optimum
Positiva nyheter för många i vårt grannland Norge
Dock framgår det inget vad nykterhetsrörelsen tycker om detta.

Skål på er i Norge.:love::beer:

Skärmdump av ett foruminlägg om att Norge börjar öppna upp och tillåter servering av alkohol till 22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Satsuki KristinaRT skrev:
Har för mig att skyddseffekten e en dos ligger runt 60-70%(?), och över 90 efter dos 2, men om man jobbar med känt infekterade patienter känns de extra 20-30 % relevanta.....
Det kan jag förstå att du tycker. Nu var det ju länge sen jag såg siffror på skyddseffekter för AZ så jag försökte söka lite och hittade detta:
https://www.avanza.se/placera/teleg...-procents-skydd-redan-efter-forsta-dosen.html
76 % efter första dosen som stiger till 82 % innan andra dosen?

Här rapporterar Scotland från verkligheten (till skillnad från Fas 3-studier): https://www.bloomberg.com/news/arti...hots-reduced-hospitalization-risk-in-scotland
The data in Scotland showed the shot developed by AstraZeneca and the University of Oxford cut hospital admissions by as much as 94% by the fourth week after a single dose, with the one from Pfizer leading to a reduction of as much as 85%.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det är sannolikt mycket farligare att ta bilen till jobbet än att ta en vaccinspruta. Ändå tvekar ingen att sätta sig i bilen varje dag (i normala fall).
När det gäller bilkörning vet vi med ganska stor sannolikhet hur många mil vi statistiskt sett måste köra, för att dö i trafiken. Men den här vaccinbiverkningssannolikhetskalkylen är lika sannolik som vilken gissning som helst.
Först om ett antal år, har vi svaret.
Den som lever:p, får se.

Staffan

blackarrow blackarrow skrev:
Risk att dö av covidinfektion 13000/2000000 => 0,6%
Risk för svårt blodproppssjukdom med J&J vaccinet 6/7000000 => 0,00008%

Har någon lust att fylla på? Tex med risken att då i en bilolycka? 223 personer per år dör i trafiken.
Hittar inga vettiga siffror för AZN vaccinet just nu.
Jo det är så klart dumt att stoppa vaccinationen med J&J med så få fall. Undersök parallellt istället.

Om riskerna att avlida i Covid skall man nog lägga till en faktor för själva risken att bli smittad med det landar ju då iaf på 0,06 % kanske och är då 1000 ggr farligare än vaccinet.

Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När det gäller bilkörning vet vi med ganska stor sannolikhet hur många mil vi statistiskt sett måste köra, för att dö i trafiken. Men den här vaccinbiverkningssannolikhetskalkylen är lika sannolik som vilken gissning som helst.
Först om ett antal år, har vi svaret.
Den som lever:p, får se.

Staffan
Mjo, och kanske 1 på miljonen blir allvarligt sjuk av vaccinet, men det är inte 1 på miljonen som avlider av det.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan jag förstå att du tycker. Nu var det ju länge sen jag såg siffror på skyddseffekter för AZ så jag försökte söka lite och hittade detta:
[länk]
76 % efter första dosen som stiger till 82 % innan andra dosen?

Här rapporterar Scotland från verkligheten (till skillnad från Fas 3-studier): [länk]
Det är lite otydligt men skyddet mot symtomatisk Covid är 76 % efter en dos AstraZeneca och ännu högre mot svår sjukdom.

Det märkliga är att det är stora fördelar att vänta med dos två i 12 veckor. Tar man den efter 6 veckor ger den alls inte lika bra skydd enligt studien.

Möjligen beror det av när man mäter efter andra dosen?

Exploratory analyses showed that vaccine efficacy after a single standard dose of vaccine from day 22 to day 90 after vaccination was 76·0% (59·3–85·9). Our modelling analysis indicated that protection did not wane during this initial 3-month period. Similarly, antibody levels were maintained during this period with minimal waning by day 90 (geometric mean ratio [GMR] 0·66 [95% CI 0·59–0·74]). In the participants who received two standard doses, after the second dose, efficacy was higher in those with a longer prime-boost interval (vaccine efficacy 81·3% [95% CI 60·3–91·2] at ≥12 weeks) than in those with a short interval (vaccine efficacy 55·1% [33·0–69·9] at <6 weeks). These observations are supported by immunogenicity data that showed binding antibody responses more than two-fold higher after an interval of 12 or more weeks compared with an interval of less than 6 weeks in those who were aged 18–55 years (GMR 2·32 [2·01–2·68]).

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00432-3/fulltext

Staffans2000
B b8q skrev:
erbjuda vaccinering till alla oss som gillar att ta lite välavvägda risker i tillvaron?
Den är inte välavvägd. Den är okänd!

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är lite otydligt men skyddet mot symtomatisk Covid är 76 % efter en dos AstraZeneca och ännu högre mot svår sjukdom.

Det märkliga är att det är stora fördelar att vänta med dos två i 12 veckor. Tar man den efter 6 veckor ger den alls inte lika bra skydd enligt studien.

Möjligen beror det av när man mäter efter andra dosen?

Exploratory analyses showed that vaccine efficacy after a single standard dose of vaccine from day 22 to day 90 after vaccination was 76·0% (59·3–85·9). Our modelling analysis indicated that protection did not wane during this initial 3-month period. Similarly, antibody levels were maintained during this period with minimal waning by day 90 (geometric mean ratio [GMR] 0·66 [95% CI 0·59–0·74]). In the participants who received two standard doses, after the second dose, efficacy was higher in those with a longer prime-boost interval (vaccine efficacy 81·3% [95% CI 60·3–91·2] at ≥12 weeks) than in those with a short interval (vaccine efficacy 55·1% [33·0–69·9] at <6 weeks). These observations are supported by immunogenicity data that showed binding antibody responses more than two-fold higher after an interval of 12 or more weeks compared with an interval of less than 6 weeks in those who were aged 18–55 years (GMR 2·32 [2·01–2·68]).

