1 014 563 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Skolmiljön är superviktig och även om det nog blivit bättre överlag med mobbning så är det glasklart att nolltollerans ska gälla, sen leder inte skolstängningar till att sådana problem försvinner, de får man jobba med när skolan är öppen.Staffan2000 skrev:
Vad som är världens bästa skola är nog svårt att definiera och jag tror inte vi är där riktigt i Sverige. Ett bra exempel på hur illa det går när politiker trumfar sakkunniga, vi har förutsättningarna för att ha en väldigt bra skola men politikerstyrning stjälper den varje gång den är på väg att hämta sig från förra attacken.
Skall du hävda att tusen svenska barn har förlorat en förälder så får du nog ta fram något mer troligt underlag än en extrapolerad kurva från USA...Ulltand skrev:
Detta är dina egna hypoteser och de har ingen som helst grund annat än en överdriven gissning från din sida.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Tack för siffran.Staffan2000 skrev:
I snitt får varje person 0,85 barn, sisådär. Varav de flesta föds när modern är mellan 20 och 35 gissar jag. De äldre födeskorna är färre, men å andra sidan har de större risk för att dö, som du själv visade. Summan blir att åldersspannet där flest barn föds har de starkaste mammorna, medan den omvända ordningen gäller för barn med äldre mödrar. Vilken grupp som har flest föräldralösa, vet jag inte men att det inte finns minderåriga med äldre mödrar, som djac påstod, stämmer inte.
Staffan
Och om vi då som ett exempel tar de som avlidit mellan 20 och 59 år, vilket är någonstans mellan 400 och 500 människor och antar då att de har haft 0,85 minderåriga barn (vilket ju är en överskattning eftersom en del mellan 50 och 59, vilka står för mer än hälften av dödsfallen, har vuxna barn) så får vi en uppskattning att det rör sig om mindre än 425 barn. Vilket är rätt långt från Ulltands tro att det rör sig om ung. 1000 barn.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
https://www.nu.nl/coronavirus/61262...eden-vorig-jaar-aan-gevolgen-coronavirus.html
I Nederländerna har man nu beräknad att det under 2020 avled minst 20 030 personer med Covid. Det är nästan 2 ggr så mycket som officiell statistik säger.
I Nederländerna har man nu beräknad att det under 2020 avled minst 20 030 personer med Covid. Det är nästan 2 ggr så mycket som officiell statistik säger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Precis, de ringer Bris i mindre omfattning och ändå ökade samtalen om ångest, psykiskt och fysiskt våld. Hur du kan anse att sånt bara uppkommer av en negativ "förändring" som skulle vara att skolan är stängd men allt är bra i övrigt är mig en gåta.Staffan2000 skrev:
BirgitS skrev:
Tack för siffran.
Och om vi då som ett exempel tar de som avlidit mellan 20 och 59 år, vilket är någonstans mellan 400 och 500 människor och antar då att de har haft 0,85 minderåriga barn (vilket ju är en överskattning eftersom en del mellan 50 och 59, vilka står för mer än hälften av dödsfallen, har vuxna barn) så får vi en uppskattning att det rör sig om mindre än 425 barn. Vilket är rätt långt från Ulltands tro att det rör sig om ung. 1000 barn.
Man måste också ta med pappans ålder som ofta är äldre än modern och som också löper betydligt större att avlida i Covid än mammor gör-
Sedan är ju genomsnittligt barnafödande (som vi varit inne på flera gånger) inte relevant om smittan varit högre i områden där man har många barn.
Alltså kan man kanske se 4-500 barn som ett "golv" där sannolikheten att det är fler är mycket stor, ja näst intill säker.
Vi kan inte veta något säkert här så jag håller mitt spann 800-1200 som mest sannolikt. Skillnaderna mot USA i nativitet och medelålder är inte så stor att man direkt kan förvänta sig ett helt annat resultat.
G gaidin skrev:
Jag hävdar inte det som du felaktigt påstår.
Precis som jag skriver så är det resultatet om amerikanska data överförs till oss.
Men jag håller det för sannolikt att vi har liknande siffror här.
Här riktigt cool kalkylator där man kan beräkna smittorisken i olika rum, antal personer med och utan munskydd!
Ja munskydd gör skillnad. Är det bättre än att hålla avstånd? Har inte testat ännu
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x32Xdl/den-okanda-smittorisken
Ja munskydd gör skillnad. Är det bättre än att hålla avstånd? Har inte testat ännu
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x32Xdl/den-okanda-smittorisken
Och jag har inte sett något som skulle kunna visa på att så är fallet och håller det för högst osannolikt.Ulltand skrev:
Skall du övertyga mig får du komma med något mer än extrapolerade kurvor från ett av de länder i västvärlden som är mest olikt Sverige.
