BirgitS
D djac skrev:
De siffrorna kan vi bara spekulera i men sannolikt är de låga i Sverige, iaf pga av Covid. Detta innebär ju inte att man ska sänka garden utan vara fortsatt vaksam mot de realistiska farorna mot personer i den gruppen, tumörsjukdomar och välfärdssjukdomar över lag, sen finns det måga andra som man ändå inte kan förebygga eller bota.
Ja, även med de höga framräknade talen i USA så var det ju inte mer än typ 20 % fler barn än normalt som förlorade en förälder så vill man undvika den situationen är det ju viktigare att minska cancer, hjärtinfarkter och trafikolyckor. De sker ju dessutom varje år.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Hade varit helt omöjligt om det rört ett utvecklingsland som t.ex. Indien men likheterna mellan USA och Sverige är större än olikheterna imo.
Jag tycker det finns stora skillnader i välfärds och sjukvårdssystemen mellan Sverige och USA, resultaten bör vara en bättre underliggande hälsa här och att man tidigare söker den mer tillgängliga vården här och därför klarar sig bättre som yngre.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tvärt om så måste man visa att det INTE är tillämpbart att överföra data från USA till Sverige.

Och som jag upprepat. Det är det inte om man vill ha exakta siffror men som en grov skattning är det nog tyvärr ganska rätt.

Hade varit helt omöjligt om det rört ett utvecklingsland som t.ex. Indien men likheterna mellan USA och Sverige är större än olikheterna imo.
Det har ju presenterats siffror här i tråden om hur många i respektive åldersgrupp som avlidit och det pekar knappast på att den gruppen har tusen barn.

Du påstår att 1000 barn har förlorat en förälder bara för att det förhållandet eventuellt finns i USA, då får du minsann presentera något som visar på din hypotes, det är knappast jag som skall göra det. USA och Sverige är inte lika på många sätt, varken politiskt eller socioekonomiskt. Deras sjukvård och sociala skyddsnät har i princip inga likheter över huvud taget med Sverige.

Visst kan det vara svårt att tänka några varv och få en lite större bild än den man har på näthinnan just nu men jag tycker du borde göra ett försök, du kommer att förstå sammanhang mycket bättre och kunna göra lite mer verklighetsnärmande analyser i stället för de enkelspåriga teorier du har nu. Träning ger färdighet så vänta inte, kör direkt!
 
  • Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Tvärt om så måste man visa att det INTE är tillämpbart att överföra data från USA till Sverige.
Va?!

Nu kör du med argumentationsfelet omvänd bevisbörda, igen.

Det är du som påstår något som har bevisbördan.

Inte någon annan som ska bevisa motsatsen.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Jag tycker det finns stora skillnader i välfärds och sjukvårdssystemen mellan Sverige och USA, resultaten bör vara en bättre underliggande hälsa här och att man tidigare söker den mer tillgängliga vården här och därför klarar sig bättre som yngre.
Ja, deras medellivslängd låg på 79 år innan pandemin och sjönk med 1 år under första halvåret förra året, och för den svarta befolkningen sjönk den med 2,7 år.
I Sverige sjönk medellivslängden för hela förra året med ungefär ett halvår från ung. 83 år så nog är det skillnad på levnadsförhållanden och visar att åldersfördelningen bland de som avled med covid förra året var olika i de två länderna.

https://bulletin.nu/medellivslangden-sjunker-i-pandemins-usa
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Här riktigt cool kalkylator där man kan beräkna smittorisken i olika rum, antal personer med och utan munskydd!

Ja munskydd gör skillnad. Är det bättre än att hålla avstånd? Har inte testat ännu :)

[länk]
Du inser att du inte kan dra någon som helst slutsats om ifall munskydd gör skillnad eller inte baserat på den där kalkylatorn?

Allt bygger ju på den modell som är implementerad. Om modellen är korrrekt så stämmer det, om modellen är fel så faller allt.

"Kalkylatorn gör endast en uträkning baserat på en matematisk modell och är inget facit på om man kommer bli smittad eller inte."
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Här riktigt cool kalkylator där man kan beräkna smittorisken i olika rum, antal personer med och utan munskydd!

Ja munskydd gör skillnad. Är det bättre än att hålla avstånd? Har inte testat ännu :)

[länk]
Det som redovisas om flera i samma rum är en av anledningar till att jag tidigt (våren 2020) inte gick in till andras kontor även om jag kunde hålla drygt 3 meters avstånd. Är personen som finns i rummet smittad så är luften rummet troligen olämplig om man vill förbli frisk. Även omvända att jag inte gick in till någon där jag själv kunde vara smittad och sprida virus i det rummet.

Men detta har framkommit redan förra året men uppgifter om det kom relativt tidigt på andra forum och media. Bra att man tar upp det igen och nu i lite omarbetad form för de som missat detta.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Du inser att du inte kan dra någon som helst slutsats om ifall munskydd gör skillnad eller inte baserat på den där kalkylatorn?

Allt bygger ju på den modell som är implementerad. Om modellen är korrrekt så stämmer det, om modellen är fel så faller allt.

"Kalkylatorn gör endast en uträkning baserat på en matematisk modell och är inget facit på om man kommer bli smittad eller inte."
Visst är det så. Det är bara en teoretisk kalkyl, som kan stämma väl, eller inte alls. Precis som kalkyler över ekonomins utveckling eller om munskydd, skyddar. De som påstår sig kunna se in i framtiden eller konstatera fakta, utan något likadant att jämföra med, skall man ta med en stor nypa salt, då iaktagelserna är en rätt gjord på lika delar önskedrömmar och förhoppningar.

Staffan
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
"Kalkylatorn gör endast en uträkning baserat på en matematisk modell och är inget facit på om man kommer bli smittad eller inte."

Det fattar väl alla?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker det finns stora skillnader i välfärds och sjukvårdssystemen mellan Sverige och USA, resultaten bör vara en bättre underliggande hälsa här och att man tidigare söker den mer tillgängliga vården här och därför klarar sig bättre som yngre.
Ja man kan ju hoppas att att så är fallet.

Då kan vi bästa fall hamna på Birgits "golv" med 500 drabbade barn. En förfärlig siffra det med.

Lite otäckt också att nu i tredje vågen drabbas yngre hårdare och i större om fattning så talet, vilket det än är, kommer att öka.

Och i min jämförelse mellan norden länder drabbas då svenska barn betydligt värre.
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst är det så. Det är bara en teoretisk kalkyl, som kan stämma väl, eller inte alls. Precis som kalkyler över ekonomins utveckling eller om munskydd, skyddar. De som påstår sig kunna se in i framtiden eller konstatera fakta, utan något likadant att jämföra med, skall man ta med en stor nypa salt, då iaktagelserna är en rätt gjord på lika delar önskedrömmar och förhoppningar.

Staffan
Det kan man väl säga om i stort sett alla prognoser som går in i framtiden. De är inte rätt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det fattar väl alla?
Nej, folk är dummare än man tror. Vissa kan ta en sådan kalkylator som ett argument för att säga "Om jag bär ansiktsmask är jag skyddad från smitta".
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Den stora frågan idag är hur i h*%#te det kan finnas 6600 lediga vaccinplatser i Stockholm som ingen 75+ bokar?
Region Stockholm är totalt handlingsförlamade och borde få sparken men nu har all media i flera dagar rapporterat om lediga platser så då undrar jag vad dessa 75+ sysslar med? Läser de inte tidning/ser på TV??
Eller vill de inte ha AZ vaccin??? Är det problemet??
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Den stora frågan idag är hur i h*%#te det kan finnas 6600 lediga vaccinplatser i Stockholm som ingen 75+ bokar?
Region Stockholm är totalt handlingsförlamade och borde få sparken men nu har all media i flera dagar rapporterat om lediga platser så då undrar jag vad dessa 75+ sysslar med? Läser de inte tidning/ser på TV??
Eller vill de inte ha AZ vaccin??? Är det problemet??
Största problemet är nog att de inte är så digitala. De skulle nog föredra att få en kallelse hem i brevlådan med en tid och plats. Glöm inte att de är uppvuxna i ett Sverige där samhället tog hand om dig och bestämde åt dig. Nuförtiden måste ju alla själva bevaka sina rättigheter.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.