D
tusenett skrev:
Man bör också skilja på risk/nytta-kalkylen för Sverige som helhet med riskerna och för varje individs risk/nytta-kalkyl.

Varför ska en medelålders kvinna riskera att ”ta en för laget” genom att ta ett visst vaccin bara för att nyttan för Sverige totalt är positiv behöver man nog motivera väldigt väl.
Jo, om man lever i total isolation, inga anhöriga eller andra man känner något för, off grid, utan behov eller önskan om inkomster, sjukvård, eller någon annan samhällsfunktion, ovanpå detta saknar man empati, då tycker jag inte man ska ta vaccinet.

Jag tror dock att den gruppen är liten, de flesta har äldre och yngre anhöriga som de önskar en framtid eller att de inte ska smittas, de kanske vill ha en lön eller pension, en möjlighet att få sin eventuella cancer botad, osv.

Känner inte att man måste motivera "väldigt väl" varför vi alla ska vara med och stoppa detta, däremot tycker jag att man ska motivera "väldigt väl" varför man inte önskar samhället de fördelar som ett vaccinationsprogram ger.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men är det sant, eller inte? Det borde vara mer intressant, än att oja sig över vem som framför det.
Staffan

Ja det är tyvärr sant och det är så klart publicerat i flera medier.

Tegnells svar på varför man ljög om smittspridningen i höstas var ungefär:

Det är komplicerat. Man måste balansera piska och morot.

Nu var det tydligen läge för morot med beröm till folket för att man skött sig så bra. Att då komma farandes med sanningen att smittspridningen ökade väldigt mycket passade väl helt enkelt inte in bilden.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fysisk träning påverkar förloppet i covid enligt en amerikansk studie:
I en aktuell studie, som nu presenteras i British Journal of Sports Medicine, har forskare analyserat utfallet för 48 440 vuxna personer i södra Kalifornien, som drabbades av covid-19 förra året.
Efter att ha justerat för ålder, kön samt vissa underliggande sjukdomar, visade det sig att risken för sjukhusvård var mer än dubbelt så stor för dem som var fysiskt inaktiva, jämfört med dem som ägnade sig åt 150 minuter fysisk aktivitet per vecka, eller mer.
På så sätt, menar forskarna, hamnar fysisk aktivitet på tredje plats – efter ålder och en tidigare organtransplantation – bland de faktorer som ökar risken för svår covid-19 mest.
Därutöver förbättrar motion immunförsvaret.
TT via t.ex. https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/så-tränar-du-bort-risken-för-svår-covid-1.44842089

BirgitS
Inom sjukvården märker man att folk snabbare blir sjuka nu under tredje vågen än tidigare.
– Nu märker man redan vid fjärde, femte dagen att de kanske har dålig syresättning, har andningsbesvär.
– De kommer in tidigare nu och är svårt sjuka. Andningsbesvär i kombination med hosta och feber, säger hon.
– Sen har jag hört från kolleger att de har träffat på yngre patienter, och då pratar vi om de i 20-, 30-årsåldern.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vardpersonal-vittnar-om-mycket-snabbare-sjukdomsforlopp

Och från Brasilien kommer uppgifter om att de flesta på IVA nu är 40 år eller yngre enligt en ny rapport som Reuters rapporterar om och som DN har med i sitt live-flöde igår kväll. Eventuellt kopplat till den brasilianska varianten.

BirgitS
Redigerat:
P
D djac skrev:
Jo, om man lever i total isolation, inga anhöriga eller andra man känner något för, off grid, utan behov eller önskan om inkomster, sjukvård, eller någon annan samhällsfunktion, ovanpå detta saknar man empati, då tycker jag inte man ska ta vaccinet.

Jag tror dock att den gruppen är liten, de flesta har äldre och yngre anhöriga som de önskar en framtid eller att de inte ska smittas, de kanske vill ha en lön eller pension, en möjlighet att få sin eventuella cancer botad, osv.

