optimum
Nissens Nissens skrev:
Det är väldigt få som dött AV Covid-19
Vill man märka ord så.:rofl:

Då är det ingen som dör AV ålder heller.
Inte heller AV olyckor i trafiken.
Inte heller någon som dör AV att bli skjuten med gevär i hjärtat. De dör oftast AV blodförlust, Nej visst de dör AV att kroppen inte kan syresätta hjärnan.

Nej nu blir det afterwork med öl och jäger. FREDAG.:cool::beer:

Skål på dig Nissens
 
Gammelnörden
optimum optimum skrev:
nu blir det afterwork
Fick mig osökt att tänka på denna:oops:
Informationsaffisch med texten "AW eller IVA?" om att spridas smittan bland yngre och uppmaning att ta hand om varandra.
 
  • Gilla
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
optimum
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Fick mig osökt att tänka på denna:oops:
[bild]
Lugnt för min del.
Jag dricker öl och jäger själv. Inte lika trevligt som för men den tiden kommer snart tillbaka.
Skål på dig. Digitalt :beer:
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Härneråt..

[bild]
[länk]

..någon som faktiskt vet mer om vad som hände eg? Flera dagar sedan det kom ut, men hittade själv inte mycket ”uppföljningsinfo” efteråt.. (kan mycket väl vara att de inte vet mer än såklart).
Vet inte vad du har tänkt för information men med så få personer är det väl svårt att ge ut mer utan att det bryter mot sekretess eller liknande för att det då går att identifiera personerna.

Men det är ju välkänt att vaccin inte skyddar alla och då kanske särskilt gamla sköra personer med dåligt immunsystem.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
D djac skrev:
Bara sanningar från bägge sidor men i bakhuvudet ringer ett uttalande från en präst som intervjuades i Sydsvenskan för ett tag sedan, hon sa att hon går i taket när folk säger "om jag dör", ofta i samband med begravningar och när de kommer in på önskemål runt sin egen. Att man använder "om" i det sammanhanget visar att man sätter liv och död i helt fel sammanhang tankemässigt.

Detsamma när man resonerar runt att det inte spelar någon roll att någon nått tex 84 år i ålder, ålder i sig själv skulle kunna läggas till som riskfaktor, oavsett anledning så är det snart dags, det finns inget annat sätt att se på det. Är du ung så är det ett större möjligt spann men när man kommer upp i hög ålder så är det inte lång tid kvar, Covid eller inte, och som en läkare uttryckte det "något ska man dö av".

Detta förnekande förhållningssätt gör döden svår att hantera och alltid överraskande, det gör kanske också att folk inte tar hand om sin tid som de borde, de glömmer att den snart är över oavsett handtvätt eller munskydd.
Fick mig precis att inse att det korrekta sättet att uttrycka sig på är NÄR jag/den/de dör.. (för alla ska ju dö).

Jag har aldrig tänkt på hur man eg uttrycker sig normalt. Det finns ju eg inget ”om”.. (ingen undkommer döden).

Det enda man prata OM är hur man dör, när man dör och av vad man dör.
(hade inget nyhetsvärde sorry, bara ploppade in i skallen när jag läste inlägget :cool:)
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte vad du har tänkt för information men med så få personer är det väl svårt att ge ut mer utan att det bryter mot sekretess eller liknande för att det då går att identifiera personerna.

Men det är ju välkänt att vaccin inte skyddar alla och då kanske särskilt gamla sköra personer med dåligt immunsystem.
[länk]
Vilka de är, namnmässigt är ointressant iaf :) men en lite ”kluster” på ett ställe som går mot strömmen är intressant..

Är det tre helt olika skäl till dödsfallen, eller inte.. :thinking: (om det är helt olika, är det troligen bara en märklig slump att de bodde just där allihopa.. om inte, så undrar man ju över vad de hade gemensamt.. det man vet är var de bodde och att de var vaccinerade)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Av, om jag mins rätt.
Staffans

Du minns nog rätt Staffan men jag kom ihåg fel, det var 3 personer. Eller så har folk bara en jävla otur och råkar dö hela tiden precis när de fått corona.

Det finns väl några skåningar i tråden. Rapporteras det något lokalt om fortsättningen? FHM verkar måttligt intresserade vilket är en oroväckande signal.

