1 014 563 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nej det är inte synd om dem. Det är en tragedi.BirgitS skrev:
Att en 20% ökning inte är en katastrofal ökning står för dig, Jag tycker annorlunda och det tråkigaste är ett det beror på hur illa vi hanterat pandemin.
Tragedin mer vetenskaplig för den som behöver det stödet.
""Approximately 40,000 children in the United States may have lost a parent to COVID-19 since February 2020, according to a statistical model created by a team of researchers. The researchers anticipate that without immediate interventions, the trauma from losing a parent could cast a shadow of mental health and economic problems well into the future for this vulnerable population.
In the researchers' model, for approximately every 13th COVID-related death, a child loses one parent. Children who lose a parent are at higher risk of a range of problems, including traumatic prolonged grief and depression, lower educational attainment, economic insecurity and accidental death or suicide, said Ashton Verdery, associate professor of sociology, demography and social data analytics and Institute for Computational and Data Sciences co-hire, Penn State.
"When we think of COVID-19 mortality, much of the conversation focuses on the fact that older adults are the populations at greatest risk. About 81% of deaths have been among those ages 65 and older according to the CDC (Centers for Disease Control and Prevention)," said Verdery, who is also an affiliate of the Population Research Institute at Penn State. "However, that leaves 19% of deaths among those under 65 -- 15% of deaths are among those in their 50s and early 60s and 3% are among those in their 40s. In these younger age groups, substantial numbers of people have children, for whom the loss of a parent is a potentially devastating challenge."
""Approximately 40,000 children in the United States may have lost a parent to COVID-19 since February 2020, according to a statistical model created by a team of researchers. The researchers anticipate that without immediate interventions, the trauma from losing a parent could cast a shadow of mental health and economic problems well into the future for this vulnerable population.
In the researchers' model, for approximately every 13th COVID-related death, a child loses one parent. Children who lose a parent are at higher risk of a range of problems, including traumatic prolonged grief and depression, lower educational attainment, economic insecurity and accidental death or suicide, said Ashton Verdery, associate professor of sociology, demography and social data analytics and Institute for Computational and Data Sciences co-hire, Penn State.
"When we think of COVID-19 mortality, much of the conversation focuses on the fact that older adults are the populations at greatest risk. About 81% of deaths have been among those ages 65 and older according to the CDC (Centers for Disease Control and Prevention)," said Verdery, who is also an affiliate of the Population Research Institute at Penn State. "However, that leaves 19% of deaths among those under 65 -- 15% of deaths are among those in their 50s and early 60s and 3% are among those in their 40s. In these younger age groups, substantial numbers of people have children, for whom the loss of a parent is a potentially devastating challenge."
Second wave mortality among patients hospitalised for COVID-19 in Sweden: a nationwide observational cohort study, MedRxiv
Kan bara hålla med författarna. Vi vill gärna att det studeras närmre vad det berodde på att större andel dog när andra vågen kom. Ökningen skedde innan de nya virusvarianterna kom till Sverige.
När man lärde sig behandla sjukhusinlagda sjönk dödligheten från 25% till 10%, sen ökade den till 20% igen.
Min spekulation.
Blir covid-19-vården sämre när fler hamnar på sjukhus?
Blir fler i riskgrupp med dåliga förutsättningar sjuka när smittspridningen i samhället ökar?
Det kan ju vara så enkelt att man skickar hem fler som annars skulle fått stanna på sjukhus, om man har ont om vårdplatser. Då kommer de inlagda att vara sjukare och trots allt så är det få som dör hemma...
Kan bara hålla med författarna. Vi vill gärna att det studeras närmre vad det berodde på att större andel dog när andra vågen kom. Ökningen skedde innan de nya virusvarianterna kom till Sverige.
När man lärde sig behandla sjukhusinlagda sjönk dödligheten från 25% till 10%, sen ökade den till 20% igen.
Min spekulation.
Blir covid-19-vården sämre när fler hamnar på sjukhus?
Blir fler i riskgrupp med dåliga förutsättningar sjuka när smittspridningen i samhället ökar?
Det kan ju vara så enkelt att man skickar hem fler som annars skulle fått stanna på sjukhus, om man har ont om vårdplatser. Då kommer de inlagda att vara sjukare och trots allt så är det få som dör hemma...
Ja, tur vi inte bor i USA.Ulltand skrev:
Tragedin mer vetenskaplig för den som behöver det stödet.
""Approximately 40,000 children in the United States may have lost a parent to COVID-19 since February 2020, according to a statistical model created by a team of researchers. The researchers anticipate that without immediate interventions, the trauma from losing a parent could cast a shadow of mental health and economic problems well into the future for this vulnerable population.
In the researchers' model, for approximately every 13th COVID-related death, a child loses one parent. Children who lose a parent are at higher risk of a range of problems, including traumatic prolonged grief and depression, lower educational attainment, economic insecurity and accidental death or suicide, said Ashton Verdery, associate professor of sociology, demography and social data analytics and Institute for Computational and Data Sciences co-hire, Penn State.
