BirgitS
optimum optimum skrev:
Teoretiska gissningar som du försöker få till sanning.
Möjligen din sanning.

Ingen vaccination sker med Jansen ännu.
Både Moderna och Pfizer har också biverkningar men de går pressen inte ut med för de får mer rubriker med AZ.
Alternativet att inte vaccinera sig är ett hot mot att vi ska få bukt med pandemin.

Du verkar negativ till att folk vaccinerar sig, är det så?
När det gäller biverkningar så kan du själv titta på Läkemedelsverkets och EMA:s webbplatser. Du behöver inte hålla på och beskylla mig för att ljuga när du själv inte vet.

EMA har konstaterat att risken för koagulationsrubbningen med kombinationen av blodproppar på ovanliga ställen och låga halter av blodplättar ligger någonstans mellan 1 på 10 000 och 1 på 100 000 för AZ-vaccinet och det ska numera stå med i all detaljerad information om vaccinets riskfaktorer t.ex. på bipacksedlar och i FASS. EMA har också konstaterat att man inte kan se något samband alls mellan Pfizers och denna rubbning eller mellan Modernas och denna rubbning därför att betydligt färre sådana fall har inrapporterats, dvs. det är inte fler än normalt.

Sen är dödligheten hög om man drabbas av koagulationsrubbningen men inte 100 %.

Janssens vaccin har använts till ungefär 7 miljoner människor i USA och det är 8 inrapporterade fall av den allvarliga typen av koagulationsrubbning. Man ser inte alls denna andel när det gäller vaccinering med Pfizers och Modernas, vare sig i USA, Storbritannien eller EU.

Nej, jag är inte negativ till att folk vaccinerar sig men jag tycker att folk ska vara upplysta och ha rätt till att ha en åsikt om vaccinerna och själva kunna bestämma över sin kropp.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är så människor är fungerar och det är viktigt att känna till det så att man har förståelse för de som väljer bort AZ-vaccinet. Eller för den delen som Staffan som inte vill vaccinera sig alls eftersom han tycker det är för stor risk. Sen kan man ju tycka att det är dumt eller irrationellt men människor generellt har aldrig varit särskilt rationella i sitt handlande. Man får ju definitivt inte någon att byta åsikt genom att tala om för dem att de är irrationella.

Visst, människor väljer t.ex. att åka bil fast det är en risk men då jämför man med nyttan av bilfärden. Om man inte kommer till jobbet därför att man vägrar åka dit för att det är för farligt så dör man av svält i stället typ.
Man kan nog bara konstatera att allmänheten kan inte göra riskbedömingar eller avvägningar öht, någon måste göra det åt folk, annars blir det fel.

Folk styrs av stimuli, nyheter, anekdoter osv, och sedan agerar de ibland efter detta. Men som sagt tidigare så kan en medborgare i stort sett alltid släppa det de läser i tidningarna, det står där för att det är ovanligt och har ett nyhetsvärde.

Som ett exempel är drunkning i privatpool den vanligaste dödsorsaken för barn i USA men får sällan stora rubriker, alltså är det inte farligt anser de flesta. Däremot kidnappning, terrorism osv, är man rädd för, trots att det är långt mindre vanligt.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Region Stockholm startar nu en pilotstudie för att utvärdera nyttan av antigentester vid smittspårning i gymnasieskolan. Studien pågår i två veckor vid tre gymnasieskolor.
Syftet med pilotstudien är att bedöma hur antigentester fungerar som verktyg vid smittspårning för att förhindra eller hantera utbrott på skolan, säger Elda Sparrelid, chefläkare i Region Stockholm.
Ett provtagningsteam kommer till skolan och genomför provtagning av de elever som haft nära kontakter med den smittade. Provtagningen sker på plats med antigentester. Efter analys och vid positivt provsvar får eleverna smittskyddsinformation och får sedan gå hem och beställa ett PCR-test för att bekräfta covid-19-infektionen, säger Elda Sparrelid.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...2021/04/region-stockholm-startar-pilotstudie/

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller biverkningar så kan du själv titta på Läkemedelsverkets och EMA:s webbplatser. Du behöver inte hålla på och beskylla mig för att ljuga när du själv inte vet.
Jag gör väldig stor skillnad på om jag säger att någon gissar eller ljuger.
Ljuga är fult och det har jag aldrig beskylld dig för så sluta gärna kasta hårda anklagelser.

