1 015 206 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja nära på, den bästa SNP i OSA1 ger 95% skydd mot riktigt svårt Covid. Samma SNP ger också bättre skydd mot andra infektionssjukdomar som tex Hepatit C och WND. SNP:n gör att genen tillverkar ett protein P46 istället för P42 för de som saknar den.Nissens skrev:
Medans en annan SNP från neadertalarna 3 ggr högre risk att drabbas av andningsproblem. Den finns hos ungefär 10% av befolkningen.
Om studien håller (och den är välgjord publicerad i nature) så är detta en viktig delförklaring till varför vissa knappt blir sjuka alls och andra avlider.
Så klart finns också andra faktorer som fetma och ålder som har stor inverkan.
Lite statistik från Our World in Data för andra vågen, från oktober-december och framåt.
För att vidga vyerna lite så tittar jag på länder lite längre bort än våra närmsta grannar.
R-tal
Brasilien som gjort så hård nedstängning att folk inte ens fått gå till arbetet ser inte ut att ha klara sig så bra, eller så är det därför det vänder nedåt nu.
Är andelen positiva svar höga kan man räkna med att verkligt antal smittade är högre än de redovisade siffrorna då man kan antagbart många smittade inte testas.
Vaccinering...
Här sticker Chile ut med väldigt många vaccinerade försatt vara i Sydamerika.
Ger det resultat?
Nej, Chiles vaccinationer slår inte igenom.
De går till och med om Peru i som inte kommit igång med vaccinationer.
Varför?
Kanske har den mer smittsamma P.1 varianten tagit över? Kanske vaccinet inte fungerar då? Eller så är de extremt dåliga på att följa restriktioner.
Även om man tittar på landets kurva och bara jämför bakåt i tiden ser det heller inte ut att hjälpa.
Intressant är att Tjeckiens dagligen bekräftade fall per dag går kraftigt ner och närmar sig Sveriges nivå.
Vi får väl hoppas Sverige bryter den uppgående trenden, så vi inte går om Tjeckien.
Tja, det var ett litet urval.
Jag tycker Data Explorer sidan är intressant eftersom det är lätt att jämföra olika länder och lätt att byta parametrar man tittar på som tex R-tal, vaccinationer, smittspridning, CFR etc.
För att vidga vyerna lite så tittar jag på länder lite längre bort än våra närmsta grannar.
R-tal
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brasilien som gjort så hård nedstängning att folk inte ens fått gå till arbetet ser inte ut att ha klara sig så bra, eller så är det därför det vänder nedåt nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är andelen positiva svar höga kan man räkna med att verkligt antal smittade är högre än de redovisade siffrorna då man kan antagbart många smittade inte testas.
Vaccinering...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här sticker Chile ut med väldigt många vaccinerade försatt vara i Sydamerika.
Ger det resultat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, Chiles vaccinationer slår inte igenom.
De går till och med om Peru i som inte kommit igång med vaccinationer.
Varför?
Kanske har den mer smittsamma P.1 varianten tagit över? Kanske vaccinet inte fungerar då? Eller så är de extremt dåliga på att följa restriktioner.
Även om man tittar på landets kurva och bara jämför bakåt i tiden ser det heller inte ut att hjälpa.
Intressant är att Tjeckiens dagligen bekräftade fall per dag går kraftigt ner och närmar sig Sveriges nivå.
Vi får väl hoppas Sverige bryter den uppgående trenden, så vi inte går om Tjeckien.
Tja, det var ett litet urval.
Jag tycker Data Explorer sidan är intressant eftersom det är lätt att jämföra olika länder och lätt att byta parametrar man tittar på som tex R-tal, vaccinationer, smittspridning, CFR etc.
Vi (jag) gnäller ju på Indien som inte leverera vacciner som förväntat.
India reports national record 103,558 new Covid cases in 24 hours, TheGuardian International
Indien har nu 165’000 döda och ligger på 3:e plats efter USA och Brasilien i antal smittade.
Det har skrivits om folk som smiter från karantän. Det gäller väl att göra något meningsfullt under tiden.
Horsing around: Australian man creates paper pony out of lunch bags in hotel quarantine, TheGuardian International
India reports national record 103,558 new Covid cases in 24 hours, TheGuardian International
Indien har nu 165’000 döda och ligger på 3:e plats efter USA och Brasilien i antal smittade.
Det har skrivits om folk som smiter från karantän. Det gäller väl att göra något meningsfullt under tiden.
Horsing around: Australian man creates paper pony out of lunch bags in hotel quarantine, TheGuardian International
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar på Sverige och Chile, båda har samma andel positiva provsvar ca 10%blackarrow skrev:
Lite statistik från Our World in Data för andra vågen, från oktober-december och framåt.
