1 015 372 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Som lekman kan man rimligen inte sätta sig in i alla forskarrapporter för att bedöma dem, då hade man ju inte varit lekman. Vi ser vad som händer i den här tråden, det missförstås, feltolkas och det blir fel proportioner.Staffan2000 skrev:
Det menar jag inte heller, som du förstår.
Utan det jag vill säga, är att "forskning" används oavbrutet som argument i bla. denna tråd för att bevisa det man själv tror på. Varpå den andra sidan omedlbart avpolleterar just den rapporten som oseriös. Likaså anses alla media som inte tycker som en själv, som korrupta eller rent allmänt extrema och därmed... ja. Oseriösa! Någon själklar sanning i resultat av någon med titel "forskare" finns inte och nåde den som säger att den globala uppvärmningen är en myt. Den blir inte långlivad. Ja. Såvida denne inte har turen att på ena eller andra sättet bli fonderad av oljeindustrin.
[media]
Staffan
Däremot kan man ju räkna dem, du nämnde klimatforskningen och det är ju ett bra exempel, om >99,9% av de som är sakkunniga i princip säger samma sak angående klimatförändringarna och de uppskattade konsekvenserna av dessa och man sen ser att de som säger tvärtom är betalda av oljebolagen, då kan även en lekman slå sig tillfreds med att de i den stora gruppen förmodligen har mer rätt än de andra.
Det har ju varit likadant i den här frågan, de som varit etablerade inom detta ganska smala område har varit väldigt överrens, även om media försöker framställa det annorlunda, sen har många som är duktiga på annat haft avvikande åsikter, det gör det också lätt för en lekman att förstå vilka som sannolikt har mest rätt.
Ja, så har vi hobbyepidemiologerna som tagit begreppet ”lekman” till en ny nivå.D djac skrev:Som lekman kan man rimligen inte sätta sig in i alla forskarrapporter för att bedöma dem, då hade man ju inte varit lekman. Vi ser vad som händer i den här tråden, det missförstås, feltolkas och det blir fel proportioner.
Däremot kan man ju räkna dem, du nämnde klimatforskningen och det är ju ett bra exempel, om >99,9% av de som är sakkunniga i princip säger samma sak angående klimatförändringarna och de uppskattade konsekvenserna av dessa och man sen ser att de som säger tvärtom är betalda av oljebolagen, då kan även en lekman slå sig tillfreds med att de i den stora gruppen förmodligen har mer rätt än de andra.
Det har ju varit likadant i den här frågan, de som varit etablerade inom detta ganska smala område har varit väldigt överrens, även om media försöker framställa det annorlunda, sen har många som är duktiga på annat haft avvikande åsikter, det gör det också lätt för en lekman att förstå vilka som sannolikt har mest rätt.
Apropå ingenting.
Mer vaccin på gång från Pfizer!
""VACCINET FLÖDAR IN I SKANDINAVIEN NÄSTA VECKA
Danmarks radio rapporterar att leveranserna av Pfizers/Biontechs vaccin kommer att öka i både Danmark och Sverige nästa vecka.
– Det här är riktigt trevliga nyheter. Vi har gått igenom en tid med lite övervägande dåliga vaccinnyheter. Så att Pfizer/Biontec klarar av att leverera fler doser än förväntat är en superbra nyhet för oss alla, säger Henrik Ullum, chef för forskningsinstitutet Statens serum institut, till DR.
Leveranserna kommer närapå dubblas till både Sverige och Danmark, enligt prognosen.
Sverige räknar med 545 670 vaccindoser vecka 14, jämfört med 275 280 doser den här veckan."" Expressen
""VACCINET FLÖDAR IN I SKANDINAVIEN NÄSTA VECKA
Danmarks radio rapporterar att leveranserna av Pfizers/Biontechs vaccin kommer att öka i både Danmark och Sverige nästa vecka.
– Det här är riktigt trevliga nyheter. Vi har gått igenom en tid med lite övervägande dåliga vaccinnyheter. Så att Pfizer/Biontec klarar av att leverera fler doser än förväntat är en superbra nyhet för oss alla, säger Henrik Ullum, chef för forskningsinstitutet Statens serum institut, till DR.
Leveranserna kommer närapå dubblas till både Sverige och Danmark, enligt prognosen.
Sverige räknar med 545 670 vaccindoser vecka 14, jämfört med 275 280 doser den här veckan."" Expressen
Kollade lite hur det går för två länder som kommit väldigt långt i vaccineringen, Israel & Storbritannien.
Och två länder som inte kommit lika långt. Frankrike och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och två länder som inte kommit lika långt. Frankrike och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gott att läsa att även du kan använda munskydd.Nissens skrev:
Det var väl inte svårt eller farligt.
