D djac skrev:
Ja, jag är inte en av de som tror på allmänt munskyddsbärande för att stoppa corona men jag känner inget behov att tvinga på andra den uppfattningen, tror inte det är så farligt att ha det heller.

Tar såklart lydigt på det på VC.
Gör inte jag heller, men mest på grund av hur folk är - inte pga varken hur bra el dåligt munskyddet eg är (för det spelar ju ingen roll om folk iaf inte använder dem / rätt).

Men de stör mig inte allmänt heller.
 
B b8q skrev:
...eller också blev det pinsamt när den franska studien inte visade sig seriös, så man lade lite tyst ner den svenska forskningen?
[länk]
Så det kan lika gärna vara så att de franska rökarna blev sjukare av rökning och hamnade på IVA och då ”föll ut” ur den franska studien.
– Men det finns en del problem där. Bland annat har de inte haft med intensivvårdspatienter i studien, säger Matz Larsson till Sveriges Radio.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Lyssna på det här, det är närmast otroligt!

Eftersom man ansåg att det fanns en vetenskaplig tänkbar effekt av att nikotin binder till samma plats som Covid19 virus så blev detta intressant.

Men samtidigt vet man ju att rökning skadar lungorna vilket knappast kan vara bra vid Covid19.

Därför vände sig framsynta forskare till Sverige i en förfrågan om vi kunde titta på hur snusare påverkas av Covid19 (niktotin men ingen lungskada och vi har nära 10% snusare i landet)

Yes svarade forskare här och drog igång en undersökning som skulle vara klar senats till hösten 2020.

Men det kom inget reslutat, jag spanade och googlade. Till slut skrev jag några e-post till ansvarig forskare men inget svar.

Det visade sig att en vän också varit intresserad avforskningen men inte heller får några svar. Han hade dessutom begärt ut handlingar om studien och hans otvetydiga bedömning är att man beslutat att mörklägga resultatet av studien.

Den som vill kan googla om hur vi startade studien för något år sedan men sedan är det stopp och ingen svarar.

Den slutsats som ligger närmast till hands är att nikotin har en stark skyddseffekt mot covivd19 och när man upptäckte det beslutade men sig för att "glömma" resultatet. Jag tänker mig att man anser att detta inte är information som den breda allmänheten kan hantera. Kanske fler börjar röka eller så.

Om all dett stämmer är det dock ett skrämmande steg mot ett samhälle där medborgarandan måste ledas till de "rätta" besluten av de som förstå bättre.

PS
om någon vill ha en mejladress till ansvarig så pinga. Ceclila är en bra forskare som ledde forskningen om snus och nikotin och Covid så det är inte hon som valt att mörka

[länk]

Det stora problemet är kanske inte om tobaksindustrin finansierar forskning utan om forskning mörkläggs av politiker och beslutsfattare som inte gillar resultatet
Jösses, vilken konspirationsteori du håller på med. En litet faktum som att det inte blev någon rapport från en studie blåser du upp till en väldigt stor konspiration.
Det enda som är otroligt är din teori.

Under förra året kom Cecilia Magnussons forskargrupp i stället fram till:
Swedish snus use is associated with mortality: a pooled analysis of eight prospective studies
Results Exclusive current snus users had an increased risk of all-cause mortality (aHR 1.28, 95% CI 1.20–1.35), cardiovascular mortality (aHR 1.27, 95% CI 1.15–1.41) and other cause mortality (aHR 1.37, 95% CI 1.24–1.52) compared with never-users of tobacco. The risk of cancer mortality was also increased (aHR 1.12, 95% CI 1.00–1.26).
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det visade sig att en vän också varit intresserad avforskningen men inte heller får några svar. Han hade dessutom begärt ut handlingar om studien och hans otvetydiga bedömning är att man beslutat att mörklägga resultatet av studien.
"Otvetydig bedömning" låter i det här fallet mest som en "killgissning".

Man kanske inte ska bygga en hel konspirationsteori på att några forskare inte orkar svara på mail från okända utomstående.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Det är iofs lite intressant att man aldrig hörde så mycket mer från den svenska och norska forskningen, men jag tror mer på att man lade ner på ett tidigt stadium (innan det hann kosta så mycket) då man insåg att underlaget (den franska "studien") var för oseriöst. Och det man inte forskar om, det publiceras helt enkelt inte. Och inte så många forskare vill självmant gå ut i media och säga "Ni vet det där forskningsprojektet vi skulle göra? Det visade sig att vi blivit lurade med falska förutsättningar, så vi lade ner det". Även om det förstås vore ärligare.

