1 014 325 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ovanstående bör kompletteras med att om det finns lokala/regionala råd/rekommendationer som är strängare så gäller det, t.ex. finns det en lokal rekommendation om att endast träffa de som man bor med så gäller det även vaccinerade.BirgitS skrev:
På regeringens pressträff idag har det presenterats nya rekommendationer för de som är vaccinerade och det har gått minst 3 veckor. - Kan träffa människor från några olika hushåll och även inomhus men viktigt att tänka på att skydda personer i umgängeskretsen som ingår i en riskgrupp genom att följa råden
- Om är del av en smittspårning och är definierad som hushållskontakt eller nära kontakt kan undantag göras från förhållningsregler.
Fortfarande gäller att stanna hemma och testa sig för covid-19 om man får symtom, hålla avstånd samt inte bidra till att skapa trängsel i offentliga miljöer.
[länk]
Några särskilda lättnader för den som tror sig ha antikroppar finns inte.
Från DN:s rapportering om presskonferensen. https://www.dn.se/sverige/vaccinerade-kan-krama-barnbarnen-men-ska-folja-raden/
Redigerat:
Ja, DÅ var man rädd att folk skulle vilja bli smittade för att få njuta av lättnaderna. Det är ju bättre om folk vill bli vaccinerade för att få lättnader.tusenett skrev:Edit: när jag tänker efter har jag för mig att de backade lite grann från det där uttalandet om lättnader för de med antikroppar då man trodde att det skulle leda till problem med enhetlighet kring rekommendationerna, typ A-lag och B-lag mellan de med och utan antikroppar.
Tadaa! Nu är vi där igen i så fall, fast denna gång med de vaccinerade vs de ovaccinerade.
Ja, och vaccinpassen som tydligen även ska omfatta de med antikroppar borde ha samma problem.B b8q skrev:
Men nu kanske det inte är längre någon som tycker det är värt risken att bli smittad bara för att få resa eller göra annat.
Men de med antikroppar (oavsett hur man fått dem, vaccin eller naturlig infektion) är de facto i ett annat läge smittskyddsmässigt jämfört med de som inte har antikroppar, det går inte att komma ifrån.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Än så länge verkar det som man kan göra det men det kan bli dyrt för det räknas som att man inte dyker upp på ett inplanerat läkarbesök och det kan kosta några 100 kr.TT4F skrev:
Det känns inte riktigt klarlagt om det går att mygla och runda systemet?
Om någon bokar vaccintid och de säger AZ när hen kommer, så nobbar hen och går hem. Kan hen då ringa en annan vårdcentral och chansa på att få något annat? Kan detta pågå 10-15 gånger tills hen får det hen vill?
Om detta stämmer så är det ett oehört slöseri med vaccinresurser och kommer garanterat sinka processen när vi behöver vaccinera så många som möjligt snarast.
Om man tackar nej till vaccin borde man hamna sist i kön, och då menar jag hela världens kö!
Absolut slöseri med resurser och tid, samt ökad risk för att doser får slängas.
Med all respekt för de äldres situation, men de unga har banne mig inte haft det så lätt de heller vill jag vänligt men bestämt påpeka.BirgitS skrev:
Det finns information om återinsjuknande efter vaccination på Fohm:s webbplats och jag har tidigare sett info om återinsjuknande efter sjukdom där men det var länge sen.
Men det viktigaste är kanske att det är en avvägning mellan risk och nyttan, de äldsta har drabbats hårt av de restriktioner som de har fått och i många fall blivit mer psykiskt dåliga av att inte träffa några släktingar alls jämfört med medelålders som har ett socialt sammanhang via t.ex. jobbet och digitalt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Läs Socialstyrelsens rapport om döda i Covid-19 så kanske du förstår andemeningen i skogalitens inlägg.J Jonobe skrev:Erfarenhet av massvis av sjukhusvårdade patienter med covid19. Det är absolut inte så att en betydande del ligger på sjukhus och dör av annat.
Patienter med infektionssjukdomar (sepsis mm) utgör en stor del av sjukhus- och IVA-vårdade patienter även i Sverige.
Hjärt- och kärlsjukdomar är ju också starkt förknippat med ålder, och till stor del även cancer. Det finns väl ingen mening med att ställa olika patientgrupper mot varandra?
https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
85% har haft en eller flera bakomliggande sjukdomar.
59% har haft 2-4 bakomliggande sjukdomar.
FHM's statistik över antalet döda stämmer ganska väl överens med Socialstyrelsens statistik som visar faktiskt bedömd dödsorsak. Med det sagt skriver Socialstyrelsen "Underliggande dödsorsak är den sjukdom eller skadeorsak som inledde den kedja av sjukdomshändelser som ledde till döden eller de omständigheter vid olyckan eller våldshandlingen som framkallade den dödliga skadan. I den här statistiken redovisas alltid underliggande dödsorsak."
Så vad kom först, hönan eller ägget? När man tittar närmare på dödsorsak sett mot tidigare år får man facit på om färre dött av "de stora dödarna" 2020. Med tanke på antalet döda med underliggande sjukdomar har åtminstone jag en uppfattning att färre kommer att ha dött av cancer och hjärt-kärlsjukdomar 2020 sett till angiven dödsorsak. Men jag har inte sett att det publicerats något sådant nyligen.
https://www.socialstyrelsen.se/om-s...ret---covid-19-tredje-vanligaste-dodsorsaken/
Vill gärna lägga till en grupp här som lätt/ofta glöms bort det är den yngre riskgruppen där många också behövt leva/lever lika isolerat som de äldre som bott hemma utan hemtjänst el vård i hemmetBirgitS skrev:
(de äldre som bott på boenden eller hemma och som har haft hemtjänst mm har i alla fall träffat personalen), många yngre i riskgrupp lever nu så fortfarande med stark isolering och är ännu inte vaccinerade.