1 014 955 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
För er som missat, våra trådvänner som tacksamt både lapar i sig och sprider desinformation/vinklad information om Corona, har blivit berömda, i senaste Lördagsintervjun ger vår SÄPO-chef Klas Friberg dessa ett särskilt omnämnande: https://sverigesradio.se/avsnitt/1693999
Om man vill förstå siffrorna lite bättre så förklaras det ganska bra i denna tråden av Jacob Gudiol: https://twitter.com/jacobgudiol/status/1375010919302979585?s=21
sen kan man såklart som alternativ fortsätta njuta av trollfabrikernas skedmatning.
sen kan man såklart som alternativ fortsätta njuta av trollfabrikernas skedmatning.
Norges Coronakomision granskar sitt arbete men tittar samtidigt på skillnader mot tex Sverige. Alla kan misslyckas men om man inte inser det finns litet hopp om bättring.
Norges coronakommission presenterade under förra veckan sin första delrapport. Kommissionen riktar kritik mot den norska pandemihanteringen på en rad punkter, och lyfter särskilt fram en undermålig krisberedskap. Kommissionen lyfter däremot fram den fortsatta hanteringen av pandemin som god.
Rapportförfattarna gör flera internationella jämförelser och riktar särskilt blicken mot grannländerna Sverige och Danmark, som man menar är bäst lämpade att jämföra sig med på grund av störst likheter.
Sverige noterade under måndagen 13 923 personer döda i covid-19. Siffran kan ställas mot 2 475 personer i Danmark, med 5,8 miljoner invånare, eller 736 personer i Norge, som har cirka 5,4 miljoner invånare.
– Skillnaderna är så stora att det inte går att undgå. När man korrigerar för befolkningsmängd blir det ändå tio gånger högre dödlighet. Det är mycket. Jag vill inte vara kritisk, men det här är uppenbart en skillnad som man i Sverige borde vilja titta närmare på, säger Stener Kvinnsland, professor som lett den norska coronakommissionen.
Flera skillnader
Kommissionen poängterar att det finns likheter mellan länderna, så som att inget av dem har utfärdat utegångsförbud, men lyfter i rapporten fram en rad skillnader:
I Sverige hölls grundskolorna öppna, medan Norge höll stängt i 60 dagar och Danmark i 30 dagar.
I Sverige stängdes inte så kallade icke-essentiella offentliga platser, så som restauranger, butiker och parker. Tvångsåtgärder som både Norge och Danmark nyttjade.
Majoriteten av Schengenländerna, däribland Norge och Danmark, stängde sina gränser för inresande under våren 2020, medan Sverige höll öppet.
Tajmingen i när åtgärder sattes in respektive att Sverige i högre utsträckning baserade åtgärderna på frivillighet och inte förbud.
Kommissionen skriver i rapporten:
”En lärdom tycks vara att om det föreligger en risk för en allvarlig epidemi som kan utvecklas bortom kontroll, så bör åtgärderna sättas in i en tidig fas i stället för att vänta tills det finns utbredd smitta”
Kommissionen pekar också på att strategierna hade skillnader, där man beskriver det som att Norge tidigt riktade in sig på att ”slå ned smittan” medan Sverige valde att ”platta ut kurvan”. Stener Kvinnsland bedömer att det haft stor betydelse för åtgärderna som följde och att det kan ha påverkat utfallet.
– En stor del av skillnaderna tycks bero på det. Det här viruset har visat sig mer smittsamt än vad man trodde från början och att uppnå en jämn kontroll över smittspridningen har ingen heller lyckats med, säger Stener Kvinnsland och fortsätter:
– Även om det just nu ser ut som att den norska strategin gagnat Norge väl, så är det alldeles för tidigt för att dra några slutsatser.
https://www.expressen.se/nyheter/norge-sa-skilde-sverige-ut-sig-i-coronahanteringen/
Norges coronakommission presenterade under förra veckan sin första delrapport. Kommissionen riktar kritik mot den norska pandemihanteringen på en rad punkter, och lyfter särskilt fram en undermålig krisberedskap. Kommissionen lyfter däremot fram den fortsatta hanteringen av pandemin som god.
Rapportförfattarna gör flera internationella jämförelser och riktar särskilt blicken mot grannländerna Sverige och Danmark, som man menar är bäst lämpade att jämföra sig med på grund av störst likheter.
Sverige noterade under måndagen 13 923 personer döda i covid-19. Siffran kan ställas mot 2 475 personer i Danmark, med 5,8 miljoner invånare, eller 736 personer i Norge, som har cirka 5,4 miljoner invånare.
– Skillnaderna är så stora att det inte går att undgå. När man korrigerar för befolkningsmängd blir det ändå tio gånger högre dödlighet. Det är mycket. Jag vill inte vara kritisk, men det här är uppenbart en skillnad som man i Sverige borde vilja titta närmare på, säger Stener Kvinnsland, professor som lett den norska coronakommissionen.
Flera skillnader
Kommissionen poängterar att det finns likheter mellan länderna, så som att inget av dem har utfärdat utegångsförbud, men lyfter i rapporten fram en rad skillnader:
I Sverige hölls grundskolorna öppna, medan Norge höll stängt i 60 dagar och Danmark i 30 dagar.
I Sverige stängdes inte så kallade icke-essentiella offentliga platser, så som restauranger, butiker och parker. Tvångsåtgärder som både Norge och Danmark nyttjade.
