BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att han inte vet om det pågår en utredning.

Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
Och hur mycket tid hade han fått för att ta reda på det?
Dvs. från det att frågan ställdes till att han avkrävdes ett svar.

Varför ska han anta att regionen inte sköter sina arbetsuppgifter?
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att han inte vet om det pågår en utredning.

Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
Sekvensering görs (ska göras) i sådana sammanhang. Så hans svar stämmer säkert väl.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att han inte vet om det pågår en utredning.

Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
Det här är en nyhetstråd så jag kommer med en nyhet: Det finns fler än Tegnell som arbetar på FHM...
Kanske kan man tänka sig att någon annan har ansvaret för att hålla kontakt med de olika regionerna i specifika fall?
 
  • Gilla
  • Wow
gaidin och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men du kan väl inte vara förvånad?

Edit: rättade matematiken
Det är så här att sannolikheten att 3 fullt vaccinera avlider i ett litet kluster som på ett äldreboende är väldigt liten. Om 3 avlidit helt random i Sverige är det inget konstigt alls, men nu är det det.

Vad är man då bör först och främst fråga sig? Jo vilket vaccin det fått och om det är ett muterat virus. Vi vet ju att vaccinet fungerar sämre på flera muterade virus

Vi vet också att vi har brassen och afrikanen i landet redan och Norge har plocket upp ett fall av den indiska dubbelmutationen som tros vara orsak till att smitta exploderat i Indien

Så det vore väldigt fint att få reda vilket virus de dött av. Speciellt om man titulerar sig statsepidemiolog och ansvarar för helheten kan jag tycka.

Tegnell fick för övrigt frågan av SR på presskonferensen men luddade ut i att man inte sett någon ökning av afrikanen i landet.

Är man lite konspiratorisk lagd kan man spekulera i att vaccinintresset skulle kunna minska om det kom till kännedom att det fungerar dåligt mot ett virus vi har i samhället (och försök stoppa men misslyckats). Kanske är det inte läge för svenskarna att ta till sig den informationen just ju?
 
B b8q skrev:
Men varför skulle han veta det? Det är ju inte hans ansvarsområde.
Ibland verkar det som om du har något personligt agg mot karln och försöker desperat hitta saker att beskylla honom för...
Statsepidemiolog smaka på ordet och fundera lite över hans roll i pandemin. Jo jag vet att ni har försökt förminska honom till talesperson men så är det ju inte
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så det vore väldigt fint att få reda vilket virus de dött av. Speciellt om man titulerar sig statsepidemiolog och ansvarar för helheten kan jag tycka.
Nu tar det ju några veckor att göra en helgenomsekvensiering så informationen kommer nog till Fohm så småningom.

Ulltand Ulltand skrev:
Är man lite konspiratorisk lagd kan man spekulera i att vaccinintresset skulle kunna minska om det kom till kännedom att det fungerar dåligt mot ett virus vi har i samhället (och försök stoppa men misslyckats). Kanske är det inte läge för svenskarna att ta till sig den informationen just ju?
Nu finns det ju ingen anledning till att vara konspiratoriskt lagd eftersom Fohm har en webbsida som redovisar exakt hur många vaccinerade som efteråt har fått ett positivt PCR- eller antigen-test.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Statsepidemiolog smaka på ordet och fundera lite över hans roll i pandemin. Jo jag vet att ni har försökt förminska honom till talesperson men så är det ju inte
Precis, du låter även nu som du har något personligt agg.
Oavsett vem som representerar Fohm på presskonferenserna så säger de samma sak, det spelar ingen roll om det är Tegnell eller någon av de andra två avdelningscheferna eller för den delen någon av enhetscheferna. Samtliga är just då en talesperson för Fohm.

Sen är det ju naturligtvis omöjligt för Tegnell att utantill ha samma kunskap som samtliga anställda och konsulter tillsammans. Han är en människa och inte en gud.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
(sen någon gång i februari en underdödlighet totalt).
Om vill se sanningen och inte välja ute en specifik period för confirmation bias så mäter man så klart från pandemins början fram till nu.

Vi har då en mycket stor överdödlighet. Så att inget missförstår konsekvenserna av Covid19
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om vill se sanningen och inte välja ute en specifik period för confirmation bias så mäter man så klart från pandemins början fram till nu.

Vi har då en mycket stor överdödlighet. Så att inget missförstår konsekvenserna av Covid19
Du missade vad inlägget jag svarade på handlade om. Det är bra att förstå sammanhanget först innan man hoppar in i en pågående sidodiskussion.

