Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nu får ju några narkolepsi lite då och då vilket ju var en av anledningarna till att det tog tid att upptäcka sambandet. Om man har en viss gen så är risken betydligt större att insjukna och det börjar ofta pga. av någon yttre faktor, i det där fallet då ett vaccin men det kan även vara ett virus som triggar igång det (t.ex. svininfluensavirus). Ungefär 1 på 2000-4000 får narkolepsi.
[länk]
Så djac:s "man" tror på slumpen, kan omöjligt stämma överens med det upptäckta sambandet. Eller finns det ett slumpartat samband:D?

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så djac:s "man" tror på slumpen, kan omöjligt stämma överens med det upptäckta sambandet. Eller finns det ett slumpartat samband:D?

Staffans
Förstår inte vad du menar. Kan du förklara tydligare?
 
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så djac:s "man" tror på slumpen, kan omöjligt stämma överens med det upptäckta sambandet. Eller finns det ett slumpartat samband:D?

Staffans
ctrl-f “slumpen”, nä det fanns inte med :)
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hur var det förra gången, det i ett naft skulle snabbvaccineras? Narkolepsipatienterna insjuknade väl inte direkt efter sprutan, utan det tog ett tag? Om så. Varför kan du denna gång vara "övertygad" om att alla allvarliga biverkningar redan sett dagens ljus? De kanske inte dyker upp förän, om ett år eller två... ? Eller aldrig? För mig är osäkerheten med vaccinet alldeles för stor, kontra risken med Coronan. Dvs. Man vet vad man har, men inte vad man får.

Staffan
Tja, samma resonemang gäller väl också de andra vaccinerna? Biverkningarna av dem kan dyka upp om ett år eller två...? Det vet vi inte ännu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det sas så förut men det har ju visat sig att det går utmärkt att gå hem och beställa en ny vaccinationstid. Däremot kan det bli dyrt att hålla på så många gånger eftersom regionerna då har rätt att ta ut samma avgift som när man uteblir från ett läkarbesök.
kan tydligen vara lite olika, förra veckan fick min lillebror brev om att boka för vaccin då ringde han vc och sa att han inte ville ha astra vaccin så han fick en tid när de skulle använda Pfizer
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Det kanske är något man tror? Det vill säga. Man (vem det nu är) har inte en aning, utan gör det enkelt för sig istället, genom att vifta bort det och hoppas att det är glömt och begravt.

Eller, är detta ännu ett bevis på din sublima irroni?

Staffan
I den här matchen om vaccinbiverkningar blir det väl en poäng till Staffan, men någon segrare kan jag inte utse.
Även om hela verkningsmekanismen till narkolepsin inte fastställd så har man med god säkerhet fastställt att ett av vaccinen gav oväntat många fall av narkolepsi medan andra fabriker, som till och med tillverkade samma typ av vaccin, gjorde det utan att få denna följdsjukdom.

Man tror att i ett av vaccinen (pandermix) fick man med sig lite för mycket kärn-protein från svininfluensaviruset i tillverkningsprocessen och att det orsakade antikroppar som på något sätt orsakade narkolepsin.

Följaktligen bör även svininfluensan kunna ge samma följdsjukdom och en lyckad vaccinering ge ett skydd mot narkolepsi. Då återstår att räkna på sannolikheten att råka ut för narkolepsi om man vaccineras respektive få det av sjukdomen utan att ha vaccineras. (Väl utrett i gamla coronavirustråden).
Här finns det väl ingen konsensus, än... och H1N1 är numera en helt vanlig influensa.

Här blir det väl även ”fördel” @djac men formuleringarna räcker inte till någon poäng.

Tredje alternativet är att inte få sjukdomen och att inte vaccinera sig.
Hur länge klarar man det och vad blir effekten?
Hur duktiga är folk på att inte sprida smitta andra?

Då är vi tillbaka till diskussionen om hur säkert ett vaccin behöver vara för att vi ska acceptera det?
Svår sjukdom som är svår att behandla eller ger dödlig utgång är svårt att acceptera.

En annan tanke är huruvida det är smart att vaccinera ”hela världen” med samma vaccin, Pfizers, om det skulle visa sig ge någon hitintills okänd biverkan någon gång i framtiden?