Att Ulltand inte får något svar har troligen naturliga förklaringar, t.ex:
- Det ingår inte i deras jobb att svara på frågor från allmänheten.
- De tycker att det är pinsamt att prata om att man blev lurad.
- De har lång handläggningstid för allmänna frågor
(Jag har själv förgäves försökt få ett svar från Transportstyrelsen i fyra veckor nu...)

Att politikerna har lagt munkavle på dem är nog det MINST sannolika. Då har de som sagt lyckats tysta de norska forskarna också.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Rare side effects from the AstraZeneca and Johnson & Johnson vaccines may have been seen in 15 year old animal studies
That a high dosage of adenovirus in the bloodstream could lead to clotting, low levels of platelets and antibodies to platelets was known 20 years ago from animal studies in gene therapy.
The adenovirus was shown to activate the platelets in the mice. Activated platelets trigger coagulation and so must be removed from circulation – hence the number of platelets is reduced.
It is by no means certain that the patients described with VITT have had a reaction to the adenovirus. More studies are needed to look into this, according to Othman.
“But it is possible that thrombocytopenia, the low levels of platelets described in VITT associated with these two types of vaccines is adenovirus induced,” she says.
https://sciencenorway.no/covid19-va...en-seen-in-15-year-old-animal-studies/1848714
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]
Ja.. nån gång ska ju smittspridningen vara värst.. Eller?

Suck.. dessa löpsedelsrubriker :rolleyes:
 
  • Haha
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du är ju hysterisk rolig med dina bortförklaringar till varför du har fel hela tiden. Du är väl medveten om att du är en av de minst trovärdiga skribenterna här? Krigsveteraner i USA är den starkaste undergruppen? Jösses... :D

Du är ju inte intresserad av att lära dig, att ta till dig fakta eller ens att läsa allt du själv publicerar här. T o m dina egna länkar du postar säger ju emot dig.

Varför håller du på såhär? Vad är du ute efter?
Du har helt tappat fotfästet ser jag.

Så hör ser forskningen ut. Ta det för vad det är. Avsevärt större risk att avlida efter Covid19.


""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the f ollowing six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients. Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.

"These later deaths due to long-term complications of the infection are not necessarily recorded as deaths due to COVID-19," Al-Aly said. "As far as total pandemic death toll, these numbers suggest that the deaths we're counting due to the immediate viral infection are only the tip of the iceberg."

https://medicine.wustl.edu/news/among-covid-19-survivors-an-increased-risk-of-death-serious-illness/
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Avsevärt större risk att avlida efter Covid19.
Under vissa förutsättningar ja. Förutsättningar som är ovanliga i Sverige.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du har helt tappat fotfästet ser jag.

Så hör ser forskningen ut. Ta det för vad det är. Avsevärt större risk att avlida efter Covid19.
Ja, om man är krigsveteran.

Den som verkar ha tappat fotfästet/verklighetsförankringen är ju du?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej den har nog inte lagts ner.
Det är ju din gissning och du får ju gissa lika väl som någon annan men det blir ju ingen sanning för det.

Ulltand Ulltand skrev:
Prova att maila forskningsledare eller någon annan inblandad. Du kanske har bättre tur!1
Det kommer jag inte att göra, dels för att jag tycker det är ointressant och dels för att man ska inte vara ohyfsad och kräva att andra människor ska ta tid från sitt egentliga jobb för att besvara frågor som är ovidkommande för deras jobb.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Violina Violina skrev:
Ja.. nån gång ska ju smittspridningen vara värst.. Eller?

Suck.. dessa löpsedelsrubriker :rolleyes:
Ja de är för roliga, om man väljer att se dem med det positiva ögat!
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du har helt tappat fotfästet ser jag.

Så hör ser forskningen ut. Ta det för vad det är. Avsevärt större risk att avlida efter Covid19.


""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the f ollowing six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients. Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.

"These later deaths due to long-term complications of the infection are not necessarily recorded as deaths due to COVID-19," Al-Aly said. "As far as total pandemic death toll, these numbers suggest that the deaths we're counting due to the immediate viral infection are only the tip of the iceberg."

[länk]
Nu var det ditt påstående om att krigsveteraner från USA skulle höra till de starkaste invånarna när det i proincip är tvärt om.
Hela ditt resonemang faller, som vanligt.

Kan du inte ge dig in i författarbranchen i stället? Du har ju en otrolig fantasi och borde kunna skriva utmärkta manus för scifi/fantasy med ditt galna tänkande.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.