Staffans2000
B b8q skrev:
Konstigt vore det väl annars - de äldre äldre har ju vaccinerats till största delen nu, så då är det inte lika många i den åldersgruppen som dör.
(Fast jag kan tycka att det är lite konstigt när media blåser upp nyheter som att "flera döda på äldreboende TROTS vaccinering". Det är ju det vi sagt hela tiden - med ett vaccin som är 95% effektivt så dör ju fortfarande några stycken, inget konstigt alls. Det är det nya normala.)
Från GP.

Trots att merparten av både personal och boende är vaccinerade har tre personer på ett äldreboende i Svedala kommun avlidit med covid-19. Därtill har ytterligare två boende och två i personalen konstaterats smittade, rapporterar lokala medier.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/flera-dödsfall-med-covid-19-på-äldreboende-1.44339282

Med 95% skydd, är det närmast omöjligt att sju personer på samma äldreboende smittats, trots vaccinering. Men men. Det är säkert bara falska uppgifter från en oseriös rasistisk tidning.

Staffan
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Från GP.

Trots att merparten av både personal och boende är vaccinerade har tre personer på ett äldreboende i Svedala kommun avlidit med covid-19. Därtill har ytterligare två boende och två i personalen konstaterats smittade, rapporterar lokala medier.

[länk]

Med 95% skydd, är det närmast omöjligt att sju personer på samma äldreboende smittats, trots vaccinering. Men men. Det är säkert bara falska uppgifter från en oseriös rasistisk tidning.

Staffan
Vi vet ju hur man räknar. De har avlidit MED Covid-19, men frågan är ju om de avlidit AV det, eller om de hade dött ändå? Det dör ju dagligen ett ganska stort antal äldre på våra äldreboenden i landet, pandemi eller ej.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Vi vet ju hur man räknar. De har avlidit MED Covid-19, men frågan är ju om de avlidit AV det, eller om de hade dött ändå? Det dör ju dagligen ett ganska stort antal äldre på våra äldreboenden i landet, pandemi eller ej.
Men de var ju redan vaccinerade. Är det inte för att undvika Coronan som vaccineringen med den 95%:iga skyddseffekten utförs?

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men de var ju redan vaccinerade. Är det inte för att undvika Coronan som vaccineringen med den 95%:iga skyddseffekten utförs?

Staffan
Det är ju som sagt 5-10% eller däromkring som fortfarande kan smittas - om än inte lika hårt. Men är de smittade, och dör av nåt annat, räknas de ju ändå som avlidna med Covid-19, som bekant.
 
B b8q skrev:
Vi vet ju hur man räknar. De har avlidit MED Covid-19, men frågan är ju om de avlidit AV det, eller om de hade dött ändå? Det dör ju dagligen ett ganska stort antal äldre på våra äldreboenden i landet, pandemi eller ej.
Även om räknar på en så låg genomsnittlig kvarvarande livslängd som 6 månader blir sannolikheten rätt låg att de avlider med Corona men av något annat. I ännu högre grad om det är flera. Jag tippar på ett muterat virus.
 
Staffans2000
B b8q skrev:
Vi vet ju hur man räknar. De har avlidit MED Covid-19, men frågan är ju om de avlidit AV det, eller om de hade dött ändå? Det dör ju dagligen ett ganska stort antal äldre på våra äldreboenden i landet, pandemi eller ej.
Fyra av de fem äldre som smittats på boendet var fullt vaccinerade mot covid-19, medan den femte var ovaccinerad, berättar Anita Persson, medicinskt ansvarig sjuksköterska. En av de två i personalen som smittats var också vaccinerad.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Det är ju som sagt 5-10% eller däromkring som fortfarande kan smittas - om än inte lika hårt. Men är de smittade, och dör av nåt annat, räknas de ju ändå som avlidna med Covid-19, som bekant.
Sen är ju 95 % skyddseffekt någon sorts genomsnitt för många och behöver inte nödvändigtvis gälla för sjuka och skröpliga 95-åringar. Som ett exempel i brist på kunskap om åldern och sjukligheten hos de insjuknade.

Men det finns statistik på hur många som har rapporterats in som insjuknade i covid efter att ha vaccinerats, uppdelat på tid efter vaccinering: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Tillägg: Även denna sida är intressant i sammanhanget att det gäller insjuknande på äldreboende: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ationstackning-och-rapporterade-sjukdomsfall/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Även om räknar på en så låg genomsnittlig kvarvarande livslängd som 6 månader blir sannolikheten rätt låg att de avlider med Corona men av något annat. I ännu högre grad om det är flera. Jag tippar på ett muterat virus.
Och jag tippar på att man släppt lite på garden när man blivit fullvaccinerad, så att man blivit smittad.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tippar på ett muterat virus.
Eftersom den brittiska varianten sen ung. 2 veckor står för 90 % av infektionerna så är det mycket sannolikt.
Om jag gissar rätt med att du egentligen menar en variant som inte är en av de som var vanliga under förra året i Sverige.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom den brittiska varianten sen ung. 2 veckor står för 90 % av infektionerna så är det mycket sannolikt.
Om jag gissar rätt med att du egentligen menar en variant som inte är en av de som var vanliga under förra året i Sverige.
Ja givetvis och då närmare bestämt den Sydafrikanska, Brasilianaren eller i värsta fall något nytt.
 
elpaco elpaco skrev:
Är det någon som under Corona verkligen har haft fel så är det väl Britton? Något så ovanligt som en mediekåt matematiker. Han förutsade ju med sina modeller tidig flockimmunitet och annat, som verkligen visade sig vara fel..
Jag tror bestämt att du blandar ihop saker och ting. Det finns ingen anledning att försöka förlöjliga Britton. Låt mig förklara.

Tom Britton har ingen input i hur smittsamt viruset är eller hur bra immunitet det ger. Det är data som han fått från FHM.

Sedan räknar han på vad det ger för utfall. Han har så klart inte räknat fel, han har bara fått dåliga indata från FHM.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom den brittiska varianten sen ung. 2 veckor står för 90 % av infektionerna så är det mycket sannolikt.
Om jag gissar rätt med att du egentligen menar en variant som inte är en av de som var vanliga under förra året i Sverige.
Brigit du som har ordning och reda på så mycket. Hur rätt/fel hade jag i min prognos om när den brittiska varianten tar över?

Jag tror det tog ett par veckor längre tid än min modell förutsa ?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja givetvis och då närmare bestämt den Sydafrikanska, Brasilianaren eller i värsta fall något nytt.
Smittspårning och annan undersökning pågår förstås så det lär väl visa sig. Den brasilianska är betydligt ovanligare än den sydafrikanska men de tillsammans står för 0-1 % av de bekräftade fallen i Skåne under vecka 12 (0-2 % under de sex veckorna innan).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Är det där skon klämmer? Du tror att jag har en dold agenda att misskreditera svenska myndigheter?

Konspirationsteorier i all ära men ofta är saker precis vad de ser ut att vara.

Kan det kanske bero på att de tycker FHM beslut varit dåliga ock att det kostat väldigt många människor livet och skapat ett stort och kanske långvarigt lidande för ännu fler?
Dold?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.