BirgitS
Så vi får väl försöka skriva lite nyheter då :)
Pfizer har vaccinerat drygt 2200 barn i åldersgruppen 12-15 år i USA och rapporterar nu att ingen av dem fick symtomatisk sjukdom i den halva som vaccinerades medan det i placebohalvan var 18 st. De utvecklade höga halter antikroppar, uppmätt 1 månad efter andra dosen. Biverkningar var i samma nivåer som hos 16-25 år.

Rapporten kommer att lämnas till EMA och FDA så snart som möjligt.

Pfizer har också kommit igång med studien för 5-11 år som började vaccineras förra veckan och 2-5 år beräknas vaccineras med start nästa vecka.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/pfizer-till-svt-mojligt-att-vaccinera-barn-i-sommar
https://www.pfizer.com/news/press-r...ech-announce-positive-topline-results-pivotal

På SVT-sidan står det också att det ska starta en studie med Janssens vaccin för barn -17 år i Stockholm, Umeå, Malmö och Uppsala efter sommaren.
 
BirgitS
En artikel som tar upp faran med att lita på preliminära studier: https://www.dn.se/vetenskap/karin-bojs-fort-och-fel-i-forskning-om-covid-19/
Ett exempel: I somras publicerades en studie som visade att rökare hade mindre risk att få covid men sen visade det sig att författarnas delvis betalades av tobaksbolag. Studien fick stort genomslag medan den kritiska sammanställning som kom senare inte lyckades hävda sig bland andra nyheter.

Organisationen Retraction Watch har samlat ihop lista med över 100 rapporter och studier om covid som har dragits tillbaka. Här finns är en studie om 5G:s påverkan på covid, homeopati och annat påfund men även en stor studie om munskydd som fick stort genomslag i höstas men drogs tillbaka efter en månad därför att slutsatsen om att obligatoriska munskydd för allmänheten minskade sjukhusinläggningarna med 7 % inte stämde med verkligheten i längden. Även studier om att viruset sprids via mat, mer än 5 m på bussar etc. har dragits in.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
COVID-19 Breakthrough Case Investigations and Reporting, CDC.gov
CDC skriver att de vaccin som är godkända i USA är effektiva mot de varianter av viruset som finns i USA, men att inget vaccin är 100%-igt.
Statistik över COVID-19 vaccingenombrott rapporterade till CDC per den 20 april 2021 med antal fall och procentsatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För de som trots allt blir sjuka trots vaccinering, så är prognosen ungefär den samma även om visst skydd ges:
"There is some evidence that vaccination may make illness less severe."

Jag tycker det låter lite vagt. Stämmer inte riktigt med tidigare vaccinstudier?
Tex AstraZ/Oxford vaccinet hade ju riktigt bra skydd mot svår sjukdom och död, men AstraZ vaccinet används ju inte i USA.

Datat är insamlat på ”frivillig basis” så om man tar hänsyn till sjukvårdssystemet och hur info rapporteras vidare så är osäkerheten stor och underrapportering förväntad.
(Man kanske skulle försöka korrigera siffrorna med en matematisk modell baserat på underrapporteringen, :rolleyes: )
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lite gamla nyheter om ett nytt experimentellt vaccin, samt om booster shots.
U.S. begins testing Moderna’s Covid vaccine booster shots for variant from South Africa

Novavax COVID-19 vaccine, recombinant subunit vaccine, NVX-CoV2373, is currently undergoing phase 3 clinical trials.
COVID-19: How do subunit vaccines work?
According to a press release, the first interim analysis of a phase 3 clinical trial based in the United Kingdom showed that the Novavax vaccine candidate had an efficacy of 89.3%. The researchers also looked at the data in light of the emerging B.1.1.7 SARS-CoV-2 variant.
Against the previously dominant SARS-CoV-2 variant, the vaccine showed a 95.6% efficacy. For infections with the B.1.1.7 variant, the efficacy was 85.6%.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Förvånansvärt mycket munskyddssnack i ”nyhetstråden” numer, har jag missat någon stor munskyddsnyhet i media senaste dagarna?
Skulle väl vara att siffrorna fortsätter neråt trots att en del använder mynskydd! :ok:
 
