1 014 619 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fast det gäller ju inte de som får många barn.Ulltand skrev:
Det kan jag inte hålla med omUlltand skrev:
20-29 år: 19 avlidna
30-39 år: 36 st
40-49 år: 86 st
50-59 år: 302 st
Så det är först i gruppen över 50 år som det blir många i förhållande till de andra årsgrupperna och även i den gruppen så ökar risken år för år. Det är inte många som är nära 60 år som har minderåriga barn.
Fast där är man ju yngre när man får barn.Ulltand skrev:
För att veta mer måste man ju veta hur åldersfördelningen bland de avlidna ser ut i USA. Men visst får du tro vad du vill.Ulltand skrev:
Köper inte din siffra om 1000, men håller med om att förlora en förälder är helt klart en katastrof för ett barn.Ulltand skrev:
Hög ålder och övervikt är väl de största riskfaktorerna, de är tjockare i USA än vi är i Sverige så det låter rimligt att yngre därför drabbats hårdare och iom detta deras barn.Ulltand skrev:
Först så får vi ju barn sent i Sverige vilket då skulle betyda äldre föräldrar och större dödlighet
Men sedan så är ålderberoendet ganska litet i den åldern som de flesta föräldrar befinner sig i.
Igen, så har man också stora barnkullar i utsatta områden där covid härjat som värst i Sverige.
Så jag ser inget bra skäl till att siffrorna skulle vara bättre här än i USA.
Det är vidare ungefär samma antal barn per person i Sverige som USA.
Det är falsk matematik.D djac skrev:
Du borde iallafall räkna med de som är mellan 18 och 58. Eftersom de som föder vid drygt 40, har minderåriga barn hemma långt efter förlossningen. Eller? Då ökar barnaskaran rejält.
Källa på det? Självklart!
Det snedvridna resonemanget om skolstängningar, tar inte med de positiva resultat det skulle medfört för de tio procent av eleverna som blir mobbade och genomlider ett helvete i världens bästa skola.
Staffan
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Så hur många minderåriga barn tror du det finns per person mellan 18 och 58 år, särskilt då i gruppen över 50 år eftersom det är där dödligheten varit högst bland de presumtiva föräldrarna?Staffan2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nåja, antalet samtal till Bris och liknande ställen ökade rejält förra året så sammanlagt verkar det ju som att avsevärt fler barn mått dåligt under förra året än under ett normalår.Staffan2000 skrev:
Så klart man måste räkna upp emot 50 år. Många skaffar barn sent i Sverige och att 50-åringar har minderåriga barn -18 år är alls inget ovanligt. Jag och min fru ett exempel.BirgitS skrev:
Det bästa argumentet hitintills för att fler yngre skulle dö i USA skulle vara fetma imo.
Faktum kvarstår dock att invandrartäta områden i Sverige har betydligt fler barn per familj än andra och de har drabbats hårdast av Covid19.
Men om det är 800 barn eller 1200 är väl inget att dividera om. Alla är ett barn för mycket.
Nej så kan man inte förenkla verkligheten.BirgitS skrev:
Barn som har förlorat en förälder ringer inte till Bris i första hand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag tog ju upp alla som avlidit mellan 20 och 59 år, under 500 sammanlagt. Så vad tror du är det genomsnittliga antalet minderåriga barn per avliden person i de åldrarna?Ulltand skrev:
I artikeln https://jamanetwork.com/journals/ja...ign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=040521 har de utgått från 479 000 bekräftade avlidna och multiplicerat med 0,078 för att få fram drygt 37 000 barn som förlorat minst en förälder. Men för att just 0.078 ska kunna användas i Sverige så måste man veta åldersprofilen på de avlidna i de två länderna och hur många minderåriga barn en genomsnittlig person i USA resp. Sverige har.
I artikeln har de räknat med olika faktorer beroende på om personen är svart eller vit vilket gör det ändå svårare att jämföra länderna.
Det handlar också om simuleringar.
Man kan ju också notera detta:
Det är alltså en mindre ökning av antalet som brukar förlora en förälder.
Det är ju inte bara fetma som påverkar sjukdomens förlopp utan periodvis har USA haft en kollapsad sjukvård i vissa stater och sen har vi försäkringsproblemet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men över 30 000 kontakter med barn är mycket i förhållande till antalet barn som har förlorat en förälder pga. covid.Ulltand skrev:
https://www.bris.se/om-bris/press-o...lapps--sa-paverkade-pandemin-barn-under-aret/
BirgitS skrev:
Kanske runt 2 med beaktande att invandrartäta områden med många barn per familj drabbats hårdast av Covid19.
En etnisk svensk har väl 1,5 barn i snitt men i andra kulturer är talet betydligt större.
Jag tycker kanske inte att dessa frågeställningen tillför något till tråden. Vi vet att vi inte vet det exakta antalet men att det är väldigt många barn som drabbats.
BirgitS skrev:
Märklig jämförelse och dessutom med fel ingångsvärde.
30k kontakter var 16% fler än under 2019.
Alltså står covid19 som mest för 4 500 kontakter till Bris.
Så vill du göra en märklig jämförelse skall du jämföra 4.500 kontakter till Bris med att runt 1.000 förlorat en förälder.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag tog upp Bris som en kommentar till Staffans påstående om att mobbade elever som nu sluppit skolan var viktigare än de barn som mått dåligt därför att de inte har fått gå i skolan. Det var du som sen började skriva om Bris i förhållande till avlidna föräldrar så det är du som står för den märkliga jämförelsen och inte jag.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men de föräldrarna är i genomsnitt yngre än etniskt svenska föräldrar och därmed har de haft lägre sannolikhet att avlida.Ulltand skrev:
Naturligtvis är det synd om de barn som drabbas av en avliden förälder men om det är som i USA en ökning med 20 % är det ingen katastrofal ökning.Ulltand skrev: