längd hos parterna, temperatur, hur infekterad avsändaren är, många andra saker, ovanpå detta får du lägga kaosteorier då luftströmmar inte låter sig beräknas så enkelt. Jag skulle tro att den eventuella, höftade och avrundade, formeln som skulle kunna produceras, inte kommer att vara så praktisk i dagliga livet, men det gör ju inte att grundtesen att tillräckligt avstånd är enda och bästa skyddet är falsk.

Hur många mål ska man göra för att vinna i fotboll?
Hur fort kan man köra i snöväder?
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Det är för att det inte finns ett sådant svar att ge, det beror säkerligen på många faktorer, vinddrag, luftfuktighet, längd hos parterna, temperatur, hur infekterad avsändaren är, många andra saker, ovanpå detta får du lägga kaosteorier då luftströmmar inte låter sig beräknas så enkelt. Jag skulle tro att den eventuella, höftade och avrundade, formeln som skulle kunna produceras, inte kommer att vara så praktisk i dagliga livet, men det gör ju inte att grundtesen att tillräckligt avstånd är enda och bästa skyddet är falsk.

Hur många mål ska man göra för att vinna i fotboll?
Hur fort kan man köra i snöväder?
Instämmer till samma.
Det är därför jag ansåg FoHM:s råd om armlängds avstånd vara helt åt skogen.
Det beror på omständigheterna.

Jag tror din beskrivning hade varit bra om myndigheterna förklarat för folk för då hade de insett faran i smittspridningen. Precis det du beskriver var det jag fick fram förra våren och använt mig av.

Troligen också orsaken till att FoHM tagit bort ett angivet avstånd som säkert. Det beror på situationen.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Alltså 3-4 meter inomhus anser jag inte räcker.
Men av FoHM får man ingen hjälp om sådant.
Nej, dom förutsätter ju att folk kan tänka lite själv och förstå andemeningen i stället för att bli programmerade med 2mm-intervaller i avstånden.

Prova att tänka själv så skall du se att det klarnar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
G gaidin skrev:
Nej, dom förutsätter ju att folk kan tänka lite själv och förstå andemeningen i stället för att bli programmerade med 2mm-intervaller i avstånden.

Prova att tänka själv så skall du se att det klarnar.
Och det är jag ett levande bevis för då jag fortfarande är frisk.

Så du gick väl på bluffen med armlängds avstånd.
 
D
optimum optimum skrev:
Och det är jag ett levande bevis för då jag fortfarande är frisk.

Så du gick väl på bluffen med armlängds avstånd.
Har inte heller varit sjuk men definitivt fuskat med avståndet, jag tror att exponeringstiden är en stor faktor och nog lyckats bättre där.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Och det är jag ett levande bevis för då jag fortfarande är frisk.

Så du gick väl på bluffen med armlängds avstånd.
Eftersom jag tänker själv insåg jag vad de pratade om, det var dessutom ganska mycket prat redan då om detaljer kring avståndet och FHM förtydligade sig efter någon eller några dagar, detta skedde för över ett år sedan men du har inte fått/sett/brytt dig om den informationen?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Bra beslut, region Stockholm!
Skärmdump av diskussionsforum med text om Region Stockholms vaccineringspolicy för Astra Zenecas vaccin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 9 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Bra beslut, region Stockholm!
[bild]
Tyvärr kommer vägrarna att åka till Uppsala eller Östergötland
 
Dags för Nationell riktlinje kanske?
 
Violina Violina skrev:
Min reaktion?

Jag har slutat både röka och snusa och skulle ALDRIG I LIVET börja med en så urbota korkad grej (igen) bara för att skydda mig mot en sjukdom som för mig (med största sannolikhet) ger en väldigt liten risk för allvarligare sjukdom..
Har någon hintat det?

Tanken är nog mer att man kan behandla Covidsjuka med nikotin om det fungerar, och rädda liv.

Rökning är ju ganska livsfarligt men visste du att snus inte ger cancer och att det halverar risken för MS och Parkinson? Det finns studier som pekar på att nikotin kan bromsa Alzheimer sjukdom och att det ökar koncentrationsförmåga och minne.

Inte många gör det men skillnaden mellan rökning och snusning kan beskrivas som att äta en växt eller att elda upp den och inandas ångorna.

Det är inte nikotinet som är farligt. För det säljs ju fö receptfritt på apoteket,
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har någon hintat det?

Tanken är nog mer att man kan behandla Covidsjuka med nikotin om det fungerar, och rädda liv.

Rökning är ju ganska livsfarligt men visste du att snus inte ger cancer och att det halverar risken för MS och Parkinson? Det finns studier som pekar på att nikotin kan bromsa Alzheimer sjukdom och att det ökar koncentrationsförmåga och minne.

Inte många gör det men skillnaden mellan rökning och snusning kan beskrivas som att äta en växt eller att elda upp den och inandas ångorna.

Det är inte nikotinet som är farligt. För det säljs ju fö receptfritt på apoteket,
Problemet är ju att om det kommer studier som visar att nikotin skyddar mot/hjälper till i behandlingen av covid19 så kommer det säkert vara ett helt gäng med mindre begåvade människor som börjar röka/snusa/whatever på daglig basis och ådra sig andra problem (längre fram i livet) som de aldrig hade fått annars..

Nikotin är ju bland det värsta giftet man kan mata kroppen med (oavsett form) och alla kan bli beroende till den grad att de inte kan förmå sig själva att sluta (inte som med droger där det är receptorerna i hjärnan som bestämmer om man blir riktigt beroende eller inte)

Att nikotin har en mycket positiv effekt på iaf parkinson hade jag faktiskt koll på, men om man nu inte har någon förhöjd risk för den sjukdomen finns det väl ingen anledning att dagligen stoppa i sin kropp gift?

Nikotin säljs inte receptfritt på apotek (har du en aning om hur lite av denna substans det krävs för att döda en människa?) men nikotinprodukter för rök-/snusavvänjning säljs på apotek.. och du måste vara myndig för att få köpa, långt ifrån ett kvitto på att det är en ofarlig produkt..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
visste du att snus inte ger cancer och att det halverar risken för MS och Parkinson? Det finns studier som pekar på att nikotin kan bromsa Alzheimer sjukdom och att det ökar koncentrationsförmåga och minne.

Inte många gör det men skillnaden mellan rökning och snusning kan beskrivas som att äta en växt eller att elda upp den och inandas ångorna.

Det är inte nikotinet som är farligt. För det säljs ju fö receptfritt på apoteket,
Man kan nästan tro att du är snusare, @Ulltand .
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.