D
optimum optimum skrev:
Dessutom vem skulle på hans arbetsplats våga ha en avvikande uppfattning om coronan och ta upp saken med honom. Glöm det, det är hans version som gäller i alla lägen. Har man en avvikande uppfattning även om den är rätt så håller man tyst eller drar därifrån.
Vilka fantasier, det blir bara allt galnare, har du jobbat där länge eller är detta bara en idé du vaknade upp med idag?
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Dessutom vem skulle på hans arbetsplats våga ha en avvikande uppfattning om coronan och ta upp saken med honom. Glöm det, det är hans version som gäller i alla lägen. Har man en avvikande uppfattning även om den är rätt så håller man tyst eller drar därifrån.
Bland de grövsta killgissningarna jag någonsin sett, om du inte har en källa på detta?
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Dessutom vem skulle på hans arbetsplats våga ha en avvikande uppfattning om coronan och ta upp saken med honom. Glöm det, det är hans version som gäller i alla lägen. Har man en avvikande uppfattning även om den är rätt så håller man tyst eller drar därifrån.
Det verkar som att du gick upp för tidigt idag, eller var uppe för sent i går, eller både och...

För nu är det uppenbart för alla att du är ute och cyklar på tunn is....
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 5 till
  • Laddar…
Kanske ingen direkt nyhet, men av ren nyfikenhet kollade jag på statistiken på https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa idag och lite i förhållande till åldersgrupp..

70+ står för ungefär 90,4% av dödsfallen med covid
Men bara 7,8% av de totala laboratoriebekräftade fallen..

Är du 70+ och får covid är risken ungefär 17,8% att du dör med det
Motsvarande siffra för alla under 70?
0,16%

Tittar man istället enbart på åldersgruppen 80+ blir siffrorna istället
3,8% av de totala laboratoriebekräftade fallen av covid och 68,7% av dödsfallen med covid..

Okej att vi ska göra vad vi kan i samhället för att sjukvården ska klara av att ge alla som behöver den form av vård de behöver..

Men de som fortfarande tjatar om total lockdown och att Sveriges strategi var uppåt väggarna..

Hur resonerar ni egentligen??
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Violina Violina skrev:
Men bara 7,8% av de totala laboratoriebekräftade fallen..
Du får tänka på att det finns väldigt många som har haft covid och aldrig har testats, särskilt under förra våren och det blir därför helt fel när du försöker beräkna dödligheten för den åldersgruppen och andra åldersgrupper.

Violina Violina skrev:
Men de som fortfarande tjatar om total lockdown och att Sveriges strategi var uppåt väggarna..
Hur resonerar ni egentligen??
Är inte det en fråga som passar bättre i strategitråden än i nyhetstråden?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får tänka på att det finns väldigt många som har haft covid och aldrig har testats, särskilt under förra våren och det blir därför helt fel när du försöker beräkna dödligheten för den åldersgruppen och andra åldersgrupper.
Är precis av den anledningen jag är noga med att skriva "laboratoriebekräftade fall", jag vill på intet vis påskina att jag tror/anser att detta är alla som varit smittade..

BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det en fråga som passar bättre i strategitråden än i nyhetstråden
Jag tycker väl egentligen inte att den passar specifikt bättre i någon av trådarna..
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Violina Violina skrev:
Är precis av den anledningen jag är noga med att skriva "laboratoriebekräftade fall", jag vill på intet vis påskina att jag tror/anser att detta är alla som varit smittade..
Bra :)
Fohm gjorde en beräkning av letalitet (dödlighet) i somras och den finns här: https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/
Den utgår från en uppskattning av mörkertalet, dvs. hur många okända fall det fanns utgående från PCR-tester gjorda på slumpmässig del av befolkningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bra :)
Fohm gjorde en beräkning av letalitet (dödlighet) i somras och den finns här: [länk]
Den utgår från en uppskattning av mörkertalet, dvs. hur många okända fall det fanns utgående från PCR-tester gjorda på slumpmässig del av befolkningen.
Intressant läsning :geek:

Men, borde man inte också kunna anta att mörkertalet är mindre nu, iom att man testar fler?
 
BirgitS
Violina Violina skrev:
Men, borde man inte också kunna anta att mörkertalet är mindre nu, iom att man testar fler?
Ja, så borde det vara men det är ju inte noll. När man screenar i vård och omsorg hittar man ju folk utan symtom och sådana bör ju finnas i resten av samhället också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, så borde det vara men det är ju inte noll. När man screenar i vård och omsorg hittar man ju folk utan symtom och sådana bör ju finnas i resten av samhället också.
Nej.. det tror jag absolut inte heller..

Vi hade en med covid på jobbet för några veckor sen.. de närmsta kollegorna blev också testade efter några dagar..

Tre till testade positivt (men det var bara den första som hade haft symtom) av dessa fick bara en symtom och det först en vecka efter positivt test (och är fortfarande hemma)..

Så säg att så många som dubbelt av vad som testas positivt har det så kanske det är nåt nära sanningen?
Lite beroende på åldersgrupp/del av befolkningen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Violina Violina skrev:
Kanske ingen direkt nyhet, men av ren nyfikenhet kollade jag på statistiken på [länk] idag och lite i förhållande till åldersgrupp..

