Fler tråkiga nyheter och varför det är hade varit bäst att så få som möjligt smittats.

"Nästan hälften av alla intensivvårdade covidpatienter drabbas inom sex månader av psykisk sjukdom eller nervsjukdom.

I vissa patientgrupper får nästan var tionde covidpatient en efterföljande stroke, enligt tidningen Lancet Psychiatry.

Ångest, demens och sömlöshet är också vanliga komplikationer.

Effekterna av covid-19 på hjärnan är omfattande. Det visar en studie finansierad av det engelska forskningscentret NIHR Oxford Health Biomedical Research Centre.

Forskarna gick igenom 81 miljoner läkarjournaler för mestadels amerikanska patienter, och identifierade 236 739 covidpatienter, som jämfördes med en stor grupp influensapatienter.

Studien granskade 14 psykiska sjukdomar och nervsjukdomar – allt ifrån Parkinson till hjärninflammation – och kom fram till att vissa är väldigt vanliga efter en coviddiagnos.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAaoog/angest-somnloshet-och-stroke-vanliga-efter-covid-19
 
BirgitS
A follow-up study of 33 people who received Moderna Inc's COVID-19 vaccine in early trials show the antibodies it induced are still present six months after the second dose. "Antibody activity remained high in all age groups," researchers said.
Earlier this month, Pfizer Inc and partner BioNTech SE said their vaccine using similar messenger RNA (mRNA) technology remained highly effective for at least six months..
They (Moderna, mitt förtydligande) are also evaluating the potential for a booster dose to extend the duration of the antibodies and improve their potency against new more contagious variants of the coronavirus.
Något helt annat:
The mRNA COVID-19 vaccine from Pfizer and BioNTech is safe for patients being treated with cancer immunotherapies like Merck & Co's Keytruda and Opdivo sold by Bristol Myers Squibb, Israeli physicians said in a report published in The Lancet Oncology.
Och:
A wide range of skin reactions has been documented in recipients of the mRNA vaccines from Pfizer/BioNTech and Moderna, but none have been serious, according to researchers who analyzed 414 cases in a registry run by dermatology societies.
Fewer than half of patients who experienced a delayed skin reaction after the first dose experienced a recurrence with the second dose.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-science-idUSKBN2BW24Q
En sammanställning av några av de senaste forskningsresultaten.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
G gaidin skrev:
Du jämför ju länder med varandra utan att veta vilka förutsättningar som finns, varken i de olika länderna, eller hur viruset sprider sig. Dina jämförelser är därför inte att betrakta som något annat än önskemål från en amatör som försöker hitta samband som inte finns. Du måste ju förstå att det du skriver inte har någon direkt trovärdighet hos folk som har lite känsla för sammanhang och lite bredare perspektiv.
Jag tycker ungefär samma, man ska nog undvika att jämföra mellan länder öht, tror det är omöjligt att återskapa en normaliserad startpunkt, oändligt antal variabler som står olika. Det gäller de uppenbara, initial smittmängd, tidpunkt för smittan, juridiskt utrymme, beredskap, sjukvårdsresurser, befolkningssammansättning, bostadssituationer, mm mm, i oändlighet. Man får nog titta på vart land och varje steg för sig om man ska utvärdera.

Blir lite som att säga att Saab är säkrare än Volvo eftersom föraren överlevde olyckan, sen att Volvon gick in med fronten före i en bergvägg, medan Saaben var inblandad i en parkeringsolycka nämner man inte.
 
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
EU-kommissionen har fått medlemsländernas tillstånd att inleda förhandlingar om vaccinkontrakt i miljardklassen för 2022 och 2023. Målet är att ha kapacitet att vaccinera varje medborgare två gånger om året om nödvändigt.
Från vaccinsamordnaren Richard Bergström

Samt
På fredagen skrev Folkhälsomyndigheten ned vaccinleveranserna för april månad med runt 300.000 doser. Orsaken är förseningar från framför allt Astra Zeneca, men även från Janssen.
https://www.dn.se/sverige/eu-forber...-ganger-om-aret-forhandlar-nytt-miljardavtal/
 
D djac skrev:
Jag tycker ungefär samma, man ska nog undvika att jämföra mellan länder öht, tror det är omöjligt att återskapa en normaliserad startpunkt, oändligt antal variabler som står olika. Det gäller de uppenbara, initial smittmängd, tidpunkt för smittan, juridiskt utrymme, beredskap, sjukvårdsresurser, befolkningssammansättning, bostadssituationer, mm mm, i oändlighet.
Den startpunkten som finns är när smittan blev okontrollerbar i Wuhan. Det är ungefär då man kan och bör fundera över vilka åtgärder man bör vidta

Sedan det man mäter är ju resultatet av alla parametrar och det speglar "Hur bra ett land lyckats hålla smittan nere" Här finns så klart parametrar som svårligen kan påverkas som tex klimat, demografi, befolkningstäthet etc, Här är nordens länder lika varandra.

