Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 654 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Från GP.

Trots att merparten av både personal och boende är vaccinerade har tre personer på ett äldreboende i Svedala kommun avlidit med covid-19. Därtill har ytterligare två boende och två i personalen konstaterats smittade, rapporterar lokala medier.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/flera-dödsfall-med-covid-19-på-äldreboende-1.44339282

Med 95% skydd, är det närmast omöjligt att sju personer på samma äldreboende smittats, trots vaccinering. Men men. Det är säkert bara falska uppgifter från en oseriös rasistisk tidning.

Staffan

2. B
    Allvetare · Stockholm · 7 697 inlägg

b8q

Allvetare
    • Laddar…
  3. B

b8q

Allvetare
    Vi vet ju hur man räknar. De har avlidit MED Covid-19, men frågan är ju om de avlidit AV det, eller om de hade dött ändå? Det dör ju dagligen ett ganska stort antal äldre på våra äldreboenden i landet, pandemi eller ej.

4. Staffans2000

Staffans2000

Banned by Bo
    Men de var ju redan vaccinerade. Är det inte för att undvika Coronan som vaccineringen med den 95%:iga skyddseffekten utförs?

Staffan

• Laddar…
  5. B

b8q

Allvetare
    Det är ju som sagt 5-10% eller däromkring som fortfarande kan smittas - om än inte lika hårt. Men är de smittade, och dör av nåt annat, räknas de ju ändå som avlidna med Covid-19, som bekant.

6. U
    Medlem · 4 738 inlägg
    Även om räknar på en så låg genomsnittlig kvarvarande livslängd som 6 månader blir sannolikheten rätt låg att de avlider med Corona men av något annat. I ännu högre grad om det är flera. Jag tippar på ett muterat virus.

7. Staffans2000

Staffans2000

Banned by Bo
    Fyra av de fem äldre som smittats på boendet var fullt vaccinerade mot covid-19, medan den femte var ovaccinerad, berättar Anita Persson, medicinskt ansvarig sjuksköterska. En av de två i personalen som smittats var också vaccinerad.

Staffan

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Stockholms län · 20 056 inlägg

BirgitS

Medlem
    Sen är ju 95 % skyddseffekt någon sorts genomsnitt för många och behöver inte nödvändigtvis gälla för sjuka och skröpliga 95-åringar. Som ett exempel i brist på kunskap om åldern och sjukligheten hos de insjuknade.

Men det finns statistik på hur många som har rapporterats in som insjuknade i covid efter att ha vaccinerats, uppdelat på tid efter vaccinering: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Tillägg: Även denna sida är intressant i sammanhanget att det gäller insjuknande på äldreboende: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ationstackning-och-rapporterade-sjukdomsfall/

• Laddar…
  9. B

b8q

Allvetare
    Och jag tippar på att man släppt lite på garden när man blivit fullvaccinerad, så att man blivit smittad.

10. B

BirgitS

Medlem
    Eftersom den brittiska varianten sen ung. 2 veckor står för 90 % av infektionerna så är det mycket sannolikt.
    Om jag gissar rätt med att du egentligen menar en variant som inte är en av de som var vanliga under förra året i Sverige.

• Laddar…
  11. U
    Medlem · 4 738 inlägg
    Ja givetvis och då närmare bestämt den Sydafrikanska, Brasilianaren eller i värsta fall något nytt.

12. U
    Medlem · 4 738 inlägg
    Jag tror bestämt att du blandar ihop saker och ting. Det finns ingen anledning att försöka förlöjliga Britton. Låt mig förklara.

Tom Britton har ingen input i hur smittsamt viruset är eller hur bra immunitet det ger. Det är data som han fått från FHM.

Sedan räknar han på vad det ger för utfall. Han har så klart inte räknat fel, han har bara fått dåliga indata från FHM.

• Laddar…
  13. U
    Medlem · 4 738 inlägg
    Brigit du som har ordning och reda på så mycket. Hur rätt/fel hade jag i min prognos om när den brittiska varianten tar över?

Jag tror det tog ett par veckor längre tid än min modell förutsa ?

14. B

BirgitS

Medlem
    Smittspårning och annan undersökning pågår förstås så det lär väl visa sig. Den brasilianska är betydligt ovanligare än den sydafrikanska men de tillsammans står för 0-1 % av de bekräftade fallen i Skåne under vecka 12 (0-2 % under de sex veckorna innan).
    https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

• Laddar…
  15. L
    Medlem · 502 inlägg

lob

Medlem
    Dold?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.