1 014 342 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Lite vaccin och vaccineringsstatistik från NY Times 26/3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar emot att försvara Löfven, men jag tror nog han klarar av att handla på nätet. Men han hade ju en klocka på reparation och jag har full förståelse om han inte vill skicka den med Postnord även om jag själv gjorde just det för någon månad sedan. Det var några extra spännande dagar för att se om den skulle dyka upp igen.optimum skrev:
Att ha digitala saker är inte nödvändigtvis samma sak som att veta hur man använder demoptimum skrev:
Svärmor skaffade sin första dator när hon fyllde 70 och har en iPhone som mobil. Hon är 90+ men har väl blivit lite knackigt de senaste åren.
Bara undanflykter att inte kunna vara mer digitaliserad. Säkert varit en jobbig tid nu för många som måste lära sigg Skype, Teams, Zoom och att göra det mesta via nätet.
Lite nyfiken på hur väl ditt tålamod står sig när det kommer till att guida icke intresserade vuxna människor att hitta till Google, förklara hur man söker.. leda dem igenom att betala med ett kort eller använda BankID.. varannan dag.. samma visa, upprepa det du säger.. ge dem en halvtimme-timme genom att upprepa saker.. inte bli arg.. inte irriterad.. utan sakligt säga samma sak.. gång på gång.
..för att sedan inse att nej, de hade inte fattat vad du sagt, de var kvar på Google.. och man får börja om igen!
.. jag ägnar minst 3-4 timmar i veckan åt det, bara till några i min släkt (efter ett år gav jag upp att lära vissa att handla online, nu gör jag det åt dem för jag har inte hur mycket tid som helst - ändå handlar ”vi” online varje vecka sedan Corona bröt ut.. men efter ett år av tappra försök.. tog det längre tid att handla än från början och det tjafsades om att knappar inte funkade och att internet funkade inte osv) .. som alla jobbat vid datorer innan de gick i pension
(Maken klarar det ej, han tappar snabbt humöret och alla blir osams. Sedan får jag sitta ytterligare 2 timmar o medla..
Slötittade på ett program där Claes Malmberg skulle beställa blommor på internet. Han var helt lost och handfallen och han har inte fyllt 60 (Fyller imorgon)Snigla skrev:
Att ha digitala saker är inte nödvändigtvis samma sak som att veta hur man använder dem
Lite nyfiken på hur väl ditt tålamod står sig när det kommer till att guida icke intresserade vuxna människor att hitta till Google, förklara hur man söker.. leda dem igenom att betala med ett kort eller använda BankID.. varannan dag.. samma visa, upprepa det du säger.. ge dem en halvtimme-timme genom att upprepa saker.. inte bli arg.. inte irriterad.. utan sakligt säga samma sak.. gång på gång.
..för att sedan inse att nej, de hade inte fattat vad du sagt, de var kvar på Google.. och man får börja om igen!
.. jag ägnar minst 3-4 timmar i veckan åt det, bara till några i min släkt (efter ett år gav jag upp att lära vissa att handla online, nu gör jag det åt dem för jag har inte hur mycket tid som helst - ändå handlar ”vi” online varje vecka sedan Corona bröt ut.. men efter ett år av tappra försök.. tog det längre tid att handla än från början och det tjafsades om att knappar inte funkade och att internet funkade inte osv) .. som alla jobbat vid datorer innan de gick i pension
(Maken klarar det ej, han tappar snabbt humöret och alla blir osams. Sedan får jag sitta ytterligare 2 timmar o medla..)
Igår fick min pappa erbjudande om vaccin (Har varit knäpptyst om vaccinering här i kommunen)
och idag fick svärmor sin första dos, där hon bor
(mamma o mormor är färdigvaccinerade)
Så det rör på sig lite överallt..
(Söder, mitt o norr hehe)
Själv började jag fundera på var man skulle vaccinera sig, kommunen man bor i eller kommunen där man har sin vårdcentral
Så det rör på sig lite överallt..
Själv började jag fundera på var man skulle vaccinera sig, kommunen man bor i eller kommunen där man har sin vårdcentral
Inte helt ovanligt.TT4F skrev:
Jag menar de jag hjälper, de har senare modeller av mobiltelefoner .. nya iPad och bärbara datorer - de har t.o.m. fiber hemma! De kan spela candycrush och lite sånt, men de kan inte handla online, skriva ut.. förstå vad en webbsida är (de tror att Google är hemsidan.. de fattar inte att man måste ”klicka in” sig för att hamna på företagets hemsida när de sökt något..
De ringer lite titt som tätt och frågar om cookies/kakor är farligt.
De säger att sms inte finns, för att de läggs i profiler.. så de måste titta i själva profilen för att hitta äldre mess från läkare osv (vissa vet inte hur de skickar sms ens, även när de försökt.. har hittat några i utkorgen)
De går till Google för att läsa sin mejl, för det är ju på ”internet”.. istället för att trycka på knappen bredvid.. för deras mejlklient ..
De blir arga när jag inte fattar vad de pratar om, när de har fått anpassad reklam på sina enheter (jag får ju inte samma ändå blir de helt tokiga för jag inte ser deras reklam på min dator)
Jag har väldigt stort tålamod med detta dock
Att jobba med IT-Support kräver mycket tålamod och på gränsen till en religös inställning till livet.Snigla skrev:
Inte helt ovanligt.
Jag menar de jag hjälper, de har senare modeller av mobiltelefoner .. nya iPad och bärbara datorer - de har t.o.m. fiber hemma! De kan spela candycrush och lite sånt, men de kan inte handla online, skriva ut.. förstå vad en webbsida är (de tror att Google är hemsidan.. de fattar inte att man måste ”klicka in” sig för att hamna på företagets hemsida när de sökt något..
De ringer lite titt som tätt och frågar om cookies/kakor är farligt.
De säger att sms inte finns, för att de läggs i profiler.. så de måste titta i själva profilen för att hitta äldre mess från läkare osv (vissa vet inte hur de skickar sms ens, även när de försökt.. har hittat några i utkorgen)
De går till Google för att läsa sin mejl, för det är ju på ”internet”.. istället för att trycka på knappen bredvid.. för deras mejlklient ..
De blir arga när jag inte fattar vad de pratar om, när de har fått anpassad reklam på sina enheter (jag får ju inte samma ändå blir de helt tokiga för jag inte ser deras reklam på min dator)
Jag har väldigt stort tålamod med detta dockmen det tar tid o energi - för det är samma sak vecka ut och in.
Vi kanske skickade Modernas vaccin till Norge?B b8q skrev:
Dålig inrapportering?
Data ska komma från Our World in Data. Hittade denna sida men få länder är med.
https://ourworldindata.org/grapher/covid-vaccine-doses-by-manufacturer?country=~DEU
Det är allt detta funderande kring detaljer som gör att ingen blir vaccinerad. Bara gör.Snigla skrev:
Igår fick min pappa erbjudande om vaccin (Har varit knäpptyst om vaccinering här i kommunen)och idag fick svärmor sin första dos, där hon bor
(mamma o mormor är färdigvaccinerade)
Så det rör på sig lite överallt..(Söder, mitt o norr hehe)
Själv började jag fundera på var man skulle vaccinera sig, kommunen man bor i eller kommunen där man har sin vårdcentral![]()
Kina vaccinerar hela Sveriges befolkning på en dag, varför ska vi vara sämre?
Ja verkligen. Klarar vi inte av att vaccinera Kinas befolkning på en dag, är det Tegnells fel alltihop. Djäkla amatör!E El-Löken66 skrev:
Staffan