Nissens
optimum optimum skrev:
Fler på IVA än vid våg 2.
Ändå många äldre nu vaccinerade
Vad är fel på vårt sätt att hantera pandemin?
Är vi försoffade idioter som inte klarar av att ta hand om oss mitt i en pandemi?
Alla som är negativa till munskydd, alla som fortfarande tror att enbart de med symptom smittar. Eller vad är fel i huvudet på folk? Vi har haft detta mer än ett år nu.
Allt som kommer fram är bortförklaringar på att lockdown inte fungerar, munskydd inte fungerar, men vad i hela friden fungerar då?
Social distans och tvätta händerna? Uppenbarligen räcker inte det till nu med nya mutationerna.
År vi rökta?
Indiska dubbelmutationen kommer våldta svensk folket med stor sannolikhet. Redan den dominerande varianten i Indien på kort tid.


[bild]
Tja, experterna funderar i helt andra banor än vad du gör om dina munskydd...
De sade i något nyhets program på radion idag att det kan vara så att den brittiska mutationen orsakar att människor blir lite sjukare än vad de blev av de andra varianterna.

Tydligen är det många som efter de varit på iva blir utskrivna för att sedan komma tillbaka, vilket belastar vården mycket förstås.

Så, dina gamla munskyddsteorier håller fortfarande inte. Det är bättre att du håller avstånd, det är något forskarkåren är ense om som fungerar på riktigt.

Ibland undrar man om du har aktier i någon munskyddsfabrik... för du verkar helt fixerad i att de är en lösning på någonting trots att forskningen säger något annat.. :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Tja, experterna funderar i helt andra banor än vad du gör om dina munskydd...
De sade i något nyhets program på radion idag att det kan vara så att den brittiska mutationen orsakar att människor blir lite sjukare än vad de blev av de andra varianterna.

Tydligen är det många som efter de varit på iva blir utskrivna för att sedan komma tillbaka, vilket belastar vården mycket förstås.

Så, dina gamla munskyddsteorier håller fortfarande inte. Det är bättre att du håller avstånd, det är något forskarkåren är ense om som fungerar på riktigt.

Ibland undrar man om du har aktier i någon munskyddsfabrik... för du verkar helt fixerad i att de är en lösning på någonting trots att forskningen säger något annat.. :thinking:
Håller helt med dig om att det är för många som misslyckats att hålla sig borta från att bli sjuka av covid-19.
Om folk skötte sig bättre vore belastningen mindre för vården.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
Jag tror att när dammet lagt sig, tiden gått och de nu ansvariga börjar avlida, så kommer det sammanfattas att det är sista gången som plakatpolitik får styra insatserna under en pandemi, det kommer sannolikt slås fast att de internationellt accepterade och evidensbaserade riktlinjerna och manualerna ska följas fortsättningsvis, när vi har virusutbrott. Detta kommer att resultera i en hantering ganska nära den svenska.

Anledningarna kommer att vara många men främst att lejonparten av de politiskt gynsamma åtgärderna skapade väsentligt större skada än nytta och när detta ska sammanfattas så kommer man fortfarande lida svårt av sviterna från åtgärderna men skadorna av själva pandemin kommer i kontrast att framstå som begränsade.
 
  • Gilla
TT4F och 3 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Håller helt med dig om att det är för många som misslyckats att hålla sig borta från att bli sjuka av covid-19.
Om folk skötte sig bättre vore belastningen mindre för vården.
Så är det, men den ökade belastningen på IVA verkar inte behöva bero på att folk betett sig sämre än innan, det KAN också bero på att viruset beter sig lite annorlunda. Eller en kombo av båda...
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
  • Ledsen
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Så är det, men den ökade belastningen på IVA verkar inte behöva bero på att folk betett sig sämre än innan, det KAN också bero på att viruset beter sig lite annorlunda. Eller en kombo av båda...
Jag är rätt så övertygad om att UK varianten smittar värre.
Vi såg det i statistiken från UK som trots tuffa restriktioner ändå fick en kraftig ökning i december-januari.

Sedan höjde de restriktionerna ännu mera och lyckades få ned smittspridningen. Se graf nedan.
Sverige kör fortfarande med mer eller mindre samma som i höstas.

Men eftersom folk verkar vägra förstå detta och lägger till egna råd så kommer vi ha en riktigt spännande tid nu. Från myndigheterna verkar det inte komma något mer nu. Endast från Uppsala som bad folk att ha egen lockdown. Vår "verktygslåda" är rätt tunn och fler "verktyg" verkar man inte vilja lägga till.

