BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis är det synd om de barn som drabbas av en avliden förälder men om det är som i USA en ökning med 20 % är det ingen katastrofal ökning.
Nej det är inte synd om dem. Det är en tragedi.

Att en 20% ökning inte är en katastrofal ökning står för dig, Jag tycker annorlunda och det tråkigaste är ett det beror på hur illa vi hanterat pandemin.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Tragedin mer vetenskaplig för den som behöver det stödet.

""Approximately 40,000 children in the United States may have lost a parent to COVID-19 since February 2020, according to a statistical model created by a team of researchers. The researchers anticipate that without immediate interventions, the trauma from losing a parent could cast a shadow of mental health and economic problems well into the future for this vulnerable population.

In the researchers' model, for approximately every 13th COVID-related death, a child loses one parent. Children who lose a parent are at higher risk of a range of problems, including traumatic prolonged grief and depression, lower educational attainment, economic insecurity and accidental death or suicide, said Ashton Verdery, associate professor of sociology, demography and social data analytics and Institute for Computational and Data Sciences co-hire, Penn State.

"When we think of COVID-19 mortality, much of the conversation focuses on the fact that older adults are the populations at greatest risk. About 81% of deaths have been among those ages 65 and older according to the CDC (Centers for Disease Control and Prevention)," said Verdery, who is also an affiliate of the Population Research Institute at Penn State. "However, that leaves 19% of deaths among those under 65 -- 15% of deaths are among those in their 50s and early 60s and 3% are among those in their 40s. In these younger age groups, substantial numbers of people have children, for whom the loss of a parent is a potentially devastating challenge."
 
Second wave mortality among patients hospitalised for COVID-19 in Sweden: a nationwide observational cohort study, MedRxiv

Kan bara hålla med författarna. Vi vill gärna att det studeras närmre vad det berodde på att större andel dog när andra vågen kom. Ökningen skedde innan de nya virusvarianterna kom till Sverige.

När man lärde sig behandla sjukhusinlagda sjönk dödligheten från 25% till 10%, sen ökade den till 20% igen.

Min spekulation.
Blir covid-19-vården sämre när fler hamnar på sjukhus?
Blir fler i riskgrupp med dåliga förutsättningar sjuka när smittspridningen i samhället ökar?

Det kan ju vara så enkelt att man skickar hem fler som annars skulle fått stanna på sjukhus, om man har ont om vårdplatser. Då kommer de inlagda att vara sjukare och trots allt så är det få som dör hemma...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Tragedin mer vetenskaplig för den som behöver det stödet.

""Approximately 40,000 children in the United States may have lost a parent to COVID-19 since February 2020, according to a statistical model created by a team of researchers. The researchers anticipate that without immediate interventions, the trauma from losing a parent could cast a shadow of mental health and economic problems well into the future for this vulnerable population.

In the researchers' model, for approximately every 13th COVID-related death, a child loses one parent. Children who lose a parent are at higher risk of a range of problems, including traumatic prolonged grief and depression, lower educational attainment, economic insecurity and accidental death or suicide, said Ashton Verdery, associate professor of sociology, demography and social data analytics and Institute for Computational and Data Sciences co-hire, Penn State.

"When we think of COVID-19 mortality, much of the conversation focuses on the fact that older adults are the populations at greatest risk. About 81% of deaths have been among those ages 65 and older according to the CDC (Centers for Disease Control and Prevention)," said Verdery, who is also an affiliate of the Population Research Institute at Penn State. "However, that leaves 19% of deaths among those under 65 -- 15% of deaths are among those in their 50s and early 60s and 3% are among those in their 40s. In these younger age groups, substantial numbers of people have children, for whom the loss of a parent is a potentially devastating challenge."
Ja, tur vi inte bor i USA.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske runt 2 med beaktande att invandrartäta områden med många barn per familj drabbats hårdast av Covid19.

En etnisk svensk har väl 1,5 barn i snitt men i andra kulturer är talet betydligt större.

Jag tycker kanske inte att dessa frågeställningen tillför något till tråden. Vi vet att vi inte vet det exakta antalet men att det är väldigt många barn som drabbats.
Mmm, du får ju tro vad du vill men jag antar att minst hälften i den gruppen inte hade småbarn, för unga eller för gamla, då blir det ändå en stor flock ungar hos de som dog, det tycker ingen annan verkar rimligt.

Men det har säkert hänt någon och det är tråkigt och hemskt.
 
