D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fria fantasier, birgit! Källa på det? Självklart!
Det snedvridna resonemanget om skolstängningar, tar inte med de positiva resultat det skulle medfört för de tio procent av eleverna som blir mobbade och genomlider ett helvete i världens bästa skola.

Staffan
Skolmiljön är superviktig och även om det nog blivit bättre överlag med mobbning så är det glasklart att nolltollerans ska gälla, sen leder inte skolstängningar till att sådana problem försvinner, de får man jobba med när skolan är öppen.

Vad som är världens bästa skola är nog svårt att definiera och jag tror inte vi är där riktigt i Sverige. Ett bra exempel på hur illa det går när politiker trumfar sakkunniga, vi har förutsättningarna för att ha en väldigt bra skola men politikerstyrning stjälper den varje gång den är på väg att hämta sig från förra attacken.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Märklig jämförelse och dessutom med fel ingångsvärde.

30k kontakter var 16% fler än under 2019.

Alltså står covid19 som mest för 4 500 kontakter till Bris.

Så vill du göra en märklig jämförelse skall du jämföra 4.500 kontakter till Bris med att runt 1.000 förlorat en förälder.
Skall du hävda att tusen svenska barn har förlorat en förälder så får du nog ta fram något mer troligt underlag än en extrapolerad kurva från USA...
Detta är dina egna hypoteser och de har ingen som helst grund annat än en överdriven gissning från din sida.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I snitt får varje person 0,85 barn, sisådär. Varav de flesta föds när modern är mellan 20 och 35 gissar jag. De äldre födeskorna är färre, men å andra sidan har de större risk för att dö, som du själv visade. Summan blir att åldersspannet där flest barn föds har de starkaste mammorna, medan den omvända ordningen gäller för barn med äldre mödrar. Vilken grupp som har flest föräldralösa, vet jag inte men att det inte finns minderåriga med äldre mödrar, som djac påstod, stämmer inte.

Staffan
Tack för siffran.

Och om vi då som ett exempel tar de som avlidit mellan 20 och 59 år, vilket är någonstans mellan 400 och 500 människor och antar då att de har haft 0,85 minderåriga barn (vilket ju är en överskattning eftersom en del mellan 50 och 59, vilka står för mer än hälften av dödsfallen, har vuxna barn) så får vi en uppskattning att det rör sig om mindre än 425 barn. Vilket är rätt långt från Ulltands tro att det rör sig om ung. 1000 barn.
 
Gammelnörden
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
när de äntligen blivit av med sina plågoandar
Det är väldigt "old school" ;) att påstå att mobbning främst sker fysiskt i skolan...mobbning och trakasserier på nätet tar aldrig paus...
 
  • Ledsen
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja. Det är din hypotes.
Min är att de som ökar summan, är de som är ovana vid negativa "förändringar". Medan de sedan småskolan, luttrade slagpåsarna, sedan länge passat in sig i leden och därför inte ringer BRIS i onödan och framförallt inte när de äntligen blivit av med sina plågoandar.

Staffan
Precis, de ringer Bris i mindre omfattning och ändå ökade samtalen om ångest, psykiskt och fysiskt våld. Hur du kan anse att sånt bara uppkommer av en negativ "förändring" som skulle vara att skolan är stängd men allt är bra i övrigt är mig en gåta.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tack för siffran.

Och om vi då som ett exempel tar de som avlidit mellan 20 och 59 år, vilket är någonstans mellan 400 och 500 människor och antar då att de har haft 0,85 minderåriga barn (vilket ju är en överskattning eftersom en del mellan 50 och 59, vilka står för mer än hälften av dödsfallen, har vuxna barn) så får vi en uppskattning att det rör sig om mindre än 425 barn. Vilket är rätt långt från Ulltands tro att det rör sig om ung. 1000 barn.

Man måste också ta med pappans ålder som ofta är äldre än modern och som också löper betydligt större att avlida i Covid än mammor gör-

Sedan är ju genomsnittligt barnafödande (som vi varit inne på flera gånger) inte relevant om smittan varit högre i områden där man har många barn.


Alltså kan man kanske se 4-500 barn som ett "golv" där sannolikheten att det är fler är mycket stor, ja näst intill säker.

Vi kan inte veta något säkert här så jag håller mitt spann 800-1200 som mest sannolikt. Skillnaderna mot USA i nativitet och medelålder är inte så stor att man direkt kan förvänta sig ett helt annat resultat.
 
G gaidin skrev:
Skall du hävda att tusen svenska barn har förlorat en förälder så får du nog ta fram något mer troligt underlag än en extrapolerad kurva från USA...
Detta är dina egna hypoteser och de har ingen som helst grund annat än en överdriven gissning från din sida.

Jag hävdar inte det som du felaktigt påstår.

Precis som jag skriver så är det resultatet om amerikanska data överförs till oss.

Men jag håller det för sannolikt att vi har liknande siffror här.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Men jag håller det för sannolikt att vi har liknande siffror här.
Och jag har inte sett något som skulle kunna visa på att så är fallet och håller det för högst osannolikt.
Skall du övertyga mig får du komma med något mer än extrapolerade kurvor från ett av de länder i västvärlden som är mest olikt Sverige.
 