BirgitS
EU har fått en förfrågan från Indien om hjälp i deras katastrofala situation.
EU meddelar att man är beredd att skicka syrgas och medicin till Indien där coronaviruset orsakar en humanitär katastrof. Tysklands och Frankrikes ledare utlovar stöd. Även Sverige och myndigheten MSB har fått en direkt förfrågan.
Den akuta bristen på syrgas orsakar död bland drabbade covid-19-patienter i bland annat storstadsområdet Delhi.
Även Storbritannien meddelar att sjukvårdsutrustning ska skickas till Indien för att bistå landet i kampen mot coronaviruset.
USA:s utrikesminister Antony Blinken utlovar också stödinsatser.
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.25
 
  • Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
Blood Clot Risk from COVID-19 Higher than After Vaccines: Study [TheScientist]
The chance of developing cerebral venous sinus thrombosis was nearly 10 times higher in the two weeks following a diagnosis of SARS-CoV-2 infection than after receiving an mRNA vaccine, a data analysis finds.

Lite svårtolkad studie. Ska man ska tycka vaccinen är bra eller inte?
Covid-19 är ingen sjukdom "att leka med", att ignorera. Att sjukdomen kan ge blodproppar är redan känt.
Alternativet att inte vaccinera sig är i alla fall sämre.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Skulle väl vara att siffrorna fortsätter neråt trots att en del använder mynskydd! :ok:
Jag springer hos distriktssköterskan ett par ggr i veckan för omläggning av ett sår på ryggen och där måste man ha munskydd.. och jag tror bara jag sett en som inte hade det när de kom (alltså de hade egna från början) :)

Däremot är det lite värre på andra håll. Det har varit ganska få munskydd på folk i ”stan” häromkring.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En artikel som tar upp faran med att lita på preliminära studier: [länk]
Ett exempel: I somras publicerades en studie som visade att rökare hade mindre risk att få covid men sen visade det sig att författarnas delvis betalades av tobaksbolag. Studien fick stort genomslag medan den kritiska sammanställning som kom senare inte lyckades hävda sig bland andra nyheter.

Organisationen Retraction Watch har samlat ihop lista med över 100 rapporter och studier om covid som har dragits tillbaka. Här finns är en studie om 5G:s påverkan på covid, homeopati och annat påfund men även en stor studie om munskydd som fick stort genomslag i höstas men drogs tillbaka efter en månad därför att slutsatsen om att obligatoriska munskydd för allmänheten minskade sjukhusinläggningarna med 7 % inte stämde med verkligheten i längden. Även studier om att viruset sprids via mat, mer än 5 m på bussar etc. har dragits in.

Lyssna på det här, det är närmast otroligt!

Eftersom man ansåg att det fanns en vetenskaplig tänkbar effekt av att nikotin binder till samma plats som Covid19 virus så blev detta intressant.

Men samtidigt vet man ju att rökning skadar lungorna vilket knappast kan vara bra vid Covid19.

Därför vände sig framsynta forskare till Sverige i en förfrågan om vi kunde titta på hur snusare påverkas av Covid19 (niktotin men ingen lungskada och vi har nära 10% snusare i landet)

Yes svarade forskare här och drog igång en undersökning som skulle vara klar senats till hösten 2020.

Men det kom inget reslutat, jag spanade och googlade. Till slut skrev jag några e-post till ansvarig forskare men inget svar.

Det visade sig att en vän också varit intresserad avforskningen men inte heller får några svar. Han hade dessutom begärt ut handlingar om studien och hans otvetydiga bedömning är att man beslutat att mörklägga resultatet av studien.

Den som vill kan googla om hur vi startade studien för något år sedan men sedan är det stopp och ingen svarar.

Den slutsats som ligger närmast till hands är att nikotin har en stark skyddseffekt mot covivd19 och när man upptäckte det beslutade men sig för att "glömma" resultatet. Jag tänker mig att man anser att detta inte är information som den breda allmänheten kan hantera. Kanske fler börjar röka eller så.

Om all dett stämmer är det dock ett skrämmande steg mot ett samhälle där medborgarandan måste ledas till de "rätta" besluten av de som förstå bättre.