Känner inte att man måste motivera "väldigt väl" varför vi alla ska vara med och stoppa detta, däremot tycker jag att man ska motivera "väldigt väl" varför man inte önskar samhället de fördelar som ett vaccinationsprogram ger.
Fast det var väl därför man stoppade vaccinet från Astra ett tag. Man behövde utreda om nyttan för alla var tillräckligt stor för att motivera att ett visst antal i övrigt friska med låg risk att dö av covid skulle dö för att de tog vaccinet.

Jag har inte hört så många äldre uppmana till att öppna upp samhället igen och säga att det är ok att de själva tar risken att dö för att alla andras skull.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Två helt annorlunda typer av vaccin håller på och utvecklas i Sverige:
Här i Sverige jobbar forskarna Ali Mirazimi och Matti Sällberg på Karolinska institutet med att ta fram ett så kallat dna-vaccin.
Det som är lite speciellt med de här vaccinen är att de ges tillsammans med en elektrisk puls – så kallad elektroporering – så att dna-molekylerna sugs in i cellerna. I det här fallet handlar det om att två–tre elektroder sticks in i området där sprutan sätts, sedan avger de en elektrisk puls samtidigt som vaccinet ges i armmuskeln.
Forskarna har genomfört djurförsök och hoppas få klartecken av Läkemedelsverket för att inleda kliniska försök på människor innan årets slut.
Dna-vaccinet innehåller inga tillsatser, vilket Ali Mirazimi menar är en fördel eftersom man inte behöver bekymra sig om andra biverkningar än sådana som kan uppstå när immunförsvaret reagerar på virusproteinerna.
Samt:
Samtidigt håller det börsnoterade bolaget ISR Immune System på och utvecklar ett proteinvaccin i form av ett pulver som ska inhaleras med hjälp av en inhalator.
När proteinet kommer ned i lungorna plockas det upp av makrofager – en primitiv immuncell som dammsuger omgivningen på främmande partiklar – som aktiverar T-celler (vita blodkroppar) i lymfkörtlarna. Sedan sker det en T-cellsreaktion som får B-celler (en annan typ av vita blodkroppar) att producera antikroppar.
– Tanken är att man ska få ett bra immunsvar i slemhinnorna så att man till och med förhindrar viruset från att ta sig in genom luftvägarna.
Bolaget har testat vaccinet på möss och hoppas starta de första kliniska testerna på människor inom fyra–sex månader.
https://www.dn.se/sverige/kamp-mot-klockan-for-att-utveckla-svenskt-covidvaccin/

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är inte

• Wow
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
harry73
Men är det sant, eller inte? Det borde vara mer intressant, än att oja sig över vem som framför det.
Att smittspridnings ökning var 35% samma vecka som Tegnell sa att vi hade en försiktig ökning har jag också sett i andra media, så jag förutsätter att det är sant.
Nästa fråga blir då om Tegnell bluffade och därefter kan man undra om det ökade smittspridningen nämnvärd. Och där kan tidningar vinkla nyheterna för att skapa bilden de vill skapa. Nu är det väldigt tydligt för mig vilken bild SD (förlåt Fria Tider) vill skapa, och det är systemkollaps och nuvarande makthavare är de skyldiga.
Enligt SR, som är ursprungsnyheten (scope) som alla hänvisar till, handlade det om en vecka i september (oklar vilken)
Hur såg då Smittspridningen ut i Sverige jämfört med t ex Nederländerna (men också många andra länder i EU)
Diagram över dagliga nya COVID-19-fall i Sverige, med staplar och glidande medelvärden över tid från februari 2020 till april 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram som visar dagliga nya COVID-19 fall i Nederländerna med 3- och 7-dagars rullande medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I September hade vi fortfarande låg smittspridning, och en liten ökning blir snabbt en stor procentuell förändring. Man ser också att den stora smittspridningen kom först i oktober.
I Nederländerna och många andra europeiska länder började smittspridningen öka betydligt tidigare.
Det är bra att Tegnell är självkritisk och funderar över om han nästa gång borde göra annorlunda, men att kalla det för bluff och orsaken till extra smittspridning är bara tidningens vinkling.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Att smittspridnings ökning var 35% samma vecka som Tegnell sa att vi hade en försiktig ökning har jag också sett i andra media, så jag förutsätter att det är sant.
Nästa fråga blir då om Tegnell bluffade och därefter kan man undra om det ökade smittspridningen nämnvärd. Och där kan tidningar vinkla nyheterna för att skapa bilden de vill skapa. Nu är det väldigt tydligt för mig vilken bild SD (förlåt Fria Tider) vill skapa, och det är systemkollaps och nuvarande makthavare är de skyldiga.
Enligt SR, som är ursprungsnyheten (scope) som alla hänvisar till, handlade det om en vecka i september (oklar vilken)
Hur såg då Smittspridningen ut i Sverige jämfört med t ex Nederländerna (men också många andra länder i EU)
[bild] [bild]
I September hade vi fortfarande låg smittspridning, och en liten ökning blir snabbt en stor procentuell förändring. Man ser också att den stora smittspridningen kom först i oktober.
I Nederländerna och många andra europeiska länder började smittspridningen öka betydligt tidigare.
Det är bra att Tegnell är självkritisk och funderar över om han nästa gång borde göra annorlunda, men att kalla det för bluff och orsaken till extra smittspridning är bara tidningens vinkling.
Beror väl lite på vilka andra media det är du tänker på.
Och det Tegnell säger kan ju knappast gälla för hela veckan han uttalat hur läget är. Det måste ju vara sammanställt på historik. Han är ju ingen spåman...

