1 014 548 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Äh, vilka amatörer... jag har sparat en kladd från 12/2-21 där jag räknade ut att det skulle ta 59 dagar för brittiska varianten att nå 90% spridning. Indata från FOHM som väl bör ha varit från vecka 4.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Beror ju på hur långt tillbaka i tiden man ska gå. Förra våren var det få över huvud taget som testades. Har du kollat hur det ser ut i graferna över bekräftade fall i olika åldersgrupper som finns i veckorapporterna?Ulltand skrev:
I smittspårningen för familjer testar man väl även de som inte har symtom. Det var i alla fall så i oktober i Stockholm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vi anser helt enkelt att Sverige borde föröka hävda sig bland det bättre länderna istället för de länder som har bland den högsta dödligheten i världen.B b8q skrev:
""I Sverige avled 25 procent fler jämfört med ett normalår, genomsnittet i Europa ligger på drygt 30 procent.
De nordiska grannländerna hade dock en betydligt lägre överdödlighet än Sverige.""
Uppsala backar från sitt vaccinbeslut men inte på vetenskaplig grund. Här kan man så klart undra hur värdet att göra lika är större än värdet att rädda liv.
""Under torsdagen meddelade Region Uppsala att personer som haft covid-19 endast skulle erbjudas en vaccindos, då det sades räcka för fullt skydd. Nu backar man.
– Vi har diskuterat frågan med Folkhälsomyndigheten och fått besked om att de inte ställer sig bakom en särskild vaccinationsordning, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör, i ett pressmeddelande.
Regionens nya riktlinjer för vaccininering av personer som haft covid-19, att dessa personer bara skulle få en vaccindos, blir inte av. Folkhälsomyndigehten säger nej då ”vinsterna inte anses vara tillräckligt stora”.
– Vi anser fortfarande att det här är en klok väg att gå, som det också finns vetenskapligt stöd för. Vi behöver använda allt vaccin på bästa möjliga sätt för att skydda människor från allvarlig sjukdom och död. Men det finns också ett värde i att man gör lika i olika regioner, säger Mikael Köhler""
""Under torsdagen meddelade Region Uppsala att personer som haft covid-19 endast skulle erbjudas en vaccindos, då det sades räcka för fullt skydd. Nu backar man.
– Vi har diskuterat frågan med Folkhälsomyndigheten och fått besked om att de inte ställer sig bakom en särskild vaccinationsordning, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör, i ett pressmeddelande.
Regionens nya riktlinjer för vaccininering av personer som haft covid-19, att dessa personer bara skulle få en vaccindos, blir inte av. Folkhälsomyndigehten säger nej då ”vinsterna inte anses vara tillräckligt stora”.
– Vi anser fortfarande att det här är en klok väg att gå, som det också finns vetenskapligt stöd för. Vi behöver använda allt vaccin på bästa möjliga sätt för att skydda människor från allvarlig sjukdom och död. Men det finns också ett värde i att man gör lika i olika regioner, säger Mikael Köhler""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Uppsala backar nu: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/region-uppsala-backar-fran-nya-vaccinreglerUlltand skrev:
Uppsala går ifrån riktlinjerna och ger bara en dos till de som har haft/har antikroppar.
""Över 40 000 personer har fått sin första vaccindos mot covid-19 i Region Uppsala. Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får den tidigast sex månader efter testet.
Enligt Region Uppsala behövs inte två doser eftersom en dos ger den som varit positiv ett lika bra skydd mot sjukdomen som andra får efter två doser. Uppsala är den första regionen som inför detta.""
"Folkhälsomyndigheten har rekommendationen att ge två doser även till den som haft covid-19. Myndigheten skriver på sin hemsida att ”personer som har haft covid-19 ska vaccineras med två doser"
"Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.
[länk]
De väntar tills det blir nationellt som Fohm:s vaccinchef sa i SVD-artikeln:
Uppsala i SVD-artikeln hänvisar till studier men gäller de verkligen den åldersgrupp som ingår i fas 2, dvs. 65+?Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.
– Det har diskuterats en hel del i professionen och tillämpas också en del internationellt. Vi har sagt att det kan bli aktuellt när det kommer till fas 4 och möjligen fas 3, säger Sören Andersson till TT.
