Ulltand Ulltand skrev:
Ja absolut, inte så många kontakter men betydligt tätare, barn/förälder än tex arbetskamrater.

Det borde vara rimligt att tro att ett barn som plockar upp smiitan i tex grundskolan med ganska stor sannolikhet smittar sina föräldrar.

Denna smittkedja förblir väl okända om man inte testar barnen och de är ju oftast asymtomatiska.
Bra, så föräldrar har då alltså BÅDE täta kontakter (med sina barn och sin partner) OCH fler kontakter, dessutom ofta spridda över ett större geografiskt område (arbetsplatsen har i regel ett större upptagningsområde än skolan).

Kan vi enas om att släppa barns smittspridning tills det dyker upp något nytt och revolutionerande nu, så vi inte bryter mot forumets regler och bara diskuterar i cirklar? ;)
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Så va det dags att sluta med annat än nyheter i denna tråden igen. Funderingar om olika strategier mm kan ni väll ta i den tråden som finns för det?
 
G gaidin skrev:
Nu är ju Tom Britton matematiker och inte epidemiolog så varför skulle hans ord vägra tyngre än alla experterna på FHM?
Hans pappa är väldigt känd och kunnig inom denna bit hans namn är Sven Britton, så att sonen Tom Britton får relevant info ang pandemin är väl inte helt otänkbart, eller?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Gruppen 70+ är rätt försiktiga och använder i högre utsträckning munskydd numera.
Vilket skyddar de som bärare eller omgivningen?

Vad gäller Britton så vill jag minnas att han inte alls hyllades av Ulltand under förra våren, sommaren eller hösten, men jag minns kanske fel!?

Så för att hålla sig till ämnet: Ökad tillgång på veccin gör att man i Stockholm nu tror att alla vuxna kommer få en första spruta under sommaren: Länk

Inte lika bra som att alla ska vara färdigvaccinerade till sommaren, men kanske till november?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nja bara lite det. Det har alltid varit en låg andel av smittade som är 80+. Med vaccinationen påverkar dödstalen stort.

Gruppen 70+ är rätt försiktiga och använder i högre utsträckning munskydd numera.

Men man vet inte riktigt helt säkert varför så många unga smittas nu jmfr tidigare och spekulerar i att det kan vara beroende av det muterade viruset.
Hur går det ihop med lågt antal smittade 80+ samtidigt som den gruppen haft en hög andel döda menar du?
Många av dem bor ju på äldreboende...
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Bra, så föräldrar har då alltså BÅDE täta kontakter (med sina barn och sin partner) OCH fler kontakter, dessutom ofta spridda över ett större geografiskt område (arbetsplatsen har i regel ett större upptagningsområde än skolan).

Kan vi enas om att släppa barns smittspridning tills det dyker upp något nytt och revolutionerande nu, så vi inte bryter mot forumets regler och bara diskuterar i cirklar? ;)
Det jag postade var en ny studie om hur smittan bland barn ser. Och eftersom detta är en nyhetstråd kan vi väl enas om att den passar in här ;)

Ja precis smittan rör sig mellan hemmet och skolan och vise versa där barnen är länken till överföringen. Sedan kan ju då vuxna föra vidare smittan till andra delar av samhället.
 
Uppsala går ifrån riktlinjerna och ger bara en dos till de som har haft/har antikroppar.

""Över 40 000 personer har fått sin första vaccindos mot covid-19 i Region Uppsala. Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får den tidigast sex månader efter testet.

Enligt Region Uppsala behövs inte två doser eftersom en dos ger den som varit positiv ett lika bra skydd mot sjukdomen som andra får efter två doser. Uppsala är den första regionen som inför detta.""

"Folkhälsomyndigheten har rekommendationen att ge två doser även till den som haft covid-19. Myndigheten skriver på sin hemsida att ”personer som har haft covid-19 ska vaccineras med två doser"

"Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.

https://www.svd.se/sloseri-med-andra-dos--hoppas-fler-foljer-uppsala
 
B brfbo skrev:
Hans pappa är väldigt känd och kunnig inom denna bit hans namn är Sven Britton, så att sonen Tom Britton får relevant info ang pandemin är väl inte helt otänkbart, eller?
Menar du på allvar att Brittons siffror från FHM blir bättre av att Brittons pappa "är kunnig"?
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
- - -smittan rör sig mellan hemmet och skolan och vise versa där barnen är länken till överföringen. Sedan kan ju då vuxna föra vidare smittan till andra delar av samhället.
Och vice versa - smittan rör sig mellan arbetslivet och hemmet och vidare till skolan, där då FÖRÄLDRARNA är länken till överföringen.
Det är ju inte alls så att barnen sticker ut på något särskilt sätt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och vice versa - smittan rör sig mellan arbetslivet och hemmet och vidare till skolan, där då FÖRÄLDRARNA är länken till överföringen.
Det är ju inte alls så att barnen sticker ut på något särskilt sätt.
De är nog som alla andra kan man tro nu (med den brittiska varianten) men med ett undantag. Det hålls inga två meter i klassrummen och knappt någon har munksydd.

För den som är inloggad kan jag tipsa om en bra artikel idag i DN där man tar upp infallsvinklar på att barn smittas allt mer numera.

https://www.dn.se/sverige/darfor-okar-covid-bland-barn-och-unga/
 
P
G gaidin skrev:
Menar du på allvar att Brittons siffror från FHM blir bättre av att Brittons pappa "är kunnig"?
Britton är en pajas, bara det faktum att han brukar förekomma i TV4 gör att han har noll trovärdighet.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D
mnils skrev:
Britton är en pajas, bara det faktum att han brukar förekomma i TV4 gör att han har noll trovärdighet.
Han är en clown men ännu värre är de journalister och media som återkommande ger honom en scen, de har iaf ett val.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
De är nog som alla andra kan man tro nu (med den brittiska varianten) men med ett undantag. Det hålls inga två meter i klassrummen och knappt någon har munksydd.

För den som är inloggad kan jag tipsa om en bra artikel idag i DN där man tar upp infallsvinklar på att barn smittas allt mer numera.

[länk]
Det är väl välkänt att barn får mer symtom av den brittiska varianten och det syns ju tydligt i antal bekräftade fall per åldersgrupp.
Ulltand Ulltand skrev:
Denna smittkedja förblir väl okänd om man inte testar barnen och de är ju oftast asymtomatiska.
Varför har du fått för dig att man inte testar barn?
Det framgår ju klart av graferna över bekräftade fall att man gör det, förutom för förskolebarn.
 
Min åsikt är att starten på Pandemin fanns ett stort kunskapsunderskott (det är ju fortfarande så egentligen). Vi, media, alla ville veta vad som hände, hur saker hänger ihop, vad ska ske, effekter mm. Alla som hade något "relevant" säga/beskriva även om informationen var tveksam togs med tacksamhet upp i tidningar/radio/TV. Med facit i hand var det många som ångrar vad som sades/presenterades, för vi visste så lite om viruset. Jag tror att de flesta är överens om att C19 inte betedde sig som förväntat.

Med facit i hand kan vi se att många beslut baserades på fel antagande - och det tycker jag vi måste ha respekt för och inte "plocka körsbär" bara för peka på brister i kunskap som var mycket bristfällig.
 
  • Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.