En följd av Pandermixskandalen är att nästan alla covid-19-vaccinen saknar adjuvans och man i stället ökade mängden ”vaccin” i vaccinet och designade dem för två doser för att få bra immunitet.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
kan tydligen vara lite olika, förra veckan fick min lillebror brev om att boka för vaccin då ringde han vc och sa att han inte ville ha astra vaccin så han fick en tid när de skulle använda Pfizer
Trist att det inte finns bättre kurage i sjukvården, dessa personer borde givetvis hamna sist i kön.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
kan tydligen vara lite olika, förra veckan fick min lillebror brev om att boka för vaccin då ringde han vc och sa att han inte ville ha astra vaccin så han fick en tid när de skulle använda Pfizer
Det är ju tydligen väldigt olika för både regionen och folk på vårdcentralerna här säger att de inte vet i förväg utan det beror helt på hur man bestämmer att fördela vaccinerna dag för dag. En viss vårdcentral kan ha ett visst vaccin på förmiddagen och ett annat på eftermiddagen exempelvis. Det verkar vara ett problem för vissa personer hotar vårdpersonalen och säger att de inte går förrän de har fått något annat än AZ fast det inte finns annat än AZ på vårdcentralen.
 
  • Arg
Satsuki
  • Laddar…
P
H hapazard skrev:
Trist att det inte finns bättre kurage i sjukvården, dessa personer borde givetvis hamna sist i kön.
Jag tror det helt enkelt är så att många är egoistiska och nöjer sig inte med det näst bästa. Varför ta ett vad man kanske tycker är ett andra klassens vaccin när grannen fick första klassens och det är samma ”pris”.

Varför nöja sig med en Skoda när man kan få en Ferrari när båda är gratis.

Så tror jag många resonerar.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det sas så förut men det har ju visat sig att det går utmärkt att gå hem och beställa en ny vaccinationstid. Däremot kan det bli dyrt att hålla på så många gånger eftersom regionerna då har rätt att ta ut samma avgift som när man uteblir från ett läkarbesök.
Dum inställning

Man får ta vad som erbjuds och lita på att de gör sitt bästa för alla.
Det gjorde jag och frågade först efter sprutan vad det var för fabrikat.
Tackade ödmjukt för deras fantastiska gåva till mig.

Så här lycklig blev jag :love::love::love::love::love: 10 gånger bättre än julafton.

(Nu vet jag ju att det varken finns kinesiskt eller ryskt vaccin här så då är det lugnt.)
 
P
optimum optimum skrev:
Dum inställning

Man får ta vad som erbjuds och lita på att de gör sitt bästa för alla.
Det gjorde jag och frågade först efter sprutan vad det var för fabrikat.
Tackade ödmjukt för deras fantastiska gåva till mig.

Så här lycklig blev jag :love::love::love::love::love: 10 gånger bättre än julafton.

(Nu vet jag ju att det varken finns kinesiskt eller ryskt vaccin här så då är det lugnt.)
Grattis till vaccinet. Snart kan du kasta munskyddet och börja trängas på Jula. ;)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Man får ta vad som erbjuds och lita på att de gör sitt bästa för alla.
Resonerar du likadant när det gäller dina barn?
Det spelar ingen roll om de får ett vaccin som en på 10 000 dör av eller som en på 1 000 000 dör av (siffrorna påhittade).
 
  • Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Resonerar du likadant när det gäller dina barn?
Det spelar ingen roll om de får ett vaccin som en på 10 000 dör av eller som en på 1 000 000 dör av (siffrorna påhittade).
Jag litar på myndigheternas omdöme när det gäller val av vaccin och vem som kan få dem eller inte.
Din påhittade siffror är just påhittade.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Jag litar på myndigheternas omdöme när det gäller val av vaccin och vem som kan få dem eller inte.
Din påhittade siffror är just påhittade.
Men både du och jag, har på goda grunder klagat på "myndigheterna" för deras oförmåga att göra rätt.
Varför litar du på dom nu? Vad har hänt som gått mig förbi?

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
optimum
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men både du och jag, har på goda grunder klagat på "myndigheterna" för deras oförmåga att göra rätt.
Varför litar du på dom nu? Vad har hänt som gått mig förbi?

Staffans
Jo när det gäller val och rekommendationer av vaccin bl.a. så tycker jag de har rätt så bra på fötterna.
Kanske lite väl försiktiga men de vet nog mer.
Se Storbritannien som kom igång betydligt tidigare, kanske lite riskablare, men nått en bra andel vaccinationer.
T.ex. så litar jag på årliga influensavaccinen och tar den utan tvekan. Alternativet är betydligt sämre.
Jag litar till 100% på dem i detta området.

Däremot finns det en del annat där jag tycker de varit för slappa och sena men det är ett annat område.
Samt några klantar som besökte butiker, åkte på resor mm när vi skulle hålla oss på mattan och symbolhandlingen så jäkla dålig.
Kommer aldrig glömma skiten med att Sveriges beredskap var bra. Troligen hade någon tvingat Lena Hallengren att säga det för hon verkar annars pålitlig.

Av de tre alternativen av vacciner som är aktuella nu så litar jag fullt på att de ger oss rätt vaccin.
Jag är nöjd och väntar på dos 2 och att frugan också får sin nr 2
Sedan ska jag öppna en flaska bubbel till oss oavsett veckodag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.