1 014 996 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Snigla skrev:
Det funkar på allas info (alla sammanhang), allt är fritt för tolkning! Det ser man på alla diskussioner här inne.
Även om ni läser samma rapporter är ni sällan helt överens om hur de ska tolkas
Det förklarar ju varför världen ser ut som den gör! Därför människan är så intressant, påminner lite om hur vissa ser ett halvt glas vatten som nästan fullt.. och den andra sidan ser glaset som halvt tomt![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men att det tar månader av återhämtning, efter en kraftig infektion, är inte unikt för Covid-19.Snigla skrev:
Än så länge är det för tidigt med några resultat i frågan, men det är lite skrämmande intressant att få se ”efterbörden” av att ha haft covid - både de som legat på sjukhus och inte..
De långsiktiga effekterna och ev följdproblematik...(vilka permanenta skador som uppstått, vilka skador som läker ut med tid osv)
Har ett par bekanta som är sjukskriva nu av efterföljande problem.
Den ena vet jag inte riktigt vilket fel denne är sjukskriven för, men den andra lider av hjärntrötthet (Går inte att jobba mer än några timmar i sträck, sedan återhämtning dubbelt upp), det är månaders sjukskrivning...
Dessutom har jag en hel del som beklagar sig att de inte kan träna på samma sätt längre, andningen/syresättningen verkar inte direkt reagera som innan de var sjuka. Även korta pass gör att de tappat andan totalt (alltså de har inte varit sjuka nyligen, utan förra året tror jag)
För att ta ett anekdotiskt exempel:
När jag var ung och spelade ishockey på absolut elitnivå, jag var alltså i toppkondition på alla sätt, så fick jag "influensan från helvetet" (som inkluderade sjukhusvård) i oktober. Jag kunde inte delta fullt ut i träningen med mitt lag, än mindre spela matcher på hela resten av säsongen. Det var först framme i april året efter, som jag var med och tränade helt och fullt.
Det är vanligt att känna sig svag och ofullkomlig efter en infektion, och ju värre/mer långdragen infektionen varit, desto längre tid kan det ta innan man blir som före infektionen, om man ens någonsin blir det.
"Långtidscovid" drar på sig mycket uppmärksamhet, eftersom såpass många haft just den sjukdomen det senaste året.
Tyvärr har långdragna besvär efter influensa, lunginflammationer, eller andra infektionssjukdomar aldrig fått den uppmärksamhet som dessa besvär förtjänar.
Detta sagt utan att vilja förminska dina bekantas upplevelse.
Fast just detta tror jag alla utom "alarmisterna" är väldigt överens om..S skogaliten skrev:Men att det tar månader av återhämtning, efter en kraftig infektion, är inte unikt för Covid-19.
För att ta ett anekdotiskt exempel:
När jag var ung och spelade ishockey på absolut elitnivå, jag var alltså i toppkondition på alla sätt, så fick jag "influensan från helvetet" (som inkluderade sjukhusvård) i oktober. Jag kunde inte delta fullt ut i träningen med mitt lag, än mindre spela matcher på hela resten av säsongen. Det var först framme i april året efter, som jag var med och tränade helt och fullt.
Det är vanligt att känna sig svag och ofullkomlig efter en infektion, och ju värre/mer långdragen infektionen varit, desto längre tid kan det ta innan man blir som före infektionen, om man ens någonsin blir det.
"Långtidscovid" drar på sig mycket uppmärksamhet, eftersom såpass många haft just den sjukdomen det senaste året.
Tyvärr har långdragna besvär efter influensa, lunginflammationer, eller andra infektionssjukdomar aldrig fått den uppmärksamhet som dessa besvär förtjänar.
Detta sagt utan att vilja förminska dina bekantas upplevelse.
Det är bara det att alla som får "vanliga" influensor alla andra år och blir långtidssjuka har inget nyhetsvärde..
Sen är det ju få (inga?) som har haft någon sjukdom tidigare som verkligen verkar skydda mot denna influensa, så därför blir så många fler så mycket sjukare..
Ingen fara, jag tror inte (än iaf) att det är unikt för just covid.. som du säger har flera sjukdomar/infektioner/virus en jäkla återhämtningstid. Det är dock troligen mer märkbart på de som tränar mycket! Vanliga Svenssons pressar sig inte alltid lika hårt.. (dvs märker inte av det alltid på samma sätt, även om de eg lider av samma återhämtningsproblem).S skogaliten skrev:Men att det tar månader av återhämtning, efter en kraftig infektion, är inte unikt för Covid-19.
