Äh, vilka amatörer... jag har sparat en kladd från 12/2-21 där jag räknade ut att det skulle ta 59 dagar för brittiska varianten att nå 90% spridning. Indata från FOHM som väl bör ha varit från vecka 4. :rofl: :oops:
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Varför har du fått för dig att man inte testar barn?
Det framgår ju klart av graferna över bekräftade fall att man gör det, förutom för förskolebarn.
Har för mig at man inte gjorde det tidigare? + att man givet testar mindre på de utan symtom vilket då är vanligt bland barnen.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har för mig at man inte gjorde det tidigare? + att man givet testar mindre på de utan symtom vilket då är vanligt bland barnen.
Beror ju på hur långt tillbaka i tiden man ska gå. Förra våren var det få över huvud taget som testades. Har du kollat hur det ser ut i graferna över bekräftade fall i olika åldersgrupper som finns i veckorapporterna?

I smittspårningen för familjer testar man väl även de som inte har symtom. Det var i alla fall så i oktober i Stockholm.
 
BirgitS
Statistiska centralbyrån har nu sammanställt hela årets överdödlighet och av statistiken framgår att Sverige ligger under snittet i Europa. I Sverige avled 25 procent fler jämfört med ett normalår, genomsnittet i Europa ligger på drygt 30 procent.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.58
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk] kl. 10.58
Usch vilken skandal - Sverige måste väl ändå se till att hålla sig på den sämre halvan, hur ska annars klagokören få vatten på sin kvarn? :p
 
B b8q skrev:
Usch vilken skandal - Sverige måste väl ändå se till att hålla sig på den sämre halvan, hur ska annars klagokören få vatten på sin kvarn? :p
Vi anser helt enkelt att Sverige borde föröka hävda sig bland det bättre länderna istället för de länder som har bland den högsta dödligheten i världen.

""I Sverige avled 25 procent fler jämfört med ett normalår, genomsnittet i Europa ligger på drygt 30 procent.

De nordiska grannländerna hade dock en betydligt lägre överdödlighet än Sverige.""
 
Uppsala backar från sitt vaccinbeslut men inte på vetenskaplig grund. Här kan man så klart undra hur värdet att göra lika är större än värdet att rädda liv.

""Under torsdagen meddelade Region Uppsala att personer som haft covid-19 endast skulle erbjudas en vaccindos, då det sades räcka för fullt skydd. Nu backar man.

– Vi har diskuterat frågan med Folkhälsomyndigheten och fått besked om att de inte ställer sig bakom en särskild vaccinationsordning, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör, i ett pressmeddelande.

Regionens nya riktlinjer för vaccininering av personer som haft covid-19, att dessa personer bara skulle få en vaccindos, blir inte av. Folkhälsomyndigehten säger nej då ”vinsterna inte anses vara tillräckligt stora”.

– Vi anser fortfarande att det här är en klok väg att gå, som det också finns vetenskapligt stöd för. Vi behöver använda allt vaccin på bästa möjliga sätt för att skydda människor från allvarlig sjukdom och död.
Men det finns också ett värde i att man gör lika i olika regioner, säger Mikael Köhler""
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Uppsala går ifrån riktlinjerna och ger bara en dos till de som har haft/har antikroppar.

""Över 40 000 personer har fått sin första vaccindos mot covid-19 i Region Uppsala. Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får den tidigast sex månader efter testet.

Enligt Region Uppsala behövs inte två doser eftersom en dos ger den som varit positiv ett lika bra skydd mot sjukdomen som andra får efter två doser. Uppsala är den första regionen som inför detta.""

"Folkhälsomyndigheten har rekommendationen att ge två doser även till den som haft covid-19. Myndigheten skriver på sin hemsida att ”personer som har haft covid-19 ska vaccineras med två doser"

"Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.

[länk]
Uppsala backar nu: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/region-uppsala-backar-fran-nya-vaccinregler

De väntar tills det blir nationellt som Fohm:s vaccinchef sa i SVD-artikeln:
Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.
– Det har diskuterats en hel del i professionen och tillämpas också en del internationellt. Vi har sagt att det kan bli aktuellt när det kommer till fas 4 och möjligen fas 3, säger Sören Andersson till TT.
Uppsala i SVD-artikeln hänvisar till studier men gäller de verkligen den åldersgrupp som ingår i fas 2, dvs. 65+?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vi anser helt enkelt att Sverige borde föröka hävda sig bland det bättre länderna istället för de länder som har bland den högsta dödligheten i världen.
Ja, mycket av diskussionen här i forumet faller väl tillbaka på om man hör till de som har förväntningen att "Sverige är världsledande", eller om man har den lite lägre förväntningen att "Sverige är bättre än de flesta".
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, mycket av diskussionen här i forumet faller väl tillbaka på om man hör till de som har förväntningen att "Sverige är världsledande", eller om man har den lite lägre förväntningen att "Sverige är bättre än de flesta".
Som mäter kan man få resultat och Sverige är ju definitivt inte bland det bästa vare sig globalt eller i norden.

