1 014 110 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Bara lite info/statistik jag sprang på (ni som redan läst kan scrolla vidare)
Länk .pdf: https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-13-final.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk .pdf: https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-13-final.pdf
Fler tråkiga nyheter och varför det är hade varit bäst att så få som möjligt smittats.
"Nästan hälften av alla intensivvårdade covidpatienter drabbas inom sex månader av psykisk sjukdom eller nervsjukdom.
I vissa patientgrupper får nästan var tionde covidpatient en efterföljande stroke, enligt tidningen Lancet Psychiatry.
Ångest, demens och sömlöshet är också vanliga komplikationer.
Effekterna av covid-19 på hjärnan är omfattande. Det visar en studie finansierad av det engelska forskningscentret NIHR Oxford Health Biomedical Research Centre.
Forskarna gick igenom 81 miljoner läkarjournaler för mestadels amerikanska patienter, och identifierade 236 739 covidpatienter, som jämfördes med en stor grupp influensapatienter.
Studien granskade 14 psykiska sjukdomar och nervsjukdomar – allt ifrån Parkinson till hjärninflammation – och kom fram till att vissa är väldigt vanliga efter en coviddiagnos.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAaoog/angest-somnloshet-och-stroke-vanliga-efter-covid-19
"Nästan hälften av alla intensivvårdade covidpatienter drabbas inom sex månader av psykisk sjukdom eller nervsjukdom.
I vissa patientgrupper får nästan var tionde covidpatient en efterföljande stroke, enligt tidningen Lancet Psychiatry.
Ångest, demens och sömlöshet är också vanliga komplikationer.
Effekterna av covid-19 på hjärnan är omfattande. Det visar en studie finansierad av det engelska forskningscentret NIHR Oxford Health Biomedical Research Centre.
Forskarna gick igenom 81 miljoner läkarjournaler för mestadels amerikanska patienter, och identifierade 236 739 covidpatienter, som jämfördes med en stor grupp influensapatienter.
Studien granskade 14 psykiska sjukdomar och nervsjukdomar – allt ifrån Parkinson till hjärninflammation – och kom fram till att vissa är väldigt vanliga efter en coviddiagnos.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAaoog/angest-somnloshet-och-stroke-vanliga-efter-covid-19
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Något helt annat:
Och:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-science-idUSKBN2BW24Q
En sammanställning av några av de senaste forskningsresultaten.
Jag tycker ungefär samma, man ska nog undvika att jämföra mellan länder öht, tror det är omöjligt att återskapa en normaliserad startpunkt, oändligt antal variabler som står olika. Det gäller de uppenbara, initial smittmängd, tidpunkt för smittan, juridiskt utrymme, beredskap, sjukvårdsresurser, befolkningssammansättning, bostadssituationer, mm mm, i oändlighet. Man får nog titta på vart land och varje steg för sig om man ska utvärdera.G gaidin skrev:Du jämför ju länder med varandra utan att veta vilka förutsättningar som finns, varken i de olika länderna, eller hur viruset sprider sig. Dina jämförelser är därför inte att betrakta som något annat än önskemål från en amatör som försöker hitta samband som inte finns. Du måste ju förstå att det du skriver inte har någon direkt trovärdighet hos folk som har lite känsla för sammanhang och lite bredare perspektiv.
Blir lite som att säga att Saab är säkrare än Volvo eftersom föraren överlevde olyckan, sen att Volvon gick in med fronten före i en bergvägg, medan Saaben var inblandad i en parkeringsolycka nämner man inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Från vaccinsamordnaren Richard Bergström
Samt
https://www.dn.se/sverige/eu-forber...-ganger-om-aret-forhandlar-nytt-miljardavtal/
Den startpunkten som finns är när smittan blev okontrollerbar i Wuhan. Det är ungefär då man kan och bör fundera över vilka åtgärder man bör vidtaD djac skrev:Jag tycker ungefär samma, man ska nog undvika att jämföra mellan länder öht, tror det är omöjligt att återskapa en normaliserad startpunkt, oändligt antal variabler som står olika. Det gäller de uppenbara, initial smittmängd, tidpunkt för smittan, juridiskt utrymme, beredskap, sjukvårdsresurser, befolkningssammansättning, bostadssituationer, mm mm, i oändlighet.
