1 014 062 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Bra, så föräldrar har då alltså BÅDE täta kontakter (med sina barn och sin partner) OCH fler kontakter, dessutom ofta spridda över ett större geografiskt område (arbetsplatsen har i regel ett större upptagningsområde än skolan).Ulltand skrev:
Ja absolut, inte så många kontakter men betydligt tätare, barn/förälder än tex arbetskamrater.
Det borde vara rimligt att tro att ett barn som plockar upp smiitan i tex grundskolan med ganska stor sannolikhet smittar sina föräldrar.
Denna smittkedja förblir väl okända om man inte testar barnen och de är ju oftast asymtomatiska.
Kan vi enas om att släppa barns smittspridning tills det dyker upp något nytt och revolutionerande nu, så vi inte bryter mot forumets regler och bara diskuterar i cirklar?
Så va det dags att sluta med annat än nyheter i denna tråden igen. Funderingar om olika strategier mm kan ni väll ta i den tråden som finns för det?
Hans pappa är väldigt känd och kunnig inom denna bit hans namn är Sven Britton, så att sonen Tom Britton får relevant info ang pandemin är väl inte helt otänkbart, eller?G gaidin skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Vilket skyddar de som bärare eller omgivningen?Ulltand skrev:
Vad gäller Britton så vill jag minnas att han inte alls hyllades av Ulltand under förra våren, sommaren eller hösten, men jag minns kanske fel!?
Så för att hålla sig till ämnet: Ökad tillgång på veccin gör att man i Stockholm nu tror att alla vuxna kommer få en första spruta under sommaren: Länk
Inte lika bra som att alla ska vara färdigvaccinerade till sommaren, men kanske till november?
Hur går det ihop med lågt antal smittade 80+ samtidigt som den gruppen haft en hög andel döda menar du?Ulltand skrev:
Nja bara lite det. Det har alltid varit en låg andel av smittade som är 80+. Med vaccinationen påverkar dödstalen stort.
Gruppen 70+ är rätt försiktiga och använder i högre utsträckning munskydd numera.
Men man vet inte riktigt helt säkert varför så många unga smittas nu jmfr tidigare och spekulerar i att det kan vara beroende av det muterade viruset.
Många av dem bor ju på äldreboende...
Redigerat:
I Italien har man INTE prioriterat att vaccinera äldre, utan riktat in sig på sjukvårdspersonal, journalister, advokater, kändisar och....ja, vem som helst egentligen.
Somliga beräknar att man med denna vaccinationsstrategi tagit livet av ca 8000 extra personer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRJMjJ/dodslarmet-fran-italien-vi-har-vaccinerat-fel-personer
Somliga beräknar att man med denna vaccinationsstrategi tagit livet av ca 8000 extra personer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRJMjJ/dodslarmet-fran-italien-vi-har-vaccinerat-fel-personer
Det jag postade var en ny studie om hur smittan bland barn ser. Och eftersom detta är en nyhetstråd kan vi väl enas om att den passar in härB b8q skrev:Bra, så föräldrar har då alltså BÅDE täta kontakter (med sina barn och sin partner) OCH fler kontakter, dessutom ofta spridda över ett större geografiskt område (arbetsplatsen har i regel ett större upptagningsområde än skolan).
Kan vi enas om att släppa barns smittspridning tills det dyker upp något nytt och revolutionerande nu, så vi inte bryter mot forumets regler och bara diskuterar i cirklar?![]()
Ja precis smittan rör sig mellan hemmet och skolan och vise versa där barnen är länken till överföringen. Sedan kan ju då vuxna föra vidare smittan till andra delar av samhället.
Uppsala går ifrån riktlinjerna och ger bara en dos till de som har haft/har antikroppar.
""Över 40 000 personer har fått sin första vaccindos mot covid-19 i Region Uppsala. Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får den tidigast sex månader efter testet.
Enligt Region Uppsala behövs inte två doser eftersom en dos ger den som varit positiv ett lika bra skydd mot sjukdomen som andra får efter två doser. Uppsala är den första regionen som inför detta.""
"Folkhälsomyndigheten har rekommendationen att ge två doser även till den som haft covid-19. Myndigheten skriver på sin hemsida att ”personer som har haft covid-19 ska vaccineras med två doser"
"Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.
https://www.svd.se/sloseri-med-andra-dos--hoppas-fler-foljer-uppsala
""Över 40 000 personer har fått sin första vaccindos mot covid-19 i Region Uppsala. Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får den tidigast sex månader efter testet.
Enligt Region Uppsala behövs inte två doser eftersom en dos ger den som varit positiv ett lika bra skydd mot sjukdomen som andra får efter två doser. Uppsala är den första regionen som inför detta.""
"Folkhälsomyndigheten har rekommendationen att ge två doser även till den som haft covid-19. Myndigheten skriver på sin hemsida att ”personer som har haft covid-19 ska vaccineras med två doser"
"Strategin att ge bara en dos till personer som redan varit smittade kan bli aktuell på nationell nivå framöver.
https://www.svd.se/sloseri-med-andra-dos--hoppas-fler-foljer-uppsala
Och vice versa - smittan rör sig mellan arbetslivet och hemmet och vidare till skolan, där då FÖRÄLDRARNA är länken till överföringen.Ulltand skrev:
Det är ju inte alls så att barnen sticker ut på något särskilt sätt.
De är nog som alla andra kan man tro nu (med den brittiska varianten) men med ett undantag. Det hålls inga två meter i klassrummen och knappt någon har munksydd.B b8q skrev:
För den som är inloggad kan jag tipsa om en bra artikel idag i DN där man tar upp infallsvinklar på att barn smittas allt mer numera.
https://www.dn.se/sverige/darfor-okar-covid-bland-barn-och-unga/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är väl välkänt att barn får mer symtom av den brittiska varianten och det syns ju tydligt i antal bekräftade fall per åldersgrupp.Ulltand skrev:
De är nog som alla andra kan man tro nu (med den brittiska varianten) men med ett undantag. Det hålls inga två meter i klassrummen och knappt någon har munksydd.
För den som är inloggad kan jag tipsa om en bra artikel idag i DN där man tar upp infallsvinklar på att barn smittas allt mer numera.
[länk]
Varför har du fått för dig att man inte testar barn?Ulltand skrev:
Det framgår ju klart av graferna över bekräftade fall att man gör det, förutom för förskolebarn.
Min åsikt är att starten på Pandemin fanns ett stort kunskapsunderskott (det är ju fortfarande så egentligen). Vi, media, alla ville veta vad som hände, hur saker hänger ihop, vad ska ske, effekter mm. Alla som hade något "relevant" säga/beskriva även om informationen var tveksam togs med tacksamhet upp i tidningar/radio/TV. Med facit i hand var det många som ångrar vad som sades/presenterades, för vi visste så lite om viruset. Jag tror att de flesta är överens om att C19 inte betedde sig som förväntat.
Med facit i hand kan vi se att många beslut baserades på fel antagande - och det tycker jag vi måste ha respekt för och inte "plocka körsbär" bara för peka på brister i kunskap som var mycket bristfällig.
Med facit i hand kan vi se att många beslut baserades på fel antagande - och det tycker jag vi måste ha respekt för och inte "plocka körsbär" bara för peka på brister i kunskap som var mycket bristfällig.