Ulltand Ulltand skrev:
Jag har från dag ett jämfört Sverige med nordens alla länder och jag anser fortsatt att vi kunnat matcha dem om vi vidtagit rätt åtgärder i rätt tid.
Jag håller delvis med. Problemet är bara att "rätt tid" isåfall låg minst 5-10 år tillbaks i tiden. Det var DÅ vi hade kunnat stifta lagar. Det var DÅ vi hade kunnat bygga upp beredskapslager, osv.

Men det hör bättre hemma i Strategi-tråden än i nyhetstråden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte jag som hela tiden drar in jämförelsen med Europa det är ni. Men jag brukar då påpeka att Europa har klarat sig dåligt genom pandemin och Sverige därför ligger långt ner i en global jämförelse.

Jag tycker vidare inte att tex Spanien, England eller Italien har klarat det bra. Delvis ursäktade av att de fick in smittan tidigt och inte hade lika mycket förberedelsetid som vi hade.

Jag har från dag ett jämfört Sverige med nordens alla länder och jag anser fortsatt att vi kunnat matcha dem om vi vidtagit rätt åtgärder i rätt tid.

Om du får gärna kalla Norge medelmåttigt om du vill med 684 dödsfall. Vi har 13500.
Du jämför ju länder med varandra utan att veta vilka förutsättningar som finns, varken i de olika länderna, eller hur viruset sprider sig. Dina jämförelser är därför inte att betrakta som något annat än önskemål från en amatör som försöker hitta samband som inte finns. Du måste ju förstå att det du skriver inte har någon direkt trovärdighet hos folk som har lite känsla för sammanhang och lite bredare perspektiv.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Låt oss titta på vad datat säger. Nu har jag inte tid att googla runt efter en sammanställning ända från start, men det här är ett exempel på hur det sett ut, från v.30-v.7:

[bild]

Allra minst incidens (bekräftade smittofall per 100 000) har småbarnen, 0-9 år.
Därefter är det 70-79-åringarna. Kanske inte så konstigt, de är den åldersgrupp som inte behöver gå till något jobb men ändå ofta är friska nog att klara sig utan hemtjänst eller äldrevård. De kan alltså själva välja i stor utsträckning hur många de vill träffa och hur de vill skydda sig.

De äldre äldre ligger som synes lite högre upp. Inte riktigt lika illa som de yngre och pigga som går på restauranger, gym, jobb och fester, men nog är det en hel del smitta spridd även bland 80-plussarna, alltid. Åtminstone lika mycket som i gruppen 60-69.
Den grafen finns med i Fohm:s veckorapporter och det man ser sen vecka 7 är den tredje vågen för alla utom de äldsta så inga stora skillnader

Som komplettering kan man ta denna graf från Socialstyrelsen som har statistik för de med hemtjänst och äldreboenden.
Statistikdiagram över laboratoriebekräftade fall av covid-19 för personer över 70 efter boendeform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kompletterat med denna över avlidna:

Statistikdiagram över covid-19-relaterade dödsfall bland personer över 70 år efter boendeform per åldergrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drygt var tredje bekräftat fall på äldreboende avlider och vart fjärde fall med hemtjänst för de äldsta, samt något mindre andel för de yngre.

Bilderna härifrån: https://www.socialstyrelsen.se/stat...tik-om-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform/
 
Idag finns det 932.000 lediga doser (minus dagens utdelade sprutor) av de totalt 2.856.000 som levererats.

Ska bli väldigt intressant och se om regionerna nu kan få fart på vaccineringen när det mao finns gott om vaccin.

Vad är vaccinationskapaciteten per dygn i Sverige när/om det finns obegränsat antal doser?

Edit - DN hävdar att det finns 1.329.000 lediga doser. AB 932.000.
 
BirgitS
TT4F TT4F skrev:
Idag finns det 932.000 lediga doser (minus dagens utdelade sprutor) av de totalt 2.856.000 som levererats.

Ska bli väldigt intressant och se om regionerna nu kan få fart på vaccineringen när det mao finns gott om vaccin.

Vad är vaccinationskapaciteten per dygn i Sverige när/om det finns obegränsat antal doser?

Edit - DN hävdar att det finns 1.329.000 lediga doser. AB 932.000.
Var hittar du de uppgifterna?
Det skulle ju vara intressant att se hur de har kommit fram till dem för 900 000 doser är ju mer vaccin än vad som kommit under förra och denna vecka. Okej för att veckans leveranser på 500 000 inte har hunnit hamna i armen på någon än, men förra och förförra veckans borde ju ha använts. Har de jämfört med antalet rapporterade vaccinerade så är det ju uppgifter som är gamla (för Stockholm mer än en vecka).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var hittar du de uppgifterna?
Det skulle ju vara intressant att se hur de har kommit fram till dem för 900 000 doser är ju mer vaccin än vad som kommit under förra och denna vecka. Okej för att veckans leveranser på 500 000 inte har hunnit hamna i armen på någon än, men förra och förförra veckans borde ju ha använts. Har de jämfört med antalet rapporterade vaccinerade så är det ju uppgifter som är gamla (för Stockholm mer än en vecka).
Statistik över bekräftade covid-19-fall och dödsfall globalt, i Europa, Norden och Sverige samt vaccinationsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Statistik över bekräftade COVID-19 fall, intensivvårdade, och döda i Sverige samt vaccinationsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Levererade minus givna doser
 
BirgitS
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, det lär ju vara registrerade vaccindoser som det ju är kraftig efterrapportering av.

Aftonbladets leveranser verkar stämma bättre med Fohm:s uppgifter på [länk]
Det ser ut som att DN har fått med de doser som planeras komma nästa vecka också.
Tror också mer på AB
 
BirgitS BirgitS skrev:
Janssens vaccin ska granskas av EMA sen 4 fall av blodproppar har inträffat (varav 1 avled). Det vaccinet har inte levererats till EU än utan förväntas komma om två veckor.
NRK via [länk] kl. 14.30
Är Jensen mRNA eller traditionellt?
 
BirgitS
TT4F TT4F skrev:
Är Jensen mRNA eller traditionellt?
Det är ett virusvektorvaccin som Astra Zenecas (vilket inte är ett traditionellt för dessa består av avdödat eller försvagat virus).

Men blodproppar har rapporterats efter samtliga vaccin men då har man kommit fram till att det inte har haft något samband med vaccinet eftersom frekvensen inte har varit högre bland de vaccinerade än bland ovaccinerade.
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du måste ju förstå att det du skriver inte har någon direkt trovärdighet hos folk som har lite känsla för sammanhang och lite bredare perspektiv.
Keep on dreaming.

SVT 30 minuter använda samma graf och jämförelse. Just för att den kan göras.
 
I en ny amerikansk undersökning ser man cancerpatienter diagnostiseras senare med sämre prognos pga pandemin. Vårdskulden i sig riskerar alltså att påverka dödligheten på längre sikt.


"One year into the COVID-19 pandemic, we already see the consequences of pandemic-driven drops in cancer screening and diagnostics," said Thomas J. Eichler, MD, FASTRO, Chair of the ASTRO Board of Directors.

Two-thirds of the radiation oncologists (66%) said new patients are presenting with more advanced-stage cancers. Nearly three-fourths (73%) said physicians in their practice are noticing that patients are not receiving cancer screenings, and many also said existing patients experienced an interruption in their radiation treatment due to the pandemic (66%)."

https://preprod.astro.org/News-and-...-19-pandemic-has-led-to-more-advanced-stage-c
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.