Det behövs knappast något påpekande av dig om att det var ovanligt många som avled förra året eftersom det framgick av den sidodiskussion som inlägget var en del av.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, du låter även nu som du har något personligt agg.
Oavsett vem som representerar Fohm på presskonferenserna så säger de samma sak,.
Det är helt makalöst om du inte förstår att det är Stadsepidemiolog Tegnell som är arkitekten bakom strategin. Vem som är i "rutan" är en helt annan sak.

Jag känner inte Tegnell och har inget personligt agg mot honom men det är befolkningen som får lida för hans beslut. Om du tycker vi är hårda mot Tegnell så titta på detta.

""Andy Slavitt är president Joe Bidens nya rådgivare för att tackla coronapandemin.

I ett inlägg i sociala medier riktar Slavitt hård kritik mot Sveriges linje och statsepidemiolog Anders Tegnell:

”Har du en strategi som kan döda människor kommer du till slut antingen få sparken eller bli kallad för nazist. Eller både och.”
 
Ulltand Ulltand skrev:
Statsepidemiolog smaka på ordet och fundera lite över hans roll i pandemin. Jo jag vet att ni har försökt förminska honom till talesperson men så är det ju inte
Nu vet jag inte vilken bransch du själv jobbar inom, men inom myndigheter är det vanligt att de som får uttala sig för journalister ofta är pressansvariga, direktörer eller andra högt uppsatta - och de har väldigt sällan örnkoll på detaljerna i det dagliga arbetet som utförs av alla experterna. (Experterna å sin sida är inte sällan omöjliga att släppa loss till journalisterna! :rofl:)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är helt makalöst om du inte förstår att det är Stadsepidemiolog Tegnell som är arkitekten bakom strategin. Vem som är i "rutan" är en helt annan sak.

Jag känner inte Tegnell och har inget personligt agg mot honom men det är befolkningen som får lida för hans beslut. Om du tycker vi är hårda mot Tegnell så titta på detta.

""Andy Slavitt är president Joe Bidens nya rådgivare för att tackla coronapandemin.

I ett inlägg i sociala medier riktar Slavitt hård kritik mot Sveriges linje och statsepidemiolog Anders Tegnell:

”Har du en strategi som kan döda människor kommer du till slut antingen få sparken eller bli kallad för nazist. Eller både och.”
Det är helt makalöst att du fortfarande tror att Anders Tegnell,, ensam och helt allena, är ansvarig för Sveriges Coronastrategi.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 9 till
  • Laddar…
Lena Melin AB har svårt att tolka vad Regeringe och FHM säger från dagens presskonferens.

""Om avsikten var att kasta ljus över en ny situation misslyckades Lena Hallengren och Johan Carlson helt. Kommunikationen var som vanligt under all kritik.

Efter 40 minuter var det fortfarande oklart vad som gäller för personer som varit vaccinerade i tre veckor. Lättnader eller inte.

Nyhetsbyrån TT flashade snabbt om lättnader i restriktionerna för dem som vaccinerades mot covid-19 för minst tre veckor sedan. Men är det verkligen så det ligger till?

Frågetecknen efter morgonens presskonferens med bland andra socialminister Lena Hallengren (S) och Folkhälsomyndighetens chef Johan Carlson var tyvärr ännu ett exempel på den synnerligen bristfälliga kommunikationen med medborgarna.

Det som sades var att de som fått sin första covidspruta för minst tre veckor sedan kan gå ut och handla och träffa flera personer inomhus. Det framstod som en en nyhet.

Men efter en halvtimme meddelade Johan Carlson att det inte var fråga om några lättnader i restriktionsläget. Nej, samma regler som tidigare gäller.

Alla regler och rekommendationer gäller alla människor, sade Johan Carlson. Men han talade ändå om ”små lättnader” för dem som levt under ”självpåtagna restriktioner”. Och är vaccinerade.""
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är helt makalöst om du inte förstår att det är Stadsepidemiolog Tegnell som är arkitekten bakom strategin. Vem som är i "rutan" är en helt annan sak.

Jag känner inte Tegnell och har inget personligt agg mot honom men det är befolkningen som får lida för hans beslut.
Det är helt makalöst att du inte förstår att det är en myndighet som arbetar enligt svensk tradition med diskussioner och konsensus. Den är inte toppstyrd.

Den pandemiplan som fanns i början av förra året skrevs 2009 och då jobbade väl Tegnell på Socialstyrelsen.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Det är förstås ingen idé att försöka övertyga @Ulltand om något, det har jag gett upp för länge sen. Jag svarar bara för andra läsares skull.
 
  • Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.