G gaidin skrev:
Nu var det ditt påstående om att krigsveteraner från USA skulle höra till de starkaste invånarna när det i proincip är tvärt om.
Nähädu, jag har minsann sett alla Rambo-filmerna! :cool:
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nähädu, jag har minsann sett alla Rambo-filmerna! :cool:
:)
Nu är det ju så att just Rambo (Boken och första filmen) försöker visa just hur svårt det är för krigsveteraner att klara sig i samhället och hitta sin roll...

Men man kan ju kolla på någon Marvelfilm och se hur det funkar där, det är väl mer nära Ulltands verklighet
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nu var det ditt påstående om att krigsveteraner från USA skulle höra till de starkaste invånarna när det i proincip är tvärt om.
Hela ditt resonemang faller, som vanligt.

Kan du inte ge dig in i författarbranchen i stället? Du har ju en otrolig fantasi och borde kunna skriva utmärkta manus för scifi/fantasy med ditt galna tänkande.

Nu får du ta och lugna ner dig lite och läs på om uppträdandekoden för forumet.

Jag citerar studiens sammanfattning och diskutera gärna den istället för min person. Det ju så klart inte jag som påstår att dödligheten ökar med 60%. Resultat kommer från en vetenkspalig studie.

Hur dpirekt den går att översätta har jag redan kommenterat. Här finns en osäkerhet men att det är en stor överdödlighet efter en covid19 infektion är tämligen säkert.

""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the following six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients. Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.

“These later deaths due to long-term complications of the infection are not necessarily recorded as deaths due to COVID-19,” Al-Aly said. “As far as total pandemic death toll, these numbers suggest that the deaths we’re counting due to the immediate viral infection are only the tip of the iceberg.”
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här finns en osäkerhet men att det är en stor överdödlighet efter en covid19 infektion är tämligen säkert.
Om du menar i Sverige så är det en gissning från din sida som inte alls är "tämligen säkert".
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu får du ta och lugna ner dig lite och läs på om uppträdandekoden för forumet.

Jag citerar studiens sammanfattning och diskutera gärna den istället för min person. Det ju så klart inte jag som påstår att dödligheten ökar med 60%. Resultat kommer från en vetenkspalig studie.

Hur dpirekt den går att översätta har jag redan kommenterat. Här finns en osäkerhet men att det är en stor överdödlighet efter en covid19 infektion är tämligen säkert.

""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the following six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients. Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.

“These later deaths due to long-term complications of the infection are not necessarily recorded as deaths due to COVID-19,” Al-Aly said. “As far as total pandemic death toll, these numbers suggest that the deaths we’re counting due to the immediate viral infection are only the tip of the iceberg.”
Nu ifrågasatte inte jag studien utan ditt påstående om att krigsveteraner hör till de starkaste grupperna i samhället.

Det är ju ett helt vansinnigt påstående och totalt felaktigt.

Eller tror du på det själv?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Min fråga är:
Vid vilket avstånd från en covid-19 smittad person kan man vara säker på att inte bli smittad?
Oavsett genuppsättning.
Ok, åter igen lämnar du en fråga obesvarad, denna gången trots att du bad om den @Ulltand
Skall man tolka det som att du inte har kunskapen och hoppas att frågan skall glömmas bort?

Samma beteende som du anklagar andra för...
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jösses, vilken konspirationsteori du håller på med. En litet faktum som att det inte blev någon rapport från en studie blåser du upp till en väldigt stor konspiration.
Det enda som är otroligt är din teori.

Under förra året kom Cecilia Magnussons forskargrupp i stället fram till:
Swedish snus use is associated with mortality: a pooled analysis of eight prospective studies
Fast det där handlar ju inte om Covid-19? Utan om allmän dödlighet, via sammanställning av stora studier.

Ursäkta för OT, men

Tyvärr inkluderar man data som är så gammalt, (tidigaste använda studien från 1978, så att det blir knepigt att dra korrekta slutsatser, samtidigt som man hamnar i den tidsperiod, när snusare i Sverige hade lägre medelinkomst än medel, och främst förekom i "arbetarklassen". Dock har man exkluderat en studie från bakgrundsmaterialet, som berörde "byggnadsarbetare". Någonstans under 1990-talet, så ändras användningen av snus i Sverige, och blir mer allmänt förekommande, inom alla socialgrupper och inom alla utbildningsnivåer.

Om man tittar på sammanställningen över deltagarna,så kan man se att "snusarna", har signifikant lägre utbildnngsnivå, samt signifikant högre alkoholkonsumtion än "kontrollgruppen".

Vi vet alla att hög alkoholkonsumtion, och låg utbildningsnivå, tydligt ökar risken för sjuklighet och död i hjärt-kärlsjukdom, och risken för diabetes typ 2.

Den här studien, har alltså använt grunddata, som inte isolerar ut faktorn "att snusa".

Studien är alltså tämligen värdelös, för att bevisa överdödlighet hos snusare. Den visar snarare det vi redan vet, att högalkoholkonsumtion är hälsofarligt, och att det är vanligt med hög alkoholkonsumtion hos socioekonomiskt svaga grupper...

Jag har läst andra studier om snus, där man gjort stora ansträngningar, för att isolera ut "snus" som enda hälsofaktor, och då har man kommit fram till helt andra resultat.
Det finns enligt dessa studier en svag men ändå signifikant ökad risk för förhöjt blodtryck, och det finns en ännu svagare, men dock förhöjd risk för bukspottkörtelcancer.
I flera av dessa studier finns det spekulationer om att de antioxidanter som man får i sig via snus, skulle ha vissa hälsobefrämjande effekter.
 
