BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om du tycker vi är hårda mot Tegnell så titta på detta.

""Andy Slavitt är president Joe Bidens nya rådgivare för att tackla coronapandemin.

I ett inlägg i sociala medier riktar Slavitt hård kritik mot Sveriges linje och statsepidemiolog Anders Tegnell:

”Har du en strategi som kan döda människor kommer du till slut antingen få sparken eller bli kallad för nazist. Eller både och.”
Och du inser inte att en presidentrådgivare är partisk, politisk och inte särskilt insatt i exakt vad som händer i andra länder?
Ska det här bli en sån diskussion som slutar med att dra in nazism och/eller Hitler?
I så fall kan nog amerikanarna hitta det på närmare håll än att leta i Europa.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Lena Melin AB har svårt att tolka vad Regeringe och FHM säger från dagens presskonferens.

""Om avsikten var att kasta ljus över en ny situation misslyckades Lena Hallengren och Johan Carlson helt. Kommunikationen var som vanligt under all kritik.

Efter 40 minuter var det fortfarande oklart vad som gäller för personer som varit vaccinerade i tre veckor. Lättnader eller inte.

Nyhetsbyrån TT flashade snabbt om lättnader i restriktionerna för dem som vaccinerades mot covid-19 för minst tre veckor sedan. Men är det verkligen så det ligger till?

Frågetecknen efter morgonens presskonferens med bland andra socialminister Lena Hallengren (S) och Folkhälsomyndighetens chef Johan Carlson var tyvärr ännu ett exempel på den synnerligen bristfälliga kommunikationen med medborgarna.

Det som sades var att de som fått sin första covidspruta för minst tre veckor sedan kan gå ut och handla och träffa flera personer inomhus. Det framstod som en en nyhet.

Men efter en halvtimme meddelade Johan Carlson att det inte var fråga om några lättnader i restriktionsläget. Nej, samma regler som tidigare gäller.

Alla regler och rekommendationer gäller alla människor, sade Johan Carlson. Men han talade ändå om ”små lättnader” för dem som levt under ”självpåtagna restriktioner”. Och är vaccinerade.""
Utan länk som vanligt och kanske upphovsrättsbrott eftersom det där är långt över vad citaträtten gäller. Men i vilket fall som helst är det ju då tur att det går att läsa vad som gäller på Fohms webbplats. Det har ju redan varit uppe i tråden idag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är helt makalöst att du inte förstår att det är en myndighet som arbetar enligt svensk tradition med diskussioner och konsensus. Den är inte toppstyrd.

Den pandemiplan som fanns i början av förra året skrevs 2009 och då jobbade väl Tegnell på Socialstyrelsen.
Jag har arbetat över 10 år på mydighet och vet att beslut inte behöver tas i konsensus eller i fruktsamma diskussioner

Det är en handfull personer som arbetar med smittskydd på FHM och det finns en Stadsepidemiolog och det är inte det samma som en talesperson.

Men givetvis är Johan Carlsson den som slutligen säger bu eller bä. Hur som kan en GD inte vara insatt i alla detaljfrågor och förlitar sig på att de med specialistkompetens kommer med ett bra beslutsunderlag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Utan länk som vanligt och kanske upphovsrättsbrott eftersom det där är långt över vad citaträtten gäller. Men i vilket fall som helst är det ju då tur att det går att läsa vad som gäller på Fohms webbplats. Det har ju redan varit uppe i tråden idag.

Låter ju bra att alla kan söka sig till hemsidan och få klarhet.

Synd bara att en stor del av 80-plussarna inte hittar dit och tittade på TV istället
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Det är helt makalöst om du inte förstår att det är Stadsepidemiolog Tegnell som är arkitekten bakom strategin. Vem som är i "rutan" är en helt annan sak.

Jag känner inte Tegnell och har inget personligt agg mot honom men det är befolkningen som får lida för hans beslut. Om du tycker vi är hårda mot Tegnell så titta på detta.

""Andy Slavitt är president Joe Bidens nya rådgivare för att tackla coronapandemin.

I ett inlägg i sociala medier riktar Slavitt hård kritik mot Sveriges linje och statsepidemiolog Anders Tegnell:

”Har du en strategi som kan döda människor kommer du till slut antingen få sparken eller bli kallad för nazist. Eller både och.”
Känner inte till Andy Slevitt men oavsett vilket behöver hans uttalande ha väldigt lite med någon verklighet att göra utan detta baseras på amerikanernas uppfattning om Sveriges strategi, som ju Donald var behjälplig att kommentera vi ett flertal tillfällen.

I grund och botten handlar det hela om hur mycket restriktioner och inskränkningar som ska tillåtas göras i Coronas namn och där står Sveriges som en symbol för frihet under eget ansvar, och den illvillige kan naturligtvis peka på att talen i grannländerna är lägre och strategin därmed misslyckats.

Vart land behöver ha sin utformade strategi baserat på sina förhållanden, hur är grundhälsan, vilken kapacitet har sjukvården, hur pass följer folk direktiv.

Tror inte det finns ett land som inte hade gjort om en del saker under det gånga året då det hela summeras i backspegeln, Covid19 visste vi väldigt lite om, men kunskapsbanken ökar alltjämt, vi behöver även gissa på hur andra samhällsfaktorer påverkas av våra beslut samt att många människor runt om i världen har begränsat med tålamod.
 
  • Gilla
gaidin och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske kan man tänka sig att någon annan har ansvaret för att hålla kontakt med de olika regionerna i specifika fall?
Fine, så länge någon bevakar att det sker och att vi får ta del av resultatet asap.

Tar det lång tid att göra en sekvensering i ett priofall som detta?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har arbetat över 10 år på mydighet och vet att beslut inte behöver tas i konsensus eller i fruktsamma diskussioner
Nu är jag ju lite bekant med två som tidigare har jobbat på Fohm varav en blev inkallad dit i mars förra våren så jag har hört lite. Åtminstone den ena är en person som inte låter andra bestämma åt eller över hen.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är en handfull personer som arbetar med smittskydd på FHM och det finns en Stadsepidemiolog och det är inte det samma som en talesperson.
Du verkar ha en konstig betydelse av ordet handfull. Det brukar betyda upp till 10 st eller så. Avdelningen
för smittskydd och hälsoskydd består av sex enheter och sen finns avdelningen för mikrobiologi med sex enheter och det är inte ens någon av de två avdelningarna som Tegnell är chef för.

Naturligtvis är inte statsepidemiolog och talesperson samma sak. Men en statsepidemiolog är inte heller en envåldshärskare som kan styra och ställa hur som helst över andras avdelningar. Du verkar behöva bli påmind om vad det är:
I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statsepidemiolog
Att samordna, följa och analysera är verkligen inte samma sak som att vara envåldshärskare.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tar det lång tid att göra en sekvensering i ett priofall som detta?
Så som jag har förstått det så tar själva sekvenseringsprocessen ungefär en vecka. Sen finns det säkert många prioriterade fall och det är också viktigt att följa förloppet vecka för vecka i regionerna.
 
E El-Löken66 skrev:
Känner inte till Andy Slevitt men oavsett vilket behöver hans uttalande ha väldigt lite med någon verklighet att göra utan detta baseras på amerikanernas uppfattning om Sveriges strategi, som ju Donald var behjälplig att kommentera vi ett flertal tillfällen.
Ville bara lyfta ett av många internationella perspektiv då några fått för sig att jag (eller det numera 33 forskarna) har något personlig agg mot Tegnell.

För tydlighetens skull. Jag är övertygad om att AT handlat efter bästa förmåga med inflytande av en mentor, rådgivare och konsult som haft stor betydelse för strategins utformning.

(Borde kanske legat i stratergitråden) :)
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Ville bara lyfta ett av många internationella perspektiv då några fått för sig att jag (eller det numera 33 forskarna) har något personlig agg mot Tegnell.

För tydlighetens skull. Jag är övertygad om att AT handlat efter bästa förmåga med inflytande av en mentor, rådgivare och konsult som haft stor betydelse för strategins utformning.

(Borde kanske legat i stratergitråden) :)
Det blev lite fel i början.
Anders verkade vilja att folk inte skulle få panik och uttryckte sig för positivt självsäkert vissa gånger. Det som var hans starka sida blev utan ett filter även till stor nackdel.

Folk säger att Anders inte lyssnar, uttrycker sig för självsäkert utan att ha helt torrt om fötterna. Det kan ligga något i det också, det ligger i sakens natur att det är viktigt att verka ha koll på läget, ty visar ledarna osäkerhet tiodubblas den hos pöbeln men i vissa fall kan jag delvis hålla med kritiken.

Men det är lätt att stå vid sidan om och tycka det samtidigt, speciellt med facit på hand.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Så som jag har förstått det så tar själva sekvenseringsprocessen ungefär en vecka. Sen finns det säkert många prioriterade fall och det är också viktigt att följa förloppet vecka för vecka i regionerna.
Det går relativt snabbt nu för tiden. Extrahera DNA/RNA och sekvensering görs väl på 1-2 dygn men därefter ska en bioinformatiker analysera datan och där finns en stor brist i Sverige och troligtvis även internationellt. Så det är nog till stor del personalrelaterade flaskhalsar.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att samordna, följa och analysera är verkligen inte samma sak som att vara envåldshärskare.
Om man vill använda den vokabulären så finns alltid en "envåldshärskare". På en myndighet är det GD och ett företag är det VD.

