1 014 037 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jorå, det kommer alltid finnas viss återinsjuknande, men det intressanta är omfattningen, dvs hur liten/stor är risken, har den någon större betydelse.BirgitS skrev:
Det finns information om återinsjuknande efter vaccination på Fohm:s webbplats och jag har tidigare sett info om återinsjuknande efter sjukdom där men det var länge sen.
Men det viktigaste är kanske att det är en avvägning mellan risk och nyttan, de äldsta har drabbats hårt av de restriktioner som de har fått och i många fall blivit mer psykiskt dåliga av att inte träffa några släktingar alls jämfört med medelålders som har ett socialt sammanhang via t.ex. jobbet och digitalt.
Framförallt var det väl problem med återsjuknande för de som fått Astras vaccin, men lättnaderna gällde väl alla vaccinerade?BirgitS skrev:
Borde kanske bara gälla de som fått mRNA vaccin som får lättnader då kan man tycka om man ska vara konsekvent. (Hur många vill då inte längre ha Astras vaccin om det skulle varit så)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Absolut, men det är ju mycket som man inte vet än. DN kom med en låst artikel igår kväll: https://www.dn.se/varlden/nya-siffror-ytterst-fa-fullvaccinerade-far-covid-19/tusenett skrev:
I USA är det 6000 av 66 miljoner vaccinerade med två doser som återinsjuknat enligt CDC. Det motsvarar 0,008 %. Phizers, Modernas och en liten andel Janssens har använts.
29 % hade inga symtom, 396 vårdades på sjukhus och 74 avled.
40 % var över 60 år och 2/3 kvinnor.
Det är färre än i rapporterna från Norge och Sverige.
Norge: 0,07 % av de vaccinerade har haft påvisbar smitta.
Vad baserar du det på? Effektivitetssiffrorna är inte jämförbara mellan de olika vaccinen eftersom studierna inte är gjorda på samma population vid samma tid; så det går inte att säga att x är y % bättre än z. För det krävs uppföljning av återinfektion i områden där vaccinen använts parallellt och till samma population. Jag har inte sett några sådana klara siffror, eller har jag missat något?tusenett skrev:Framförallt var det väl problem med återsjuknande för de som fått Astras vaccin, men lättnaderna gällde väl alla vaccinerade?
Borde kanske bara gälla de som fått mRNA vaccin som får lättnader då kan man tycka om man ska vara konsekvent. (Hur många vill då inte längre ha Astras vaccin om det skulle varit så)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Jag tror inte att lättnaderna är satta med tanke på de sydafrikanska och brasilianska varianterna just. Blir de vanligare och återinsjuknandet ökar så blir det nog mer restriktioner igen.tusenett skrev:Framförallt var det väl problem med återsjuknande för de som fått Astras vaccin, men lättnaderna gällde väl alla vaccinerade?
Jag vet inte heller, så det var en fråga från mitt håll också.H hapazard skrev:Vad baserar du det på? Effektivitetssiffrorna är inte jämförbara mellan de olika vaccinen eftersom studierna inte är gjorda på samma population vid samma tid; så det går inte att säga att x är y % bättre än z. För det krävs uppföljning av återinfektion i områden där vaccinen använts parallellt och till samma population. Jag har inte sett några sådana klara siffror, eller har jag missat något?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Finns det inte undersökningar i Sydafrika som visade att de som vaccinerats med AZ hade sämre skydd än de med Pfizers?H hapazard skrev:Vad baserar du det på? Effektivitetssiffrorna är inte jämförbara mellan de olika vaccinen eftersom studierna inte är gjorda på samma population vid samma tid; så det går inte att säga att x är y % bättre än z. För det krävs uppföljning av återinfektion i områden där vaccinen använts parallellt och till samma population. Jag har inte sett några sådana klara siffror, eller har jag missat något?
Och det är anledningen till att Sydafrika slutade helt med AZ.
I så fall borde samma lättnader även gälla de med bekräftade antikroppar som sagt.BirgitS skrev:
Men som jag lade till i mitt ursprungliga inlägg till det så finns redan sådana lättnader för de med antikroppar så det är kanske en ickefråga.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-kan-resultat-fran-antikroppstester-anvandas/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
I en ny studie från norska Folkehelseinstituttet, FHI, har forskare jämfört förekomsten av blödning efter den första vaccinationsdosen hos personer som har fått vektorvacciner och mRNA-vacciner. Där fick 2,8 procent av deltagarna som fått vektorvaccin blödningar från tandkött, näsan och under huden i form blåmärken. Motsvarande siffra för dem som fick mRNA-vaccinet var 0,1 procent.
Samma tendens finns i Sverige.
https://www.dn.se/sverige/studie-koppling-mellan-blodningar-och-vektorvaccin/
Jo, men det är bara ett resultat i en specifik population. Hur relevant det är här och nu i Sverige vet vi inte. Har du sett någon statistik på återinsjuknande i Sverige nedbrutet mellan de olika vaccinen? Borde gå att få fram....BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Det där är ett pressmeddelande från förra sommaren så frågan är om det gäller fortfarande.tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Jag har saknat den informationen i Fohm:s rapport om genombrottsinfektioner: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/H hapazard skrev:
Näe, det är hårdare i Sverige. De flesta (om inte alla?) gymnasier kör distansundervisning. På restauranger får man bara sitta 1 person vid varje bord (även om man kommer från samma familj och umgås hela tiden hemma). På Friends och andra idrottsarenor får man vara 8 personer i publiken.Ulltand skrev:
Smittan under kontroll i Danmark som börjar öppna upp samhället. När jag läser vad danskarna nu får gör nedan så är väl allt det redan tillåtet i Sverige, fast att smittan inte är under kontroll?
""Restauranger och kaféer ska med vissa restriktioner få ha bordsservering inomhus för kunder som har förbokat och som kan påvisa att de har har vaccinerat sig, har antikroppar eller gjort ett negativt covidtest de senaste 72 timmarna.
– Vi kan nu flytta fram stora och väsentliga delar av återöppnandet och det kommer att påverka allas vår vardag i en positiv riktning redan från nästa vecka, säger hälsominister Magnus Heunicke.
– Vi är i ett gynnsamt läge. Vi öppnar större än planerat för att det finns utrymme för det och smittan är under kontroll.
Skolorna i hela landet, utom i Köpenhamnsområdet, får i fallande grad ta emot fler elever, bland annat får samtliga elever på vissa gymnasieutbildningar komma tillbaka till undervisning i skolorna.
Idrottsvärlden får också sitt. Upp till 500 åskådare får komma in på läktarna i bland annat superligan, danska högstaligan i fotboll, och motionärer får idrotta inomhus i större grupper än tidigare. Kyrkorna får hålla gudstjänster och andra religiösa sammankomster i mer än en halvtimme.""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Gäller bara matställen i gallerior och liknande. På restauranger med egen ytterdörr är det 4 personer per bord, men fortfarande så ska man ju inte umgås med andra än de man bor med.B b8q skrev:
I så fall är det aktuellt igen att kommunicera vad som ska gälla för dessa tycker jag.BirgitS skrev:
Men det kommer nog vara många med antikroppar som kräver svar så det kommer nog besked i sinom tid.
Edit: när jag tänker efter har jag för mig att de backade lite grann från det där uttalandet om lättnader för de med antikroppar då man trodde att det skulle leda till problem med enhetlighet kring rekommendationerna, typ A-lag och B-lag mellan de med och utan antikroppar.
Tadaa! Nu är vi där igen i så fall, fast denna gång med de vaccinerade vs de ovaccinerade.
Redigerat av moderator: