Ulltand Ulltand skrev:
Jag har grävt lite mer i detta och det skiljer sig markant i även inom Europa mellan olika länder/syd/nord

Intressant är att genen är närmast standard i Afrika vilket kan vara en delförklaring till den låga sjukligheten där.
Det låter motsägelsefullt att en neandertalsgen skulle vara vanlig i Afrika?
Hur vanlig är genen här i norra Europa?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Läkemedelsbolag har stora forskningsavdelningar som jobbar med att ta fram nya läkemedel.[länk]
En fara är att läkemedelsbolagen ofta gynnar forskning för de läkemedel som sen kan generera mest pengar till läkemedelsbolagen,
detta missgynnar också läkemedelsutvecklingen för de mer ovanliga diagnoserna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är aldrig i de situationerna där de rekommenderar munskydd så jag behöver inte fundera så mycket på det. Det har hänt någon gång.
Smittspårning är ju bra, men för att veta läget behöver ni ju testa alla, för man kan vara helt symtomfri.
Ska du vaccinera dig så kan du förbereda dig på att du ska bära munskydd när du går in och får vaccinationen, det är det som gäller nu!
 
  • Haha
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant är att genen är närmast standard i Afrika vilket kan vara en delförklaring till den låga sjukligheten där.
Fast hur går det ihop med att några av de som drabbats hårdast i Sverige är somalier och etiopier?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...delseland-och-risken-att-drabbas-av-covid-19/

Stapeldiagram som visar incidens av COVID-19 per 100 000 personer i Turkiet, Etiopien, Somalia, Chile, Irak och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Ska du vaccinera dig så kan du förbereda dig på att du ska bära munskydd när du går in och får vaccinationen, det är det som gäller nu!
Japp, jag var på vårdcentralen för ett par veckor sedan i ett annat ärende, och då var det munskydd som gällde, men de delar ut dem vid entrén. Så när man gick ut var det bara att kasta det så var det över. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Fast hur går det ihop med att några av de som drabbats hårdast i Sverige är somalier och etiopier?
[länk]

[bild]
Kom nu inte och förstör den fina Neanderthalteorin med fakta.
Att Neanderthalteorin i denna tråden grundar sig på att man läst en rapport på ett sätt som inte ens författaren av densamma kunnat förutse är helt oviktigt. :rolleyes:

Nu tycker jag att det är dags att fokusera mer på Norge istället. :) Kan det vara så att det är mycket Neanderthalgener där? :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
En fara är att läkemedelsbolagen ofta gynnar forskning för de läkemedel som sen kan generera mest pengar till läkemedelsbolagen,
detta missgynnar också läkemedelsutvecklingen för de mer ovanliga diagnoserna.
Javisst är det så men det är ju en annan diskussion än att de skulle få forskare utanför bolaget att förfalska sina resultat.
 
Satsuki
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en naiv tro att forskare är oberoende. Alla forskare är helt beroende av anslag och därmed beroende av den som betalar. Levererar man "felaktiga" resultat för många gånger, stryps eller upphör anslagen.

Staffan
Rätt och fel. Rätt är att alla forskare är beroende av anslag (tyvärr).

Fel i att anslag skulle strypas för att man levererar ”fel” resultat. Anslag kommer ffa från staten (tex via Vetenskapsrådet) och forskningsstiftelser. För att få anslag skriver man ansökningar som sedan bedöms av sk sakkunniga (personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns). Den forskare som har bäst meriter och bästa projektet får forskningsmedel. Vanligen gynnar detta väletablerade äldre personer, vilket man kan diskutera riktigheten i! Men poängen är att det du menar inte är verklighet. Ansökan bedöms innan man får pengar - antingen får man anslag och det som då krävs är att man levererar resultat, eller så får man inte pengar och då kan man inte forska.
Det finns (i Sverige och den fria världen idag, möjligen kan det ha funnits i Sovjet förr och i Nordkorea, Ryssland eller andra diktaturer idag) ingen ”övre makt” som sitter och säger att forskare x minsann levererar ”fel” resultat i förhållande till några konspiratoriskt uppsatta kriterier så nu halverar vi hans/hennes anslag så individen håller sig på mattan.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Satsuki KristinaRT skrev:
personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns
Det är nog den här delen som stör många idag, de tycker att det är bättre om det kan avgöras av en mobb på internet som googlar fram siffror de inte begriper... :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog den här delen som stör många idag, de tycker att det är bättre om det kan avgöras av en mobb på internet som googlar fram siffror de inte begriper... :rolleyes:
Satsuki KristinaRT skrev:
Rätt och fel. Rätt är att alla forskare är beroende av anslag (tyvärr).

