BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för insider-källor eller håller du bara på och gissar?

Att samordna, följa och analysera innebär inte att man kan bestämma allt själv.
Du måste ha missat att jag skrev att JC bestämmer. Och då frågar han sin expert AT hur skall vi göra nu? AT svarar att han har stämt av med JG och det jag förordar är ....

Det är därför man har experter som är stadsepidemiologer. För att få ett bra beslutsunderlag.

Du tycks tro att beslutsgången på en myndighet är som i lågstadiet på grundskolan om vad grupperna i klassen skall heta. En demokratisk process där alla har en röst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju notera att antalet bekräftade fall i Stockholmsregionen var fler i december än i november men antalet bekräftade fall på regionens äldreboenden var färre i december än i november. Så det behöver verkligen inte vara så att en ökande smittspridning i samhället också innebär det på äldreboenden.
[länk]

Har du glömt bort det?

Du måste sluta att välja specifika områden för dina jämförelser och lura dina följare. Gör man det så gäller inte de generella kunskaper vi numera har precis där.

Vetenskapen vet att smitta på äldreboenden generellt korrelerar med smitta i samhället. Undantag kan finnas men det är just vad det är, Undantag.
 
optimum optimum skrev:
Dessutom vem skulle på hans arbetsplats våga ha en avvikande uppfattning om coronan och ta upp saken med honom. Glöm det, det är hans version som gäller i alla lägen. Har man en avvikande uppfattning även om den är rätt så håller man tyst eller drar därifrån.
Jag tror att biträdande kanske hade det och han drog därifrån . Klokt av honom.
 
T tanaris skrev:
Ska man döma folk på det sättet du gör hade jag hundra gånger hellre anställt Tegnell än dig, och jag har anställt ett antal olika personlighetstyper under åren...
Det gäller ju lite vad jobbet gäller.

Hade tjänsten gällt statsepidemiolog (med facit hand) hade vem som helst varit bättre. Om inte annat för saknar man kunskap gör man ofta som alla andra. Och det hade varit betydligt bättre.

Ann Lindé verkar vara den smartaste personen men titeln i närtid.

Fan vad smart hon var. "Det man sår på våren får man skörda på hösten" Få trodde henne men som virolog visste hon vad hon pratade om. Och så kom den "oväntade andra vågen"
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Klart att det stämmer, jag gillar ju fakta. :)

Hur kan det vara bra för Norge att ha större relativ smittspridning i äldreboendena än vad Sverige hade?
Att de absoluta talen är lägre är ju bra, men det är inte det vi talar om.
Jag utgår ifrån att din fråga är äkta och att du vill ha svaret.

Nej det är så klart inte bra för Norge att ha en högre andel smittade på äldreboenden.

Men det spelar ingen nämnvärd roll därför att antalet smittade i Norge varit så betydligt mycket läge än i Sverige och därmed har få personer drabbats och avlidit. Både relativt och totalt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag utgår ifrån att din fråga är äkta och att du vill ha svaret.

Nej det är så klart inte bra för Norge att ha en högre andel smittade på äldreboenden.

Men det spelar ingen nämnvärd roll därför att antalet smittade i Norge varit så betydligt mycket läge än i Sverige och därmed har få personer drabbats och avlidit. Både relativt och totalt.
Det är nog rentav bättre att ha sina smittade på äldreboenden - där sprider de inte smittan vidare lika lätt som i resten av samhället... Nästan som en slags karantän.
 
Läget i Brasilien. Kunde varit här om vi följt vad några i tråden argumenterat för tidigare. Tror de hade 3000 döda idag

""Sjukhusen larmar om kollaps, medicinerna börjar ta slut – och patienter binds fast och intuberas utan att få lugnande läkemedel.

På iva är majoriteten av de inlagda under 40 år, vilket sätter ytterligare press på vården.

Coronasituationen i Brasilien blir allt värre.
 