Den smittspridning vi nu har kan få fart igen om vi får in den Indiska dubbelmutationen som redan har ca 60% av alla fall i Indien nu. Den gick från 0 till 60% sedan årsskiftet. Lite liknande som UK mutationen utvecklat sig både i UK och här. Har vi otur har vi en fjärde våg till sommaren. Hoppas verkligen att de vaccin vi har.
Finns inget om vaccinen fungerar mot den men där verkar folk inte få antikroppar som biter utan de kan bli sjuka flera gånger. Kanske så att de som haft covid här inte har skydd mot dubbelmutationen.
Vi får nog mer info om detta.


Graf som visar antalet dagliga nya COVID-19 fall i Storbritannien från februari 2020 till april 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
Japp, den smittar sannolikt lättare, och kanske gör att folk dessutom blir lite sjukare (åker in o ut på IVA flera ggr) så är UK varianten värre på flera sätt..
 
T
optimum optimum skrev:
Fler på IVA än vid våg 2.
Ändå många äldre nu vaccinerade
Vad är fel på vårt sätt att hantera pandemin?
Är vi försoffade idioter som inte klarar av att ta hand om oss mitt i en pandemi?
Alla som är negativa till munskydd, alla som fortfarande tror att enbart de med symptom smittar. Eller vad är fel i huvudet på folk? Vi har haft detta mer än ett år nu.
Tja, det kanske är så enkelt som att många är på jobbet, träffar vänner ibland och kanske t o m åker taxi? Och är man då inte expert på att undvika smitta och har lite otur så kanske man trillar dit.

Att alla som har blivit smittade skulle vara idioter och har något fel i huvudet har jag lite svår att tro.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är du som säger att avstånd inte är lika viktigt som munskydd. Du menar alltså att man kan sitta lika tätt som vanligt bara man har munskydd? Alltså 40 000 åskådare? Eller hur ska man tolka ditt påstående?
Så kan det vara.

I studien från klassrum med ventilation tyder på det i en jämförelse med att alla håller 2 meter till varandra. Då talar vi fortsatt enkla munskydd

Skulle man istället kräva FFP2 (apotekets tillverkade för covid19) är det för modligen rätt safe med 40.000
 
Staffans2000
T tanaris skrev:
Tja, det kanske är så enkelt som att många är på jobbet, träffar vänner ibland och kanske t o m åker taxi? Och är man då inte expert på att undvika smitta och har lite otur så kanske man trillar dit.

Att alla som har blivit smittade skulle vara idioter och har något fel i huvudet har jag lite svår att tro.
Av egen erfarenhet och med mig själv som exempel, vet jag att Optimum i detta fall, har fel:D.
I över ett år har jag gått omkring med munskydd (PPM2,3) i affärer, taxi, bordeller och andra begränsade platser innomhus.. Ofta bär jag även visir vid dessa tillfällen. Men igår var vädret strålande och jag gick med Axl Rose till veterinären, utan att tänka mig för gick jag in, utan munskydd. Men väl inne, blev jag barskt uppsträckt -här använder vi munskydd!
Problemet är att folk blir trötta på dessa förbaskade munskydd, avstånd och Fan och hans moster. För precis som det var under bombraiderna mot Europas storstäder (WW2), sprang folk i början ner i skyddsrummen vid flyglarm. Men allteftersom tiden gick och larmen tjöt men inga bomber kreverade, avtog viljan, för att de tio föregående larmen varit falska (vargen kommer).
Samma problem har vi nu, pga att det inte ligger ruttnande lik på gatorna, för att inte tala om på skolor och pubar som påminner oss. Istället ser allt ut, att i stort sätt rulla på som vanligt och myndigheternas slumpartade uppmaningar om än det en och än det andra, inger inte något som helst förtroende. Eller som Axl Rose "dä" skulle sagt: -"... (Immigrants and faggots.) They make no sense to me ...".

Som jag ser det, är enda lösningen att ha upprepade obligatoriska "medborgarhjälpare" på intensivvårdsavdelningarna, där vi bortskämda odödliga får se och ta på en annan del av världens bästa land. En sådan påminnelse skulle vara betydligt effektivare än: -Munskyddd dåligt, sedan bra. Ej besöka gamla, besöka gamla, sedan ej igen. Inga på teatrar, sedan 50 (500?), sedan inga igen. Ja. Efter nästan ett år av total förvirring, är det dags att förstå att: -Nu är det allvar! "Dra den om älgen, Stefan! säger jag. Mig lurar du inte!" :D:rofl::beer:


Här är en bild på alter egot. Före pandemin...
57935709f6f4724dbb5b14b24b4453188226b3cbv2_hq.jpg
Och här efter att ha genomlidigt en frågestund med Tegnell, om den Svenska strategin.
47FZAUTXWMYVWMKF5TS6PKD2EE.jpg


Staffans
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Som lite omväxling efter alla inlägg om munskydd och smittspridning i nyhetstråden blir det nu en nyhet.

Alla de åtgärder som vidtogs förra året, allt från handtvätt via färre sociala kontakter till färre utlandsresor, bidrog till att många slapp insjukna i andra sjukdomar.
Antalet fall med campylobacter minskade med 50 %.
Salmonella, yersinia, ehec och hepatit A, liknande minskning
Influensa och RS-virus, mycket liten förekomst
Den vanliga vinterökningen av calicivirus (vinterkräksjuka) uteblev.
Hepatit B och C minskade med drygt 25 %.
HIV minskade med 15 %.
TBE (fästing) minskade.
Antibiotikaresistenta bakterier minskade.
invasiva grupp-A streptokocker minskade med 50 %.
Tuberkulos, malaria, denguefeber och giardiainfektion minskade med 30–70 %.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...bakom-stor-minskning-av-smittsamma-sjukdomar/

Så den som vill rädda så många liv som möjligt fortsätter med noggrann handtvätt, avstånd, inga utlandsresor osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
I över ett år har jag gått omkring med munskydd (PPM2,3) i affärer, taxi, bordeller och andra begränsade platser innomhus.. Ofta bär jag även visir vid dessa tillfällen.
Jag får upp bilder... :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Som lite omväxling efter alla inlägg om munskydd och smittspridning i nyhetstråden blir det nu en nyhet.

Alla de åtgärder som vidtogs förra året, allt från handtvätt via färre sociala kontakter till färre utlandsresor, bidrog till att många slapp insjukna i andra sjukdomar.
Antalet fall med campylobacter minskade med 50 %.
Salmonella, yersinia, ehec och hepatit A, liknande minskning
Influensa och RS-virus, mycket liten förekomst
Den vanliga vinterökningen av calicivirus (vinterkräksjuka) uteblev.
Hepatit B och C minskade med drygt 25 %.
HIV minskade med 15 %.
TBE (fästing) minskade.
Antibiotikaresistenta bakterier minskade.
invasiva grupp-A streptokocker minskade med 50 %.
Tuberkulos, malaria, denguefeber och giardiainfektion minskade med 30–70 %.
[länk]

Så den som vill rädda så många liv som möjligt fortsätter med noggrann handtvätt, avstånd, inga utlandsresor osv.
Jag har klarat mig från alla dessa. Och eftersom det fanns de som ohämmat smet före bättre behövande, blev det aldrig av att jag vaccinerade mig och sonen mot influensan. Det gick bra ändå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kvinnor får ett visst skydd mot Covid19 av vissa kosttillskott som multivitamin, Omega3, D-vitammin. Ingen effekt sågs av C-vitamin, viktlök och zink eller för män övht

Results In 372 720 UK participants (175 652 supplement users and 197 068 non-users), those taking probiotics, omega-3 fatty acids, multivitamins or vitamin D had a lower risk of SARS-CoV-2 infection by 14% (95% CI (8% to 19%)), 12% (95% CI (8% to 16%)), 13% (95% CI (10% to 16%)) and 9% (95% CI (6% to 12%)), respectively, after adjusting for potential confounders. No effect was observed for those taking vitamin C, zinc or garlic supplements. On stratification by sex, age and body mass index (BMI), the protective associations in individuals taking probiotics, omega-3 fatty acids, multivitamins and vitamin D were observed in females across all ages and BMI groups, but were not seen in men. The same overall pattern of association was observed in both the US and Swedish cohorts.

Conclusion In women, we observed a modest but significant association between use of probiotics, omega-3 fatty acid, multivitamin or vitamin D supplements and lower risk of testing positive for SARS-CoV-2. We found no clear benefits for men nor any effect of vitamin C, garlic or zinc. Randomised controlled trials are required to confirm these observational findings before any therapeutic recommendations can be made.

https://nutrition.bmj.com/content/early/2021/04/20/bmjnph-2021-000250
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.