Jag har gått igenom de vanliga vaccinen här i Sverige med vilka biverkningar de normalt har.
Gjorde jag före jag visste vilket vaccin jag fick.
Även återigen gått igenom biverkningarna för det vaccin jag har fått.
Jag hade tagit emot samtliga vi använder här i Sverige då jag anser att alternativet är enormt mycket sämre och jag är gärna med och motverkar pandemins effekter. Så fantastiskt att snart kunna träffa svärmor 90+ igen och hjälpa henne.

Många biverkningar relativt lika för de olika vaccinen. Ömhet/ont vid sticket, värk i armen, feber, värk i kroppen. Jo jag är nog relativt bra påläst. Kan inte allt och det är därför jag finns på forumet för att lära mig mer men ogillar att påstås ljuga.

Nu gissar jag. Du är motståndare till att ta vaccin. Hoppas jag har fel.
Att vi alla bör vaccinera oss är något som myndigheterna efterfrågat otaliga gånger. Undantag är några som har problem med vaccinet, t.ex. annan medicinering mm.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag gör väldig stor skillnad på om jag säger att någon gissar eller ljuger.
Ljuga är fult och det har jag aldrig beskylld dig för så sluta gärna kasta hårda anklagelser.
Att skriva att jag försöker få gissningar att framstå som sanning är då i min värld bara en hårsmån i från att påstå att jag ljuger.

optimum optimum skrev:
Jag har gått igenom de vanliga vaccinen här i Sverige med vilka biverkningar de normalt har.
Och då såg du inte att AZ-vaccinet har med koagulationsrubbningen med inte de andra?

optimum optimum skrev:
Nu gissar jag. Du är motståndare till att ta vaccin. Hoppas jag har fel.
Det svarade jag ju dig på i inlägg #7036.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Varför inte se en film i stället?
Här träffas tre personer i Virtual Reality och diskuterar mutationer på spikeproteinet på den danska varianten av viruset.
COVID-19 in VR: Spike Protein Mink Mutations

Mikael_L
BengtH BengtH skrev:
Tja, samma resonemang gäller väl också de andra vaccinerna? Biverkningarna av dem kan dyka upp om ett år eller två...? Det vet vi inte ännu.
Det är ju liksom inte att biverkningarna av vacciner är förgiftning. Inte heller cellförändringar är någon vanlig sak osv.
Utan det vanligaste är felaktiga immunförsvarsreaktioner av olika slag, så var det t.ex. med narkolepsi och pandremix.

Och immunsförsverats reaktioner och ev felaktiga angrepp på väsentliga saker i kroppen är rätt snabba förlopp, det är inget som kommer flera månader efteråt. Själva skadan uppstår i alla fall väldigt snabbt, någon vecka efter vaccination. Sen kan det ta ett tag innan det hela upptäcks som en kroppslig åkomma.

Naturligtvis finns det undantag från detta, men det vanligaste är att vaccinbiverkningar går att konstatera rätt tidigt.
Jag skulle vilja påstå att största problemet med ovanliga biverkningar är att misstänka och inse att de har med vaccinet att göra.
Så därför är det bra att man denna gång har inrättat ett nationellt kunskapscenter dit misstänkta biverkningar rapporteras in, ty då kommer samband upptäckas tidigare.

edit:
Nu citerade jag dig BengtH bara för att sätta mitt inlägg i ett sammanhang, det var ingen replik på ditt inlägg egentligen ...

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Finns det något vaccin mot ständig misstro och bristande tillit? ;)
Inget vaccin kanske men Kina har en metod med straffarbete i läger som verkar fungerar.