Det finns alltid ett linjeschema i en organisation. En överordnad kan dock delegera eller dra in en delegation.

Beslut fattas av en person men det kan finnas flera föredragande.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Lena Melin AB har svårt att tolka vad Regeringe och FHM säger från dagens presskonferens.

""Om avsikten var att kasta ljus över en ny situation misslyckades Lena Hallengren och Johan Carlson helt. Kommunikationen var som vanligt under all kritik.

Efter 40 minuter var det fortfarande oklart vad som gäller för personer som varit vaccinerade i tre veckor. Lättnader eller inte.

Nyhetsbyrån TT flashade snabbt om lättnader i restriktionerna för dem som vaccinerades mot covid-19 för minst tre veckor sedan. Men är det verkligen så det ligger till?

Frågetecknen efter morgonens presskonferens med bland andra socialminister Lena Hallengren (S) och Folkhälsomyndighetens chef Johan Carlson var tyvärr ännu ett exempel på den synnerligen bristfälliga kommunikationen med medborgarna.

Det som sades var att de som fått sin första covidspruta för minst tre veckor sedan kan gå ut och handla och träffa flera personer inomhus. Det framstod som en en nyhet.

Men efter en halvtimme meddelade Johan Carlson att det inte var fråga om några lättnader i restriktionsläget. Nej, samma regler som tidigare gäller.

Alla regler och rekommendationer gäller alla människor, sade Johan Carlson. Men han talade ändå om ”små lättnader” för dem som levt under ”självpåtagna restriktioner”. Och är vaccinerade.""
Jag läste den där och funderade på hur det står till med Lena Melins intellektuella förmåga, för så svårt var det ändå inte att förstå andemeningen i vad som kommunicerades.

Jag fick känslan av att hon kritiserade bara för kritiserandets skull och för att det ger klick (de anställda på AB kanske får bonus baserat på antalet klick och delningar deras alster får, vad vet jag)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vad är det mer specifikt som gör skillnad i DNA för utgången i Covid19? Här en ny studie som ser en skillnad i interferonresponsen och sjuklighet i Corona. (bortse från talen 85 -101 i texten)

Nytta med det förutom den som råkar ha koll på sitt DNA är då att läkemedel kan utvecklas som ersätter det som behövs. Eller kanske redan finns!

RODUCTION 85 The ongoing coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, caused by severe acute respiratory 86 syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), is responsible for a reported 126 million infections, and over 87 2.76 million deaths worldwide as of this writing. Following infection with SARS-CoV-2, COVID-19 88 clinical presentation ranges from asymptomatic or mild (suggested to account for ~ 80% of infections),89 to severe disease that typically requires hospitalization and assisted respiration (Huang et al., 2020). 90 While age and co-morbidities, such as obesity and cardiovascular disease, have been linked to 91 COVID-19 severity, recent data suggest that innate immune responses to viral infection are also a 92 critical determinant of disease outcome (Mathew et al., 2020). For instance, loss-of-function mutations 93 in the immune sensor TLR7 and downregulation of the type I interferon (IFN) response have been 94 associated with severe COVID-19 (van der Made et al., 2020). In addition, two recent studies that 95 conducted an integrated immune analysis of COVID-19 patients found impaired IFN responses in 96 severe and critically ill patients (Arunachalam et al., 2020; Hadjadj et al., 2020). Further support for 97 the role of IFN in COVID-19 outcome comes from a study of 127 patients receiving interferon beta-1b 98 in combination with lopinavir–ritonavir and ribavirin, which reported lower SARS-CoV-2 viral load 99 and shedding in the lungs and reduced length of hospitalization (Hung et al., 2020). Taken together, 100 these data underscore an emerging role for IFN-mediated cellular responses in the control of SARS-101 CoV-2 infection and COVID-19 severity
 
Redigerat:
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Statsepidemiolog smaka på ordet och fundera lite över hans roll i pandemin. Jo jag vet att ni har försökt förminska honom till talesperson men så är det ju inte
Dessutom vem skulle på hans arbetsplats våga ha en avvikande uppfattning om coronan och ta upp saken med honom. Glöm det, det är hans version som gäller i alla lägen. Har man en avvikande uppfattning även om den är rätt så håller man tyst eller drar därifrån.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.