D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det menar jag inte heller, som du förstår.
Utan det jag vill säga, är att "forskning" används oavbrutet som argument i bla. denna tråd för att bevisa det man själv tror på. Varpå den andra sidan omedlbart avpolleterar just den rapporten som oseriös. Likaså anses alla media som inte tycker som en själv, som korrupta eller rent allmänt extrema och därmed... ja. Oseriösa! Någon själklar sanning i resultat av någon med titel "forskare" finns inte och nåde den som säger att den globala uppvärmningen är en myt. Den blir inte långlivad. Ja. Såvida denne inte har turen att på ena eller andra sättet bli fonderad av oljeindustrin.
[media]
Staffan
Som lekman kan man rimligen inte sätta sig in i alla forskarrapporter för att bedöma dem, då hade man ju inte varit lekman. Vi ser vad som händer i den här tråden, det missförstås, feltolkas och det blir fel proportioner.

Däremot kan man ju räkna dem, du nämnde klimatforskningen och det är ju ett bra exempel, om >99,9% av de som är sakkunniga i princip säger samma sak angående klimatförändringarna och de uppskattade konsekvenserna av dessa och man sen ser att de som säger tvärtom är betalda av oljebolagen, då kan även en lekman slå sig tillfreds med att de i den stora gruppen förmodligen har mer rätt än de andra.

Det har ju varit likadant i den här frågan, de som varit etablerade inom detta ganska smala område har varit väldigt överrens, även om media försöker framställa det annorlunda, sen har många som är duktiga på annat haft avvikande åsikter, det gör det också lätt för en lekman att förstå vilka som sannolikt har mest rätt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Som lekman kan man rimligen inte sätta sig in i alla forskarrapporter för att bedöma dem, då hade man ju inte varit lekman. Vi ser vad som händer i den här tråden, det missförstås, feltolkas och det blir fel proportioner.

Däremot kan man ju räkna dem, du nämnde klimatforskningen och det är ju ett bra exempel, om >99,9% av de som är sakkunniga i princip säger samma sak angående klimatförändringarna och de uppskattade konsekvenserna av dessa och man sen ser att de som säger tvärtom är betalda av oljebolagen, då kan även en lekman slå sig tillfreds med att de i den stora gruppen förmodligen har mer rätt än de andra.

Det har ju varit likadant i den här frågan, de som varit etablerade inom detta ganska smala område har varit väldigt överrens, även om media försöker framställa det annorlunda, sen har många som är duktiga på annat haft avvikande åsikter, det gör det också lätt för en lekman att förstå vilka som sannolikt har mest rätt.
Ja, så har vi hobbyepidemiologerna som tagit begreppet ”lekman” till en ny nivå.
Apropå ingenting. :)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mer vaccin på gång från Pfizer!

""VACCINET FLÖDAR IN I SKANDINAVIEN NÄSTA VECKA

Danmarks radio rapporterar att leveranserna av Pfizers/Biontechs vaccin kommer att öka i både Danmark och Sverige nästa vecka.

– Det här är riktigt trevliga nyheter. Vi har gått igenom en tid med lite övervägande dåliga vaccinnyheter. Så att Pfizer/Biontec klarar av att leverera fler doser än förväntat är en superbra nyhet för oss alla, säger Henrik Ullum, chef för forskningsinstitutet Statens serum institut, till DR.

Leveranserna kommer närapå dubblas till både Sverige och Danmark, enligt prognosen.

Sverige räknar med 545 670 vaccindoser vecka 14, jämfört med 275 280 doser den här veckan."" Expressen
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Kollade lite hur det går för två länder som kommit väldigt långt i vaccineringen, Israel & Storbritannien.
Diagram visar dagliga nya COVID-19 fall i Israel med 3- och 7-dagars rörliga medelvärden från feb 2020 till mars 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linjediagram visar dagliga nya dödsfall i Storbritannien med rörliga genomsnitt från feb 2020 till mar 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och två länder som inte kommit lika långt. Frankrike och Sverige.
Diagram över dagliga nya dödsfall i Frankrike från februari 2020 till mars 2021, inklusive 3- och 7-dagars rörliga medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Diagram över dagliga nya COVID-19 fall i Israel med rörliga medelvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över dagliga nya COVID-19 fall i Sverige med rörliga medelvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Japp, jag var på vårdcentralen för ett par veckor sedan i ett annat ärende, och då var det munskydd som gällde, men de delar ut dem vid entrén. Så när man gick ut var det bara att kasta det så var det över. ;)
Gott att läsa att även du kan använda munskydd. :heart:
Det var väl inte svårt eller farligt.

Nu blev jag så här glad :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Gott att läsa att även du kan använda munskydd. :heart:
Det var väl inte svårt eller farligt.

Nu blev jag så här glad :cool:
Även jag kan och gör när jag måste eller tycker det känns vettigt. Däremot är det svårt att få det tätt. Jag tror inte man tänker på det om man inte använder glasögon. När jag inte har glasögon tycker jag det sitter bra. När jag har glasögon inser jag att är svårare än jag trodde att få det tätt, när man ser hur glasögonen immar igen.