"When we think of COVID-19 mortality, much of the conversation focuses on the fact that older adults are the populations at greatest risk. About 81% of deaths have been among those ages 65 and older according to the CDC (Centers for Disease Control and Prevention)," said Verdery, who is also an affiliate of the Population Research Institute at Penn State. "However, that leaves 19% of deaths among those under 65 -- 15% of deaths are among those in their 50s and early 60s and 3% are among those in their 40s. In these younger age groups, substantial numbers of people have children, for whom the loss of a parent is a potentially devastating challenge."
Mmm, du får ju tro vad du vill men jag antar att minst hälften i den gruppen inte hade småbarn, för unga eller för gamla, då blir det ändå en stor flock ungar hos de som dog, det tycker ingen annan verkar rimligt.Ulltand skrev:
Kanske runt 2 med beaktande att invandrartäta områden med många barn per familj drabbats hårdast av Covid19.
En etnisk svensk har väl 1,5 barn i snitt men i andra kulturer är talet betydligt större.
Jag tycker kanske inte att dessa frågeställningen tillför något till tråden. Vi vet att vi inte vet det exakta antalet men att det är väldigt många barn som drabbats.
Men det har säkert hänt någon och det är tråkigt och hemskt.
Du får anta precis vad du vill om det känns bättre så men det finns inga bra objektiva argument för att vi skulle skilja oss markant från USA på den punkten.D djac skrev:
Testa division så får du svaret. Men fakta biter ju inte på vilja, vill man att något ska vara sant så ska man inte ta in verkligheten.Ulltand skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Cherry-picking på alla fronter.
I snitt får varje person 0,85 barn, sisådär. Varav de flesta föds när modern är mellan 20 och 35 gissar jag. De äldre födeskorna är färre, men å andra sidan har de större risk för att dö, som du själv visade. Summan blir att åldersspannet där flest barn föds har de starkaste mammorna, medan den omvända ordningen gäller för barn med äldre mödrar. Vilken grupp som har flest föräldralösa, vet jag inte men att det inte finns minderåriga med äldre mödrar, som djac påstod, stämmer inte.BirgitS skrev:
Staffan
Nja. Det är din hypotes.BirgitS skrev:
Min är att de som ökar summan, är de som är ovana vid negativa "förändringar". Medan de sedan småskolan, luttrade slagpåsarna, sedan länge passat in sig i leden och därför inte ringer BRIS i onödan och framförallt inte när de äntligen blivit av med sina plågoandar.
Staffan
Fria fantasier, birgit! Källa på det? Självklart!BirgitS skrev:
Det snedvridna resonemanget om skolstängningar, tar inte med de positiva resultat det skulle medfört för de tio procent av eleverna som blir mobbade och genomlider ett helvete i världens bästa skola.
Staffan
Man ringer BRIS när det inte finns någon annan man kan tala med i sin närhet.. oavsett vilket problem det må handla om.
Alla har olika förutsättningar (och problem..) både på hemma- och bortaplan.
Ser inget konstigt med att samtalen skulle ha ökat med covidpandemin. Alla har inte en bra hemmamiljö (vilket förstärks när alla är hemma hela tiden) och de når heller inte sina äldre släktingar el ev vännner på samma sätt under pandemin som de tidigare kunde.
Alla har olika förutsättningar (och problem..) både på hemma- och bortaplan.
Ser inget konstigt med att samtalen skulle ha ökat med covidpandemin. Alla har inte en bra hemmamiljö (vilket förstärks när alla är hemma hela tiden) och de når heller inte sina äldre släktingar el ev vännner på samma sätt under pandemin som de tidigare kunde.
Mobbingkänslorna försvinner inte från en person bara sådär... vissa kommer aldrig ur dem trots ordnade liv och vuxen ålder!Staffan2000 skrev:
Alla har inte orken, kunskapen eller viljan att gå vidare.. en del av huvudet stannar i ”mobbingbubblan” helt enkelt.. trots att man eg vet att man inte kan ändra något som hänt.
Så även om nu en hel hög sluppit sina plågoandar ett tag pga covid - så mår de troligen inte bättre när de stängt in sig hemma, vilket tyvärr många gör. Man vill ju inte gå ut och råka stöta på sina plågoandar.. man vet ju hela tiden att man kommer träffa dem igen, ute.. i skolan, på affären.
Ju längre tid man varit mobbad.. desto mindre självvärde har man gett sig själv.. man accepterar mycket mer och man vill bara vara osynlig helst. Man är ensam, man känner sig ensammast i världen!
Så det är inte glasklart att de där 10% ringer färre samtal till BRIS heller! (Bara för att de slipper sina plågoandar temporärt)
Hjälper dig, du glömde ett inte, mellan djac och påstodStaffan2000 skrev: