1 015 076 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det låter motsägelsefullt att en neandertalsgen skulle vara vanlig i Afrika?Ulltand skrev:
Hur vanlig är genen här i norra Europa?
En fara är att läkemedelsbolagen ofta gynnar forskning för de läkemedel som sen kan generera mest pengar till läkemedelsbolagen,BirgitS skrev:
detta missgynnar också läkemedelsutvecklingen för de mer ovanliga diagnoserna.
Ska du vaccinera dig så kan du förbereda dig på att du ska bära munskydd när du går in och får vaccinationen, det är det som gäller nu!Nissens skrev:
Fast hur går det ihop med att några av de som drabbats hårdast i Sverige är somalier och etiopier?Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...delseland-och-risken-att-drabbas-av-covid-19/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Japp, jag var på vårdcentralen för ett par veckor sedan i ett annat ärende, och då var det munskydd som gällde, men de delar ut dem vid entrén. Så när man gick ut var det bara att kasta det så var det över.B brfbo skrev:
Redigerat:
Kom nu inte och förstör den fina Neanderthalteorin med fakta.B b8q skrev:
Att Neanderthalteorin i denna tråden grundar sig på att man läst en rapport på ett sätt som inte ens författaren av densamma kunnat förutse är helt oviktigt.
Nu tycker jag att det är dags att fokusera mer på Norge istället.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Javisst är det så men det är ju en annan diskussion än att de skulle få forskare utanför bolaget att förfalska sina resultat.B brfbo skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Rätt och fel. Rätt är att alla forskare är beroende av anslag (tyvärr).Staffan2000 skrev:
Fel i att anslag skulle strypas för att man levererar ”fel” resultat. Anslag kommer ffa från staten (tex via Vetenskapsrådet) och forskningsstiftelser. För att få anslag skriver man ansökningar som sedan bedöms av sk sakkunniga (personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns). Den forskare som har bäst meriter och bästa projektet får forskningsmedel. Vanligen gynnar detta väletablerade äldre personer, vilket man kan diskutera riktigheten i! Men poängen är att det du menar inte är verklighet. Ansökan bedöms innan man får pengar - antingen får man anslag och det som då krävs är att man levererar resultat, eller så får man inte pengar och då kan man inte forska.
Det finns (i Sverige och den fria världen idag, möjligen kan det ha funnits i Sovjet förr och i Nordkorea, Ryssland eller andra diktaturer idag) ingen ”övre makt” som sitter och säger att forskare x minsann levererar ”fel” resultat i förhållande till några konspiratoriskt uppsatta kriterier så nu halverar vi hans/hennes anslag så individen håller sig på mattan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Fairlane skrev:
Det var en idialistisk syn. Har du rätt, sprattlar jag med glädje med de lurvige, liggandes på rygg.KristinaRT skrev:
Rätt och fel. Rätt är att alla forskare är beroende av anslag (tyvärr).
Fel i att anslag skulle strypas för att man levererar ”fel” resultat. Anslag kommer ffa från staten (tex via Vetenskapsrådet) och forskningsstiftelser. För att få anslag skriver man ansökningar som sedan bedöms av sk sakkunniga (personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns). Den forskare som har bäst meriter och bästa projektet får forskningsmedel. Vanligen gynnar detta väletablerade äldre personer, vilket man kan diskutera riktigheten i! Men poängen är att det du menar inte är verklighet. Ansökan bedöms innan man får pengar - antingen får man anslag och det som då krävs är att man levererar resultat, eller så får man inte pengar och då kan man inte forska.
Det finns (i Sverige och den fria världen idag, möjligen kan det ha funnits i Sovjet förr och i Nordkorea, Ryssland eller andra diktaturer idag) ingen ”övre makt” som sitter och säger att forskare x minsann levererar ”fel” resultat i förhållande till några konspiratoriskt uppsatta kriterier så nu halverar vi hans/hennes anslag så individen håller sig på mattan.
Men jag har vid flera tillfällen i vår opartiska statliga television sett inslag som belyser problemet med att manliga forskare får opropotionerligt mycket anslag, jämfört med deras kvinnliga kollegor. Så redan där går det åt skogen med resonemanget "(personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns)". Såvida du inte håller med de "sakkunniga" om att fruntimmer inte är mycket till forskare! För vari annt skulle deras ojämna anslagsfördelning grundas på?
Tills relativt nyligen vägrade tobaksbolagen att erkänna att deras varor var skadliga för hälsan. Som bevis på det, hade de (opartiska?) forskningsresultat som visade att rökning inte orsakade lungcancer. Det var först i samma veva som när flera "The Marlboro man" och "The Lucky strike girl" dog av lungcancer som bolagen gav med sig.
Låt oss säga att "Wallstreet" donerar stora summor till institutioner där forskning om ekonomi bedrivs. Vilken forskare tror du "de sakkunniga" ger nya anslag. Den som bevisar att socialism och planekonomi är bäst för medborgarna, eller den som finner att kapitalet bäst styr sig självt?
Jag kan fortsätta så här, i all oändlighet med till exempel, global uppvärmning, Arisk överlägsenhet etc etc.
Staffan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jag håller med dig om att det finns problem med anslagen i många fall. Hur man bäst löser det vet jag inte, men jag tror inte lösningen är att folk surfar runt på nätet och kräver det ena eller det andra på en icke-verifierad artikel som de inte ens förstår.Staffan2000 skrev:
Det var en idialistisk syn. Har du rätt, sprattlar jag med glädje med de lurvige, liggandes på rygg.
Men jag har vid flera tillfällen i vår opartiska statliga television sett inslag som belyser problemet med att manliga forskare får opropotionerligt mycket anslag, jämfört med deras kvinnliga kollegor. Så redan där går det åt skogen med resonemanget "(personer som kan och förstår området, kunskapsläget och de utmaningar som finns)". Såvida du inte håller med de "sakkunniga" om att fruntimmer inte är mycket till forskare! För vari annt skulle deras ojämna anslagsfördelning grundas på?
Tills relativt nyligen vägrade tobaksbolagen att erkänna att deras varor var skadliga för hälsan. Som bevis på det, hade de (opartiska?) forskningsresultat som visade att rökning inte orsakade lungcancer. Det var först i samma veva som när flera "The Marlboro man" och "The Lucky strike girl" dog av lungcancer som bolagen gav med sig.
Låt oss säga att "Wallstreet" donerar stora summor till institutioner där forskning om ekonomi bedrivs. Vilken forskare tror du "de sakkunniga" ger nya anslag. Den som bevisar att socialism och planekonomi är bäst för medborgarna, eller den som finner att kapitalet bäst styr sig självt?
Jag kan fortsätta så här, i all oändlighet med till exempel, global uppvärmning, Arisk överlägsenhet etc etc.
Staffan
Du får nog skilja på amerikansk lobbyism, betald forskning från storbolag på Wallstreet och medicinsk forskning betald av en Wallenbergsstiftelse i lilla Sverige.Staffan2000 skrev:
Tills relativt nyligen vägrade tobaksbolagen att erkänna att deras varor var skadliga för hälsan. Som bevis på det, hade de (opartiska?) forskningsresultat som visade att rökning inte orsakade lungcancer. Det var först i samma veva som när flera "The Marlboro man" och "The Lucky strike girl" dog av lungcancer som bolagen gav med sig.
Låt oss säga att "Wallstreet" donerar stora summor till institutioner där forskning om ekonomi bedrivs. Vilken forskare tror du "de sakkunniga" ger nya anslag. Den som bevisar att socialism och planekonomi är bäst för medborgarna, eller den som finner att kapitalet bäst styr sig självt?
Jag kan fortsätta så här, i all oändlighet med till exempel, global uppvärmning, Arisk överlägsenhet etc etc.
Staffan
I USA handlar det väl mer om att klara sig undan stämningar, advokatkostnader och skadeståndskrav.
Jag ser inte att det har så mycket med vetenskap att göra.
Kan vara så, men vad det gäller tillsättande av tjänster kan det nu vara en nackdel att vara man. En ganska tragisk händelse inträffade nyligen då en man gav upp då han inte fick någon av de tjänster han sökte pga positiv särbehandling.Staffan2000 skrev:
B b8q skrev:
Ja det är i så fall märkligt.
I Nature studien som gjorts på européer men neadertalgenen skriver man visserligen att man inte kunnat testa om ursprungliga varianten som är avnlig i Afrika har samma effekt.
Det skulle kunna bero på att den akuella SNP från neadertalarna är starkt kopplat till förekomsten av en annan SNP som kan vara mer unik för neandertalarvet.
Så det är en tänkbar förklaring. Bara när genen kommer från neadertalarna ger den skydd.
Det menar jag inte heller, som du förstår.Fairlane skrev:
Utan det jag vill säga, är att "forskning" används oavbrutet som argument i bla. denna tråd för att bevisa det man själv tror på. Varpå den andra sidan omedlbart avpolleterar just den rapporten som oseriös. Likaså anses alla media som inte tycker som en själv, som korrupta eller rent allmänt extrema och därmed... ja. Oseriösa! Någon själklar sanning i resultat av någon med titel "forskare" finns inte och nåde den som säger att den globala uppvärmningen är en myt. Den blir inte långlivad. Ja. Såvida denne inte har turen att på ena eller andra sättet bli fonderad av oljeindustrin.
Staffan
Redigerat:
Bortsett från att de spottar ut sig Nobellpristagare, som inget annat land, menar du då?blackarrow skrev:
Du får nog skilja på amerikansk lobbyism, betald forskning från storbolag på Wallstreet och medicinsk forskning betald av en Wallenbergsstiftelse i lilla Sverige.
I USA handlar det väl mer om att klara sig undan stämningar, advokatkostnader och skadeståndskrav.
Jag ser inte att det har så mycket med vetenskap att göra.
Kan vara så, men vad det gäller tillsättande av tjänster kan det nu vara en nackdel att vara man. En ganska tragisk händelse inträffade nyligen då en man gav upp då han inte fick någon av de tjänster han sökte pga positiv särbehandling.
Helt rätt. En karl som blir avpolletterad likställs med ett kvinnligt forskarkollektiv
Staffan