Publicerat torsdag 8 april kl 11.13
  • Tre personer på ett äldreboende i Svedala har dött i covid-19, trots att de fått två sprutor mot sjukdomen. Två till har också blivit smittade och även två i personalen har fått covid-19, efter att ha blivit fullt vaccinerade. Anhöriga avråds från att besöka sina nära.
  • Leena Berlin Hallrup, socialchef i Svedala kommun, vill inte säga vilket vaccin det är som använts eller om personerna hade några underliggande sjukdomar.
  • Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
FHM verkar måttligt intresserade vilket är en oroväckande signal.
Varför tror du det?
Fohm för ju statistik över sånt av en anledning och det är ju knappast att de inte är intresserade, däremot är det ju inte de som bokstavligen ska dokumentera vaccintyp, tidpunkter för vaccinering och dödsfall, andra sjukdomar osv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du minns nog rätt Staffan men jag kom ihåg fel, det var 3 personer. Eller så har folk bara en jävla otur och råkar dö hela tiden precis när de fått corona.

Det finns väl några skåningar i tråden. Rapporteras det något lokalt om fortsättningen? FHM verkar måttligt intresserade vilket är en oroväckande signal.

Publicerat torsdag 8 april kl 11.13
  • Tre personer på ett äldreboende i Svedala har dött i covid-19, trots att de fått två sprutor mot sjukdomen. Två till har också blivit smittade och även två i personalen har fått covid-19, efter att ha blivit fullt vaccinerade. Anhöriga avråds från att besöka sina nära.
  • Leena Berlin Hallrup, socialchef i Svedala kommun, vill inte säga vilket vaccin det är som använts eller om personerna hade några underliggande sjukdomar.
  • Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
Men du kan väl inte vara förvånad? Nu har vi ju vaccinerat en miljon åldringar (eller drygt det), och med 95-procentigt skydd så kan 50 000 av dem ändå riskera att avlida i Covid. Nu lär ju inte alla ens smittas, men säg att 20% av denna 1 miljon utsätts för smitta (inte otroligt nu när de får ökad frihet), dvs 200 000. Om då 5% av dem får Covid (resten har vaccinet funkat för) så är det 10 000 personer. Och med en fortsatt likartad dödlighet i den åldersgruppen (var väl upp till 4% om jag minns rätt?
Men nya mutationer kanske är högre?) hamnar vi på 400 döda. Slår man ut det på ett år så blir det väl minst en om dagen.

Edit: rättade matematiken
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns väl några skåningar i tråden. Rapporteras det något lokalt om fortsättningen?
Det är ju inte ens 2 timmar sen en skåning frågade i tråden om det var någon som visste mer.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Men du kan väl inte vara förvånad? Nu har vi ju vaccinerat en miljon åldringar (eller drygt det), och med 95-procentigt skydd så kan 50 000 av dem ändå riskera att avlida i Covid. Nu lär ju inte alla ens smittas, men säg att 20% av denna 1 miljon utsätts för smitta (inte otroligt nu när de får ökad frihet), dvs 200 000. Om då 5% av dem får Covid (resten har vaccinet funkat för) så är det 10 000 personer. Och med en fortsatt likartad dödlighet i den åldersgruppen (var väl upp till 4% om jag minns rätt?
Men nya mutationer kanske är högre?) hamnar vi på 400 döda. Slår man ut det på ett år så blir det väl minst en om dagen.

Edit: rättade matematiken
Fram till 28 mars var det kring 500 personer som diagnosticerades med covid efter att det hade gått minst 2 veckor efter andra sprutan.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du det?
Fohm för ju statistik över sånt av en anledning och det är ju knappast att de inte är intresserade, däremot är det ju inte de som bokstavligen ska dokumentera vaccintyp, tidpunkter för vaccinering och dödsfall, andra sjukdomar osv.
Därför att han inte vet om det pågår en utredning.

Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
 
J
Snigla Snigla skrev:
Härneråt..

[bild]
[länk]

..någon som faktiskt vet mer om vad som hände eg? Flera dagar sedan det kom ut, men hittade själv inte mycket ”uppföljningsinfo” efteråt.. (kan mycket väl vara att de inte vet mer än såklart).
Som BirgitS säger lär du inte få reda på mer, det tangerar nog sekretessbrott.

Vi lär få se en del sådana här händelser och dödsfall, här kan man säkert spekulera i att dö med kontra av COVID :surprised::thinking: Vi kommer säkert få höra om en del smittade i personalen med då man provtar även symptomfria i sådana sammanhang.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att han inte vet om det pågår en utredning.

Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger att "sådana här händelser behöver utredas och det görs säkert i Skåne redan".
Men varför skulle han veta det? Det är ju inte hans ansvarsområde.
Ibland verkar det som om du har något personligt agg mot karln och försöker desperat hitta saker att beskylla honom för...
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.