1 015 701 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det känns verkligen mycket märkligt att du påstår att jag påstår något jag aldrig någonsin har påstått.optimum skrev:
Du som är emot myndigheternas råd om munskydd, ja de kallas även munblöjor av förnekarna, lät du dina barn springa omkring utan blöjor också och sprida sin avföring?
Då förstår jag varför du är emot att skydda andra från din skit.
Givetvis följer jag och min familj alla råden myndigheterna vill vi ska följa. Allt annat vore skamligt anser jag. Vi är mitt i en pandemi där alla måste hjälpa till. Jag gör det men frågan är om du verkligen gör det?
Jag vore tacksam om du slutar med de påhoppen. Du har tidigare ägnat dig åt rena personangrepp, hoppas moderatorerna varit på dig om det.
Det jag påstår är att munskydden har ingen entydig effekt på smittspridningen. De baserar jag på de sammanställningar som jag sett om studier kring detta. Vilket också visat sig att länder som tidvis haft den värsta smittspridningen i Europa haft munskyddstvång sedan länge. Alltså både studier och verkligheten säger samma sak...
Sedan har du sagt stt du låter medarbetarna på din arbetsplats sitta närmare varann med munskydd än utan. Det är verkligen förkastligt. Det finns inget stöd för att det är lämpligt.
Om jag minns rätt så var du en ivrig förespråkare för munskydd långt innan myndigheterna rekommenderade det, då kritiserade du myndigheterna och struntade i deras råd och använde munskydd ändå, snacka om att kasta spjut i radhus.
Du hittar inget jag skrivit någonstans som säger att man inte skall följa myndigheternas råd.
Det är hittepå från din sida. Jag har ingen synpunkt på hur folk använder munskydd. Men fungerar gör de inte.
Däremot försöker du ständigt undergräva förtroendet för våra myndigheter som sliter i en mycket besvärlig situation genom att kritisera allt de gör.
Du kritiserade dem tex för att de inte återupptog vaccineringen med AZ vaccinet snabbt nog. Men du säger inte ett pip om Norge och Danmark som fortfarande har stoppat det och tänker göra det några veckor till. Hade Sverige gjort så så hade väl hela proppskåpet gått hos dig.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
DN har intervjuat Tegnell och Bergström (vaccinsamordnaren) om deras tankar inför sommaren och hösten: https://www.dn.se/sverige/tegnell-och-bergstrom-sa-blir-sommaren-2021/
För statsepidemiolog Anders Tegnell står hoppet också till att själva sommaren, då vi vistas mer utomhus och klimatet är bättre, ska ge samma positiva utveckling som 2020 då vi såg snabbt fallande dödssiffror ända in i början av augusti då de åter vände uppåt.
Nu ska den ökningen stoppas med hjälp av vaccin.
Angående vaccinationer är Bergström optimistisk:
Med 11 miljoner utlovade doser fram till sista juni, där 1,2 miljoner doser är ett endos-vaccin (Janssen) som alltså bara kräver en spruta medan övriga kräver två, kommer omkring 5 miljoner svenskar att vara fullvaccinerade till sista juni och ytterligare 2 till 2,5 miljoner hunnit få en första dos.
Janssens vaccin har visat sig ha bra effekt även mot den sydafrikanska varianten.
Om hösten:
När vintern närmar sig kan det vara dags för nästa vaccinspruta.
En sammanställningen över ett stort antal studier om munskydd som visar på stor nytta om de används av många. Också som extra plus leder ett brett användande av munskydd till stora ekominska vinster.
Conclusion
"Our review of the literature offers evidence in favor of widespread mask use as source control to reduce community transmission: Nonmedical masks use materials that obstruct particles of the necessary size; people are most infectious in the initial period postinfection, where it is common to have few or no symptoms (45, 46, 141); nonmedical masks have been effective in reducing transmission of respiratory viruses; and places and time periods where mask usage is required or widespread have shown substantially lower community transmission.
The available evidence suggests that near-universal adoption of nonmedical masks when out in public, in combination with complementary public health measures, could successfully reduce Re" role="presentation">Re
to below 1, thereby reducing community spread if such measures are sustained. Economic analysis suggests that mask wearing mandates could add 1 trillion dollars to the US GDP (32, 34).
Models suggest that public mask wearing is most effective at reducing spread of the virus when compliance is high (39). We recommend that mask use requirements are implemented by governments, or, when governments do not, by organizations that provide public-facing services. Such mandates must be accompanied by measures to ensure access to masks, possibly including distribution and rationing mechanisms so that they do not become discriminatory. Given the value of the source control principle, especially for presymptomatic people, it is not sufficient for only employees to wear masks; customers must wear masks as well.
It is also important for health authorities to provide clear guidelines for the production, use, and sanitization or reuse of face masks, and consider their distribution as shortages allow. Clear and implementable guidelines can help increase compliance, and bring communities closer to the goal of reducing and ultimately stopping the spread of COVID-19.
When used in conjunction with widespread testing, contact tracing, quarantining of anyone that may be infected, hand washing, and physical distancing, face masks are a valuable tool to reduce community transmission. All of these measures, through their effect on Re" role="presentation">Re, have the potential to reduce the number of infections. As governments exit lockdowns, keeping transmissions low enough to preserve health care capacity will be critical until a vaccine can be developed.""
https://www.pnas.org/content/118/4/e2014564118
Conclusion
"Our review of the literature offers evidence in favor of widespread mask use as source control to reduce community transmission: Nonmedical masks use materials that obstruct particles of the necessary size; people are most infectious in the initial period postinfection, where it is common to have few or no symptoms (45, 46, 141); nonmedical masks have been effective in reducing transmission of respiratory viruses; and places and time periods where mask usage is required or widespread have shown substantially lower community transmission.
