1 015 222 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Vad jag sett så fattas evidensen och den blir tyvärr inte bättre av låga inlägg från dig.BirgitS skrev:
En länk till en studie vore passande men det finns uppenbarligen inte.
1: Medelåldern i den gruppen som DU vill påvisa bevisar något är 58 år, medelåldern i Sverige är det INTE.Ulltand skrev:
1: Ja förutsättningarna är rätt lika om man är 58 å och drabbas av covid i USA eller Sverige
2: Dödligheten skiljer på någon decimal.
3: Men skillnader finns så om överdödligheten efter Covid är 60% där så är den sannolikt liknande här.
4: Du kan ju hoppas på det bästa att av någon outgrundlig anledning gäller det inte i Sverige utan bara veteraner i USA.
5: I brist på att FHM uför liknande studier så är det den bästa kunskap vi har.
Första stora felet med ditt resonemang att man kan överföra resultatet till oss.
2: USA rapporterar inte dödsfall i covid på samma sätt som vi, denna jämförelse blir alltså också fel.
Andra stora felet med ditt resonemang att man kan överföra resultatet till oss
3: Ja, för krigsveteraner, hur många såna har vi?
Tredje stora felet med ditt resonemang att man kan överföra resultatet till oss (som helhet)
4: Tills något annat framkommer så är det ju faktiskt det ENDA som denna studie bevisar. Att det är extra dåligt att vara krigsveteran och få covid19
5: FHM lär inte göra en sådan studie, men nån annan kanske.
Nej. Har duViolina skrev:
Det låter långsökt. Men, som sagt. De studierna har jag inte ens hört talas om.
Likväl är 60%, en väldigt hög siffra. Även om man ser till den verkliga statusen hos veteranerna. Vilken den nu är? Istället för den bild vi förmedlas via film.
Den här killen verkar ha goda förutsättningar.
D:vitamin via solen. Hyfsat vältränad samt relativt ung.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här, däremot? Sannolik dålig D:vitaminhalt. Kondition okänd. Men även han relativt ung.
Logga in
Skapa konto
Denne veteran, är gammal, samt skyddar sig från solen, även han. Dessutom intar han alkohol och är stillasittande. Låg D:vitaminnivå, alkohol, hög ålder och trolig fetma, ger låg motståndskraft mot Covid19.
Logga in
Skapa konto
Staffans
Om du får en länk igen, lovar du att sluta tjata då?Ulltand skrev:
Här är en sammanställning över var detta rekommenderade avstånd på 1-2 meter kommer ifrån, det härrör historiskt från studier redan från 1940-talet och fram till nutid.
https://www.cebm.net/covid-19/what-...tancing-rule-to-reduce-covid-19-transmission/
Enligt denna så rekommenderade WHO bara 1 m men många länder har för ökad säkerhet höjt det till 2 m.
Därmed inte sagt att man är HELT säker bortom det avståndet heller; nysningar, hostningar, sång och liknade har visat sig kunna föra partiklar minst 8 m bort.
Men - som du också kan läsa om du orkar följa länken - så ger två meter ett RIMLIGT gott skydd samtidigt som det inte påverkar samhället för mycket; de flesta aktiviteter går att anpassa till två meters avstånd, medan 8-10 meter är mycket svårare.
Och ja, man konstaterar att munskydd också verkar vara till viss hjälp.
Logga in
Skapa konto
Observera att det finns en massa länkar och referenser till andra, tidigare undersökningar om avståndets inverkan i slutet av studien jag länkat ovan. Du kan gräva ner dig i flera timmars läsning om du vill.
Hoppas VERKLIGEN att du är nöjd nu och inte tjatar mer om detta. Nästa gång hoppas jag att det är DU som letar upp bevis när någon ber dig.
Ska vi säga så?
Det är därför du ska bevisa ditt påstående. Inte någon här som ska bevisa motsatsen till det du påstår.Ulltand skrev:
Och så begick du ett argumentationsfel ytterliggare en gång med ditt Ad hominem-argument. Det går inte så bra för dig just nu, vilket visas tydligt genom dina ohederliga sätt att argumentera.
Redigerat av moderator:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Länkarna du fick av mig i andra tråden dög inte?Ulltand skrev:
Du är, faktiskt, remarkabel i din faktaresistens och oförmåga att ta till dig information i länkar som erbjuds.
Eller överhuvudtaget att svar på relevanta frågor som ställs av övriga forummedlemmar.
Ja, de finns, sen är de inte jätteomfattande (mest troligt för att USA inte vill låtsas om problemet) har det sparat nånstans på en hårddisk..Staffans2000 skrev:
Nej. Har du?
Det låter långsökt. Men, som sagt. De studierna har jag inte ens hört talas om.
Likväl är 60%, en väldigt hög siffra. Även om man ser till den verkliga statusen hos veteranerna. Vilken den nu är? Istället för den bild vi förmedlas via film.
Den här killen verkar ha goda förutsättningar.
D:vitamin via solen. Hyfsat vältränad samt relativt ung.
[bild]
Den här, däremot? Sannolik dålig D:vitaminhalt. Kondition okänd. Men även han relativt ung.
[bild]
Denne veteran, är gammal, samt skyddar sig från solen, även han. Dessutom intar han alkohol och är stillasittande. Låg D:vitaminnivå, alkohol, hög ålder och trolig fetma, ger låg motståndskraft mot Covid19.
[bild]
Staffans
60% högre.. 8 på tusen (om jag inte missminner mig) stod det i artikeln.. Men med tanke på statusen hos krigsveteraner i allmänhet kan detta precis lika väl betyda att visst, de dog inom sex månader, men kanske ändå skulle dött inom ett år eller två.. så frågan är ju hur stor överdödligheten bland veteranerna är om ett par år?
Det var läsvärtD djac skrev:
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halsotillstand/narkolepsi/