Nu blev jag så här glad
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Även jag kan och gör när jag måste eller tycker det känns vettigt. Däremot är det svårt att få det tätt. Jag tror inte man tänker på det om man inte använder glasögon. När jag inte har glasögon tycker jag det sitter bra. När jag har glasögon inser jag att är svårare än jag trodde att få det tätt, när man ser hur glasögonen immar igen.optimum skrev:
Det verkar vara ett problem att få folk i kollektivtrafiken att använda det fullt ut och transportören kan inte tillhandahålla till alla så jag föreslår återanvändning. När man är klar så lägger man sitt munskydd i en särskild behållare så kan nästa som kommer som saknar ett eget ta ett från behållaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Vilket sammelsurium med grafer som omväxlande gäller fall och omväxlande dödsfall. Är det någon sorts plocka russinen ur kakan du håller på med när du visar dödsfall i Frankrike men bekräftade fall i Sverige?Ulltand skrev:
Nåja, det intressanta är väl i så fall varför dödsfallen i Frankrike inte går ner på samma sätt som de gör i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Har de haft en annan vaccinationsstrategi och vaccinerat mycket vårdpersonal i stället för de äldsta först?
För rättvisans skull kan vi ta bilden över bekräftade fall i Frankrike också:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/
Det stiger alltså där också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Fast sen går det ner igen enligt prognosen så vecka 15 är det leverans av 429 640 doser.Ulltand skrev:
Det beror på att Astra Zeneca planerar att göra en väldigt mycket större leverans under just nästa vecka. Kanske lite plåster på såren
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/
Jag har aldrig sagt annat än att man skall följa råden. Dessutom tror jag att just på en vårdcentral i kontrollerad miljö och utbildad personal samt att alla har helt nya fräscha munskydd är ett av de ställen munskydd kan göra skillnad.optimum skrev:
Tyvärr är det kanske mindre än 1% av miljöerna människor rör sig i som har de förutsättningarna.
Redigerat:
Har inte följt detta i närtid med 429 000 doser är ju rätt mycket det också! Blir en tvåveckorsperiod med vaccin för runt 10 % av den vaccinerbara delen av befolkningen.BirgitS skrev:
Får vi se om om de klarar att vaccinera så många på kort tid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Regionerna har ju skrikit om mer vaccin länge nu och det har också varit känt under lång tid att leveranserna skulle bli betydligt större i april så det får vi verkligen hoppas. Frågan är hur det går i juni när det är tänkt att komma nästan 4 miljoner doser (mars 1,2 och april 2,1).Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tik-och-analyser/prognos-av-vaccinleveranser/
BirgitS skrev:
Vilket sammelsurium med grafer som omväxlande gäller fall och omväxlande dödsfall. Är det någon sorts plocka russinen ur kakan du håller på med när du visar dödsfall i Frankrike men bekräftade fall i Sverige?
Nåja, det intressanta är väl i så fall varför dödsfallen i Frankrike inte går ner på samma sätt som de gör i Sverige.
[bild]
[länk]
Har de haft en annan vaccinationsstrategi och vaccinerat mycket vårdpersonal i stället för de äldsta först?
För rättvisans skull kan vi ta bilden över bekräftade fall i Frankrike också:
[bild]
[länk]
Det stiger alltså där också.
Ja visst stiger det i Frankrike. Det är ju ett av mina exempelländer som inte hunnit vaccinera så många och har dålig utveckling liksom Sverige.
Det jag vill visa är att det går extremt bra nu för länder kommit upp ordentligt i vaccinationsgrad, även om det har haft stor andel av den brittiska varianten. Alltså att vaccinet verkligen klarar av att vända utvecklingen.
Man kan för Israels del också se att man behövde vaccinera ganska många innan utvecklingen vände. Så förmodligen är det samma för oss som ju också ha en hög andel brittisk virus i omlopp. Det riskerar att bli värre en eller två månader innan det vänder.
Hur går det för Norge då?Ulltand skrev:
Ja visst stiger det i Frankrike. Det är ju ett av mina exempelländer som inte hunnit vaccinera så många och har dålig utveckling liksom Sverige.
Det jag vill visa är att det går extremt bra nu för länder kommit upp ordentligt i vaccinationsgrad, även om det har haft stor andel av den brittiska varianten. Alltså att vaccinet verkligen klarar av att vända utvecklingen.
Man kan för Israels del också se att man behövde vaccinera ganska många innan utvecklingen vände. Så förmodligen är det samma för oss som ju också ha en hög andel brittisk virus i omlopp. Det riskerar att bli värre en eller två månader innan det vänder.