Vem behöver vaccin och munskydd, det räcker väl med ett skyddsglas till mobiltelefonen? :rofl:
Förpackning för mobilskärmskydd som påstår eliminera 95% av coronavirus och 99,9% av stafylokocker och E. coli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Fast det där handlar ju inte om Covid-19? Utan om allmän dödlighet, via sammanställning av stora studier.

Ursäkta för OT, men

Tyvärr inkluderar man data som är så gammalt, (tidigaste använda studien från 1978, så att det blir knepigt att dra korrekta slutsatser, samtidigt som man hamnar i den tidsperiod, när snusare i Sverige hade lägre medelinkomst än medel, och främst förekom i "arbetarklassen". Dock har man exkluderat en studie från bakgrundsmaterialet, som berörde "byggnadsarbetare". Någonstans under 1990-talet, så ändras användningen av snus i Sverige, och blir mer allmänt förekommande, inom alla socialgrupper och inom alla utbildningsnivåer.

Om man tittar på sammanställningen över deltagarna,så kan man se att "snusarna", har signifikant lägre utbildnngsnivå, samt signifikant högre alkoholkonsumtion än "kontrollgruppen".

Vi vet alla att hög alkoholkonsumtion, och låg utbildningsnivå, tydligt ökar risken för sjuklighet och död i hjärt-kärlsjukdom, och risken för diabetes typ 2.

Den här studien, har alltså använt grunddata, som inte isolerar ut faktorn "att snusa".

Studien är alltså tämligen värdelös, för att bevisa överdödlighet hos snusare. Den visar snarare det vi redan vet, att högalkoholkonsumtion är hälsofarligt, och att det är vanligt med hög alkoholkonsumtion hos socioekonomiskt svaga grupper...

Jag har läst andra studier om snus, där man gjort stora ansträngningar, för att isolera ut "snus" som enda hälsofaktor, och då har man kommit fram till helt andra resultat.
Det finns enligt dessa studier en svag men ändå signifikant ökad risk för förhöjt blodtryck, och det finns en ännu svagare, men dock förhöjd risk för bukspottkörtelcancer.
I flera av dessa studier finns det spekulationer om att de antioxidanter som man får i sig via snus, skulle ha vissa hälsobefrämjande effekter.
Förlåt, jag menade inte att studien skulle vara intressant i covid-sammanhanget utan det var för att ta upp att forskargruppen gjorde en publicerad studie förra året och inte bara höll med en studie som inte har publicerats som ju Ulltand verkar anse.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Än så länge är det för tidigt med några resultat i frågan, men det är lite skrämmande intressant att få se ”efterbörden” av att ha haft covid - både de som legat på sjukhus och inte..

De långsiktiga effekterna och ev följdproblematik...(vilka permanenta skador som uppstått, vilka skador som läker ut med tid osv)

Har ett par bekanta som är sjukskriva nu av efterföljande problem.

Den ena vet jag inte riktigt vilket fel denne är sjukskriven för, men den andra lider av hjärntrötthet (Går inte att jobba mer än några timmar i sträck, sedan återhämtning dubbelt upp), det är månaders sjukskrivning...

Dessutom har jag en hel del som beklagar sig att de inte kan träna på samma sätt längre, andningen/syresättningen verkar inte direkt reagera som innan de var sjuka. Även korta pass gör att de tappat andan totalt (alltså de har inte varit sjuka nyligen, utan förra året tror jag)
 
Snigla Snigla skrev:
Jo så är det, nån gång.. :cool:

Kollade du..

[bild]

[länk]
Nä.. Jag brukar bara kolla data från fhm :)

Men helt klart intressant att även om dödsfallen minskar så är den röd..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Jo så är det, nån gång.. :cool:

Kollade du..

[bild]

[länk]
Jag tänker att om man tar ett steg tillbaks så förstår man att indata inte har kunnat normaliseras, antalet fall beror ju på testningsmönster och testvolym, skulle detta reflektera verkligheten så skulle ju Sverige ligga skyhögt i verkliga siffror och det gör vi ju inte. Men det fina med all denna höftade statistik är ju att alla kan hitta något som tilltalar dem :)
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tänker att om man tar ett steg tillbaks så förstår man att indata inte har kunnat normaliseras, antalet fall beror ju på testningsmönster och testvolym, skulle detta reflektera verkligheten så skulle ju Sverige ligga skyhögt i verkliga siffror och det gör vi ju inte. Men det fina med all denna höftade statistik är ju att alla kan hitta något som tilltalar dem :)
Det funkar på allas info (alla sammanhang), allt är fritt för tolkning! Det ser man på alla diskussioner här inne.

Även om ni läser samma rapporter är ni sällan helt överens om hur de ska tolkas :)

Det förklarar ju varför världen ser ut som den gör! Därför människan är så intressant, påminner lite om hur vissa ser ett halvt glas vatten som nästan fullt.. och den andra sidan ser glaset som halvt tomt :cool:
 
D
Snigla Snigla skrev:
Det funkar på allas info (alla sammanhang), allt är fritt för tolkning! Det ser man på alla diskussioner här inne.

Även om ni läser samma rapporter är ni sällan helt överens om hur de ska tolkas :)

Det förklarar ju varför världen ser ut som den gör! Därför människan är så intressant, påminner lite om hur vissa ser ett halvt glas vatten som nästan fullt.. och den andra sidan ser glaset som halvt tomt :cool:
Men det funkar allra bäst på statistik som bygger helt på skräpdata, och detta var helt uppenbarligen bara tabeller med rådata.

Påminner om Kurt Olsson som varnade för priserna i Italien, "1000 för en banan, ta med mat!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.