1 014 014 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag har hört några stycken, min egen mamma inkluderad, men jag har också hört klagomål på att man inte stänger skolorna och att folk inte följer restriktionerna och att det är dåligt för att det kan betyda slutet för de själva.B b8q skrev:
Så att en person som själv tror sig löpa låg risk för allvarlig sjukdom och död av Covid inte vill ta ett vaccin med risk att dö respekterar iaf jag till viss del. Sen kan man diskutera riskaversion och verklig och inbillad risk mm, då det är ganska individuellt vilka risker man är beredd att ta och så vidare.
Jag uppfattar detta som den största gruppen, de flesta människor är omtänksamma och kloka.B b8q skrev:
Jag tror också på samma sätt att den största gruppen också är villig att ta vaccin, men det finns undantag där på samma sätt som det finns undantag bland riskgruppen som tycker att vi ska stoppa Covid till varje pris, oavsett konsekvenserna för andra än de själva.D djac skrev:
Danmark slutar helt med AstraZenecas vaccin.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/danmark-dropper-astrazeneca-vaccine/8532780
De tycker tydligen inte det är värt riskerna.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/danmark-dropper-astrazeneca-vaccine/8532780
De tycker tydligen inte det är värt riskerna.
De där ”dödssiffrorna” är inte mycket att gå på. Bättre att kika på överdödligheten, den säger betydligt mer.harry73 skrev:
Nyheterna kom först på SR och kopierades därefter av annan media. Jag tror jag läste det på Sydsvenskan, men finns antagligen också på Fria Tider och mörka bloggar.
En annan nyhet som används frisk för vinkling, är att Sverige skulle ha värst smittspridning i Europa. Även det är en någorlunda sann fakta (om man nu kan jämföra smittspridning mellan länderna) men då bara när Sverige ligger lite efter i smittspridningen och andra länder har en stor nedgång, medan Sverige fortfarande har en uppgång. I det stora hela sticker Sverige absolut inte ut, varken positiv eller negativ. Just nu ligger vi rund plats 30 i dödsstatistiken (var plats 9 under våren/sommaren) och tittar man bara på perioden efter augusti, då har vi färre dödsfall per invånare än t ex Tyskland.
Antingen får vi acceptera att åtgärderna inte spelar sån stor roll, eller så gjorde FHM inte en dålig jobb.
Men åter igen. Om Tegnell säger att det är en liten smittökning så är det historik, inte en spådom in i framtiden.
harry73 skrev:
Jag läste eller hörde intervjun med Tegnell och hans svarade är att det är komplicerat och att man använder både piska och morötter.
Svenskarna var enligt AT alltså inte redo för dåliga nyheter vi den tidpunkten.
Det kan ju också vara någon form av förnekelse, en förhoppning att det är en tillfällig blipp som vänder. Man hade ju gått ut ganska hårt med att Sverige tycktes klara andra vågen mycket bättre än de flesta länder. Både Norge och Danmark hade högre smittspridning än Sverige.
I vilket fall så är det helt oacceptabelt att föra befolkningen bakom ljuset.
Redigerat:
AT kan ju rimligtvis inte veta vad som händer i framtiden...Ulltand skrev:
Jag läste eller hörde intervjun med Tegnell och hans svarade är att det är komplicerat och att man använder både piska och morötter.
Svenskarna var enligt AT alltså inte redo för dåliga nyheter vi den tidpunkten.
Det kan ju också vara någon form av förnekelse, en förhoppning att det är en tillfällig blipp som vänder. Man hade ju gått ut ganska hårt med att Sverige tycktes klara andra vågen mycket bättre än de flesta länder. Både Norge och Danmark hade högre smittspridning än Sverige.
I vilket fall så är det helt oacceptabelt att föra befolkningen bakom ljuset.
Nu var du inte snäll.B b8q skrev:
Jag betraktar alla hantverkare att kunna mer än vad jag själv kan om deras yrken. Däremot i trafiken påstås att det finns lika många påverkade av droger som taxibilar. Alltså inte taxichaufförer nu utan antal man möter i trafiken.
Men att hålla avstånd i trafiken är bra det också precis som social distans. Inte varit inblandad i någon olycka i trafiken under alla år jag haft körkort.
Jo jag tänker själv då också och speciellt då det är sämre väglag, t.ex. regnar kraftigt och då är inte 110 på motorvägen något man måste hålla utan det går bra att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.
Men nu var det pandemin och där anpassar jag mitt sätt att leva för att förbli frisk och därmed inte riskera att belasta samhället eller riskera att smitta andra.
Hittills gått jäkligt bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Vadå föra bakom ljuset, det var ju bara att titta själv på graferna på presskonferenser och i media.Ulltand skrev:
Ingen, inte ens du, kan veta om en uppgång från en vecka till en annan är början på en ny trend eller ett tillfälligt hack.
Det är något missförstånd här.BirgitS skrev:
Smittspridningen var stor och de visste FHM. Det förnekar AT inte.
Anledningen till att man sa att smittspridningen var liten förklaras av AT som att det inte var läge att berätta att den var stor.
Så säger han själv.
Jag tror att vi har samma åsikt så jag förstår inte riktigt dina kommentarer. Visst är dödssiffrorna bristfälliga, men det ändrar inte resonemangetNissens skrev:
Jag tror prioritet har varit att vidta de mått och steg som krävs för att allmänhetens förtroende för vaccinationsprogrammet bevaras, och jag håller om att detta är superviktigt.tusenett skrev:Fast det var väl därför man stoppade vaccinet från Astra ett tag. Man behövde utreda om nyttan för alla var tillräckligt stor för att motivera att ett visst antal i övrigt friska med låg risk att dö av covid skulle dö för att de tog vaccinet.
Jag har inte hört så många äldre uppmana till att öppna upp samhället igen och säga att det är ok att de själva tar risken att dö för att alla andras skull.
Jag tror att de rätt snabbt kunde jämdöra de två talen och se att nyttan var större än skadan men detta ska ju också gå att sälja och då måste man gå igenom stegen och kommunikationen i rätt ordning.