optimum
TT4F TT4F skrev:
Den stora frågan idag är hur i h*%#te det kan finnas 6600 lediga vaccinplatser i Stockholm som ingen 75+ bokar?
Region Stockholm är totalt handlingsförlamade och borde få sparken men nu har all media i flera dagar rapporterat om lediga platser så då undrar jag vad dessa 75+ sysslar med? Läser de inte tidning/ser på TV??
Eller vill de inte ha AZ vaccin??? Är det problemet??
Det är för att en del vägrar ta till sig modern teknik.
Vissa som länge vägrade betala räkningar vi nätet och skulle gå till banken och göra sådant.
Det finns säkert flera här som fortfarande envisas med att använda kontanter.

Så det är inte så konstigt. Men mer ofattbart att inte myndigheterna fattat detta i en så viktig tid som det är nu, att många inte fixar att boka vaccinering med en app.
Du ser ju bara på att vi har en statsminister som inte kan handla via nätet. Troligen kan han heller inte boka tider med en app.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Största problemet är nog att de inte är så digitala. De skulle nog föredra att få en kallelse hem i brevlådan med en tid och plats. Glöm inte att de är uppvuxna i ett Sverige där samhället tog hand om dig och bestämde åt dig. Nuförtiden måste ju alla själva bevaka sina rättigheter.
Tror detta är en stor del av förklaringen, handlar nog mindre om att de inte är handlingskraftiga och mer om det digitala tillsammans med den oerhört låga servicenivå som generellt ges över telefon.

Som du säger så hade sannolikt en vanlig kallelse med brev gjort susen men på dagens åldersdiskriminerade arbetsplatser kommer de aldrig luska ut detta utan försöka skicka via Instagram eller Whatsapp istället och sen sitta förvånat och undra var åldringarna blev av. :crysmile:
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
De är inte så digitala som yngre personer är, och sannolikt även för att det är många turer fram och tillbaka om det ena och det andra. Jag vet inte hur det har varit specifikt i Stockholm, men på många andra ställen har det varit okej att boka en dag, för att de sedan säger att man inte ska boka utan de ska ut med kallelser för vaccinationstider, för att i ett senare skede gå ut med att man kan boka igen.
Och dessutom att vaccintillgången är osäker vecka för vecka verkar det som, gör ju att antalet tider inte är konstant och kanske inte finns så långt framåt i tiden heller.

På så vis är det väldigt synd att det är äldre som är den största riskgruppen och ska ut först i vaccinationen, hade det varit yngre som skulle vaccineras först hade det sannolikt gått bättre med de snabba vändningarna (som nödvändigt blir när det är så föränderligt). När det sedan hade varit dags för de äldre hade manegen varit krattad på ett annat sätt och det hade gått bättre även då.
 
optimum
B b8q skrev:
Största problemet är nog att de inte är så digitala. De skulle nog föredra att få en kallelse hem i brevlådan med en tid och plats. Glöm inte att de är uppvuxna i ett Sverige där samhället tog hand om dig och bestämde åt dig. Nuförtiden måste ju alla själva bevaka sina rättigheter.
Gäller även vår statsminister som inte kan handla via nätet utan var tvungen ut i butik för att köpa en rakapparat.
 
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det är för att en del vägrar ta till sig modern teknik.
Vissa som länge vägrade betala räkningar vi nätet och skulle gå till banken och göra sådant.
Det finns säkert flera här som fortfarande envisas med att använda kontanter.

Så det är inte så konstigt. Men mer ofattbart att inte myndigheterna fattat detta i en så viktig tid som det är nu, att många inte fixar att boka vaccinering med en app.
Du ser ju bara på att vi har en statsminister som inte kan handla via nätet. Troligen kan han heller inte boka tider med en app.
Jag då som vägrar att använda digitala medel för såna här saker... Och inte är 65 och uppåt... Snart 40..
Litar inte på bankid eller annat trams.
 
D
optimum optimum skrev:
Gäller även vår statsminister som inte kan handla via nätet utan var tvungen ut i butik för att köpa en rakapparat.
Du har verkligen problem med Stefan Löfven, inlägg efter inlägg i samma fråga, samma sak, om och om igen.. :sleep:
 
optimum
Maskintok skrev:
Jag då som vägrar att använda digitala medel för såna här saker... Och inte är 65 och uppåt... Snart 40..
Litar inte på bankid eller annat trams.
Svärmor skaffade sin första dator när hon fyllde 70 och har en iPhone som mobil. Hon är 90+ men har väl blivit lite knackigt de senaste åren.

