1 014 081 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Från GP.B b8q skrev:Konstigt vore det väl annars - de äldre äldre har ju vaccinerats till största delen nu, så då är det inte lika många i den åldersgruppen som dör.
(Fast jag kan tycka att det är lite konstigt när media blåser upp nyheter som att "flera döda på äldreboende TROTS vaccinering". Det är ju det vi sagt hela tiden - med ett vaccin som är 95% effektivt så dör ju fortfarande några stycken, inget konstigt alls. Det är det nya normala.)
Trots att merparten av både personal och boende är vaccinerade har tre personer på ett äldreboende i Svedala kommun avlidit med covid-19. Därtill har ytterligare två boende och två i personalen konstaterats smittade, rapporterar lokala medier.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/flera-dödsfall-med-covid-19-på-äldreboende-1.44339282
Med 95% skydd, är det närmast omöjligt att sju personer på samma äldreboende smittats, trots vaccinering. Men men. Det är säkert bara falska uppgifter från en oseriös rasistisk tidning.
Staffan
Här är nåt för de som gillar ”alternativa fakta”:
https://newsvoice.se/2021/03/israel-pfizer-vaccin-har-dodat-40-ganger-fler-aldre-an-covid-19/
Iaf trevligt att se att det inte bara är AstraZenecas vaccin som får utstå kritik.
https://newsvoice.se/2021/03/israel-pfizer-vaccin-har-dodat-40-ganger-fler-aldre-an-covid-19/
Iaf trevligt att se att det inte bara är AstraZenecas vaccin som får utstå kritik.
Vi vet ju hur man räknar. De har avlidit MED Covid-19, men frågan är ju om de avlidit AV det, eller om de hade dött ändå? Det dör ju dagligen ett ganska stort antal äldre på våra äldreboenden i landet, pandemi eller ej.Staffan2000 skrev:
Från GP.
Trots att merparten av både personal och boende är vaccinerade har tre personer på ett äldreboende i Svedala kommun avlidit med covid-19. Därtill har ytterligare två boende och två i personalen konstaterats smittade, rapporterar lokala medier.
[länk]
Med 95% skydd, är det närmast omöjligt att sju personer på samma äldreboende smittats, trots vaccinering. Men men. Det är säkert bara falska uppgifter från en oseriös rasistisk tidning.
Staffan
Men de var ju redan vaccinerade. Är det inte för att undvika Coronan som vaccineringen med den 95%:iga skyddseffekten utförs?B b8q skrev:
Staffan
Det är ju som sagt 5-10% eller däromkring som fortfarande kan smittas - om än inte lika hårt. Men är de smittade, och dör av nåt annat, räknas de ju ändå som avlidna med Covid-19, som bekant.Staffan2000 skrev:
Även om räknar på en så låg genomsnittlig kvarvarande livslängd som 6 månader blir sannolikheten rätt låg att de avlider med Corona men av något annat. I ännu högre grad om det är flera. Jag tippar på ett muterat virus.B b8q skrev:
Fyra av de fem äldre som smittats på boendet var fullt vaccinerade mot covid-19, medan den femte var ovaccinerad, berättar Anita Persson, medicinskt ansvarig sjuksköterska. En av de två i personalen som smittats var också vaccinerad.B b8q skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Sen är ju 95 % skyddseffekt någon sorts genomsnitt för många och behöver inte nödvändigtvis gälla för sjuka och skröpliga 95-åringar. Som ett exempel i brist på kunskap om åldern och sjukligheten hos de insjuknade.B b8q skrev:
Men det finns statistik på hur många som har rapporterats in som insjuknade i covid efter att ha vaccinerats, uppdelat på tid efter vaccinering: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Tillägg: Även denna sida är intressant i sammanhanget att det gäller insjuknande på äldreboende: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ationstackning-och-rapporterade-sjukdomsfall/
Och jag tippar på att man släppt lite på garden när man blivit fullvaccinerad, så att man blivit smittad.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Ja givetvis och då närmare bestämt den Sydafrikanska, Brasilianaren eller i värsta fall något nytt.BirgitS skrev:
Jag tror bestämt att du blandar ihop saker och ting. Det finns ingen anledning att försöka förlöjliga Britton. Låt mig förklara.elpaco skrev:
Tom Britton har ingen input i hur smittsamt viruset är eller hur bra immunitet det ger. Det är data som han fått från FHM.
Sedan räknar han på vad det ger för utfall. Han har så klart inte räknat fel, han har bara fått dåliga indata från FHM.
Brigit du som har ordning och reda på så mycket. Hur rätt/fel hade jag i min prognos om när den brittiska varianten tar över?BirgitS skrev:
Jag tror det tog ett par veckor längre tid än min modell förutsa ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Smittspårning och annan undersökning pågår förstås så det lär väl visa sig. Den brasilianska är betydligt ovanligare än den sydafrikanska men de tillsammans står för 0-1 % av de bekräftade fallen i Skåne under vecka 12 (0-2 % under de sex veckorna innan).Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Dold?Ulltand skrev:
Är det där skon klämmer? Du tror att jag har en dold agenda att misskreditera svenska myndigheter?
Konspirationsteorier i all ära men ofta är saker precis vad de ser ut att vara.
Kan det kanske bero på att de tycker FHM beslut varit dåliga ock att det kostat väldigt många människor livet och skapat ett stort och kanske långvarigt lidande för ännu fler?