Majoriteten av Schengenländerna, däribland Norge och Danmark, stängde sina gränser för inresande under våren 2020, medan Sverige höll öppet.
Tajmingen i när åtgärder sattes in respektive att Sverige i högre utsträckning baserade åtgärderna på frivillighet och inte förbud.
Kommissionen skriver i rapporten:
”En lärdom tycks vara att om det föreligger en risk för en allvarlig epidemi som kan utvecklas bortom kontroll, så bör åtgärderna sättas in i en tidig fas i stället för att vänta tills det finns utbredd smitta”
Kommissionen pekar också på att strategierna hade skillnader, där man beskriver det som att Norge tidigt riktade in sig på att ”slå ned smittan” medan Sverige valde att ”platta ut kurvan”. Stener Kvinnsland bedömer att det haft stor betydelse för åtgärderna som följde och att det kan ha påverkat utfallet.
– En stor del av skillnaderna tycks bero på det. Det här viruset har visat sig mer smittsamt än vad man trodde från början och att uppnå en jämn kontroll över smittspridningen har ingen heller lyckats med, säger Stener Kvinnsland och fortsätter:
– Även om det just nu ser ut som att den norska strategin gagnat Norge väl, så är det alldeles för tidigt för att dra några slutsatser.
https://www.expressen.se/nyheter/norge-sa-skilde-sverige-ut-sig-i-coronahanteringen/
Tid? (I klippet), har lyssnat nu med lite scroll på vissa delar.. men jag måste ha missatD djac skrev:
Noterade inte men minns det som "mitt i" ungefär, det är när han pratar om annan högerextremism vill jag minnas. (av Klas Friberg-blocket alltså)Snigla skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Sverige har mest smittspridning i Europa.
"13 av av de 15 europeiska regioner som är värst drabbade ligger i Sverige, enligt en ny sammanställning från The Economist.
Värst drabbat är Västernorrland – med 654 fall per 100 000 invånare."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/13-svenska-regioner-i-topp-hogst-spridning-i-europa/
Det är tråkigt att så många nu drabbas så nära vaccineringen. Även om dödsfallen gått ner är det en stor påfrestning på sjukvården med ökad vårdskuld som följd samt ett mycket stort antal med långtidscovid.
"13 av av de 15 europeiska regioner som är värst drabbade ligger i Sverige, enligt en ny sammanställning från The Economist.
Värst drabbat är Västernorrland – med 654 fall per 100 000 invånare."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/13-svenska-regioner-i-topp-hogst-spridning-i-europa/
Det är tråkigt att så många nu drabbas så nära vaccineringen. Även om dödsfallen gått ner är det en stor påfrestning på sjukvården med ökad vårdskuld som följd samt ett mycket stort antal med långtidscovid.
Denna länk i inlägget från @djac ovan är värd att upprepas: https://mobile.twitter.com/JacobGudiol/status/1375010936533221380Ulltand skrev:
Sverige har mest smittspridning i Europa.
"13 av av de 15 europeiska regioner som är värst drabbade ligger i Sverige, enligt en ny sammanställning från The Economist.
Värst drabbat är Västernorrland – med 654 fall per 100 000 invånare."
Det är tråkigt att så många nu drabbas så nära vaccineringen. Även om dödsfallen gått ner är det en stor påfrestning på sjukvården med ökad vårdskuld som följd samt ett mycket stort antal med långtidscovid.
Relativt ointressant om det inte rör större städer, detta eftersom antalet personer som kan bli smittade är ganska begränsat betyder det att smittspridningen också snabbt kommer avta.Ulltand skrev:
Sverige har mest smittspridning i Europa.
"13 av av de 15 europeiska regioner som är värst drabbade ligger i Sverige, enligt en ny sammanställning från The Economist.
Värst drabbat är Västernorrland – med 654 fall per 100 000 invånare."
Det är tråkigt att så många nu drabbas så nära vaccineringen. Även om dödsfallen gått ner är det en stor påfrestning på sjukvården med ökad vårdskuld som följd samt ett mycket stort antal med långtidscovid.
Det här är ingen NY nyhet, men jag hade i alla fall missat att strutsar har väldigt bra immunförsvar och att man använt dem för att ta fram antikroppar som man sedan bl.a. impregnerar munskydd med i Japan.
https://www.businesswire.com/news/h...ch-Pharma-USA-Produces-Antibodies-Block-Virus
https://www.businesswire.com/news/h...ch-Pharma-USA-Produces-Antibodies-Block-Virus
Det är lika många smittade nu som i toppen på andra vågen så det är i högsta grad intressant av de skäl jag nämnde.Violina skrev:
Däremot kommer det avta snabbt pga vaccinationen. Kanske runt slutet av maj månad. Många hinner dock bli sjuka tills dess.
Du förstår att detta är fel men driver ändå vidare med en känt felaktig slutsats, varför?Ulltand skrev:
Nej, ändrare testningsstrategier leder inte till någon ökad vårdskuld, gör om gör rätt.Ulltand skrev:
Sverige har mest smittspridning i Europa.
"13 av av de 15 europeiska regioner som är värst drabbade ligger i Sverige, enligt en ny sammanställning från The Economist.
Värst drabbat är Västernorrland – med 654 fall per 100 000 invånare."
[länk]
Det är tråkigt att så många nu drabbas så nära vaccineringen. Även om dödsfallen gått ner är det en stor påfrestning på sjukvården med ökad vårdskuld som följd samt ett mycket stort antal med långtidscovid.