Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men brist på stora saftiga prima röda blodkroppar gör den vanligvis svage bäraren närmast immun mot Coronan. Studier visar att endast 11personer i nordItalien med talassemi har blivit sjuka och av de 11 behövde ingen intensivvårdas.
Så, vem vet. Kanske även Neandertalarna hade små klen blodkroppar.

Staffan
Jag tål Corona rätt bra. Testade i påsk faktiskt! :rofl:
 
  • Tom flaska Corona Extra-öl på bord med spelkort i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tål Corona rätt bra. Testade i påsk faktiskt! :rofl:
Aha, den centralamerikanska mutationen va? Jag har hört att den sätter sig mer på lever, hjärna och talförmåga än på lungfunktionen. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Aha, den centralamerikanska mutationen va? Jag har hört att den sätter sig mer på lever, hjärna och talförmåga än på lungfunktionen. ;)
Ja, och just denna varianten fungerar ansiktsmask mot. :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilka länder tänker du på då?

Jag skulle säga de flesta länder.

Jag har i en tidigare anställning arbetat med fastigheter i närmare ett 50-tal länder runt om i världen

Svenska ventilatiosnormer är mycket högt satta i ett internationellt perspektiv.

Till viss del hänger det kanske ihop med det lokala klimatet. Man kan inte gärna ventilera med ett fönnster på glänt om det är -20 C ute. Så klart spelar landets utvecklingsnivå också roll. Att bygga bra ventilation är så dyrt att det bara är förunnat rikare.
 
Redigerat:
I intressant läsning i Expressen. Korrespondens mellan FHM och Tom Britton.

Medveten senfärdighet och brist på kraftfulla åtgärder tidig gjorde att pandemin fick ett rejält fäste i landet.

När AT säger att han inte tror att åtgärder har effekt tänker jag att det är ett svepskäl. Att säga att man kommer att satsa på flockimmunitet hade inte fallit i god jord och det tycks som att endast Johan Giesecke varit för den linjen.

https://www.expressen.se/nyheter/sv...garder-for-att-fhm-inte-tror-att-det-hjalper/
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga de flesta länder

Jag har i en tidigare anställning arbetat med fastigheter i närmare ett 50-tal länder runt om i världen

Svenska ventilatiosnormer är mycket högt satta i ett internationellt perspektiv.

Till viss del händer kanske ihop med det lokala klimatet. Man kan inte gärna ventilera med ett förnster på glänt om det är -20 C ute. Så klart spelar landets utvecklingsnivå också roll. Att bygga bra ventilation är så dyrt att det bara är förunnat rikare.
Jadu, jag skulle nog säga att många länder har sämre ventilationssystem i sina byggnader. Men de har bättre ventilation...

Ungefär likadant som med värmesystem. Svenska hus borde tillhöra de med globalt sett mycket bra värmesystem.
Men de flesta människorna på vår planet behöver inget värmesystem, för de har värme ändå...

Same same but different...
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jag tål Corona rätt bra. Testade i påsk faktiskt! :rofl:
Du misstar dig. Den varianten är fylld av avlivade virus, för att användas som vaccin. Problemet är inte kyltransporter, utan koncentrationen (1 virus/flaska). Dessutom är den verkningslös på riktiga karlar, då den utvecklats speciellt för väna unga damer med klen kroppsbyggnad och svagt sinne. Fick du, trots det, biverkningar såsom yrsel och en förbättrad självbild, skall det anmälas till RFSL.

Staffan
 
Redigerat:
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jadu, jag skulle nog säga att många länder har sämre ventilationssystem i sina byggnader. Men de har bättre ventilation...
..
Det stämmer inte imo

Vilka länder har koll på?

Nu för tiden är också uteluften ofta förorenad av partiklar så det enda sättet att nå bra inomhus luft är att ventiler genom ett bra filter. Förekommer knapp övht i länder som tex Kina och Indien.
 
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer inte imo

Vilka länder har koll på?

Nu för tiden är också uteluften ofta förorenad av partiklar så det enda sättet att nå bra inomhus luft är att ventiler genom ett bra filter. Förekommer knapp övht i länder som tex Kina och Indien.
Å andra sidan är säkert skolsalar som bara består av ett tak, betydligt bättre ventilerade än, vilken världsledande Svensk skola, som helst. Även klassrum med vidöppna fönster, är bättre.