Fel i att anslag skulle strypas för att man levererar ”fel” resultat. Anslag kommer ffa från staten (tex via Vetenskapsrådet) och forskningsstiftelser. För att få anslag skriver man ansökningar som sedan bedöms av sk sakkunniga (personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns). Den forskare som har bäst meriter och bästa projektet får forskningsmedel. Vanligen gynnar detta väletablerade äldre personer, vilket man kan diskutera riktigheten i! Men poängen är att det du menar inte är verklighet. Ansökan bedöms innan man får pengar - antingen får man anslag och det som då krävs är att man levererar resultat, eller så får man inte pengar och då kan man inte forska.
Det finns (i Sverige och den fria världen idag, möjligen kan det ha funnits i Sovjet förr och i Nordkorea, Ryssland eller andra diktaturer idag) ingen ”övre makt” som sitter och säger att forskare x minsann levererar ”fel” resultat i förhållande till några konspiratoriskt uppsatta kriterier så nu halverar vi hans/hennes anslag så individen håller sig på mattan.
Det var en idialistisk syn. Har du rätt, sprattlar jag med glädje med de lurvige, liggandes på rygg.
Men jag har vid flera tillfällen i vår opartiska statliga television sett inslag som belyser problemet med att manliga forskare får opropotionerligt mycket anslag, jämfört med deras kvinnliga kollegor. Så redan där går det åt skogen med resonemanget "(personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns)". Såvida du inte håller med de "sakkunniga" om att fruntimmer inte är mycket till forskare! För vari annt skulle deras ojämna anslagsfördelning grundas på?

Tills relativt nyligen vägrade tobaksbolagen att erkänna att deras varor var skadliga för hälsan. Som bevis på det, hade de (opartiska?) forskningsresultat som visade att rökning inte orsakade lungcancer. Det var först i samma veva som när flera "The Marlboro man" och "The Lucky strike girl" dog av lungcancer som bolagen gav med sig.

Låt oss säga att "Wallstreet" donerar stora summor till institutioner där forskning om ekonomi bedrivs. Vilken forskare tror du "de sakkunniga" ger nya anslag. Den som bevisar att socialism och planekonomi är bäst för medborgarna, eller den som finner att kapitalet bäst styr sig självt?

Jag kan fortsätta så här, i all oändlighet med till exempel, global uppvärmning, Arisk överlägsenhet etc etc.

Staffan
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var en idialistisk syn. Har du rätt, sprattlar jag med glädje med de lurvige, liggandes på rygg.
Men jag har vid flera tillfällen i vår opartiska statliga television sett inslag som belyser problemet med att manliga forskare får opropotionerligt mycket anslag, jämfört med deras kvinnliga kollegor. Så redan där går det åt skogen med resonemanget "(personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns)". Såvida du inte håller med de "sakkunniga" om att fruntimmer inte är mycket till forskare! För vari annt skulle deras ojämna anslagsfördelning grundas på?

Tills relativt nyligen vägrade tobaksbolagen att erkänna att deras varor var skadliga för hälsan. Som bevis på det, hade de (opartiska?) forskningsresultat som visade att rökning inte orsakade lungcancer. Det var först i samma veva som när flera "The Marlboro man" och "The Lucky strike girl" dog av lungcancer som bolagen gav med sig.

Låt oss säga att "Wallstreet" donerar stora summor till institutioner där forskning om ekonomi bedrivs. Vilken forskare tror du "de sakkunniga" ger nya anslag. Den som bevisar att socialism och planekonomi är bäst för medborgarna, eller den som finner att kapitalet bäst styr sig självt?

Jag kan fortsätta så här, i all oändlighet med till exempel, global uppvärmning, Arisk överlägsenhet etc etc.