Men jag delar din analys att det visst handlar om vilka förväntningar man har.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Som mäter kan man få resultat och Sverige är ju definitivt inte bland det bästa vare sig globalt eller i norden.

Men jag delar din analys att det visst handlar om vilka förväntningar man har.
Jo, men när du påstår att 80+ gruppen aldrig haft hög smittonivå samtidigt som de haft hög dödlighet så är det svårt att slå faktiskt. Om du no är så kritisk till vad andra gör och säger sp borde du se dig själv genom samma glasögon...
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men när du påstår att 80+ gruppen aldrig haft hög smittonivå samtidigt som de haft hög dödlighet så är det svårt att slå faktiskt. Om du no är så kritisk till vad andra gör och säger sp borde du se dig själv genom samma glasögon...
Låt oss titta på vad datat säger. Nu har jag inte tid att googla runt efter en sammanställning ända från start, men det här är ett exempel på hur det sett ut, från v.30-v.7:

Linjediagram som visar incidens av bekräftade fall per vecka och åldersgrupp från vecka 30 till 7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allra minst incidens (bekräftade smittofall per 100 000) har småbarnen, 0-9 år.
Därefter är det 70-79-åringarna. Kanske inte så konstigt, de är den åldersgrupp som inte behöver gå till något jobb men ändå ofta är friska nog att klara sig utan hemtjänst eller äldrevård. De kan alltså själva välja i stor utsträckning hur många de vill träffa och hur de vill skydda sig.

De äldre äldre ligger som synes lite högre upp. Inte riktigt lika illa som de yngre och pigga som går på restauranger, gym, jobb och fester, men nog är det en hel del smitta spridd även bland 80-plussarna, alltid. Åtminstone lika mycket som i gruppen 60-69.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Uppsala går ifrån riktlinjerna och ger bara en dos till de som har haft/har antikroppar.

""Över 40 000 personer har fått sin första vaccindos mot covid-19 i Region Uppsala. Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får den tidigast sex månader efter testet.

Enligt Region Uppsala behövs inte två doser eftersom en dos ger den som varit positiv ett lika bra skydd mot sjukdomen som andra får efter två doser. Uppsala är den första regionen som inför detta.""

"Folkhälsomyndigheten har rekommendationen att ge två doser även till den som haft covid-19. Myndigheten skriver på sin hemsida att ”personer som har haft covid-19 ska vaccineras med två doser"

"Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.

[länk]
En bra ide tycker jag, iaf när riskgrupperna är fullvaccinerade.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Vi anser helt enkelt att Sverige borde föröka hävda sig bland det bättre länderna istället för de länder som har bland den högsta dödligheten i världen.

""I Sverige avled 25 procent fler jämfört med ett normalår, genomsnittet i Europa ligger på drygt 30 procent.

De nordiska grannländerna hade dock en betydligt lägre överdödlighet än Sverige.""
Riktigt så enkelt är det inte. Du har ju helt enkelt ifrågasatt dessa rapporter innan och hänvisat till att Sverige ligger på plats 26 av 221 länder i dödlighet, samtidigt som du verkar ha förträngt att både Norge och Finland då skulle varit medelmåttiga länder.
Nu kommer det återigen statistik som visar att Sverige klarat sig bättre än snittet i Europa och då verkar det helt plötsligt som att man kanske kan acceptera att Sverige inte har varit sämst och att man aldrig påstått det utan snarare att man klagat på att inte Sverige lyckats ännu bättre.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Du har ju helt enkelt ifrågasatt dessa rapporter innan och hänvisat till att Sverige ligger på plats 26 av 221 länder i dödlighet, samtidigt som du verkar ha förträngt att både Norge och Finland då skulle varit medelmåttiga länder.
Nu kommer det återigen statistik som visar att Sverige klarat sig bättre än snittet i Europa och då verkar det helt plötsligt som att man kanske kan acceptera att Sverige inte har varit sämst och att man aldrig påstått det utan snarare att man klagat på att inte Sverige lyckats ännu bättre.

Det är inte jag som hela tiden drar in jämförelsen med Europa det är ni. Men jag brukar då påpeka att Europa har klarat sig dåligt genom pandemin och Sverige därför ligger långt ner i en global jämförelse.

Jag tycker vidare inte att tex Spanien, England eller Italien har klarat det bra. Delvis ursäktade av att de fick in smittan tidigt och inte hade lika mycket förberedelsetid som vi hade.

Jag har från dag ett jämfört Sverige med nordens alla länder och jag anser fortsatt att vi kunnat matcha dem om vi vidtagit rätt åtgärder i rätt tid.

Om du får gärna kalla Norge medelmåttigt om du vill med 684 dödsfall. Vi har 13500.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.