1 014 325 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Vill man märka ord så.Nissens skrev:
Då är det ingen som dör AV ålder heller.
Inte heller AV olyckor i trafiken.
Inte heller någon som dör AV att bli skjuten med gevär i hjärtat. De dör oftast AV blodförlust, Nej visst de dör AV att kroppen inte kan syresätta hjärnan.
Nej nu blir det afterwork med öl och jäger. FREDAG.
Skål på dig Nissens
Härneråt..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tre-vaccinerade-pa-aldreboende-fick-covid-19-och-ar-nu-doda
..någon som faktiskt vet mer om vad som hände eg? Flera dagar sedan det kom ut, men hittade själv inte mycket ”uppföljningsinfo” efteråt.. (kan mycket väl vara att de inte vet mer än såklart).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tre-vaccinerade-pa-aldreboende-fick-covid-19-och-ar-nu-doda
..någon som faktiskt vet mer om vad som hände eg? Flera dagar sedan det kom ut, men hittade själv inte mycket ”uppföljningsinfo” efteråt.. (kan mycket väl vara att de inte vet mer än såklart).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vet inte vad du har tänkt för information men med så få personer är det väl svårt att ge ut mer utan att det bryter mot sekretess eller liknande för att det då går att identifiera personerna.Snigla skrev:
Men det är ju välkänt att vaccin inte skyddar alla och då kanske särskilt gamla sköra personer med dåligt immunsystem.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Fick mig precis att inse att det korrekta sättet att uttrycka sig på är NÄR jag/den/de dör.. (för alla ska ju dö).D djac skrev:Bara sanningar från bägge sidor men i bakhuvudet ringer ett uttalande från en präst som intervjuades i Sydsvenskan för ett tag sedan, hon sa att hon går i taket när folk säger "om jag dör", ofta i samband med begravningar och när de kommer in på önskemål runt sin egen. Att man använder "om" i det sammanhanget visar att man sätter liv och död i helt fel sammanhang tankemässigt.
Detsamma när man resonerar runt att det inte spelar någon roll att någon nått tex 84 år i ålder, ålder i sig själv skulle kunna läggas till som riskfaktor, oavsett anledning så är det snart dags, det finns inget annat sätt att se på det. Är du ung så är det ett större möjligt spann men när man kommer upp i hög ålder så är det inte lång tid kvar, Covid eller inte, och som en läkare uttryckte det "något ska man dö av".
Detta förnekande förhållningssätt gör döden svår att hantera och alltid överraskande, det gör kanske också att folk inte tar hand om sin tid som de borde, de glömmer att den snart är över oavsett handtvätt eller munskydd.
Jag har aldrig tänkt på hur man eg uttrycker sig normalt. Det finns ju eg inget ”om”.. (ingen undkommer döden).
Det enda man prata OM är hur man dör, när man dör och av vad man dör.
(hade inget nyhetsvärde sorry, bara ploppade in i skallen när jag läste inlägget
Vilka de är, namnmässigt är ointressant iafBirgitS skrev:
Vet inte vad du har tänkt för information men med så få personer är det väl svårt att ge ut mer utan att det bryter mot sekretess eller liknande för att det då går att identifiera personerna.
Men det är ju välkänt att vaccin inte skyddar alla och då kanske särskilt gamla sköra personer med dåligt immunsystem.
[länk]
Är det tre helt olika skäl till dödsfallen, eller inte..
Staffans2000 skrev:
Du minns nog rätt Staffan men jag kom ihåg fel, det var 3 personer. Eller så har folk bara en jävla otur och råkar dö hela tiden precis när de fått corona.
Det finns väl några skåningar i tråden. Rapporteras det något lokalt om fortsättningen? FHM verkar måttligt intresserade vilket är en oroväckande signal.
Publicerat torsdag 8 april kl 11.13
- Tre personer på ett äldreboende i Svedala har dött i covid-19, trots att de fått två sprutor mot sjukdomen. Två till har också blivit smittade och även två i personalen har fått covid-19, efter att ha blivit fullt vaccinerade. Anhöriga avråds från att besöka sina nära.
- Leena Berlin Hallrup, socialchef i Svedala kommun, vill inte säga vilket vaccin det är som använts eller om personerna hade några underliggande sjukdomar.
- Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Varför tror du det?Ulltand skrev:
Fohm för ju statistik över sånt av en anledning och det är ju knappast att de inte är intresserade, däremot är det ju inte de som bokstavligen ska dokumentera vaccintyp, tidpunkter för vaccinering och dödsfall, andra sjukdomar osv.
Men du kan väl inte vara förvånad? Nu har vi ju vaccinerat en miljon åldringar (eller drygt det), och med 95-procentigt skydd så kan 50 000 av dem ändå riskera att avlida i Covid. Nu lär ju inte alla ens smittas, men säg att 20% av denna 1 miljon utsätts för smitta (inte otroligt nu när de får ökad frihet), dvs 200 000. Om då 5% av dem får Covid (resten har vaccinet funkat för) så är det 10 000 personer. Och med en fortsatt likartad dödlighet i den åldersgruppen (var väl upp till 4% om jag minns rätt?Ulltand skrev:
Du minns nog rätt Staffan men jag kom ihåg fel, det var 3 personer. Eller så har folk bara en jävla otur och råkar dö hela tiden precis när de fått corona.
Det finns väl några skåningar i tråden. Rapporteras det något lokalt om fortsättningen? FHM verkar måttligt intresserade vilket är en oroväckande signal.
Publicerat torsdag 8 april kl 11.13
- Tre personer på ett äldreboende i Svedala har dött i covid-19, trots att de fått två sprutor mot sjukdomen. Två till har också blivit smittade och även två i personalen har fått covid-19, efter att ha blivit fullt vaccinerade. Anhöriga avråds från att besöka sina nära.
- Leena Berlin Hallrup, socialchef i Svedala kommun, vill inte säga vilket vaccin det är som använts eller om personerna hade några underliggande sjukdomar.
- Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
Men nya mutationer kanske är högre?) hamnar vi på 400 döda. Slår man ut det på ett år så blir det väl minst en om dagen.
Edit: rättade matematiken
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fram till 28 mars var det kring 500 personer som diagnosticerades med covid efter att det hade gått minst 2 veckor efter andra sprutan.B b8q skrev:Men du kan väl inte vara förvånad? Nu har vi ju vaccinerat en miljon åldringar (eller drygt det), och med 95-procentigt skydd så kan 50 000 av dem ändå riskera att avlida i Covid. Nu lär ju inte alla ens smittas, men säg att 20% av denna 1 miljon utsätts för smitta (inte otroligt nu när de får ökad frihet), dvs 200 000. Om då 5% av dem får Covid (resten har vaccinet funkat för) så är det 10 000 personer. Och med en fortsatt likartad dödlighet i den åldersgruppen (var väl upp till 4% om jag minns rätt?
Men nya mutationer kanske är högre?) hamnar vi på 400 döda. Slår man ut det på ett år så blir det väl minst en om dagen.
Edit: rättade matematiken
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Därför att han inte vet om det pågår en utredning.BirgitS skrev:
Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
Som BirgitS säger lär du inte få reda på mer, det tangerar nog sekretessbrott.Snigla skrev:
Vi lär få se en del sådana här händelser och dödsfall, här kan man säkert spekulera i att dö med kontra av COVID
Men varför skulle han veta det? Det är ju inte hans ansvarsområde.Ulltand skrev:
Ibland verkar det som om du har något personligt agg mot karln och försöker desperat hitta saker att beskylla honom för...
