Nissens Nissens skrev:
Hela Sydostasien, Afrika, Sydamerika har både bättre ventilation och värme än vi utan att ha utbyggda värme och
Du ver inte vad du talar om och har uppenbarligen inte besökt många länder i tex Sydamerika.

I en liten del av världen har inte ens fönster och då får man stor men inte bra ventilation.

I en större del av världen har man täta fönster och ventilationen utgörs av en paxfläkt på toa. Dvs är i helt kass. Det är den vanligaste lösningen i väldigt många länder.
 
Det talas ofta i Sverige om vikten av att skolbarn skall vara i skolan och de negativa konsekvenserna av
distansundervisning.

Något som inte kommer upp lika ofta är det negativa konsekvenserna för barn när en förälder avlider.

I den här studien från och för USA ränkar man med att 43000 barn har förlorat en förälder i Covid19. Något man vet är en mycket stor påfrestning över lång tid.

Applicerar man samma beräkning på Sverige så motsvarar det ca 1000 barn som förlorat en förälder i corona.

https://jamanetwork.com/journals/ja...ign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=040521
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Det talas ofta i Sverige om vikten av att skolbarn skall vara i skolan och de negativa konsekvenserna av
distansundervisning.

Något som inte kommer upp lika ofta är det negativa konsekvenserna för barn när en förälder avlider.

I den här studien från och för USA ränkar man med att 43000 barn har förlorat en förälder i Covid19. Något man vet är en mycket stor påfrestning över lång tid.

Applicerar man samma beräkning på Sverige så motsvarar det ca 1000 barn som förlorat en förälder i corona.

[länk]
Nja, verkar tveksamt att 1000 av de som dött i Sverige med Covid var småbarnsföräldrar, isf var de nog väldigt gamla sådana med tanke på hur åldersstrukturen sett ut här.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Applicerar man samma beräkning på Sverige så motsvarar det ca 1000 barn som förlorat en förälder i corona.
Nu har jag inte läst vad som står i på sidan du länkar till men det är en bra bit mindre än 500 personer mellan 20 och 60 år som avlidit med covid i Sverige, en del har inga barn, en del har bara ett barn, en hel del har två barn och en del har fler barn men det känns lite tveksamt att de mellan 20-60 skulle ha i snitt drygt 2 barn (hemmavarande?). En del av dessa personer skulle ha avlidit av andra skäl under året också.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inte läst vad som står i på sidan du länkar till men det är en bra bit mindre än 500 personer mellan 20 och 60 år som avlidit med covid i Sverige, en del har inga barn, en del har bara ett barn, en hel del har två barn och en del har fler barn men det känns lite tveksamt att de mellan 20-60 skulle ha i snitt drygt 2 barn (hemmavarande?). En del av dessa personer skulle ha avlidit av andra skäl under året också.
Låter rimligt - men det är samtidigt så att Covid-19 drabbat de socialt utsatta grupperna mer, och dessa grupper tenderar att ha betydligt fler barn än de välbärgade.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inte läst vad som står i på sidan du länkar till men det är en bra bit mindre än 500 personer mellan 20 och 60 år som avlidit med covid i Sverige, en del har inga barn, en del har bara ett barn, en hel del har två barn och en del har fler barn men det känns lite tveksamt att de mellan 20-60 skulle ha i snitt drygt 2 barn (hemmavarande?). En del av dessa personer skulle ha avlidit av andra skäl under året också.
Full möjligt att man har fler bar i USA, jag vet inte. Å andra sidan har vissa socialt utsatta områden drabbats hårdast av Covid-19 här och där är det vanligt med stora barnkullar. Edit b8q hann före!
 
BirgitS
B b8q skrev:
Låter rimligt - men det är samtidigt så att Covid-19 drabbat de socialt utsatta grupperna mer, och dessa grupper tenderar att ha betydligt fler barn än de välbärgade.
Ulltand Ulltand skrev:
Full möjligt att man har fler bar i USA, jag vet inte. Å andra sidan har vissa socialt utsatta områden drabbats hårdast av Covid-19 här och där är det vanligt med stora barnkullar. Edit b8q hann före!
Fast å andra sidan kanske de brukar få sina barn betydligt tidigare än efter 40 år. Men vi alla kan ju bara gissa utan att veta mer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast å andra sidan kanske de brukar få sina barn betydligt tidigare än efter 40 år. Men vi alla kan ju bara gissa utan att veta mer.