Jag är nyfiken på hur det kommer att gå i Kina. De klarade sig ju bra eftersom de lyckades stoppa spridningen medan de hade den första varianten - när det kom till Europa muterade ju viruset och blev smittsammare, och de nyare mutationerna (brittisk, sydafrikansk osv) är ju ännu värre, och speciellt de kinesiska vaccinen verkar ju inte ta så bra på dem (se Chile och Brasilien som sagt).

Kommer de varianterna till Kina kan det kanske gå illa där med, trots vaccin.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste sluta att välja specifika områden för dina jämförelser och lura dina följare. Gör man det så gäller inte de generella kunskaper vi numera har precis där.

Vetenskapen vet att smitta på äldreboenden generellt korrelerar med smitta i samhället. Undantag kan finnas men det är just vad det är, Undantag.
Men... det är väl det du ägnat dig mest åt av alla!
Att jämföra unika områden, dessutom extrema sådana. Tex Norge...
Antingen har du efter allt detta nötande fått en insikt, eller så...
 
  • Gilla
djac och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste ha missat att jag skrev att JC bestämmer. Och då frågar han sin expert AT hur skall vi göra nu? AT svarar att han har stämt av med JG och det jag förordar är ....

Det är därför man har experter som är stadsepidemiologer. För att få ett bra beslutsunderlag.

Du tycks tro att beslutsgången på en myndighet är som i lågstadiet på grundskolan om vad grupperna i klassen skall heta. En demokratisk process där alla har en röst.
Nu är Tegnell en avdelningschef med flera enheter (med varsin chef) under sig så det är ju inte han som är experten med detaljkunskap utan som högre chef ska han ju ha överblicken och kunna komma fram till saker genom att diskutera med de som sitter på detaljkunskap osv.

Som jag redan har svarat dig så är jag lite bekant med några som har jobbat på Fohm så jag gissar inte lika mycket som du gör.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror att biträdande kanske hade det och han drog därifrån . Klokt av honom.
Ytterligare ett bevis för att du håller på och gissar.
Wallensten är ju kvar på Fohm och arbetar med olika uppgifter relaterade till covid. Däremot hade han ju svårt att orka med trycket från media. Sen några månader är det i stället avdelningschefen Tegmark Wisell som är biträdande. Tror du verkligen att en som har varit avdelningschef en längre tid skulle acceptera att bli överkörd hela tiden eller inte ha några åsikter?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste sluta att välja specifika områden för dina jämförelser och lura dina följare. Gör man det så gäller inte de generella kunskaper vi numera har precis där.
Har väl lärt mig av dig.

Ulltand Ulltand skrev:
Vetenskapen vet att smitta på äldreboenden generellt korrelerar med smitta i samhället. Undantag kan finnas men det är just vad det är, Undantag.
Eller så beror en förändring på att man verkligen har börjat med något nytt skydd på äldreboendena. I det här fallet kanske det hänger ihop med den utökade screeningverksamheten som kom igång under kvartal 4. Det är ju sånt som är viktigt att ta upp så att bra erfarenheter kan spridas till andra regioner. Man ska ju lära sig av de som har gjort något bra, det är väl ungefär vad du brukar skriva.
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Läget i Brasilien. Kunde varit här om vi följt vad några i tråden argumenterat för tidigare. Tror de hade 3000 döda idag
Brasilien har en president som inte tar detta på allvar för fem öre. Som tycker att man ska fortsätta att umgås många personer tätt i kyrkan etc. Kan du öka på något inlägg där någon förminskat Covid-19 på samma sätt?
Eller är det bara frågan om kraftiga överdrifter? Det finns ju personer som ville att Sverige skulle sätta folk i karantän februari/mars 2020, trots att det helt saknas lagstöd för det. Ska man säga att om vi följt deras rekommendationer så hade vi låst in folk i deras bostäder och svetsat igen dörrarna? Eller ska vi kanske undvika att överdriva?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Inom Fohm pågår diskussioner om vilka åtgärder som kanske kan vara bra till hösten när de flesta vuxna är vaccinerade men inte barn och ungdomar.
– Vi har en förhoppning om att den breda vaccinationen av alla över 18 år kommer att trycka undan smittspridningen. Men viruset kommer inte att försvinna helt och hållet och gruppen barn och unga kommer att vara mottaglig i stor utsträckning, säger Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
En av dem är screening, alltså bred testning av skolelever utan att det finns misstanke om smitta.
Hon betonar att Folkhälsomyndigheten ännu inte har landat i något beslut. Det är långt till hösten och ingen vet hur det epidemiologiska läget ser ut då, och vad som då bedöms vara en rimlig åtgärd.
En viktig parameter i analysen är också att väga riskerna mot nyttan.
TT via t.ex. https://www.svd.se/elever-kan-fa-testa-sig-regelbundet-i-host
 
