BirgitS
D jonas_t skrev:
När man tittar närmare på dödsorsak sett mot tidigare år får man facit på om färre dött av "de stora dödarna" 2020. Med tanke på antalet döda med underliggande sjukdomar har åtminstone jag en uppfattning att färre kommer att ha dött av cancer och hjärt-kärlsjukdomar 2020 sett till angiven dödsorsak. Men jag har inte sett att det publicerats något sådant nyligen.
Jag vet inte vad som har minskat men man kan ju tydligt se i rapporterna från Fohm om över- och underdödlighet att det under kvartal 4 och framåt har varit en underdödlighet i annat än covid (sen någon gång i februari en underdödlighet totalt).
 
J
D jonas_t skrev:
Läs Socialstyrelsens rapport om döda i Covid-19 så kanske du förstår andemeningen i skogalitens inlägg.
[länk]
85% har haft en eller flera bakomliggande sjukdomar.
59% har haft 2-4 bakomliggande sjukdomar.

FHM's statistik över antalet döda stämmer ganska väl överens med Socialstyrelsens statistik som visar faktiskt bedömd dödsorsak. Med det sagt skriver Socialstyrelsen "Underliggande dödsorsak är den sjukdom eller skadeorsak som inledde den kedja av sjukdomshändelser som ledde till döden eller de omständigheter vid olyckan eller våldshandlingen som framkallade den dödliga skadan. I den här statistiken redovisas alltid underliggande dödsorsak."
Så vad kom först, hönan eller ägget? När man tittar närmare på dödsorsak sett mot tidigare år får man facit på om färre dött av "de stora dödarna" 2020. Med tanke på antalet döda med underliggande sjukdomar har åtminstone jag en uppfattning att färre kommer att ha dött av cancer och hjärt-kärlsjukdomar 2020 sett till angiven dödsorsak. Men jag har inte sett att det publicerats något sådant nyligen.
[länk]
Jag förstår andemeningen och jag opponerar mig mot den. Som exempel är en 75-åring med diabetes och högt blodtryck ofta väldigt vital och självständig, men sorteras in i gruppen med flera sjukdomar och en del tar det som ett kvitto på att de som avlider med covid är vrak som hade kunnat dö av (med?) vad som helst vilket inte alls är fallet. Givetvis förekommer en hel del sådana med men det är absolut så att covid har resulterat i att många människor med god livskvalitet dött i förtid eller överlevt med nedsatt livskvalitet.

Likaså lyfts att medelåldern på avlidna rör sig i samma region som medellivslängd och utifrån det dras slutsatsen att de snart skulle avlida ändå utan förståelse för att förväntad medellivslängd inte fungerar på det viset.

Statistik berättar inte hela sanningen, men jag förstår att det är lätt att dra dessa slutsatser om man inte förstår bakgrunden eller har begränsad kunskap om covid.

Därför tycker jag att det är väldigt provocerande när folk använder "med covid" som osakligt begrepp, eller menar att covid är ett sjukhusproblem.
 
  • Gilla
  • Älska
fiskbuggaren och 4 till
  • Laddar…
D
J Jonobe skrev:
Jag förstår andemeningen och jag opponerar mig mot den. Som exempel är en 75-åring med diabetes och högt blodtryck ofta väldigt vital och självständig, men sorteras in i gruppen med flera sjukdomar och en del tar det som ett kvitto på att de som avlider med covid är vrak som hade kunnat dö av (med?) vad som helst vilket inte alls är fallet. Givetvis förekommer en hel del sådana med men det är absolut så att covid har resulterat i att många människor med god livskvalitet dött i förtid eller överlevt med nedsatt livskvalitet.

Likaså lyfts att medelåldern på avlidna rör sig i samma region som medellivslängd och utifrån det dras slutsatsen att de snart skulle avlida ändå utan förståelse för att förväntad medellivslängd inte fungerar på det viset.

Statistik berättar inte hela sanningen, men jag förstår att det är lätt att dra dessa slutsatser om man inte förstår bakgrunden eller har begränsad kunskap om covid.

Därför tycker jag att det är väldigt provocerande när folk använder "med covid" som osakligt begrepp, eller menar att covid är ett sjukhusproblem.
Bara sanningar från bägge sidor men i bakhuvudet ringer ett uttalande från en präst som intervjuades i Sydsvenskan för ett tag sedan, hon sa att hon går i taket när folk säger "om jag dör", ofta i samband med begravningar och när de kommer in på önskemål runt sin egen. Att man använder "om" i det sammanhanget visar att man sätter liv och död i helt fel sammanhang tankemässigt.

Detsamma när man resonerar runt att det inte spelar någon roll att någon nått tex 84 år i ålder, ålder i sig själv skulle kunna läggas till som riskfaktor, oavsett anledning så är det snart dags, det finns inget annat sätt att se på det. Är du ung så är det ett större möjligt spann men när man kommer upp i hög ålder så är det inte lång tid kvar, Covid eller inte, och som en läkare uttryckte det "något ska man dö av".