För att ta ett anekdotiskt exempel:
När jag var ung och spelade ishockey på absolut elitnivå, jag var alltså i toppkondition på alla sätt, så fick jag "influensan från helvetet" (som inkluderade sjukhusvård) i oktober. Jag kunde inte delta fullt ut i träningen med mitt lag, än mindre spela matcher på hela resten av säsongen. Det var först framme i april året efter, som jag var med och tränade helt och fullt.
Det är vanligt att känna sig svag och ofullkomlig efter en infektion, och ju värre/mer långdragen infektionen varit, desto längre tid kan det ta innan man blir som före infektionen, om man ens någonsin blir det.
"Långtidscovid" drar på sig mycket uppmärksamhet, eftersom såpass många haft just den sjukdomen det senaste året.
Tyvärr har långdragna besvär efter influensa, lunginflammationer, eller andra infektionssjukdomar aldrig fått den uppmärksamhet som dessa besvär förtjänar.
Detta sagt utan att vilja förminska dina bekantas upplevelse.
Men vi vet inte än vad som kommer vara permanenta skador och inte.. de har ju sett förändringar i hjärnan och i lungorna.. och frågan är om de kommer ge nått permanent men som de lider av.. eller ej.
Vissa sjukdomar ger permanenta skador andra inte
Jo, men att spekulera på det sättet, som framförallt sensationspressen gör redan nu, tycker jag är oseriöst och bara spekulativt, piskar upp onödig oro och gör säkert några till sjuka. Studier av långtidssymtom gör man såklart bäst efter just, lång tid, annars är det per definition inte långtidssymtom.Snigla skrev:
Ingen fara, jag tror inte (än iaf) att det är unikt för just covid.. som du säger har flera sjukdomar/infektioner/virus en jäkla återhämtningstid. Det är dock troligen mer märkbart på de som tränar mycket! Vanliga Svenssons pressar sig inte alltid lika hårt.. (dvs märker inte av det alltid på samma sätt, även om de eg lider av samma återhämtningsproblem).
Men vi vet inte än vad som kommer vara permanenta skador och inte.. de har ju sett förändringar i hjärnan och i lungorna.. och frågan är om de kommer ge nått permanent men som de lider av.. eller ej.
Vissa sjukdomar ger permanenta skador andra inte![]()
Sverige ser ut att ha navigerat bra i pandemin jämfört med resten av EU både mänskligt och ekonomiskt!
Under 2020 tillhör Sverige den tredjedelen av länderna med lägst överdödlighet, och endast Danmark drabbades mindre negativt ekonomiskt än Sverige!
Ett bra betyg trots allt elände och alla dysterkvistar! Det visar att Svenska myndigheter definitivt hanterat situationen riktigt bra så långt!
https://omni.se/a/86083r
Under 2020 tillhör Sverige den tredjedelen av länderna med lägst överdödlighet, och endast Danmark drabbades mindre negativt ekonomiskt än Sverige!
Ett bra betyg trots allt elände och alla dysterkvistar! Det visar att Svenska myndigheter definitivt hanterat situationen riktigt bra så långt!
https://omni.se/a/86083r
Bihar prepares to vaccinate those between 18-44 years with Covishield, [IndiaToday]
Covishild är namnet på AstraZs vaccin i Indien.
Två vaccintillverkare i Indien har avtal om att tillverka Sputnik V.
Det blir intressant att följa. Jag avstår att räkna på biverkningar.
En crore är 100lakh, Det blir alltså 54,6 miljoner vaccineringar med Start 1/5.
Covishild är namnet på AstraZs vaccin i Indien.
Två vaccintillverkare i Indien har avtal om att tillverka Sputnik V.
Det blir intressant att följa. Jag avstår att räkna på biverkningar.
Det kanske är fel men det har inte så stor betydelse i så fallG gaidin skrev:
Man har nämligen jämfört överdödligheten efter influensa och där är den väldigt låg. Men efter covid är den hög.
Det är inte alltså veteranerna du skall zooma in på utan vad viruset gör med oss.
Ja om man jämför med det sämsta länderna i världen (EU) så sticker vi inte ut speciellt mycket.Nissens skrev:
Sverige ser ut att ha navigerat bra i pandemin jämfört med resten av EU både mänskligt och ekonomiskt!
Under 2020 tillhör Sverige den tredjedelen av länderna med lägst överdödlighet, och endast Danmark drabbades mindre negativt ekonomiskt än Sverige!
Ett bra betyg trots allt elände och alla dysterkvistar! Det visar att Svenska myndigheter definitivt hanterat situationen riktigt bra så långt!
[länk]
Men om man jämför med närliggande länder med liknande förutsättningar är det en katastrof.
Själv är jag inte speciellt nöjd med 14.000 döda när vi kunde legat i samma liga som resten norden.