Ulltand Ulltand skrev:
Osäkerheten ligger i HUR bra munskydd funkar. Inte OM de funkar.

Och eftersom spannet är stor mellan 10-80% är osäkerheten stor.

Men även bara 10% är mycket välkommet
Jag har erfarenhet av munskydd i olika andra situationer .Jag skulle nog säga att ett munskydd kan förhindra lite granna spridning, om bäraren är sjuk.
Det är logiskt, då vi hela tiden passerar ut vätska när vi pratar..nära varann. Då pratar vi enkelt tyg eller papperslapp för munnen..dvs munskydd, inte andningsskydd..
Sen pratar man inte med näsan eller sällan nyser genom näsan... Så för utandningen är jag inte så orolig om inte näsan är täckt.
Samt att luftriktningen är nedåtgående.

Men som skydd mot inandning är munskydd ett dåligt skydd, om det inte är supertätt mot ansiktet, då luften alltid vill gå lättaste vägen. Hårbeväxta ansikten har alltid sämre skydd
Sen är det ju alltid mängden virus man andas in som avgör ändå..dvs hur sjuk du blir. .

Det enda "säkra" är ju avstånd.

Då detta virus är nåt vi får leva med på ett eller annat sätt fortsättningsvis, är det ju bara att anpassa sig efter konsekvenserna man kan acceptera. Precis som med "gamla influensor" som folk dött av varje år...

Börjar man då men vanor o falsk trygghet, som munskydd (dvs inte andningsskydd)
Så vet man inte när man ska sluta.. dvs det blir som i Japan där de bär munskydd i vardagen, men många vet säkert inte varför...
Man gör det säkerligen för att andra gör det...då japaner respekterar "gruppen" och nordbor är mer individer...
Tittar jag på ungdomar 15-25 så skiter väldigt många i detta med avstånd också när de träffas i större grupper... munskydd vet de inte vad det är...det spelar ju ingen roll om det är grupper på 3,5,10 eller 20... det räcker ju att EN är sjuk... O kramas öppet är en vanlig syn här...
Så klart att smittspridningen ökar då...OM nån av dem är sjuka... Än är det ju inte så hög procent...

Det vi nu väntar på är att platserna på intensiven minskar, sen tror många så att det är över...och börjar träffas som förr igen... Och sen är det igång igen...

vi kommer inte kunna utrota influensan.. vi har inte lyckats på 50 år tidigare... Bara lärt oss att acceptera den..och hantera den i viss mån... Skillnaden är bara att vi inte har pratat om den så intensivt förut, trots att den funnits där hela tiden.

Influensan kommer fortsätta ta liv under lång tid framöver... Munskydd eller ej...
Sen kan man kalla det för falsk trygghet om man vill...
"Skyddar" gör det inte.. det är enkel logik..men kanske minskar mängden virus något, om en sjuk person pratar med en frisk..

Bästa åtgärden kommer alltid att vara:
Prata inte med någon som är sjuk...
O
måste du..se till att hålla avståndet..
 
  • Gilla
  • Älska
TT4F och 8 till
  • Laddar…
optimum
B Besiman skrev:
Bästa åtgärden kommer alltid att vara:
Prata inte med någon som är sjuk...
O
måste du..se till att hålla avståndet..
Håller med, men...
Problemet är att de som ännu inte vet att de är sjuka, alltså inte ännu fått symptom, men är smittade och smittar redan ca 48 timmar före.
Det är de som är luriga.
Dessutom har avståndet varit för kort och beror även på miljön.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.