Detta förnekande förhållningssätt gör döden svår att hantera och alltid överraskande, det gör kanske också att folk inte tar hand om sin tid som de borde, de glömmer att den snart är över oavsett handtvätt eller munskydd.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
J
D djac skrev:
Bara sanningar från bägge sidor men i bakhuvudet ringer ett uttalande från en präst som intervjuades i Sydsvenskan för ett tag sedan, hon sa att hon går i taket när folk säger "om jag dör", ofta i samband med begravningar och när de kommer in på önskemål runt sin egen. Att man använder "om" i det sammanhanget visar att man sätter liv och död i helt fel sammanhang tankemässigt.

Detsamma när man resonerar runt att det inte spelar någon roll att någon nått tex 84 år i ålder, ålder i sig själv skulle kunna läggas till som riskfaktor, oavsett anledning så är det snart dags, det finns inget annat sätt att se på det. Är du ung så är det ett större möjligt spann men när man kommer upp i hög ålder så är det inte lång tid kvar, Covid eller inte, och som en läkare uttryckte det "något ska man dö av".

Detta förnekande förhållningssätt gör döden svår att hantera och alltid överraskande, det gör kanske också att folk inte tar hand om sin tid som de borde, de glömmer att den snart är över oavsett handtvätt eller munskydd.
Visst är det så. Det som har överraskat mig är att patienter och anhöriga i COVID19-sammanhang varit mycket mer förstående för vilka vårdinsatser som är rimliga och läkemedels otillräcklighet, än hur det sett ut tidigare vid ex lunginflammation trots att det vid covid19 ofta handlat om i grunden vitalare människor. Någonstans i detta har nog flera förstått sin egen och deras anhörigas mortalitet och reflekterat över hur slutet ska/kan se ut.

Edit: Och jag vill inte framhäva att ålder inte spelar någon roll. Jag tycker bara inte att den uppfattning många här har speglar de patienter jag har sett avlida.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonobe skrev:
Jag förstår andemeningen och jag opponerar mig mot den. Som exempel är en 75-åring med diabetes och högt blodtryck ofta väldigt vital och självständig, men sorteras in i gruppen med flera sjukdomar och en del tar det som ett kvitto på att de som avlider med covid är vrak som hade kunnat dö av (med?) vad som helst vilket inte alls är fallet. Givetvis förekommer en hel del sådana med men det är absolut så att covid har resulterat i att många människor med god livskvalitet dött i förtid eller överlevt med nedsatt livskvalitet.

Likaså lyfts att medelåldern på avlidna rör sig i samma region som medellivslängd och utifrån det dras slutsatsen att de snart skulle avlida ändå utan förståelse för att förväntad medellivslängd inte fungerar på det viset.

Statistik berättar inte hela sanningen, men jag förstår att det är lätt att dra dessa slutsatser om man inte förstår bakgrunden eller har begränsad kunskap om covid.

Därför tycker jag att det är väldigt provocerande när folk använder "med covid" som osakligt begrepp, eller menar att covid är ett sjukhusproblem.
Och hur förklarar du då att totalt antal döda i Sverige under 2020 var i paritet med 2002, ett svårare inflensaår?
(Vilket inte gavs speciellt mycket uppståndelse)
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag förstår andemeningen och jag opponerar mig mot den. Som exempel är en 75-åring med diabetes och högt blodtryck ofta väldigt vital och självständig, men sorteras in i gruppen med flera sjukdomar och en del tar det som ett kvitto på att de som avlider med covid är vrak som hade kunnat dö av (med?) vad som helst vilket inte alls är fallet. Givetvis förekommer en hel del sådana med men det är absolut så att covid har resulterat i att många människor med god livskvalitet dött i förtid eller överlevt med nedsatt livskvalitet.

Likaså lyfts att medelåldern på avlidna rör sig i samma region som medellivslängd och utifrån det dras slutsatsen att de snart skulle avlida ändå utan förståelse för att förväntad medellivslängd inte fungerar på det viset.

Statistik berättar inte hela sanningen, men jag förstår att det är lätt att dra dessa slutsatser om man inte förstår bakgrunden eller har begränsad kunskap om covid.

Därför tycker jag att det är väldigt provocerande när folk använder "med covid" som osakligt begrepp, eller menar att covid är ett sjukhusproblem.
Facit kommer vi aldrig att få naturligtvis. Det är också lätt att skylla på statistik. Sanningen är att varken du eller de som pekar på statistiken har helt fel.
Jag själv kan tycka att vanligt sunt förnuft borde räcka, men som bekant är det inte särskilt vanligt. Detta forum är ett väldigt bra exempel på det.
Min favorit är när någon skulle slå två anestesiologer i forumet på näsan angående definitionen av palliativ vård. Där läkarna till slut "ger upp" diskussionen, det visar någonstans nivån.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Och hur förklarar du då att totalt antal döda i Sverige under 2020 var i paritet med 2002, ett svårare inflensaår?
(Vilket inte gavs speciellt mycket uppståndelse)
Varför ska jag förklara det? Jag opponerar mig bara mot en del skribentens syn på vilka som avlider av covid.