Staffan
Jag håller med dig om att det finns problem med anslagen i många fall. Hur man bäst löser det vet jag inte, men jag tror inte lösningen är att folk surfar runt på nätet och kräver det ena eller det andra på en icke-verifierad artikel som de inte ens förstår.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tills relativt nyligen vägrade tobaksbolagen att erkänna att deras varor var skadliga för hälsan. Som bevis på det, hade de (opartiska?) forskningsresultat som visade att rökning inte orsakade lungcancer. Det var först i samma veva som när flera "The Marlboro man" och "The Lucky strike girl" dog av lungcancer som bolagen gav med sig.

Låt oss säga att "Wallstreet" donerar stora summor till institutioner där forskning om ekonomi bedrivs. Vilken forskare tror du "de sakkunniga" ger nya anslag. Den som bevisar att socialism och planekonomi är bäst för medborgarna, eller den som finner att kapitalet bäst styr sig självt?

Jag kan fortsätta så här, i all oändlighet med till exempel, global uppvärmning, Arisk överlägsenhet etc etc.

Staffan
Du får nog skilja på amerikansk lobbyism, betald forskning från storbolag på Wallstreet och medicinsk forskning betald av en Wallenbergsstiftelse i lilla Sverige.
I USA handlar det väl mer om att klara sig undan stämningar, advokatkostnader och skadeståndskrav.
Jag ser inte att det har så mycket med vetenskap att göra.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
...jag har vid flera tillfällen i vår opartiska statliga television sett inslag som belyser problemet med att manliga forskare får opropotionerligt mycket anslag, jämfört med deras kvinnliga kollegor.
Kan vara så, men vad det gäller tillsättande av tjänster kan det nu vara en nackdel att vara man. En ganska tragisk händelse inträffade nyligen då en man gav upp då han inte fick någon av de tjänster han sökte pga positiv särbehandling.
 
B b8q skrev:
Fast hur går det ihop med att några av de som drabbats hårdast i Sverige är somalier och etiopier?
[länk]



[bild]

Ja det är i så fall märkligt.

I Nature studien som gjorts på européer men neadertalgenen skriver man visserligen att man inte kunnat testa om ursprungliga varianten som är avnlig i Afrika har samma effekt.

Det skulle kunna bero på att den akuella SNP från neadertalarna är starkt kopplat till förekomsten av en annan SNP som kan vara mer unik för neandertalarvet.

Så det är en tänkbar förklaring. Bara när genen kommer från neadertalarna ger den skydd.
 
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med dig om att det finns problem med anslagen i många fall. Hur man bäst löser det vet jag inte, men jag tror inte lösningen är att folk surfar runt på nätet och kräver det ena eller det andra på en icke-verifierad artikel som de inte ens förstår.
Det menar jag inte heller, som du förstår.
Utan det jag vill säga, är att "forskning" används oavbrutet som argument i bla. denna tråd för att bevisa det man själv tror på. Varpå den andra sidan omedlbart avpolleterar just den rapporten som oseriös. Likaså anses alla media som inte tycker som en själv, som korrupta eller rent allmänt extrema och därmed... ja. Oseriösa! Någon själklar sanning i resultat av någon med titel "forskare" finns inte och nåde den som säger att den globala uppvärmningen är en myt. Den blir inte långlivad. Ja. Såvida denne inte har turen att på ena eller andra sättet bli fonderad av oljeindustrin.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Du får nog skilja på amerikansk lobbyism, betald forskning från storbolag på Wallstreet och medicinsk forskning betald av en Wallenbergsstiftelse i lilla Sverige.
I USA handlar det väl mer om att klara sig undan stämningar, advokatkostnader och skadeståndskrav.
Jag ser inte att det har så mycket med vetenskap att göra.

Kan vara så, men vad det gäller tillsättande av tjänster kan det nu vara en nackdel att vara man. En ganska tragisk händelse inträffade nyligen då en man gav upp då han inte fick någon av de tjänster han sökte pga positiv särbehandling.
Bortsett från att de spottar ut sig Nobellpristagare, som inget annat land, menar du då?
Helt rätt. En karl som blir avpolletterad likställs med ett kvinnligt forskarkollektiv:D.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.