De som kommer ut därifrån visar stor respekt och tillit till partiet

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gick förbi ett cafe häromveckan, med en stor skylt vid ingången "Max en person vid varje bord!"
Sen såg jag att där inne stod det små runda cafébord, ca 40cm i diameter hopställda två och två, och därmed två personer runt varje sådan combo. Så folk satt på ungefär samma avstånd från varandra som över ett köksbord, men de lydde ju reglerna om en person per bord i alla fall. :)
Det låter som både du och caféet har missförstått reglerna. Har caféet egen dörr, vilket jag uppfattar det som i detta fall, så får de ha mer än en person per bord. Upp till 4 per bord och 1m emellan gästerna är då okay.

Jag var på en Maxrestaurang nyligen. Där fick vi nyspritat bord, personal höll koll på hur folk satt.
Folk som satt och åt fick flytta på sig för att sitta så det blev tomma bord mellan sällskapen när en barnfamilj skulle få plats.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Snart kan vi nog börja resa igen, gött. :cool:
Åtminstone de som vaccinerat sig.

[bild]
[länk]
Gäller väl även de som har antikroppar eller ett nytaget negativt PCR-test? För övrigt går det redan att resa, oftast krävs bara ett negativt PCR-test.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Snart kan vi nog börja resa igen, gött. :cool:
Åtminstone de som vaccinerat sig.

[bild]
[länk]
Fullständigt onödigt, för de som vaccinerat sig kommer springa runt och berätta det för alla, ungefär som de som kör elbil:
Illustration av en familjemiddag där en vuxen frågar hur man vet att någon är vaccinerad, en annan replikerar att de själva kommer att berätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av två män vid urinaler, en säger "I got my COVID vaccine" och pekar på sig själv.
Skapa konto

Sorgeklädda människor vid en kista, en person säger "I'm vaccinated" i pratbubbla. Ironiskt meme.
Skapa konto

När vi ändå är på gång och registrerar en massa data om folk så tycker jag att det kan vara läge att återinföra J:et också på passen! Det här måste göras grundligt! *ironi*

Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
Skandiamannen och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Det låter som både du och caféet har missförstått reglerna. Har caféet egen dörr, vilket jag uppfattar det som i detta fall, så får de ha mer än en person per bord. Upp till 4 per bord och 1m emellan gästerna är då okay.

Jag var på en Maxrestaurang nyligen. Där fick vi nyspritat bord, personal höll koll på hur folk satt.
Folk som satt och åt fick flytta på sig för att sitta så det blev tomma bord mellan sällskapen när en barnfamilj skulle få plats.
Det var nog caféet som missförstått eller struntar i reglerna. De har inte egen ingång, utan det är ingång från passage/gången i gallerian.
Dock har jag ingen aning ifall det är gäster som föst samman borden, eller personalen. Och i det första fallet, att personalen förhåller sig passiv till tilltaget.

Sen kan jag förstå att folk ställer sig oförstående till sådana här regler, då de som går 2-4 st till ett café eller en restaurang ofta är personer som ändå träffar varandra rätt nära hela dagarna, eller åtminstone samma dag som man väljer att slinka in på cafét.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var nog caféet som missförstått eller struntar i reglerna.
Tycker man att ett café eller liknande inte följer det som gäller så kan man anmäla dem till kommunen som sköter tillsynen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kan jag förstå att folk ställer sig oförstående till sådana här regler, då de som går 2-4 st till ett café eller en restaurang ofta är personer som ändå träffar varandra rätt nära hela dagarna, eller åtminstone samma dag som man väljer att slinka in på cafét.
Men de bidrar till trängsel i gallerians gångvägar, in- och utgångar. Det är det som är problemet.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var nog caféet som missförstått eller struntar i reglerna. De har inte egen ingång, utan det är ingång från passage/gången i gallerian.
Dock har jag ingen aning ifall det är gäster som föst samman borden, eller personalen. Och i det första fallet, att personalen förhåller sig passiv till tilltaget.

En annan variant jag sett är att man sätter en tejp mot köpcentrat och tar in folk via en alternativ ingång, tex brandväg, då har man ingen ingång från köpcentrat längre och slipper 1 pers-regeln.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.