Även om tunga influensaår är vansinnigt belastande för sjukvården är det begränsat till ett sjukvårdsproblem. Tyvärr är det till och med så att en del av sjukvården går på knäna även mindre tunga influensaår. De som avlider med influensa passar oftast bättre in i beskrivningen "skulle kunna dött av vad som helst".
 
Nissens Nissens skrev:
Och hur förklarar du då att totalt antal döda i Sverige under 2020 var i paritet med 2002, ett svårare inflensaår?
(Vilket inte gavs speciellt mycket uppståndelse)
2002 sid 31
Dödsorsaker 2002 (socialstyrelsen.se)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J
D jonas_t skrev:
Facit kommer vi aldrig att få naturligtvis. Det är också lätt att skylla på statistik. Sanningen är att varken du eller de som pekar på statistiken har helt fel.
Jag själv kan tycka att vanligt sunt förnuft borde räcka, men som bekant är det inte särskilt vanligt. Detta forum är ett väldigt bra exempel på det.
Min favorit är när någon skulle slå två anestesiologer i forumet på näsan angående definitionen av palliativ vård. Där läkarna till slut "ger upp" diskussionen, det visar någonstans nivån.
Jag var en av dessa.. dock ej anestesiolog. Man brukar få ta en paus från denna tråden efter sådana diskussioner :)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
D jonas_t skrev:
Min favorit är när någon skulle slå två anestesiologer i forumet på näsan angående definitionen av palliativ vård. Där läkarna till slut "ger upp" diskussionen, det visar någonstans nivån.
Huvudet på spiken, detta är det som händer när lekmän ska diskutera med sakkunniga, de sakkunniga lämnar. Samma sak som med skolan, de "strategier" som används sedan denna politiserades är uttänkta av politiker (bagare, svetsare, jordbrukare, osv), det var 25 år sedan de som är kunniga i pedagogik backade ur rummet, politikerna fortsätter uppspelt att fantisera.

Hörde att samma sak håller på att hända med vårt världsberömda pensionssystem, detta har tidigare varit ickepolitiskt skapat, av Pensionsgruppen, men nu börjar de pilla på detta också och skapa obalanser.

Jag är väldigt nöjd och ganska stolt att vi till största delen fortfarande låter sakkunniga göra bedömningar och vara del av processen. Leve upplysningen!
 
  • Älska
  • Gilla
Disktrasan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T tergo skrev:
2002 sid 31
Dödsorsaker 2002 (socialstyrelsen.se)
Visst, men poängen är att Covid-19 visserligen orsakar mycket problem, men den är inte speciellt dödlig.

Totalt antal döda är tämligen säkra siffror, och hade Covid-19 haft höga dödstal och tagit livet av många som hade många levnadsår kvar, så hade överdödligheten varit mycket högre.
 
D
J Jonobe skrev:
Varför ska jag förklara det? Jag opponerar mig bara mot en del skribentens syn på vilka som avlider av covid.

Även om tunga influensaår är vansinnigt belastande för sjukvården är det begränsat till ett sjukvårdsproblem. Tyvärr är det till och med så att en del av sjukvården går på knäna även mindre tunga influensaår. De som avlider med influensa passar oftast bättre in i beskrivningen "skulle kunna dött av vad som helst".
Finns såklart många olika varianter men jag tror inte någon skulle opponera sig mot den beskrivningen på de med extremt hög ålder som bor på ett demensboende, de har inte "livet framför sig" iaf.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonobe skrev:
Varför ska jag förklara det? Jag opponerar mig bara mot en del skribentens syn på vilka som avlider av covid.

Även om tunga influensaår är vansinnigt belastande för sjukvården är det begränsat till ett sjukvårdsproblem. Tyvärr är det till och med så att en del av sjukvården går på knäna även mindre tunga influensaår. De som avlider med influensa passar oftast bättre in i beskrivningen "skulle kunna dött av vad som helst".
Tänkte mest på att om ditt resonemang skulle stämma så hade överdödligheten varit större...
 
J
D djac skrev:
Finns såklart många olika varianter men jag tror inte någon skulle opponera sig mot den beskrivningen på de med extremt hög ålder som bor på ett demensboende, de har inte "livet framför sig" iaf.
Jag håller fullständigt med om det. Min poäng är att bland covid på överfulla sjukhus är det en väldigt stor del patienter som inte alls passar in i den generaliseringen.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Och hur förklarar du då att totalt antal döda i Sverige under 2020 var i paritet med 2002, ett svårare inflensaår?
(Vilket inte gavs speciellt mycket uppståndelse)
Glöm inte bort att det under kvartal 4 var en underdödlighet i annat än covid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.