För att vidga vyerna lite så tittar jag på länder lite längre bort än våra närmsta grannar.
R-tal
[bild]
[bild]
Brasilien som gjort så hård nedstängning att folk inte ens fått gå till arbetet ser inte ut att ha klara sig så bra, eller så är det därför det vänder nedåt nu.
[bild]
Är andelen positiva svar höga kan man räkna med att verkligt antal smittade är högre än de redovisade siffrorna då man kan antagbart många smittade inte testas.
Vaccinering...
[bild]
Här sticker Chile ut med väldigt många vaccinerade försatt vara i Sydamerika.
Ger det resultat?
[bild]
Nej, Chiles vaccinationer slår inte igenom.
De går till och med om Peru i som inte kommit igång med vaccinationer.
Varför?
Kanske har den mer smittsamma P.1 varianten tagit över? Kanske vaccinet inte fungerar då? Eller så är de extremt dåliga på att följa restriktioner.
Även om man tittar på landets kurva och bara jämför bakåt i tiden ser det heller inte ut att hjälpa.
Intressant är att Tjeckiens dagligen bekräftade fall per dag går kraftigt ner och närmar sig Sveriges nivå.
Vi får väl hoppas Sverige bryter den uppgående trenden, så vi inte går om Tjeckien.
Tja, det var ett litet urval.
Jag tycker Data Explorer sidan är intressant eftersom det är lätt att jämföra olika länder och lätt att byta parametrar man tittar på som tex R-tal, vaccinationer, smittspridning, CFR etc.
Som för Israel (kanske) så behöver man komma upp rätt högt i vaccinationsgrad innan det ger effekt på antal smittade i närvaron av de mer smittsamma mutationerna.
Här är en ny studie (i klassrum) där man kommer fram till att munskydd och ventilation är effektivare än distansering på 2 meter.
Verkar som om delförklaring till skyddet med munskydd består i utandningsluften rör sig i mer vertikal riktning.
"Masks were shown to be beneficial by preventing direct exposure of aerosols, as the masks provide a weak puff of warm air that causes aerosols to move vertically, thus preventing them from reaching adjacent students, Kinzel says."
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-04/uocf-uss040521.php
Verkar som om delförklaring till skyddet med munskydd består i utandningsluften rör sig i mer vertikal riktning.
"Masks were shown to be beneficial by preventing direct exposure of aerosols, as the masks provide a weak puff of warm air that causes aerosols to move vertically, thus preventing them from reaching adjacent students, Kinzel says."
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-04/uocf-uss040521.php
Redigerat:
Skulle varit intressant att se vad ventilation + 2m distans skulle göra. Vore det ÄNNU bättre?Ulltand skrev:
Här är en ny studie (i klassrum) där man kommer fram till att munskydd och ventilation är effektivare än distansering på 2 meter.
Verkar som om delförklaring till skyddet med munskydd består i utandningsluften rör sig i mer vertikal riktning.
"Masks were shown to be beneficial by preventing direct exposure of aerosols, as the masks provide a weak puff of warm air that causes aerosols to move vertically, thus preventing them from reaching adjacent students, Kinzel says."
[länk]
Vem vet? Men 2 meter är inget garanterat avstånd så lägger man till mask blir det bästbäst.B b8q skrev:
Och problemet i skolan är kanske i högre grad att det inte finns plats för 2 meter.
I Sverige har vi iaf generellt bra ventilation i skolor men utomlands är det ofta lite si och så.
Eftersom det alltid ska finnas olika forskningsresultat så att man kan välja vad man vill tro på
så kommer nu en forskning som visar att blodgrupp INTE spelar någon roll för om man blir allvarligt sjuk i Covid eller ej.
https://jamanetwork.com/journals/ja...ferral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=040521
https://jamanetwork.com/journals/ja...ferral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=040521
Ändå har man mer tid med sina andra halvor, än någonsin på hemmaplan... (på gott o ont).B b8q skrev:
Skulle det betyda att det normalt, just i Sverige, tillverkas barn utanför förhållandena.. dvs folk som nyligen träffats? ”otrogenhet”?, One nigit stands?
.. annars borde det ju vara tvärtom!
Iof, på slutet av detta år borde vi få n siffrorna för ”skilsmässorna” relaterat till Corona.
Men brist på stora saftiga prima röda blodkroppar gör den vanligvis svage bäraren närmast immun mot Coronan. Studier visar att endast 11personer i nordItalien med talassemi har blivit sjuka och av de 11 behövde ingen intensivvårdas.B b8q skrev:
Så, vem vet. Kanske även Neandertalarna hade små klen blodkroppar.
Staffan