En rimlig skattning är då 1000 barn som kan vara både lite högre eller lägre.

Det exakta antalet är inte det viktigaste. Det är i vilket fall ett stort antal barn som upplever att deras liv kraschat.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Svenskarna reste rejält i påsk. Ett tydligt tecken på att man inte orkar hålla restriktionerna längre trots att vi är mitt inne i en våg av smittspridning (andra eller tredje beror på vem man frågar). Stockholmarnas resor till Jämtlandsfjällen ökade t.ex. med 960% jämfört med i fjol.
[länk]
Enligt presskonferensen så var det fortfarande mindre än under 2019. Det blir höga procentsiffror när man jämför med så gott som obefintligt resande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt presskonferensen så var det fortfarande mindre än under 2019. Det blir höga procentsiffror när man jämför med så gott som obefintligt resande.
Visst, jag sa inte att det var mer än normalt, bara att folk tröttnat på att vara försiktiga nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Svenskarna reste rejält i påsk. Ett tydligt tecken på att man inte orkar hålla restriktionerna längre trots att vi är mitt inne i en våg av smittspridning (andra eller tredje beror på vem man frågar). Stockholmarnas resor till Jämtlandsfjällen ökade t.ex. med 960% jämfört med i fjol.
[länk]
Kan det vara så att personer som haft Covid19 bryr sig mindre om restriktioner?

Det finns ju en viss rimlighet i det i så fall. Och majoriteten av de som varit sjuka tillhör väl gruppen under 50 och är mer rörliga normalt.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En rimlig skattning är då 1000 barn som kan bara både lite högre eller lägre.

Det exakta antalet är inte det viktigaste. Det är i vilket fall ett stort antal barn som upplever att deras liv kraschat.
Nu vet vi ju att risken för att avlida är väldigt åldersberoende så får man barn tidigare är risken för att avlida med hemmavarande barn mindre.

Naturligtvis är det barn som har mist en förälder under året som gått, precis som andra år även om det nu är fler, men ingen vet tillräckligt mycket för att ställa det mot att flera 100 000 barn skulle ha missat ett halvt skolår i kunskapsinhämtning om det hade varit mer distansundervisning. Det senare kan leda till sämre betyg, sämre möjligheter att komma ut på arbetsmarknaden, ökad risk att hamna i kriminalitet och drogberoende osv. allt som leder till ett sämre och kortare liv.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Visst, jag sa inte att det var mer än normalt, bara att folk tröttnat på att vara försiktiga nu.
Ville bara komplettera bilden :)

Förra året skulle man ju inte resa mer än 2 timmar och mycket i fjällvärlden var stängt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet vi ju att risken för att avlida är väldigt åldersberoende så får man barn tidigare är risken för att avlida med hemmavarande barn mindre.
Först så får vi ju barn sent i Sverige vilket då skulle betyda äldre föräldrar och större dödlighet

Men sedan så är ålderberoendet ganska litet i den åldern som de flesta föräldrar befinner sig i.

Igen, så har man också stora barnkullar i utsatta områden där covid härjat som värst i Sverige.

Så jag ser inget bra skäl till att siffrorna skulle vara bättre här än i USA.

Det är vidare ungefär samma antal barn per person i Sverige som USA.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kan det vara så att personer som haft Covid19 bryr sig mindre om restriktioner?

Det finns ju en viss rimlighet i det i så fall. Och majoriteten av de som varit sjuka tillhör väl gruppen under 50 och är mer rörliga normalt.
Jag kan ju bara tala för mig själv men jag hade svårt att fortsätta vara lika försiktig efter att jag hade varit "sjuk", fick verkligen anstränga mig under ett par veckor för att fortsätta tänka på att hålla avstånd, undvika trängsel och sånt bara för att skydda andra från att råka komma nära varandra. Skulle jag dessutom ha haft små- eller skolbarn tror jag att jag inte hade orkat med det i lika stor utsträckning utan då kunde önskan om att ge dem ett mer normalt liv spelat in.

Förtydligat
 
Redigerat:
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.