1 015 206 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag tål Corona rätt bra. Testade i påsk faktiskt!Staffan2000 skrev:
Men brist på stora saftiga prima röda blodkroppar gör den vanligvis svage bäraren närmast immun mot Coronan. Studier visar att endast 11personer i nordItalien med talassemi har blivit sjuka och av de 11 behövde ingen intensivvårdas.
Så, vem vet. Kanske även Neandertalarna hade små klen blodkroppar.
Staffan
Nissens skrev:
Jag skulle säga de flesta länder.
Jag har i en tidigare anställning arbetat med fastigheter i närmare ett 50-tal länder runt om i världen
Svenska ventilatiosnormer är mycket högt satta i ett internationellt perspektiv.
Till viss del hänger det kanske ihop med det lokala klimatet. Man kan inte gärna ventilera med ett fönnster på glänt om det är -20 C ute. Så klart spelar landets utvecklingsnivå också roll. Att bygga bra ventilation är så dyrt att det bara är förunnat rikare.
Redigerat:
I intressant läsning i Expressen. Korrespondens mellan FHM och Tom Britton.
Medveten senfärdighet och brist på kraftfulla åtgärder tidig gjorde att pandemin fick ett rejält fäste i landet.
När AT säger att han inte tror att åtgärder har effekt tänker jag att det är ett svepskäl. Att säga att man kommer att satsa på flockimmunitet hade inte fallit i god jord och det tycks som att endast Johan Giesecke varit för den linjen.
https://www.expressen.se/nyheter/sv...garder-for-att-fhm-inte-tror-att-det-hjalper/
Medveten senfärdighet och brist på kraftfulla åtgärder tidig gjorde att pandemin fick ett rejält fäste i landet.
När AT säger att han inte tror att åtgärder har effekt tänker jag att det är ett svepskäl. Att säga att man kommer att satsa på flockimmunitet hade inte fallit i god jord och det tycks som att endast Johan Giesecke varit för den linjen.
https://www.expressen.se/nyheter/sv...garder-for-att-fhm-inte-tror-att-det-hjalper/
Jadu, jag skulle nog säga att många länder har sämre ventilationssystem i sina byggnader. Men de har bättre ventilation...Ulltand skrev:
Jag skulle säga de flesta länder
Jag har i en tidigare anställning arbetat med fastigheter i närmare ett 50-tal länder runt om i världen
Svenska ventilatiosnormer är mycket högt satta i ett internationellt perspektiv.
Till viss del händer kanske ihop med det lokala klimatet. Man kan inte gärna ventilera med ett förnster på glänt om det är -20 C ute. Så klart spelar landets utvecklingsnivå också roll. Att bygga bra ventilation är så dyrt att det bara är förunnat rikare.
Ungefär likadant som med värmesystem. Svenska hus borde tillhöra de med globalt sett mycket bra värmesystem.
Men de flesta människorna på vår planet behöver inget värmesystem, för de har värme ändå...
Same same but different...
Du misstar dig. Den varianten är fylld av avlivade virus, för att användas som vaccin. Problemet är inte kyltransporter, utan koncentrationen (1 virus/flaska). Dessutom är den verkningslös på riktiga karlar, då den utvecklats speciellt för väna unga damer med klen kroppsbyggnad och svagt sinne. Fick du, trots det, biverkningar såsom yrsel och en förbättrad självbild, skall det anmälas till RFSL.Nissens skrev:
Staffan
Redigerat:
Det stämmer inte imoNissens skrev:
Vilka länder har koll på?
Nu för tiden är också uteluften ofta förorenad av partiklar så det enda sättet att nå bra inomhus luft är att ventiler genom ett bra filter. Förekommer knapp övht i länder som tex Kina och Indien.
Å andra sidan är säkert skolsalar som bara består av ett tak, betydligt bättre ventilerade än, vilken världsledande Svensk skola, som helst. Även klassrum med vidöppna fönster, är bättre.Ulltand skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Lite annorlunda resultat i en svensk studie där det blev ung. 1/3 falska negativa och inga falska positiva. Dock en liten studie.D djac skrev:
95 % av de symtomfria utvecklade symtom senare.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nal-ett-komplement-till-andra-skyddsatgarder/
På vilket sätt påverkar partiklar smittspridningen menar du?Ulltand skrev:
Hela Sydostasien, Afrika, Sydamerika har både bättre ventilation och värme än vi utan att ha utbyggda värme och ventilationssystem på det sättet vi på de kalla delarna av planeten behöver.
Detta har INGET med partiklar att göra.
Ditt påstående att andra länder har dålig ventilation i skolorna verkar rätt tunt.
Gissar på en allmän oro för själva barnafödandet i dessa tider, sjukvården har ju inte varit på topp tidigare men än trängre sektor nu. Många får inte föda med sin partner närvarande, allmän oro för utvecklingen ekonomiskt osv. Kan nog finnas många orsaker att man flyttat fram ett tidigare planerat barnalstrandet något år.Snigla skrev:
Du har inte besökt Eldslandet hör jag.Nissens skrev:
Men nu verkar de främst lösa kylan med ett dussin filtar och ventilationen är nog ofta vad det råkar bli i skarvarna på bygget. (I vilket fall vad man sett som budgetresenär, rika lever säkert betydligt bättre, som överallt annars).
Jaja, jag generaliserade lite. Men det är generellt ett helt annat läge där än här..engs skrev:
Gissar på en allmän oro för själva barnafödandet i dessa tider, sjukvården har ju inte varit på topp tidigare men än trängre sektor nu. Många får inte föda med sin partner närvarande, allmän oro för utvecklingen ekonomiskt osv. Kan nog finnas många orsaker att man flyttat fram då planerade barnalstrandet.
Du har inte besökt Eldslandet hör jag.Eller några högt belägna områden i Sydamerika överlag.
Men nu verkar de främst lösa kylan med ett dussin filtar och ventilationen är nog ofta vad det råkar bli i skarvarna på bygget. (I vilket fall vad man sett som budgetresenär, rika lever säkert betydligt bättre, som överallt annars).
Svenskarna reste rejält i påsk. Ett tydligt tecken på att man inte orkar hålla restriktionerna längre trots att vi är mitt inne i en våg av smittspridning (andra eller tredje beror på vem man frågar). Stockholmarnas resor till Jämtlandsfjällen ökade t.ex. med 960% jämfört med i fjol.
https://www.tv4.se/artikel/OKuTtDQb...rna-oekade-dramatiskt-hit-akte-flest-svenskar
https://www.tv4.se/artikel/OKuTtDQb...rna-oekade-dramatiskt-hit-akte-flest-svenskar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
11- 22 mars genomfördes det en webbenkät som skickades ut till 3483 personer, 89 % svarade.
Pressmeddelande: https://www.folkhalsomyndigheten.se...accinera-sig-mot-covid-19-visar-undersokning/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...67a5/vaccinationsvilja-covid-19-mars-2021.pdfMajoriteten uppger att det är viktigt att vaccinera sig både för att skydda andra i sin omgivning och för sin egen hälsas skull (figur 2). Att skydda andra i sin omgiv-ning är ganska eller mycket viktigt för 91 procent. Andelen som anger att vaccination är viktigt för att skydda andra var högst i åldersgrupperna 18-19 år (94 procent) och 30-39 år (95 procent) (figur 3).
Pressmeddelande: https://www.folkhalsomyndigheten.se...accinera-sig-mot-covid-19-visar-undersokning/