[länk]
Den studie du nu tar upp är äldre än det jag tog upp. De är inte heller gjorda på samma sätt och kan därför inte direkt jämföras med varandra.

Det är väl inte ovanligt med andra vacciner att det ska gå rätt många veckor tills det är dags för en booster-dos. Det man tar mot TBE har jag något minne av att det först skulle vara sex veckor och sen ett år för att sen följas upp med typ 5 års mellanrum.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den studie du nu tar upp är äldre än det jag tog upp. De är inte heller gjorda på samma sätt och kan därför inte direkt jämföras med varandra.

Det är väl inte ovanligt med andra vacciner att det ska gå rätt många veckor tills det är dags för en booster-dos. Det man tar mot TBE har jag något minne av att det först skulle vara sex veckor och sen ett år för att sen följas upp med typ 5 års mellanrum.
Jag ser inte att du har tagit upp någon studie med däremot tidningsartiklar i ämnet?

Det märkliga ligger i detta:

In the participants who received two standard doses, after the second dose, efficacy was higher in those with a longer prime-boost interval (vaccine efficacy 81·3% [95% CI 60·3–91·2] at ≥12 weeks) than in those with a short interval (vaccine efficacy 55·1% [33·0–69·9] at <6 weeks).

Skyddet tycks sjunka efter två doser mindre än 6 veckor jmfr med en dos. Möjligen är det att man mätt konstigt.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Mjo, och kanske 1 på miljonen blir allvarligt sjuk av vaccinet, men det är inte 1 på miljonen som avlider av det.
Klärvoajant igen, ser jag. Ännu en talang, helt bortkastad här.

Staffan

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Den är inte välavvägd. Den är okänd!

Staffan
Men betydligt lägre än risken att dö av Covid-19.
Eller hur skulle du själv resonera?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Men betydligt lägre än risken att dö av Covid-19.
Eller hur skulle du själv resonera?
Det vet jag inte, eftersom detta medel aldrig tidigare sprutats in i människor tidigare.
Min egen gissning och filosofi, är att friska, relativt normalviktiga under 70, ungefär, ej bör vaccinera sig, då skadan kan bli större än nyttan.

Staffan

• Wow
  • Haha
gaidin och 4 till
  • Laddar…
Det vet jag inte, eftersom detta medel aldrig tidigare sprutats in i människor tidigare.
Min egen gissning och filosofi, är att friska, relativt normalviktiga under 70, ungefär, ej bör vaccinera sig, då skadan kan bli större än nyttan.

Staffan
Där tror jag du har fel. En väldigt avgörande faktor för hur sjuk man blir är beroende av ärftliga faktorer som numera är relativt kända inom vetenskapen men knappast någon har koll på sitt eget DNA.

Sedan är det en betydande andel yngre som får långtidscovid utan prognos. Och man vet man från andra svåra infetionssjukdomar att många aldrig blir friska igen. Utan att man vet varför. Nu vet vi ju iof inte om vaccin skyddar mot långtidscovid men det är väl mer troligt än motsatsen

En annan orsak att vaccinera sig är också att minska risken för nya mutationer. Den sydafrikanska och brasilianska varianten undkommer redan om man tidigare haft covid. Utan vaccin kan detta pågå hur länge som helst med en lamslagen sjukvård.

Redigerat:
Fler på IVA nu än under andra vågen. Brittiska mutationen är så klart orsaken. Såg i en ny studie att den ökar R-talet med 1.35. Lite snällare än de 1.5 man sett tidigare men tillräckligt illa.

Man kan fråga sig om detta är att sjukvården klarar kurvan när annan vård utom akutsjukvård är inställd, igen.

Samtidigt sjunker smittalen i Europa som haft hårdare restriktioner än vi.

""Läget inom intensivvården i Stockholm är mycket ansträngt. Antalet inlagda patienter är nu fler än under den andra vågen, visar siffror från Region Stockholm. Av de 395 som intensivvårdas för covid-19 är mer än var fjärde inlagd i Stockholm.

– Det är en större belastning på iva under den här vågen, säger Johan Bratt, tf hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.""

Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Sedan är det en betydande andel yngre som får långtidscovid utan prognos. Och man vet man från andra svåra infetionssjukdomar att många aldrig blir friska igen. Utan att man vet varför. Nu vet vi ju iof inte om vaccin skyddar mot långtidscovid men det är väl mer troligt än motsatsen
Utifrån de diskussioner jag fört med mina läkar- och forskarvänner så är det viktigt att göra skillnad på de som har långdragna symtom direkt kopplade till symtom man får av covid19, beskrivet i studien som gjorts på Karolinska, och de som får kroniska symtom mer likt kroniskt trötthetssyndrom och ME.

I det senare fallet är det inte covid19 eller annan infektion som i sig är "långtidssjukdomen" utan det är droppen som får bägaren att rinna över och triggern samt utfallet skiljer sig från person till person.
Det finns studier som visar på att vissa inte kan använda och omsätta syre tillräckligt i musklerna, eller har kroniska inflammationer och/eller kroniska infektioner, mitokondrier som inte kan använda kolhydrater som energi och "cell danger response" där utfallet är att mitokondrierna "går i dvala" mm. Det finns många studier att läsa på https://www.healthrising.org

Det här är ju OT och inga nyheter men jag tycker det är viktigt att framhålla skillnaden, så som det gjordes i studien från Karolinska.

• Gilla
Satsuki och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.