Nästan alla andra parametrar är eller har varit påverkbara. Tex vilken beredskap sjukvården har, hur bra man kan testa och smittspåra, vilka regler samhället sätter upp, stänga gränser mm
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Den startpunkten som finns är när smittan blev okontrollerbar i Wuhan. Det är ungefär då man kan och bör fundera över vilka åtgärder man bör vidta

Sedan det man mäter är ju resultatet av alla parametrar och det speglar "Hur bra ett land lyckats hålla smittan nere" Här finns så klart parametrar som svårligen kan påverkas som tex klimat, demografi, befolkningstäthet etc, Här är nordens länder lika varandra.

Nästan alla andra parametrar är eller har varit påverkbara. Tex vilken beredskap sjukvården har, hur bra man kan testa och smittspåra, vilka regler samhället sätter upp, stänga gränser mm
Jag vet att du tycker så men jag tycker det är infantilt, felaktigt och långt över gränsen för hur mycket man får förenkla, däremot anser jag att du har rätt att resonera så, även om jag tycker det är fel.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
Jag var inte riktigt medveten om det men efter att en av mina föräldrar fått AZ förstår jag att iaf Region Skåne väntar två månader med andra dosen.
 
BirgitS
D djac skrev:
Jag var inte riktigt medveten om det men efter att en av mina föräldrar fått AZ förstår jag att iaf Region Skåne väntar två månader med andra dosen.
Astra Zenecas ska det gå 9-12 veckor mellan doserna och man har bra skydd 3 veckor efter första dosen.
Pfizers och Modernas ska det gå 6 veckor mellan doserna och bra skydd 1-2 veckor efter andra dosen.
Så vitt jag minns.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vet att du tycker så men jag tycker det är infantilt, felaktigt och långt över gränsen för hur mycket man får förenkla, däremot anser jag att du har rätt att resonera så, även om jag tycker det är fel.
Jämförelsen mellan nordens länder är numera så vanlig att man ser den titt som tätt. I SVT för ett par veckor sedan Expressen i går osv.

Det är en utmärkt jämförelse om man bara är medveten om vad den speglar. Nämligen hur vi lyckats totalt sett.

Nästa steg är då att försöka förstå varför det blev som det blev tex med en Coronakommission
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jämförelsen mellan nordens länder är numera så vanlig att man ser den titt som tätt. I SVT för ett par veckor sedan Expressen i går osv.
Att något är vanligt i vanliga tidningar innebär inte att det är vare sig bra eller vettigt. Journalister är sällan utbildade naturvetare.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att något är vanligt i vanliga tidningar innebär inte att det är vare sig bra eller vettigt. Journalister är sällan utbildade naturvetare.
Finns det någon tror att något måste vara bra för att det tas upp i pressen?

Men som jag skrev.

Det är en utmärkt jämförelse om man bara är medveten om vad den speglar. Nämligen hur vi lyckats totalt sett.

Totalt sett är summan av resultatet av påverkbara och icke påverkbara förhållanden. Sedan får man grotta i detaljerna för att lära sig något för framtiden.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en utmärkt jämförelse om man bara är medveten om vad den speglar. Nämligen hur vi lyckats totalt sett.
Totalt sett är summan av resultatet av påverkbara och icke påverkbara förhållanden. Sedan får man grotta i detaljerna för att lära sig något för framtiden.
Fast då kan man ju lika gärna jämföra med vilka andra länder som helst, alla EU-länder, Storbritannien, Ryssland, Brasilien osv. Men när det görs brukar du väl klaga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nu har smittspridningen tagit fart rejält i Thailand, så nu räcker det inte med att sitta två veckor i karantän om du reser dit - ska du vidare till någon annan region i landet så är det två veckors karantän som gäller i den regionen också.

För en vecka sedan låg man på ca 100 nya fall om dagen, men nu har det ökat med ca 100 extra om dagen, så nu är man uppe på ca 750. Och då är testningen inte särskilt utbyggd på landsbygden, så mörkertalet är troligen stort.

Källa: https://www.tatnews.org/category/thailand-tourism-updates/
 
Redigerat:
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
För den som tycker det är hemskt att det dör folk i covid fortfarande så kan det ju vara bra att känna till att det sen vecka 5 dör färre personer än normalt och vecka 9 var det t.om. nedanför normalspannet (95 % sannolikhet att antalet avlidna för en viss vecka är inom normalspannet). Alltså det dör färre personer av andra orsaker än normalt och så har det varit sen vecka 40. Det framgår av rapporten om överdödlighet.
Graf över normaldödlighet och faktisk dödlighet i Sverige, som visar antal dödsfall per vecka från 2016 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kurvdiagram visar normaldödlighet, faktisk dödlighet och covid-dödlighet i Sverige per vecka under 2020-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se...48794d1438/rapport_overdodlighet_vecka_11.pdf
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.