D djac skrev:
Mmm, du får ju tro vad du vill men jag antar att minst hälften i den gruppen inte hade småbarn, för unga eller för gamla, då blir det ändå en stor flock ungar hos de som dog, det tycker ingen annan verkar rimligt.

Men det har säkert hänt någon och det är tråkigt och hemskt.
Du får anta precis vad du vill om det känns bättre så men det finns inga bra objektiva argument för att vi skulle skilja oss markant från USA på den punkten.
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Du får anta precis vad du vill om det känns bättre så men det finns inga bra objektiva argument för att vi skulle skilja oss markant från USA på den punkten.
Testa division så får du svaret. Men fakta biter ju inte på vilja, vill man att något ska vara sant så ska man inte ta in verkligheten.
 
Cherry-picking på alla fronter.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Prinskorvsfingrar
 
Redigerat:
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur många minderåriga barn tror du det finns per person mellan 18 och 58 år, särskilt då i gruppen över 50 år eftersom det är där dödligheten varit högst bland de presumtiva föräldrarna?
I snitt får varje person 0,85 barn, sisådär. Varav de flesta föds när modern är mellan 20 och 35 gissar jag. De äldre födeskorna är färre, men å andra sidan har de större risk för att dö, som du själv visade. Summan blir att åldersspannet där flest barn föds har de starkaste mammorna, medan den omvända ordningen gäller för barn med äldre mödrar. Vilken grupp som har flest föräldralösa, vet jag inte men att det inte finns minderåriga med äldre mödrar, som djac påstod, stämmer inte.

Staffan
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, antalet samtal till Bris och liknande ställen ökade rejält förra året så sammanlagt verkar det ju som att avsevärt fler barn mått dåligt under förra året än under ett normalår.
Nja. Det är din hypotes.
Min är att de som ökar summan, är de som är ovana vid negativa "förändringar". Medan de sedan småskolan, luttrade slagpåsarna, sedan länge passat in sig i leden och därför inte ringer BRIS i onödan och framförallt inte när de äntligen blivit av med sina plågoandar.

Staffan
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tog upp Bris som en kommentar till Staffans påstående om att mobbade elever som nu sluppit skolan var viktigare än de barn som mått dåligt därför att de inte har fått gå i skolan.
Fria fantasier, birgit! Källa på det? Självklart!
Det snedvridna resonemanget om skolstängningar, tar inte med de positiva resultat det skulle medfört för de tio procent av eleverna som blir mobbade och genomlider ett helvete i världens bästa skola.

Staffan
 
Man ringer BRIS när det inte finns någon annan man kan tala med i sin närhet.. oavsett vilket problem det må handla om.

Alla har olika förutsättningar (och problem..) både på hemma- och bortaplan.

Ser inget konstigt med att samtalen skulle ha ökat med covidpandemin. Alla har inte en bra hemmamiljö (vilket förstärks när alla är hemma hela tiden) och de når heller inte sina äldre släktingar el ev vännner på samma sätt under pandemin som de tidigare kunde.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
?. de tio procent av eleverna som blir mobbade och genomlider ett helvete i världens bästa skola.

Staffan
Mobbingkänslorna försvinner inte från en person bara sådär... vissa kommer aldrig ur dem trots ordnade liv och vuxen ålder! :(

Alla har inte orken, kunskapen eller viljan att gå vidare.. en del av huvudet stannar i ”mobbingbubblan” helt enkelt.. trots att man eg vet att man inte kan ändra något som hänt.

Så även om nu en hel hög sluppit sina plågoandar ett tag pga covid - så mår de troligen inte bättre när de stängt in sig hemma, vilket tyvärr många gör. Man vill ju inte gå ut och råka stöta på sina plågoandar.. man vet ju hela tiden att man kommer träffa dem igen, ute.. i skolan, på affären.

Ju längre tid man varit mobbad.. desto mindre självvärde har man gett sig själv.. man accepterar mycket mer och man vill bara vara osynlig helst. Man är ensam, man känner sig ensammast i världen!

Så det är inte glasklart att de där 10% ringer färre samtal till BRIS heller! (Bara för att de slipper sina plågoandar temporärt)
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
.. att det inte finns minderåriga med äldre mödrar, som djac påstod, stämmer inte.

Staffan
Hjälper dig, du glömde ett inte, mellan djac och påstod :) det djac insinuerade var att gruppen nyblivna 50-åriga föräldrar är en rätt liten grupp, det finns gubbar som får barn långt upp i åldrarna med det är glest med 75-åriga pappor på föräldramötena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.