Staffan
 
BirgitS
D djac skrev:
Angående tester: [länk]
I mina ögon helt ointressant att göra snabbtest!
Lite annorlunda resultat i en svensk studie där det blev ung. 1/3 falska negativa och inga falska positiva. Dock en liten studie.
Folkhälsomyndigheten har i samarbete med Karolinska institutet, Familjeläkarna AB och Region Stockholm genomfört en studie för att utvärdera användningen av antigentester (så kallade snabbtester för påvisning av pågående infektion) för screening av personal vid särskilda boenden för äldre (SÄBO).
I studien provtogs 2 082 personer under en tolvveckorsperiod, och totalt ingick 4 463 prover i studien.
Totalt identifierades 52 fall av covid-19 i studien och av dessa var 44 individer symtomfria vid provtagningen.
De 44 individerna, som arbetade vid 20 olika boenden, var samtliga positiva i PCR-test och 28 av dem var även positiva i antigentestet ... . Detta resulterar i en känslighet för antigentestet, för symtomfria individer, på 63,6 procent och en specificitet på 99,95 procent.
Resultatet från studien visar att de individer som var positiva i både PCR- och antigentest hade signifikant högre virusnivåer än de som endast var positiva i PCR-testet.
95 % av de symtomfria utvecklade symtom senare.
Antigentester bör användas med försiktighet och med hög medvetenhet om dess begränsningar. Detta då två av fem viruspositiva personer missades med antigentestet. Antigentester ska heller inte ersätta PCR-tester vid misstänkt sjukdom.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nal-ett-komplement-till-andra-skyddsatgarder/
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer inte imo

Vilka länder har koll på?

Nu för tiden är också uteluften ofta förorenad av partiklar så det enda sättet att nå bra inomhus luft är att ventiler genom ett bra filter. Förekommer knapp övht i länder som tex Kina och Indien.
På vilket sätt påverkar partiklar smittspridningen menar du?
Hela Sydostasien, Afrika, Sydamerika har både bättre ventilation och värme än vi utan att ha utbyggda värme och ventilationssystem på det sättet vi på de kalla delarna av planeten behöver.
Detta har INGET med partiklar att göra.

Ditt påstående att andra länder har dålig ventilation i skolorna verkar rätt tunt.
 
engs
Snigla Snigla skrev:
Ändå har man mer tid med sina andra halvor, än någonsin på hemmaplan... (på gott o ont).

Skulle det betyda att det normalt, just i Sverige, tillverkas barn utanför förhållandena.. dvs folk som nyligen träffats? ”otrogenhet”?, One nigit stands? :thinking:

.. annars borde det ju vara tvärtom!
Gissar på en allmän oro för själva barnafödandet i dessa tider, sjukvården har ju inte varit på topp tidigare men än trängre sektor nu. Många får inte föda med sin partner närvarande, allmän oro för utvecklingen ekonomiskt osv. Kan nog finnas många orsaker att man flyttat fram ett tidigare planerat barnalstrandet något år.

Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt påverkar partiklar smittspridningen menar du?
Hela Sydostasien, Afrika, Sydamerika har både bättre ventilation och värme än vi utan att ha utbyggda värme och ventilationssystem på det sättet vi på de kalla delarna av planeten behöver.
Du har inte besökt Eldslandet hör jag. ;) Eller några högt belägna områden i Sydamerika överlag.
Men nu verkar de främst lösa kylan med ett dussin filtar och ventilationen är nog ofta vad det råkar bli i skarvarna på bygget. (I vilket fall vad man sett som budgetresenär, rika lever säkert betydligt bättre, som överallt annars).
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Nissens
engs engs skrev:
Gissar på en allmän oro för själva barnafödandet i dessa tider, sjukvården har ju inte varit på topp tidigare men än trängre sektor nu. Många får inte föda med sin partner närvarande, allmän oro för utvecklingen ekonomiskt osv. Kan nog finnas många orsaker att man flyttat fram då planerade barnalstrandet.



Du har inte besökt Eldslandet hör jag. ;) Eller några högt belägna områden i Sydamerika överlag.
Men nu verkar de främst lösa kylan med ett dussin filtar och ventilationen är nog ofta vad det råkar bli i skarvarna på bygget. (I vilket fall vad man sett som budgetresenär, rika lever säkert betydligt bättre, som överallt annars).
Jaja, jag generaliserade lite. Men det är generellt ett helt annat läge där än här..
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
BirgitS
11- 22 mars genomfördes det en webbenkät som skickades ut till 3483 personer, 89 % svarade.
... 69,5 procent kommer helt säkert att vaccinera sig och 21,8 procent kommer troligen att göra det. En mindre andel, 5 procent, uppger att de skulle tacka nej till vaccination och 4 procent vet ännu inte sitt beslut.
Majoriteten uppger att det är viktigt att vaccinera sig både för att skydda andra i sin omgivning och för sin egen hälsas skull (figur 2). Att skydda andra i sin omgiv-ning är ganska eller mycket viktigt för 91 procent. Andelen som anger att vaccination är viktigt för att skydda andra var högst i åldersgrupperna 18-19 år (94 procent) och 30-39 år (95 procent) (figur 3).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...67a5/vaccinationsvilja-covid-19-mars-2021.pdf

Pressmeddelande: https://www.folkhalsomyndigheten.se...accinera-sig-mot-covid-19-visar-undersokning/
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.