PS
om någon vill ha en mejladress till ansvarig så pinga. Ceclila är en bra forskare som ledde forskningen om snus och nikotin och Covid så det är inte hon som valt att mörka

https://drugnews.nu/2020/05/27/studie-kan-snus-skydda-mot-corona/

Det stora problemet är kanske inte om tobaksindustrin finansierar forskning utan om forskning mörkläggs av politiker och beslutsfattare som inte gillar resultatet
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Lyssna på det här, det är närmast otroligt!

Eftersom man ansåg att det fanns en vetenskaplig tänkbar effekt av att nikotin binder till samma plats som Covid19 virus så blev detta intressant.

Men samtidigt vet man ju att rökning skadar lungorna vilket knappast kan vara bra vid Covid19.

Därför vände sig framsynta forskare till Sverige i en förfrågan om vi kunde titta på hur snusare påverkas av Covid19 (niktotin men ingen lungskada och vi har nära 10% snusare i landet)

Yes svarade forskare här och drog igång en undersökning som skulle vara klar senats till hösten 2020.

Men det kom inget reslutat, jag spanade och googlade. Till slut skrev jag några e-post till ansvarig forskare men inget svar.

Det visade sig att en vän också varit intresserad avforskningen men inte heller får några svar. Han hade dessutom begärt ut handlingar om studien och hans otvetydiga bedömning är att man beslutat att mörklägga resultatet av studien.

Den som vill kan googla om hur vi startade studien för något år sedan men sedan är det stopp och ingen svarar.


Den slutsats som ligger närmast till hands är att nikotin har en stark skyddseffekt mot covivd19 och när man upptäckte det beslutade men sig för att "glömma" resultatet. Jag tänker mig att man anser att detta inte är information som den breda allmänheten kan hantera. Kanske fler börjar röka eller så.

Om all dett stämmer är det dock ett skrämmande steg mot ett samhälle där medborgarandan måste ledas till de "rätta" besluten av de som förstå bättre.

PS
om någon vill he en mejladress så pinga. Ceclila är en bra forskare som ledde forskningen om snus och nikotin och Covid så det är inte hon som valt att mörka

[länk]

Det stora problemet är kanske inte om tobaksindustrin finansierar forskning utan om forskning mörkläggs av politiker och beslutsfattare som inte gillar resultatet
Anekdotisk bevisföring säger dock motsatsen vad jag vet då alla de på jobbet som haft/har covid och intar nikotin på daglig basis blivit REJÄLT sjuka, medan de som INTE har något nikotinberoende var helt symtomfria trots att de (enligt positivt test) hade covid..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Min fråga är:
Vid vilket avstånd från en covid-19 smittad person kan man vara säker på att inte bli smittad?
Oavsett genuppsättning.
Såja herr @Ulltand , nu har det gått en tid och du har skrivit nya inlägg i tråden efter att jag ställt frågan du bad om...

Du tänker väl aldrig sitta där och hoppas på att den faller i glömska? Eller?
 
Redigerat:
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Anekdotisk bevisföring säger dock motsatsen vad jag vet då alla de på jobbet som haft/har covid och intar nikotin på daglig basis blivit REJÄLT sjuka, medan de som INTE har något nikotinberoende var helt symtomfria trots att de (enligt positivt test) hade covid..
Det är ju därför anekdotisk bevisföring inte har någon vetenskapligt värde.

Men vad är din reaktion på att vi i Sverige med skattepengar har dragit igång en stor studie av snusare och Covid19 och att:

1. Inget resultat föreligger trots att det skulle ha kommit senats hösten 2020

2. Att ansvariga för forskningen inte svara på frågor hur det går med studien övht från flera frågeställare

Jag menar om den blivit inställd eller misslyckats är det ju bara att svara så. Jag frågar ibland forskare om deras resultat och får alltid svar. Nu har jag frågat flera gånger utan ett knysst.

Vart tog undersökningen vägen? Mörkar någon och varför?

Fråga gärna du också så slipper vi leva i den anekdotikska världen

För ingen vill väl leva i ett samhälle där politiken censurerar vetenskapen :(
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Lyssna på det här, det är närmast otroligt!

Eftersom man ansåg att det fanns en vetenskaplig tänkbar effekt av att nikotin binder till samma plats som Covid19 virus så blev detta intressant.

Men samtidigt vet man ju att rökning skadar lungorna vilket knappast kan vara bra vid Covid19.