Det verkar vara ett problem att få folk i kollektivtrafiken att använda det fullt ut och transportören kan inte tillhandahålla till alla så jag föreslår återanvändning. När man är klar så lägger man sitt munskydd i en särskild behållare så kan nästa som kommer som saknar ett eget ta ett från behållaren. ;)
 
  • Gilla
erik147 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kollade lite hur det går för två länder som kommit väldigt långt i vaccineringen, Israel & Storbritannien.
[bild]

[bild]
Och två länder som inte kommit lika långt. Frankrike och Sverige.
[bild]
Vilket sammelsurium med grafer som omväxlande gäller fall och omväxlande dödsfall. Är det någon sorts plocka russinen ur kakan du håller på med när du visar dödsfall i Frankrike men bekräftade fall i Sverige?

Nåja, det intressanta är väl i så fall varför dödsfallen i Frankrike inte går ner på samma sätt som de gör i Sverige.
Graf som visar dagliga nya dödsfall i Sverige relaterade till COVID-19 med rörliga medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Har de haft en annan vaccinationsstrategi och vaccinerat mycket vårdpersonal i stället för de äldsta först?

För rättvisans skull kan vi ta bilden över bekräftade fall i Frankrike också:
Diagram över dagliga nya fall av COVID-19 i Frankrike med 3- och 7-dagars rullande medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/
Det stiger alltså där också.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige räknar med 545 670 vaccindoser vecka 14, jämfört med 275 280 doser den här veckan
Fast sen går det ner igen enligt prognosen så vecka 15 är det leverans av 429 640 doser.
Det beror på att Astra Zeneca planerar att göra en väldigt mycket större leverans under just nästa vecka. Kanske lite plåster på såren ;)

https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Gott att läsa att även du kan använda munskydd. :heart:
Det var väl inte svårt eller farligt.

Nu blev jag så här glad :cool:
Jag har aldrig sagt annat än att man skall följa råden. Dessutom tror jag att just på en vårdcentral i kontrollerad miljö och utbildad personal samt att alla har helt nya fräscha munskydd är ett av de ställen munskydd kan göra skillnad.
Tyvärr är det kanske mindre än 1% av miljöerna människor rör sig i som har de förutsättningarna. :sweat:
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Fast sen går det ner igen enligt prognosen så vecka 15 är det leverans av 429 640 doser.
Det beror på att Astra Zeneca planerar att göra en väldigt mycket större leverans under just nästa vecka. Kanske lite plåster på såren ;)

[länk]
Har inte följt detta i närtid med 429 000 doser är ju rätt mycket det också! Blir en tvåveckorsperiod med vaccin för runt 10 % av den vaccinerbara delen av befolkningen.

Får vi se om om de klarar att vaccinera så många på kort tid.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har inte följt detta i närtid med 429 000 doser är ju rätt mycket det också! Blir en tvåveckorsperiod med vaccin för runt 10 % av den vaccinerbara delen av befolkningen.

Får vi se om om de klarar att vaccinera så många på kort tid.
Regionerna har ju skrikit om mer vaccin länge nu och det har också varit känt under lång tid att leveranserna skulle bli betydligt större i april så det får vi verkligen hoppas. Frågan är hur det går i juni när det är tänkt att komma nästan 4 miljoner doser (mars 1,2 och april 2,1).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tik-och-analyser/prognos-av-vaccinleveranser/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket sammelsurium med grafer som omväxlande gäller fall och omväxlande dödsfall. Är det någon sorts plocka russinen ur kakan du håller på med när du visar dödsfall i Frankrike men bekräftade fall i Sverige?

Nåja, det intressanta är väl i så fall varför dödsfallen i Frankrike inte går ner på samma sätt som de gör i Sverige.
[bild]
[länk]
Har de haft en annan vaccinationsstrategi och vaccinerat mycket vårdpersonal i stället för de äldsta först?

För rättvisans skull kan vi ta bilden över bekräftade fall i Frankrike också:
[bild]
[länk]
Det stiger alltså där också.

Ja visst stiger det i Frankrike. Det är ju ett av mina exempelländer som inte hunnit vaccinera så många och har dålig utveckling liksom Sverige.

Det jag vill visa är att det går extremt bra nu för länder kommit upp ordentligt i vaccinationsgrad, även om det har haft stor andel av den brittiska varianten. Alltså att vaccinet verkligen klarar av att vända utvecklingen.

Man kan för Israels del också se att man behövde vaccinera ganska många innan utvecklingen vände. Så förmodligen är det samma för oss som ju också ha en hög andel brittisk virus i omlopp. Det riskerar att bli värre en eller två månader innan det vänder.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja visst stiger det i Frankrike. Det är ju ett av mina exempelländer som inte hunnit vaccinera så många och har dålig utveckling liksom Sverige.

Det jag vill visa är att det går extremt bra nu för länder kommit upp ordentligt i vaccinationsgrad, även om det har haft stor andel av den brittiska varianten. Alltså att vaccinet verkligen klarar av att vända utvecklingen.

Man kan för Israels del också se att man behövde vaccinera ganska många innan utvecklingen vände. Så förmodligen är det samma för oss som ju också ha en hög andel brittisk virus i omlopp. Det riskerar att bli värre en eller två månader innan det vänder.
Hur går det för Norge då? :geek:
 
Nissens Nissens skrev:
Hur går det för Norge då? :geek:
Det går väl bra som alltid.

Det finns ju andra sätta att stoppa smittan än genom vaccin.

Men det här jämförelsen var mer till för att visa hur bra det går för länder med okontrollerad smitta med vaccinet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.