Och nej jag tycker inte heller att spanien eller tex england hanterat detta bra.
Du verkar vara nöjd så länge det går att hitta en gruppering där vi ligger hyfsat till. Det skulle ju betyda att du också var nöjd om vi haft 100.000 döda så länge vi inte är sist i europatoppen.
Precis, det var ju det jag sa..D djac skrev:Jo, men att spekulera på det sättet, som framförallt sensationspressen gör redan nu, tycker jag är oseriöst och bara spekulativt, piskar upp onödig oro och gör säkert några till sjuka. Studier av långtidssymtom gör man såklart bäst efter just, lång tid, annars är det per definition inte långtidssymtom.
.. det var ju bara ett inlägg från mig ! (Inget pressrelaterat) - tänkte mer att om en 5 år ungefär bör vi kunna se helheten bättre över covid o ev efterspel.. och då även kunna jämföra oss med andra länder.
Det är jag iaf intresserad av.
Lite nyheter då.
USA släpper 60 miljoner doser av Astras vaccin
USA kommer att skicka vidare upp till 60 miljoner doser av Astra Zenecas covid-19-vaccin till andra länder, meddelar Vita huset.
”USA kommer att släppa 60 miljoner Astra Zeneca-doser till andra länder när de blir tillgängliga”, skriver Vita husets rådgivare Andy Slavitt på Twitter.
Beskedet kommer efter kritik om att landet hamstrar vaccin medan andra länder blir utan.
USA:s regering meddelade nyligen att landet ska skicka ungefär fyra miljoner doser av bolagets vaccin till Kanada och Mexiko. TT-Reuters
Och
Just nu vaccineras en halv miljon svenskar i veckan och Sveriges kurva över antalet personer som fått minst en dos stiger brant uppåt.
– Vi kommer att ligga på den nivån under hela sommaren, säger Sverige vaccinsamordnare Richard Bergström.
Från DN. https://www.dn.se/sverige/500-000-svenskar-far-vaccin-varje-vecka/
USA släpper 60 miljoner doser av Astras vaccin
USA kommer att skicka vidare upp till 60 miljoner doser av Astra Zenecas covid-19-vaccin till andra länder, meddelar Vita huset.
”USA kommer att släppa 60 miljoner Astra Zeneca-doser till andra länder när de blir tillgängliga”, skriver Vita husets rådgivare Andy Slavitt på Twitter.
Beskedet kommer efter kritik om att landet hamstrar vaccin medan andra länder blir utan.
USA:s regering meddelade nyligen att landet ska skicka ungefär fyra miljoner doser av bolagets vaccin till Kanada och Mexiko. TT-Reuters
Och
Just nu vaccineras en halv miljon svenskar i veckan och Sveriges kurva över antalet personer som fått minst en dos stiger brant uppåt.
– Vi kommer att ligga på den nivån under hela sommaren, säger Sverige vaccinsamordnare Richard Bergström.
Från DN. https://www.dn.se/sverige/500-000-svenskar-far-vaccin-varje-vecka/
Nissens skrev:
Inte så svårt att svara på!......Nissens skrev:
... smittsäkert avstånd såklart!
och är också övertygad om att om man inte har den dåliga självkänslan inklusive behovet av att trycka ner andra(liknande mobbarna på arbetsplatserna o vissa här) så kommer man vara starkare rustad till att klara av en svår sjukdom
Själv tycker jag att min fråga var väldigt tydlig, men den gick tydligen att missförstå.B brfbo skrev:
När jag frågar efter vilket det smittsäkra avståndet är så svarar du att det är ”det smittsäkra” avståndet som är svaret???
Jösses...
Du kan gärna ge oss vad FoHM anser som säkert avstånd.Nissens skrev:
Har du kollat vad de anger som du fick länk på tidigare?
"Nya allmänna råd: Håll avstånd och ta personligt ansvar"
Här kommer den igen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...na-rad-hall-avstand-och-ta-personligt-ansvar/
Svar: Det finns inget avstånd angivet där.
Vad anser du själv är tillräckligt avstånd?
Nej, @Ulltand är ju expert på området, och han har så många gånger sagt att mask är bättre än att hålla avstånd. Samtidigt vet ju alla med sunt förnuft att det måste finnas ett avstånd som är helt smittsäkert.optimum skrev:
Jag är ingen expert, och jag har aldrig sett någon myndighet inom eller utom Sverige som sagt vilket avstånd som kan anses 100% smittsäkert. Bara att vissa avstånd minskar risken avsevärt och därmed är ett mycket bättre skydd än vad mask är.
Men nu ställer du alltså frågan jag själv ställt till mig???
Tror du inte att det är bättre att du ställer den till någon som vet?