Därför vände sig framsynta forskare till Sverige i en förfrågan om vi kunde titta på hur snusare påverkas av Covid19 (niktotin men ingen lungskada och vi har nära 10% snusare i landet)

Yes svarade forskare här och drog igång en undersökning som skulle vara klar senats till hösten 2020.

Men det kom inget reslutat, jag spanade och googlade. Till slut skrev jag några e-post till ansvarig forskare men inget svar.

Det visade sig att en vän också varit intresserad avforskningen men inte heller får några svar. Han hade dessutom begärt ut handlingar om studien och hans otvetydiga bedömning är att man beslutat att mörklägga resultatet av studien.

Den som vill kan googla om hur vi startade studien för något år sedan men sedan är det stopp och ingen svarar.

Den slutsats som ligger närmast till hands är att nikotin har en stark skyddseffekt mot covivd19 och när man upptäckte det beslutade men sig för att "glömma" resultatet. Jag tänker mig att man anser att detta inte är information som den breda allmänheten kan hantera. Kanske fler börjar röka eller så.

Om all dett stämmer är det dock ett skrämmande steg mot ett samhälle där medborgarandan måste ledas till de "rätta" besluten av de som förstå bättre.

PS
om någon vill ha en mejladress till ansvarig så pinga. Ceclila är en bra forskare som ledde forskningen om snus och nikotin och Covid så det är inte hon som valt att mörka

[länk]

Det stora problemet är kanske inte om tobaksindustrin finansierar forskning utan om forskning mörkläggs av politiker och beslutsfattare som inte gillar resultatet
...eller också blev det pinsamt när den franska studien inte visade sig seriös, så man lade lite tyst ner den svenska forskningen?
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/skyddar-snus-mot-corona-här-är-svaret/ar-BB15zkfL
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Jag springer hos distriktssköterskan ett par ggr i veckan för omläggning av ett sår på ryggen och där måste man ha munskydd.. och jag tror bara jag sett en som inte hade det när de kom (alltså de hade egna från början) :)

Däremot är det lite värre på andra håll. Det har varit ganska få munskydd på folk i ”stan” häromkring.
Ja, jag är inte en av de som tror på allmänt munskyddsbärande för att stoppa corona men jag känner inget behov att tvinga på andra den uppfattningen, tror inte det är så farligt att ha det heller.

Tar såklart lydigt på det på VC.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju därför anekdotisk bevisföring inte har någon vetenskapligt värde.

Men vad är din reaktion på att vi i Sverige med skattepengar har dragit igång en stor studie av snusare och Covid19 och att:

1. Inget resultat föreligger trots att det skulle ha kommit senats hösten 2020

2. Att ansvariga för forskningen inte svara på frågor hur det går med studien övht från flera frågeställare

Jag menar om den blivit inställd eller misslyckats är det ju bara att svara så. Jag frågar ibland forskare om deras resultat och får alltid svar. Nu har jag frågat flera gånger utan ett knysst.

Vart tog undersökningen vägen? Mörkar någon och varför?

Fråga gärna du också så slipper vi leva i den anekdotikska världen

För ingen vill väl leva i ett samhälle där politiken censurerar vetenskapen :(
Min reaktion?

Jag har slutat både röka och snusa och skulle ALDRIG I LIVET börja med en så urbota korkad grej (igen) bara för att skydda mig mot en sjukdom som för mig (med största sannolikhet) ger en väldigt liten risk för allvarligare sjukdom..

Jag tror att de själva insåg hur idiotiskt det är med forskning på om en substans som är skadlig för människan, även i extremt små mängder, skulle ge skydd mot en sjukdom som för den absoluta majoriteten inte är speciellt farlig..

Jag tror de själva insåg att de negativa effekterna av nikotinet på människans hälsa i allmänhet inte gör det värt att göra studier om huruvida den har någon positiv inverkan på ett sjukdomsförlopp som (för de flesta) är fullt hanterbart.

Så min reaktion: det är väl "lite kul" om de forskar på en sån grej, men fruktansvärt positivt att de håller resultaten hemliga OM de nu fullgjort studien och fått "positiva" resultat.

Mina skattepengar används till så fruktansvärt många mer riktigt korkade grejer, så detta bjuder jag på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.