  • Gilla
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Och jag har inte sett något som skulle kunna visa på att så är fallet och håller det för högst osannolikt.
Skall du övertyga mig får du komma med något mer än extrapolerade kurvor från ett av de länder i västvärlden som är mest olikt Sverige.

Tvärt om så måste man visa att det INTE är tillämpbart att överföra data från USA till Sverige.

Och som jag upprepat. Det är det inte om man vill ha exakta siffror men som en grov skattning är det nog tyvärr ganska rätt.

Hade varit helt omöjligt om det rört ett utvecklingsland som t.ex. Indien men likheterna mellan USA och Sverige är större än olikheterna imo.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tvärt om så måste man visa att det INTE är tillämpbart att överföra data från USA till Sverige.

Och som jag upprepat. Det är det inte om man vill ha exakta siffror men som en grov skattning är det nog tyvärr ganska rätt.

Hade varit helt omöjligt om det rört ett utvecklingsland som t.ex. Indien men likheterna mellan USA och Sverige är större än olikheterna imo.
Du kan troligen kontakta SCB och få svar på hur många av de som avlidit i Covid-19 som hade barn under 18, så slipper ni gissa och extrapolera.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man måste också ta med pappans ålder som ofta är äldre än modern och som också löper betydligt större att avlida i Covid än mammor gör-

Sedan är ju genomsnittligt barnafödande (som vi varit inne på flera gånger) inte relevant om smittan varit högre i områden där man har många barn.


Alltså kan man kanske se 4-500 barn som ett "golv" där sannolikheten att det är fler är mycket stor, ja näst intill säker.

Vi kan inte veta något säkert här så jag håller mitt spann 800-1200 som mest sannolikt. Skillnaderna mot USA i nativitet och medelålder är inte så stor att man direkt kan förvänta sig ett helt annat resultat.
Visst förekommer det fall där fäder är mycket äldre än mödrarna men det är trots allt en ovanlig situation.

Även om en familj har många barn så är det inte mer än ett eller två av barnen som fortfarande är minderåriga när föräldrarna närmar sig 60 år, man får inte 5 barn efter fyllda 35 eller vad du nu tror. Om du ska fortsätta framhärda i att folk över 50 år har två minderåriga barn i genomsnitt så får du nog ta fram uppgifter om det för det är i min erfarenhet, oavsett etnisk bakgrund och antal barn, en ovanlig situation. Moderns medelålder för första barnet ligger kring 30 år och det innebär att när det barnet blir 18 så är modern fortfarande under 50 år. Även om fadern är några år äldre så blir det svårt att ha två minderåriga barn när man närmar sig 60 år. Alla får inte ens barn.

Nej, uppskattningen om 425 barn var en överskattning.
Jag håller inte alls med om att kring 1000 minderåriga blivit föräldralösa under året som gått är särskilt sannolikt. Det är ju t.o.m. skillnad inom USA mellan svarta och vita när det gäller nativitet osv. i modellen så hur du kan räkna med deras genomsnitt är ju en gåta.

Du har dessutom själv sagt att modeller är opålitliga (eller använt något liknande ord) men nu visar en modell något som är sant enligt dig. Det är ju inte konsekvent.
 
  • Älska
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Visst förekommer det fall där fäder är mycket äldre än mödrarna men det är trots allt en ovanlig situation.

Även om en familj har många barn så är det inte mer än ett eller två av barnen som fortfarande är minderåriga när föräldrarna närmar sig 60 år, man får inte 5 barn efter fyllda 35 eller vad du nu tror. Om du ska fortsätta framhärda i att folk över 50 år har två minderåriga barn i genomsnitt så får du nog ta fram uppgifter om det för det är i min erfarenhet, oavsett etnisk bakgrund och antal barn, en ovanlig situation. Moderns medelålder för första barnet ligger kring 30 år och det innebär att när det barnet blir 18 så är modern fortfarande under 50 år. Även om fadern är några år äldre så blir det svårt att ha två minderåriga barn när man närmar sig 60 år. Alla får inte ens barn.

Nej, uppskattningen om 425 barn var en överskattning.
Jag håller inte alls med om att kring 1000 minderåriga blivit föräldralösa under året som gått är särskilt sannolikt. Det är ju t.o.m. skillnad inom USA mellan svarta och vita när det gäller nativitet osv. i modellen så hur du kan räkna med deras genomsnitt är ju en gåta.

Du har dessutom själv sagt att modeller är opålitliga (eller använt något liknande ord) men nu visar en modell något som är sant enligt dig. Det är ju inte konsekvent.
Snart kommer Ulltand inbilla oss att jorden är platt!

De siffrorna kan vi bara spekulera i men sannolikt är de låga i Sverige, iaf pga av Covid. Detta innebär ju inte att man ska sänka garden utan vara fortsatt vaksam mot de realistiska farorna mot personer i den gruppen, tumörsjukdomar och välfärdssjukdomar över lag, sen finns det måga andra som man ändå inte kan förebygga eller bota.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Aftonbladet har idag en lång artikel om luftburen smitta. Bland annat kan man notera att det kan vara säkrare att bo i villa än i flerbostadshus.
Diagram som visar hur luft sprids i en ventilationskanal mellan våningar i ett flerbostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.