harry73
Nissens Nissens skrev:
Beror väl lite på vilka andra media det är du tänker på.
Och det Tegnell säger kan ju knappast gälla för hela veckan han uttalat hur läget är. Det måste ju vara sammanställt på historik. Han är ju ingen spåman...
Nyheterna kom först på SR och kopierades därefter av annan media. Jag tror jag läste det på Sydsvenskan, men finns antagligen också på Fria Tider och mörka bloggar.

En annan nyhet som används frisk för vinkling, är att Sverige skulle ha värst smittspridning i Europa. Även det är en någorlunda sann fakta (om man nu kan jämföra smittspridning mellan länderna) men då bara när Sverige ligger lite efter i smittspridningen och andra länder har en stor nedgång, medan Sverige fortfarande har en uppgång. I det stora hela sticker Sverige absolut inte ut, varken positiv eller negativ. Just nu ligger vi rund plats 30 i dödsstatistiken (var plats 9 under våren/sommaren) och tittar man bara på perioden efter augusti, då har vi färre dödsfall per invånare än t ex Tyskland.

Antingen får vi acceptera att åtgärderna inte spelar sån stor roll, eller så gjorde FHM inte en dålig jobb.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag har inte hört så många äldre uppmana till att öppna upp samhället igen och säga att det är ok att de själva tar risken att dö för att alla andras skull.
Inte? Så har mina äldre (80+) släktingar sagt redan från början; ”Vi har levt ett långt liv redan, stäng inte ner skolor och arbeten så att den yngre generationen blir dåligt utbildad och arbetslös, för vår skull”.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Inte? Så har mina äldre (80+) släktingar sagt redan från början; ”Vi har levt ett långt liv redan, stäng inte ner skolor och arbeten så att den yngre generationen blir dåligt utbildad och arbetslös, för vår skull”.
Det kan bero på att han aldrig varit med om att drunkna inifrån, för att lungorna blir som blöta disktrasor och därför inte vet vad han pratar om.
Kan jämföras med personer som påstår att de aldrig skulle avslöja något under tortyr, som skulle skada deras barn.

Staffan

Nissens Nissens skrev:
Det är många som blir skadade i trafiken oxå, så då får du väl ta med dem?
Det beror ju på vad man nu ville jämföra med :)

Det kan vara en bra punkt att lägga/fylla på listan med om inte annat.

BirgitS
Det kan bero på att han aldrig varit med om att drunkna inifrån, för att lungorna blir som blöta disktrasor och därför inte vet vad han pratar om.
Kan jämföras med personer som påstår att de aldrig skulle avslöja något under tortyr, som skulle skada deras barn.

Staffan
Nu är det ju en väldigt konstig beskrivning men att dö av lungödem är ju inget unikt för covid. Vet inte heller varför det skulle vara värre än att dö av annat som skulle vara plågsamt utan smärtstillande och det får man ju oavsett vad man dör i om det behövs.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.