Jag kan handla på nätet. men alltför ofta blir jag irriterad när man fyllt i alla kortuppgifter, leveransadress, fraktval, loggat in med BankId eller på internetbanken osv, för att i allra sista betalningssteget få beskedet "Någonting gick fel".
Det hör man sällan när man betalar över disk...

Så jag förstår både statsministern och 75-plussarna...
 
  • Haha
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det är för att en del vägrar ta till sig modern teknik.
Vissa som länge vägrade betala räkningar vi nätet och skulle gå till banken och göra sådant.
Det finns säkert flera här som fortfarande envisas med att använda kontanter.

Så det är inte så konstigt. Men mer ofattbart att inte myndigheterna fattat detta i en så viktig tid som det är nu, att många inte fixar att boka vaccinering med en app.
Du ser ju bara på att vi har en statsminister som inte kan handla via nätet. Troligen kan han heller inte boka tider med en app.
De som inte är så digitalt bevandrade kan kontakta sina vårdcentraler på det sätt som de brukar. Vårdcentralerna vaccinerar också för fullt.

De tider som inte gick åt under påskhelgen var tydligen tidiga morgnar så det verkar ju mer som att de hellre väntar några dagar än kliver upp klockan sex.
 
B b8q skrev:
Aftonbladet har idag en lång artikel om luftburen smitta. Bland annat kan man notera att det kan vara säkrare att bo i villa än i flerbostadshus.
[bild]
Väldigt konstigt ventilationssystem med ett rör där luft tas in i en ända och släpps ut i andra ändan!?
 
P
optimum optimum skrev:
Digital konferenser vilket är det sätt väldigt många använder och speciellt för de som nu jobbar på distans.
Borde du inte missat, eller?
Jo tyvärr...
Detta är modernt nog...
 
optimum
D djac skrev:
Men gång på gång på gång, tröttnar du inte?

God man innebär normalt sett inte en som hjälper en med datorer.
Har enormt stor uthållighet för väldigt många saker.

God man hjälper andra som inte t.ex. kan hantera vissa saker. T.ex. var jag det åt min far efter 80+
Hjälpte till med deklarationer, betalade räkningar och övriga bankuppgifter.

Men tillbaka till uthållighet, du tycker kanske jag skulle struntat i att hjälpt min far, bara ge upp så där och inte kämpa? Men visst, en del väljer den enklare vägen och t.ex. att inte lära sig moderna verktyg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, enligt Bank-id så har 74 % av de i åldersgruppen 71-80 år en elektronisk id-handling och nog är de som är under 80 år vana att bestämma elleverantör, mobiloperatör osv.

Däremot över 81 år är det bara 39 %.
[länk]
om 74% i gruppen 71-80 är har Bank-ID blir det ännu märkligare. Dessa pensionärer pratar BARA om när de ska få sprutan och tidningarna har sedan i Fredags skrivit om lediga platser. Dessutom måste en stor andel ha handlingskraftiga barn som kan hjälpa.

Jag tror det är rädsla för AZ?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
TT4F TT4F skrev:
om 74% i gruppen 71-80 är har Bank-ID blir det ännu märkligare. Dessa pensionärer pratar BARA om när de ska få sprutan och tidningarna har sedan i Fredags skrivit om lediga platser. Dessutom måste en stor andel ha handlingskraftiga barn som kan hjälpa.

Jag tror det är rädsla för AZ?
Om det är så borde kanske fler hjälpa till och förklara för dem att det är viktigt att vaccinera sig och att de inte ser några direkta problem med AZ för äldre.

Hur har du det själv, skulle du ta emot AZ vaccin?
Jag skulle det till 200%
 
D
optimum optimum skrev:
Har enormt stor uthållighet för väldigt många saker.

God man hjälper andra som inte t.ex. kan hantera vissa saker. T.ex. var jag det åt min far efter 80+
Hjälpte till med deklarationer, betalade räkningar och övriga bankuppgifter.

Men tillbaka till uthållighet, du tycker kanske jag skulle struntat i att hjälpt min far, bara ge upp så där och inte kämpa? Men visst, en del väljer den enklare vägen och t.ex. att inte lära sig moderna verktyg.
Det är dessutom ganska dyrt att skaffa en iphone som legitimation, många pensionärer har det rätt knapert.