G gaidin skrev:
Tvärt om så måste man visa att det INTE är tillämpbart att överföra data från USA till Sverige.
Och som jag upprepat. Det är det inte om man vill ha exakta siffror men som en grov skattning är det nog tyvärr ganska rätt.
Hade varit helt omöjligt om det rört ett utvecklingsland som t.ex. Indien men likheterna mellan USA och Sverige är större än olikheterna imo.
Du kan troligen kontakta SCB och få svar på hur många av de som avlidit i Covid-19 som hade barn under 18, så slipper ni gissa och extrapolera.Ulltand skrev:
Tvärt om så måste man visa att det INTE är tillämpbart att överföra data från USA till Sverige.
Och som jag upprepat. Det är det inte om man vill ha exakta siffror men som en grov skattning är det nog tyvärr ganska rätt.
Hade varit helt omöjligt om det rört ett utvecklingsland som t.ex. Indien men likheterna mellan USA och Sverige är större än olikheterna imo.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Visst förekommer det fall där fäder är mycket äldre än mödrarna men det är trots allt en ovanlig situation.Ulltand skrev:
Man måste också ta med pappans ålder som ofta är äldre än modern och som också löper betydligt större att avlida i Covid än mammor gör-
Sedan är ju genomsnittligt barnafödande (som vi varit inne på flera gånger) inte relevant om smittan varit högre i områden där man har många barn.
Alltså kan man kanske se 4-500 barn som ett "golv" där sannolikheten att det är fler är mycket stor, ja näst intill säker.
Vi kan inte veta något säkert här så jag håller mitt spann 800-1200 som mest sannolikt. Skillnaderna mot USA i nativitet och medelålder är inte så stor att man direkt kan förvänta sig ett helt annat resultat.
Även om en familj har många barn så är det inte mer än ett eller två av barnen som fortfarande är minderåriga när föräldrarna närmar sig 60 år, man får inte 5 barn efter fyllda 35 eller vad du nu tror. Om du ska fortsätta framhärda i att folk över 50 år har två minderåriga barn i genomsnitt så får du nog ta fram uppgifter om det för det är i min erfarenhet, oavsett etnisk bakgrund och antal barn, en ovanlig situation. Moderns medelålder för första barnet ligger kring 30 år och det innebär att när det barnet blir 18 så är modern fortfarande under 50 år. Även om fadern är några år äldre så blir det svårt att ha två minderåriga barn när man närmar sig 60 år. Alla får inte ens barn.
Nej, uppskattningen om 425 barn var en överskattning.
Jag håller inte alls med om att kring 1000 minderåriga blivit föräldralösa under året som gått är särskilt sannolikt. Det är ju t.o.m. skillnad inom USA mellan svarta och vita när det gäller nativitet osv. i modellen så hur du kan räkna med deras genomsnitt är ju en gåta.
Du har dessutom själv sagt att modeller är opålitliga (eller använt något liknande ord) men nu visar en modell något som är sant enligt dig. Det är ju inte konsekvent.
Snart kommer Ulltand inbilla oss att jorden är platt!BirgitS skrev:
Visst förekommer det fall där fäder är mycket äldre än mödrarna men det är trots allt en ovanlig situation.
Även om en familj har många barn så är det inte mer än ett eller två av barnen som fortfarande är minderåriga när föräldrarna närmar sig 60 år, man får inte 5 barn efter fyllda 35 eller vad du nu tror. Om du ska fortsätta framhärda i att folk över 50 år har två minderåriga barn i genomsnitt så får du nog ta fram uppgifter om det för det är i min erfarenhet, oavsett etnisk bakgrund och antal barn, en ovanlig situation. Moderns medelålder för första barnet ligger kring 30 år och det innebär att när det barnet blir 18 så är modern fortfarande under 50 år. Även om fadern är några år äldre så blir det svårt att ha två minderåriga barn när man närmar sig 60 år. Alla får inte ens barn.
Nej, uppskattningen om 425 barn var en överskattning.
Jag håller inte alls med om att kring 1000 minderåriga blivit föräldralösa under året som gått är särskilt sannolikt. Det är ju t.o.m. skillnad inom USA mellan svarta och vita när det gäller nativitet osv. i modellen så hur du kan räkna med deras genomsnitt är ju en gåta.
Du har dessutom själv sagt att modeller är opålitliga (eller använt något liknande ord) men nu visar en modell något som är sant enligt dig. Det är ju inte konsekvent.
De siffrorna kan vi bara spekulera i men sannolikt är de låga i Sverige, iaf pga av Covid. Detta innebär ju inte att man ska sänka garden utan vara fortsatt vaksam mot de realistiska farorna mot personer i den gruppen, tumörsjukdomar och välfärdssjukdomar över lag, sen finns det måga andra som man ändå inte kan förebygga eller bota.