Bara undanflykter att inte kunna vara mer digitaliserad. Säkert varit en jobbig tid nu för många som måste lära sigg Skype, Teams, Zoom och att göra det mesta via nätet.
 
TT4F TT4F skrev:
Den stora frågan idag är hur i h*%#te det kan finnas 6600 lediga vaccinplatser i Stockholm som ingen 75+ bokar?
Region Stockholm är totalt handlingsförlamade och borde få sparken men nu har all media i flera dagar rapporterat om lediga platser så då undrar jag vad dessa 75+ sysslar med? Läser de inte tidning/ser på TV??
Eller vill de inte ha AZ vaccin??? Är det problemet??
Ev för att många i den åldern gör enligt den anvisninga att de ska vänta tills de får kallelse och den har inte kommit än. Plus att stor del av dessa platser har varit på större ställen så som Älvsjömässan och dit kan inte de äldre bara gå till utan behöver någon typ av transport vilket gör att de inte vill ut och röra på sig i lokaltrafiken.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
D
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ev för att många i den åldern gör enligt den anvisninga att de ska vänta tills de får kallelse och den har inte kommit än. Plus att stor del av dessa platser har varit på större ställen så som Älvsjömässan och dit kan inte de äldre bara gå till utan behöver någon typ av transport vilket gör att de inte vill ut och röra på sig i lokaltrafiken.
Ja men det har jag hört flera som sagt, de väntar snällt på sitt brev, de vill verkligen inte vara till besvär och följer de instruktioner de fått.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Svärmor skaffade sin första dator när hon fyllde 70 och har en iPhone som mobil. Hon är 90+ men har väl blivit lite knackigt de senaste åren.

Bara undanflykter att inte kunna vara mer digitaliserad. Säkert varit en jobbig tid nu för många som måste lära sigg Skype, Teams, Zoom och att göra det mesta via nätet.
Vad är teams, zoom för något..
Skype hade vi på jobbet som lantbruksäljare..förbannat fjant..
 
  • Haha
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Största problemet är nog att de inte är så digitala. De skulle nog föredra att få en kallelse hem i brevlådan med en tid och plats. Glöm inte att de är uppvuxna i ett Sverige där samhället tog hand om dig och bestämde åt dig. Nuförtiden måste ju alla själva bevaka sina rättigheter.
Nja, enligt Bank-id så har 74 % av de i åldersgruppen 71-80 år en elektronisk id-handling och nog är de som är under 80 år vana att bestämma elleverantör, mobiloperatör osv.

Däremot över 81 år är det bara 39 %.
https://www.dn.se/sthlm/pro-kritisk...dre-gjorde-annat-i-pask-an-att-vaccinera-sig/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Jag då som vägrar att använda digitala medel för såna här saker... Och inte är 65 och uppåt... Snart 40..
Litar inte på bankid eller annat trams.
Ja, det bör funka för dig med men jag kan tänka mig att telefonköerna är oändliga tyvärr.

Tänker inte försöka övertyga dig här men vissa saker kan du kanske ompröva, tekniken är rätt bra, inte 100% säker såklart men vad är det egentligen..
 
optimum
D djac skrev:
Du har verkligen problem med Stefan Löfven, inlägg efter inlägg i samma fråga, samma sak, om och om igen.. :sleep:
Det var bara ett exempel. Men skrämmande när vissa fortfarande mentalt aktiva inte kan så enkla saker som att handla på nätet.

Kan lova dig att oavsett partitillhörighet på personen så hade jag ansett samma.
Att äldre inte klarar det är en sak och då får de förlita sig på saker som "god man" mm.

Tycker du vi borde ha en "god man" till Stefan också?
 
optimum
Maskintok skrev:
Vad är teams, zoom för något..
Skype hade vi på jobbet som lantbruksäljare..förbannat fjant..
Digital konferenser vilket är det sätt väldigt många använder och speciellt för de som nu jobbar på distans.
Borde du inte missat, eller?
 
D
optimum optimum skrev:
Det var bara ett exempel. Men skrämmande när vissa fortfarande mentalt aktiva inte kan så enkla saker som att handla på nätet.

Kan lova dig att oavsett partitillhörighet på personen så hade jag ansett samma.
Att äldre inte klarar det är en sak och då får de förlita sig på saker som "god man" mm.

Tycker du vi borde ha en "god man" till Stefan också?
Men gång på gång på gång, tröttnar du inte?

God man innebär normalt sett inte en som hjälper en med datorer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.