Ja, mycket av diskussionen här i forumet faller väl tillbaka på om man hör till de som har förväntningen att "Sverige är världsledande", eller om man har den lite lägre förväntningen att "Sverige är bättre än de flesta".Ulltand skrev:
Som mäter kan man få resultat och Sverige är ju definitivt inte bland det bästa vare sig globalt eller i norden.B b8q skrev:
Men jag delar din analys att det visst handlar om vilka förväntningar man har.
Jo, men när du påstår att 80+ gruppen aldrig haft hög smittonivå samtidigt som de haft hög dödlighet så är det svårt att slå faktiskt. Om du no är så kritisk till vad andra gör och säger sp borde du se dig själv genom samma glasögon...Ulltand skrev:
Låt oss titta på vad datat säger. Nu har jag inte tid att googla runt efter en sammanställning ända från start, men det här är ett exempel på hur det sett ut, från v.30-v.7:Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allra minst incidens (bekräftade smittofall per 100 000) har småbarnen, 0-9 år.
Därefter är det 70-79-åringarna. Kanske inte så konstigt, de är den åldersgrupp som inte behöver gå till något jobb men ändå ofta är friska nog att klara sig utan hemtjänst eller äldrevård. De kan alltså själva välja i stor utsträckning hur många de vill träffa och hur de vill skydda sig.
De äldre äldre ligger som synes lite högre upp. Inte riktigt lika illa som de yngre och pigga som går på restauranger, gym, jobb och fester, men nog är det en hel del smitta spridd även bland 80-plussarna, alltid. Åtminstone lika mycket som i gruppen 60-69.
En bra ide tycker jag, iaf när riskgrupperna är fullvaccinerade.Ulltand skrev:
Uppsala går ifrån riktlinjerna och ger bara en dos till de som har haft/har antikroppar.
""Över 40 000 personer har fått sin första vaccindos mot covid-19 i Region Uppsala. Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får den tidigast sex månader efter testet.
Enligt Region Uppsala behövs inte två doser eftersom en dos ger den som varit positiv ett lika bra skydd mot sjukdomen som andra får efter två doser. Uppsala är den första regionen som inför detta.""
"Folkhälsomyndigheten har rekommendationen att ge två doser även till den som haft covid-19. Myndigheten skriver på sin hemsida att ”personer som har haft covid-19 ska vaccineras med två doser"
"Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.
[länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Riktigt så enkelt är det inte. Du har ju helt enkelt ifrågasatt dessa rapporter innan och hänvisat till att Sverige ligger på plats 26 av 221 länder i dödlighet, samtidigt som du verkar ha förträngt att både Norge och Finland då skulle varit medelmåttiga länder.Ulltand skrev:
Vi anser helt enkelt att Sverige borde föröka hävda sig bland det bättre länderna istället för de länder som har bland den högsta dödligheten i världen.
""I Sverige avled 25 procent fler jämfört med ett normalår, genomsnittet i Europa ligger på drygt 30 procent.
De nordiska grannländerna hade dock en betydligt lägre överdödlighet än Sverige.""
Nu kommer det återigen statistik som visar att Sverige klarat sig bättre än snittet i Europa och då verkar det helt plötsligt som att man kanske kan acceptera att Sverige inte har varit sämst och att man aldrig påstått det utan snarare att man klagat på att inte Sverige lyckats ännu bättre.
Fairlane skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Du har ju helt enkelt ifrågasatt dessa rapporter innan och hänvisat till att Sverige ligger på plats 26 av 221 länder i dödlighet, samtidigt som du verkar ha förträngt att både Norge och Finland då skulle varit medelmåttiga länder.
Nu kommer det återigen statistik som visar att Sverige klarat sig bättre än snittet i Europa och då verkar det helt plötsligt som att man kanske kan acceptera att Sverige inte har varit sämst och att man aldrig påstått det utan snarare att man klagat på att inte Sverige lyckats ännu bättre.
Det är inte jag som hela tiden drar in jämförelsen med Europa det är ni. Men jag brukar då påpeka att Europa har klarat sig dåligt genom pandemin och Sverige därför ligger långt ner i en global jämförelse.
Jag tycker vidare inte att tex Spanien, England eller Italien har klarat det bra. Delvis ursäktade av att de fick in smittan tidigt och inte hade lika mycket förberedelsetid som vi hade.
Jag har från dag ett jämfört Sverige med nordens alla länder och jag anser fortsatt att vi kunnat matcha dem om vi vidtagit rätt åtgärder i rätt tid.
Om du får gärna kalla Norge medelmåttigt om du vill med 684 dödsfall. Vi har 13500.