70+ står för ungefär 90,4% av dödsfallen med covid
Men bara 7,8% av de totala laboratoriebekräftade fallen..

Är du 70+ och får covid är risken ungefär 17,8% att du dör med det
Motsvarande siffra för alla under 70?
0,16%

Tittar man istället enbart på åldersgruppen 80+ blir siffrorna istället
3,8% av de totala laboratoriebekräftade fallen av covid och 68,7% av dödsfallen med covid..

Okej att vi ska göra vad vi kan i samhället för att sjukvården ska klara av att ge alla som behöver den form av vård de behöver..

Men de som fortfarande tjatar om total lockdown och att Sveriges strategi var uppåt väggarna..

Hur resonerar ni egentligen??
Framförallt kritiserar jag den dåliga beredskapen. Både med material, men framförallt den handfallenhet, våra myndigheter visade. Inte så konstigt kanske, när FHM diskuterade enbenta hinduiska HBTQ.... personers anpassningsproblem i det Svenska sammhället, istället för att förbereda oss för en pandemi. För den kom inte direkt som en överraskning, eftersom vi fått flera varningar tidigare. Men likt förortsvåldet, såg inte heller regeringen, detta komma!
Likaså, hördes Löven i TV berömma Svenskarnas ansvarstagande genom att följa riktlinjerna med avståndshållande. I den vevan gick jag på långa promenader i Göteborgs krogområden och såg inget av det löven och Tegnell berömde. Tvärs om! Krogarna var fulla av fulla, som trängdes och skrålade som de altid gjort. Såg riktigt trevligt ut, om det inte vore för pandemin.

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Framförallt kritiserar jag den dåliga beredskapen. Både med material, men framförallt den handfallenhet, våra myndigheter visade. Inte så konstigt kanske, när FHM diskuterade enbenta hinduiska HBTQ.... personers anpassningsproblem i det Svenska sammhället, istället för att förbereda oss för en pandemi. För den kom inte direkt som en överraskning, eftersom vi fått flera varningar tidigare. Men likt förortsvåldet, såg inte heller regeringen, detta komma!
Likaså, hördes Löven i TV berömma Svenskarnas ansvarstagande genom att följa riktlinjerna med avståndshållande. I den vevan gick jag på långa promenader i Göteborgs krogområden och såg inget av det löven och Tegnell berömde. Tvärs om! Krogarna var fulla av fulla, som trängdes och skrålade som de altid gjort. Såg riktigt trevligt ut, om det inte vore för pandemin.

Staffans
Jag håller med om att vår beredskap var usel. Intressant att notera är dock att även den norska coronakommisionen sågar den norska beredskapen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgK744/faa-oversikt-dette-er-dommen-fra-koronakommisjonen
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kanske ingen direkt nyhet, men av ren nyfikenhet kollade jag på statistiken på [länk] idag och lite i förhållande till åldersgrupp..

70+ står för ungefär 90,4% av dödsfallen med covid
Men bara 7,8% av de totala laboratoriebekräftade fallen..

Är du 70+ och får covid är risken ungefär 17,8% att du dör med det
Motsvarande siffra för alla under 70?
0,16%

Tittar man istället enbart på åldersgruppen 80+ blir siffrorna istället
3,8% av de totala laboratoriebekräftade fallen av covid och 68,7% av dödsfallen med covid..

Okej att vi ska göra vad vi kan i samhället för att sjukvården ska klara av att ge alla som behöver den form av vård de behöver..

Men de som fortfarande tjatar om total lockdown och att Sveriges strategi var uppåt väggarna..

Hur resonerar ni egentligen??
Man vet säkert att den allmänna smittspridningen korrelerar väl med smittan på äldreboenden.

Så den vitsigaste faktorn för att skydda äldre är att trycka ner smittspridningen i samhället i stort. Det finns många metoder för det inkl lock down vid strategiska tidpunkter.

En lock down kan aldrig vara total för övrigt. Folk behöver handla mat och medicin osv.
 
tusenett skrev:
Jag håller med om att vår beredskap var usel. Intressant att notera är dock att även den norska coronakommisionen sågar den norska beredskapen.
[länk]
Det är toppen. Drivkraften måste alltid vara att lära för framtiden och fråga sig vad kunde vi gjort bättre? Covid19 lär inte vara den sista pandemin vi drabbas av.

Tyvärr finns det en politisk dimension i detta vilket lätt leder till en vilja att försvara sina handlingar oavsett utfall. Nu har ju inte oppositionen heller imponerat med sina förslag eller tidigare framsynthet så det borde gå att idka lite självkritik över lag imo.
 
Fairlane
tusenett skrev:
Jag håller med om att vår beredskap var usel. Intressant att notera är dock att även den norska coronakommisionen sågar den norska beredskapen.
[länk]
Den norska coronakommissionen har också kritiserat att man inte agerat i enlighet med grundlag och mänskliga rättigheter. Det kan ju vara intressant att ta till sig för de som vill ha hårdare tag. Iofs bryr sig många inte om sådana petitesser.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.