1 014 619 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Du ver inte vad du talar om och har uppenbarligen inte besökt många länder i tex Sydamerika.Nissens skrev:
I en liten del av världen har inte ens fönster och då får man stor men inte bra ventilation.
I en större del av världen har man täta fönster och ventilationen utgörs av en paxfläkt på toa. Dvs är i helt kass. Det är den vanligaste lösningen i väldigt många länder.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Det talas ofta i Sverige om vikten av att skolbarn skall vara i skolan och de negativa konsekvenserna av
distansundervisning.
Något som inte kommer upp lika ofta är det negativa konsekvenserna för barn när en förälder avlider.
I den här studien från och för USA ränkar man med att 43000 barn har förlorat en förälder i Covid19. Något man vet är en mycket stor påfrestning över lång tid.
Applicerar man samma beräkning på Sverige så motsvarar det ca 1000 barn som förlorat en förälder i corona.
https://jamanetwork.com/journals/ja...ign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=040521
distansundervisning.
Något som inte kommer upp lika ofta är det negativa konsekvenserna för barn när en förälder avlider.
I den här studien från och för USA ränkar man med att 43000 barn har förlorat en förälder i Covid19. Något man vet är en mycket stor påfrestning över lång tid.
Applicerar man samma beräkning på Sverige så motsvarar det ca 1000 barn som förlorat en förälder i corona.
https://jamanetwork.com/journals/ja...ign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=040521
Nja, verkar tveksamt att 1000 av de som dött i Sverige med Covid var småbarnsföräldrar, isf var de nog väldigt gamla sådana med tanke på hur åldersstrukturen sett ut här.Ulltand skrev:
Det talas ofta i Sverige om vikten av att skolbarn skall vara i skolan och de negativa konsekvenserna av
distansundervisning.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu har jag inte läst vad som står i på sidan du länkar till men det är en bra bit mindre än 500 personer mellan 20 och 60 år som avlidit med covid i Sverige, en del har inga barn, en del har bara ett barn, en hel del har två barn och en del har fler barn men det känns lite tveksamt att de mellan 20-60 skulle ha i snitt drygt 2 barn (hemmavarande?). En del av dessa personer skulle ha avlidit av andra skäl under året också.Ulltand skrev:
Låter rimligt - men det är samtidigt så att Covid-19 drabbat de socialt utsatta grupperna mer, och dessa grupper tenderar att ha betydligt fler barn än de välbärgade.BirgitS skrev:
Nu har jag inte läst vad som står i på sidan du länkar till men det är en bra bit mindre än 500 personer mellan 20 och 60 år som avlidit med covid i Sverige, en del har inga barn, en del har bara ett barn, en hel del har två barn och en del har fler barn men det känns lite tveksamt att de mellan 20-60 skulle ha i snitt drygt 2 barn (hemmavarande?). En del av dessa personer skulle ha avlidit av andra skäl under året också.
Full möjligt att man har fler bar i USA, jag vet inte. Å andra sidan har vissa socialt utsatta områden drabbats hårdast av Covid-19 här och där är det vanligt med stora barnkullar. Edit b8q hann före!BirgitS skrev:
Nu har jag inte läst vad som står i på sidan du länkar till men det är en bra bit mindre än 500 personer mellan 20 och 60 år som avlidit med covid i Sverige, en del har inga barn, en del har bara ett barn, en hel del har två barn och en del har fler barn men det känns lite tveksamt att de mellan 20-60 skulle ha i snitt drygt 2 barn (hemmavarande?). En del av dessa personer skulle ha avlidit av andra skäl under året också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
B b8q skrev:
Fast å andra sidan kanske de brukar få sina barn betydligt tidigare än efter 40 år. Men vi alla kan ju bara gissa utan att veta mer.Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
En rimlig skattning är då 1000 barn som kan vara både lite högre eller lägre.
Det exakta antalet är inte det viktigaste. Det är i vilket fall ett stort antal barn som upplever att deras liv kraschat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Enligt presskonferensen så var det fortfarande mindre än under 2019. Det blir höga procentsiffror när man jämför med så gott som obefintligt resande.B b8q skrev:
Kan det vara så att personer som haft Covid19 bryr sig mindre om restriktioner?B b8q skrev:
Det finns ju en viss rimlighet i det i så fall. Och majoriteten av de som varit sjuka tillhör väl gruppen under 50 och är mer rörliga normalt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu vet vi ju att risken för att avlida är väldigt åldersberoende så får man barn tidigare är risken för att avlida med hemmavarande barn mindre.Ulltand skrev:
Naturligtvis är det barn som har mist en förälder under året som gått, precis som andra år även om det nu är fler, men ingen vet tillräckligt mycket för att ställa det mot att flera 100 000 barn skulle ha missat ett halvt skolår i kunskapsinhämtning om det hade varit mer distansundervisning. Det senare kan leda till sämre betyg, sämre möjligheter att komma ut på arbetsmarknaden, ökad risk att hamna i kriminalitet och drogberoende osv. allt som leder till ett sämre och kortare liv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Först så får vi ju barn sent i Sverige vilket då skulle betyda äldre föräldrar och större dödlighetBirgitS skrev:
Men sedan så är ålderberoendet ganska litet i den åldern som de flesta föräldrar befinner sig i.
Igen, så har man också stora barnkullar i utsatta områden där covid härjat som värst i Sverige.
Så jag ser inget bra skäl till att siffrorna skulle vara bättre här än i USA.
Det är vidare ungefär samma antal barn per person i Sverige som USA.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag kan ju bara tala för mig själv men jag hade svårt att fortsätta vara lika försiktig efter att jag hade varit "sjuk", fick verkligen anstränga mig under ett par veckor för att fortsätta tänka på att hålla avstånd, undvika trängsel och sånt bara för att skydda andra från att råka komma nära varandra. Skulle jag dessutom ha haft små- eller skolbarn tror jag att jag inte hade orkat med det i lika stor utsträckning utan då kunde önskan om att ge dem ett mer normalt liv spelat in.Ulltand skrev:
Förtydligat
Redigerat: