1 014 331 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nä..Ulltand skrev:
Man vet säkert att den allmänna smittspridningen korrelerar väl med smittan på äldreboenden.
Så den vitsigaste faktorn för att skydda äldre är att trycka ner smittspridningen i samhället i stort. Det finns många metoder för det inkl lock down vid strategiska tidpunkter.
En lock down kan aldrig vara total för övrigt. Folk behöver handla mat och medicin osv.
Jag tycker inte alls att det är det allra viktigaste att skydda de mest skröpliga äldre (som faktiskt är de som får plats på äldreboende) utan att vi som samhälle tillsammans behöver göra vad vi kan för att förhindra att förlusterna i samhället (som helhet) inte blir alltför kännbara för en lång tid framöver.
Det vill säga:
Inte införa onödiga restriktioner på ett sådant sätt så det skadar våra barns skolgång och möjlighet till en vettig utbildning och ett (i framtiden) attraktivt arbete.
Inte införa restriktioner (i onödan) som får en kort- och/eller långsiktig ekonomisk påverkan på hushållens ekonomi
Har vi lyckats med detta?
Nej, inte om man kollar vad som skrivs i nyheterna iaf.
Men ibland är det faktiskt bra med ett ledargarnityr som först sätter i proppen i den sjunkande båten, istället för att börja en diskution om hur proppisättandet skall ske ur ett genusperspektiv. sedan skall naturligtvis den sedvanliga remissrundan få ta sin tid. Därefter måste man ta hänsyn till det kommande valet ...Fairlane skrev:
Staffans
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag ser en viss skillnad mellan att bryta mot grundlagen och att ha genusperspektiv på sitt agerande.Staffans2000 skrev:
Men ibland är det faktiskt bra med ett ledargarnityr som först sätter i proppen i den sjunkande båten, istället för att börja en diskution om hur proppisättandet skall ske ur ett genusperspektiv. sedan skall naturligtvis den sedvanliga remissrundan få ta sin tid. Därefter måste man ta hänsyn till det kommande valet ...
Staffans
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
På lördagen passerade antalet dödsfall kopplade till pandemin tre milj människor globalt. Detta enligt statistik från Johns Hopkins University.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tre-miljoner-covid-doda-i-varlden
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tre-miljoner-covid-doda-i-varlden
Bara realitet och ekonomi, investerar du i beredskap för en viss katastrof så minskar du på en annan och det slår väl aldrig fel vilken som händer. Finns inte stöd/möjlighet för att höja vår katastrofberedskap hos allmänheten och därför inte heller hos något parti.Ulltand skrev:
Det är toppen. Drivkraften måste alltid vara att lära för framtiden och fråga sig vad kunde vi gjort bättre? Covid19 lär inte vara den sista pandemin vi drabbas av.
Tyvärr finns det en politisk dimension i detta vilket lätt leder till en vilja att försvara sina handlingar oavsett utfall. Nu har ju inte oppositionen heller imponerat med sina förslag eller tidigare framsynthet så det borde gå att idka lite självkritik över lag imo.
Nu känner ju folk såklart en angelägenhet när man är i ett skede men det kommer sannolikt snabbt klinga av.
Snart sade du? Nu säger jag!D djac skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hardare-tag-mot-festande-studenter-i-goteborg
Staffans
Ja, Norge hade högre andel drabbade på sina äldreboenden än vad Sverige hade.Ulltand skrev:
Man vet säkert att den allmänna smittspridningen korrelerar väl med smittan på äldreboenden.
Så den vitsigaste faktorn för att skydda äldre är att trycka ner smittspridningen i samhället i stort. Det finns många metoder för det inkl lock down vid strategiska tidpunkter.
En lock down kan aldrig vara total för övrigt. Folk behöver handla mat och medicin osv.
Problemet med det är att de kan få skaka galler senare. Domstolarna följer inte sunt förnuft....Staffans2000 skrev:
Men ibland är det faktiskt bra med ett ledargarnityr som först sätter i proppen i den sjunkande båten, istället för att börja en diskution om hur proppisättandet skall ske ur ett genusperspektiv. sedan skall naturligtvis den sedvanliga remissrundan få ta sin tid. Därefter måste man ta hänsyn till det kommande valet ...
Staffans
Att jämföra med Spanska sjukan för 100 år sedan som tog 50-100 Miljoner mestadels unga... och de dog AV, inte MED pandemin. Och jordens befolkning var mindre än 1/3 av vad den är idag, ca 2 miljarder istället för 7...Marlen Eskilsson skrev:
Så andelsmässigt skulle det motsvara upp till över 300 miljoner dödsfall idag...
Den som aldrig gör fel gör i regel inte så mycket annat heller...E El-Löken66 skrev:Det blev lite fel i början.
Anders verkade vilja att folk inte skulle få panik och uttryckte sig för positivt självsäkert vissa gånger. Det som var hans starka sida blev utan ett filter även till stor nackdel.
Folk säger att Anders inte lyssnar, uttrycker sig för självsäkert utan att ha helt torrt om fötterna. Det kan ligga något i det också, det ligger i sakens natur att det är viktigt att verka ha koll på läget, ty visar ledarna osäkerhet tiodubblas den hos pöbeln men i vissa fall kan jag delvis hålla med kritiken.
Men det är lätt att stå vid sidan om och tycka det samtidigt, speciellt med facit på hand.
Kanske det, men hur stor andel är felgjort?Staffans2000 skrev:
Rätt liten om du frågar mig. Men det är ju inte säkert att du gör det...
FHM har gjort mycket rätt. Problemen på äldreboendena vad gäller dålig beredskap har ett antal regeringar orsakat genom beslut om nedrustning.
Att Sverige hamnat i den ”bättre” tredjedelen av länderna i Europa visar att man gjort mycket rätt.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Trots att halva befolkningen i Chile fått minst en dos vaccin så har smittspridningen tagit ny fart i landet. Intensivvården är överbelastad, landet har stängt ner på nytt och gränserna är inte längre öppna för turism.
Kontrasten är stor till Israel där smittspridningen minskat dramatiskt genom vaccineringen som snart också kan starta om landets reseindustri. Men mycket tyder på att det är typen av vaccin som förklarar att Chile fått ett bakslag.
https://www.svd.se/har-gar-vaccinationen-bra--viruset-sprids-anda
Kontrasten är stor till Israel där smittspridningen minskat dramatiskt genom vaccineringen som snart också kan starta om landets reseindustri. Men mycket tyder på att det är typen av vaccin som förklarar att Chile fått ett bakslag.
https://www.svd.se/har-gar-vaccinationen-bra--viruset-sprids-anda
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Patienter vägrar Astra Zenecas vaccin – Sahlgrenska tvingas kasta doser
"Patienter på Sahlgrenska universitetssjukhuset vägrar Astra Zenecas vaccin, rapporterar GP. Vissa uteblir från besöket, andra vänder i dörren. Det har fått överläkaren Maria Taranger att reagera."
"Sjuksköterskorna hade ringt runt för att leta patienter och, som ”sista hoppet före kassering”, gått till akuten för att erbjuda patienter där vaccinet.
– ”Ge mig dem, jag ska upp till geriatriken”, sade jag. ”Vi har redan varit där” svarade de. Det slutade med att de gick och letade 65-plussare på akuten. De blev väl av med någon spruta till, säger Maria Taranger till GP."
Min kommentar: Astra Zeneca har haft diverse problem innan vaccinet godkändes. Man hade av misstag testat olika doser, man missade att söka godkännande etc (även om vissa vill lasta det senare på EU och inte på AZ), sen kunde man inte visa tillräckligt bra att det fungerade för de som var 65+ (även om vissa som gillar att ta det säkra före det osäkra tyckte att man inte skulle bry sig om det, för det borde fungera). Därtill fungerar den sämre på den Sydafrikanska varianten. Utöver det så har den, rätt eller fel, fått mer negativa skriverier än konkurrenterna. Det är detta att folk tvekar, eller vägrar som gör att det är så viktigt med:
"Patienter på Sahlgrenska universitetssjukhuset vägrar Astra Zenecas vaccin, rapporterar GP. Vissa uteblir från besöket, andra vänder i dörren. Det har fått överläkaren Maria Taranger att reagera."
"Sjuksköterskorna hade ringt runt för att leta patienter och, som ”sista hoppet före kassering”, gått till akuten för att erbjuda patienter där vaccinet.
– ”Ge mig dem, jag ska upp till geriatriken”, sade jag. ”Vi har redan varit där” svarade de. Det slutade med att de gick och letade 65-plussare på akuten. De blev väl av med någon spruta till, säger Maria Taranger till GP."
Min kommentar: Astra Zeneca har haft diverse problem innan vaccinet godkändes. Man hade av misstag testat olika doser, man missade att söka godkännande etc (även om vissa vill lasta det senare på EU och inte på AZ), sen kunde man inte visa tillräckligt bra att det fungerade för de som var 65+ (även om vissa som gillar att ta det säkra före det osäkra tyckte att man inte skulle bry sig om det, för det borde fungera). Därtill fungerar den sämre på den Sydafrikanska varianten. Utöver det så har den, rätt eller fel, fått mer negativa skriverier än konkurrenterna. Det är detta att folk tvekar, eller vägrar som gör att det är så viktigt med:
- riktiga FAS-3-tester, och inte köra på nödgodkännande
- att pausa vaccinationer när man upptäcker potentiella problem