Sedan det man mäter är ju resultatet av alla parametrar och det speglar "Hur bra ett land lyckats hålla smittan nere" Här finns så klart parametrar som svårligen kan påverkas som tex klimat, demografi, befolkningstäthet etc, Här är nordens länder lika varandra.
Nästan alla andra parametrar är eller har varit påverkbara. Tex vilken beredskap sjukvården har, hur bra man kan testa och smittspåra, vilka regler samhället sätter upp, stänga gränser mm
Jag vet att du tycker så men jag tycker det är infantilt, felaktigt och långt över gränsen för hur mycket man får förenkla, däremot anser jag att du har rätt att resonera så, även om jag tycker det är fel.Ulltand skrev:
Den startpunkten som finns är när smittan blev okontrollerbar i Wuhan. Det är ungefär då man kan och bör fundera över vilka åtgärder man bör vidta
Sedan det man mäter är ju resultatet av alla parametrar och det speglar "Hur bra ett land lyckats hålla smittan nere" Här finns så klart parametrar som svårligen kan påverkas som tex klimat, demografi, befolkningstäthet etc, Här är nordens länder lika varandra.
Nästan alla andra parametrar är eller har varit påverkbara. Tex vilken beredskap sjukvården har, hur bra man kan testa och smittspåra, vilka regler samhället sätter upp, stänga gränser mm
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Astra Zenecas ska det gå 9-12 veckor mellan doserna och man har bra skydd 3 veckor efter första dosen.D djac skrev:
Pfizers och Modernas ska det gå 6 veckor mellan doserna och bra skydd 1-2 veckor efter andra dosen.
Så vitt jag minns.
Jämförelsen mellan nordens länder är numera så vanlig att man ser den titt som tätt. I SVT för ett par veckor sedan Expressen i går osv.D djac skrev:
Det är en utmärkt jämförelse om man bara är medveten om vad den speglar. Nämligen hur vi lyckats totalt sett.
Nästa steg är då att försöka förstå varför det blev som det blev tex med en Coronakommission
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Finns det någon tror att något måste vara bra för att det tas upp i pressen?BirgitS skrev:
Men som jag skrev.
Det är en utmärkt jämförelse om man bara är medveten om vad den speglar. Nämligen hur vi lyckats totalt sett.
Totalt sett är summan av resultatet av påverkbara och icke påverkbara förhållanden. Sedan får man grotta i detaljerna för att lära sig något för framtiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Fast då kan man ju lika gärna jämföra med vilka andra länder som helst, alla EU-länder, Storbritannien, Ryssland, Brasilien osv. Men när det görs brukar du väl klaga.Ulltand skrev:
Nu har smittspridningen tagit fart rejält i Thailand, så nu räcker det inte med att sitta två veckor i karantän om du reser dit - ska du vidare till någon annan region i landet så är det två veckors karantän som gäller i den regionen också.
För en vecka sedan låg man på ca 100 nya fall om dagen, men nu har det ökat med ca 100 extra om dagen, så nu är man uppe på ca 750. Och då är testningen inte särskilt utbyggd på landsbygden, så mörkertalet är troligen stort.
Källa: https://www.tatnews.org/category/thailand-tourism-updates/
För en vecka sedan låg man på ca 100 nya fall om dagen, men nu har det ökat med ca 100 extra om dagen, så nu är man uppe på ca 750. Och då är testningen inte särskilt utbyggd på landsbygden, så mörkertalet är troligen stort.
Källa: https://www.tatnews.org/category/thailand-tourism-updates/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
För den som tycker det är hemskt att det dör folk i covid fortfarande så kan det ju vara bra att känna till att det sen vecka 5 dör färre personer än normalt och vecka 9 var det t.om. nedanför normalspannet (95 % sannolikhet att antalet avlidna för en viss vecka är inom normalspannet). Alltså det dör färre personer av andra orsaker än normalt och så har det varit sen vecka 40. Det framgår av rapporten om överdödlighet.
Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se...48794d1438/rapport_overdodlighet_vecka_11.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se...48794d1438/rapport_overdodlighet_vecka_11.pdf