Gillar inte den dömande tonen heller, nu är det kanske för att jag förmodligen tillhör de som kan allra mest om dessa tekniker som gör att jag inte känner behov av att trycka till folk så. Det är ok att vara gammal, eller ung, och inte vilja ha en sådan telefon, eller att vilja ha en sedel att betala med. Bara gubbiga besserwissrar som tycker de kan något som känner behov av att sätta sig på höga hästar.
 
  • Gilla
  • Haha
betamax och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Om det är så borde kanske fler hjälpa till och förklara för dem att det är viktigt att vaccinera sig och att de inte ser några direkta problem med AZ för äldre.

Hur har du det själv, skulle du ta emot AZ vaccin?
Jag skulle det till 200%
Ge mig Nuuuuuuu - tar allt utom Sputnik och det Kinesiska (även om jag egentligen tror på det Kinesiska vaccinet, men inte på deras politik)
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
Antalet lediga platser.. Har inte det med antalet vaccin doser som är tillgängliga just i denna stund..
Alltså tillgången som finns, men inte antal doser som finns i antal att vaccinera i just denna skrivande stund...
För ringer man till regionerna och vill boka så är svaren ganska tydliga.... Det är inga doser tillgängliga just nu...
 
P
TT4F TT4F skrev:
Ge mig Nuuuuuuu - tar allt utom Sputnik och det Kinesiska (även om jag egentligen tror på det Kinesiska vaccinet, men inte på deras politik)
Du blir nog inte kommunist av deras vaccin..
:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Det är dessutom ganska dyrt att skaffa en iphone som legitimation, många pensionärer har det rätt knapert.
Tror inte hon har så hög pension men sparsam, telefon är det men går att använda till annat. Tror det är en version 6:a och hon köpte det nog för att hänga med och ha något som de flesta använder.
Precis som hon skaffade dator för att hänga med utvecklingen.
Många "orkar" inte ta till sig utvecklingen och skyller på massa annat.
Men då kan det bli som nu där det krävdes en app för att boka sig. Bra att de nu även införde telefonbokning som möjlighet.

För du kan väl använda en telefon, även om det är en nyare utan fysiska kappar?
Då kan vi hoppas att de har kvar telefonbokning när det blir din tur för vaccin.
 
BirgitS
TT4F TT4F skrev:
om 74% i gruppen 71-80 är har Bank-ID blir det ännu märkligare. Dessa pensionärer pratar BARA om när de ska få sprutan och tidningarna har sedan i Fredags skrivit om lediga platser. Dessutom måste en stor andel ha handlingskraftiga barn som kan hjälpa.

Jag tror det är rädsla för AZ?
Det har enligt regionen vaccinerats med alla tre vaccinerna på mottagningarna och som sagt de allra flesta tider gick åt och går åt nu under veckan. Under förra veckan registrerades 46 000 vaccineringar på husläkarmottagningarna så nog vaccineras det allt och under resten av veckan fanns i morse 6-7000 lediga tider av 10 000 på de särskilda vaccinationsmottagningarna så det är ju en liten andel av det hela.

De flesta lediga tider finns på Älvsjömässan vilket kräver att man kan åka bil (när man ska undvika kollektivtrafiken) och det är många 75+ som inte har bil i Stockholm.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det har enligt regionen vaccinerats med alla tre vaccinerna på mottagningarna och som sagt de allra flesta tider gick åt och går åt nu under veckan. Under förra veckan registrerades 46 000 vaccineringar på husläkarmottagningarna så nog vaccineras det allt och under resten av veckan fanns i morse 6-7000 lediga tider av 10 000 på mottagningarna så det är ju en liten andel av det hela.

De flesta lediga tider finns på Älvsjömässan vilket kräver att man kan åka bil (när man ska undvika kollektivtrafiken) och det är många 75+ som inte har bil i Stockholm.
Lite tillgång efterfrågan, fast lokalt med andra ord...
 
Maskintok skrev:
Antalet lediga platser.. Har inte det med antalet vaccin doser som är tillgängliga just i denna stund..
Alltså tillgången som finns, men inte antal doser som finns i antal att vaccinera i just denna skrivande stund...
För ringer man till regionerna och vill boka så är svaren ganska tydliga.... Det är inga doser tillgängliga just nu...
Nä - det är fel. Riktigt så dumma är inte ens Region Stockholm. De släpper bara lediga platser om det finns vaccin.

Och btw, det finns cirka 500.000 ej använda doser i Sverige och denna vecka kommer det 550.000 till så nu är det upp till bevis för Regionerna om de hinner vaccinera

Dock krävs det att någon bokar tid :thinking:
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.