The available evidence suggests that near-universal adoption of nonmedical masks when out in public, in combination with complementary public health measures, could successfully reduce Re" role="presentation">Re
to below 1, thereby reducing community spread if such measures are sustained. Economic analysis suggests that mask wearing mandates could add 1 trillion dollars to the US GDP (32, 34).
Models suggest that public mask wearing is most effective at reducing spread of the virus when compliance is high (39). We recommend that mask use requirements are implemented by governments, or, when governments do not, by organizations that provide public-facing services. Such mandates must be accompanied by measures to ensure access to masks, possibly including distribution and rationing mechanisms so that they do not become discriminatory. Given the value of the source control principle, especially for presymptomatic people, it is not sufficient for only employees to wear masks; customers must wear masks as well.
It is also important for health authorities to provide clear guidelines for the production, use, and sanitization or reuse of face masks, and consider their distribution as shortages allow. Clear and implementable guidelines can help increase compliance, and bring communities closer to the goal of reducing and ultimately stopping the spread of COVID-19.
When used in conjunction with widespread testing, contact tracing, quarantining of anyone that may be infected, hand washing, and physical distancing, face masks are a valuable tool to reduce community transmission. All of these measures, through their effect on Re" role="presentation">Re, have the potential to reduce the number of infections. As governments exit lockdowns, keeping transmissions low enough to preserve health care capacity will be critical until a vaccine can be developed.""
https://www.pnas.org/content/118/4/e2014564118
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Du förstår väl att denna studie måste vara fel för den visar inte det önskade resultatet.Ulltand skrev:
En sammanställningen över ett stort antal studier om munskydd som visar på stor nytta om de används av många. Också som extra plus leder ett brett användande av munskydd till stora ekominska vinster.
Conclusion
[länk]
Du
Finns inget personangrepp alls utan både du och jag ska följa råden myndigheterna gett oss. Enkelt.
Att jag kritiserar myndigheterna är för att jag anser att mer behövs och det har jag lagt till de råd vi fått.
Precis som företaget jag jobbar på som redan förra året införde munskydd vid vissa situationer långt före myndigheterna ville ha det för t.ex. kollektivtrafiken.
Vi är före och det fungerar väldigt bra.
Även du behöver vara lyhörd för råden vi fått och kommer få
Faktisk rätt så enkelt. Man tänker själv. Lyd råden och gör gärna lite extra så klarar man sig från att bli smittad och även minskar risken att smitta andra.
Till min arbetsplats. Ännu inte ett enda fall av covid-19 som går att hänföra till smittspridning mellan medarbetarna. Fantastiskt bra. Vi har även väldigt få covid-19 fall totalt så de flesta sköter sig väldigt bra på fritiden också. Uppenbarligen ger munskydd ett bra bidrag i att undvika smittspridning. Jo vissa arbetsmoment måste man vara närma varandra mindre än vår regel om 2 meter.
Vi smittspårar effektiv alla som råkat få positivt resultat och det fungerar. Vi var tidigt igång med 48 timmarsregeln, långt före myndigheterna hade minsta tanke om detta.
Varför är vi så bra på detta? Jo enkelt, om vi får smittspridning på företaget klarar vi inte av leveranser till våra kunder samt inte heller värna om våra medarbetare. Helt enkelt, vi vill vara bäst.
Nu är ju detta nyheter, och nyheten idag är att smittspridningen kar i landet.
Här lite nyheter som även du kan läsa
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mutationerna-sprider-sig-varmland-varst-drabbat/
Du behöver inte bry dig om munskydden fungerar eller inte. Du får lita på våra myndigheter att de har rätt när de rekommenderar munskydd i sina råd.Nissens skrev:
Det känns verkligen mycket märkligt att du påstår att jag påstår något jag aldrig någonsin har påstått.
Jag vore tacksam om du slutar med de påhoppen. Du har tidigare ägnat dig åt rena personangrepp, hoppas moderatorerna varit på dig om det.
Det jag påstår är att munskydden har ingen entydig effekt på smittspridningen. De baserar jag på de sammanställningar som jag sett om studier kring detta. Vilket också visat sig att länder som tidvis haft den värsta smittspridningen i Europa haft munskyddstvång sedan länge. Alltså både studier och verkligheten säger samma sak...
Sedan har du sagt stt du låter medarbetarna på din arbetsplats sitta närmare varann med munskydd än utan. Det är verkligen förkastligt. Det finns inget stöd för att det är lämpligt.
Om jag minns rätt så var du en ivrig förespråkare för munskydd långt innan myndigheterna rekommenderade det, då kritiserade du myndigheterna och struntade i deras råd och använde munskydd ändå, snacka om att kasta spjut i radhus.
Du hittar inget jag skrivit någonstans som säger att man inte skall följa myndigheternas råd.
Det är hittepå från din sida. Jag har ingen synpunkt på hur folk använder munskydd. Men fungerar gör de inte.
Däremot försöker du ständigt undergräva förtroendet för våra myndigheter som sliter i en mycket besvärlig situation genom att kritisera allt de gör.
Du kritiserade dem tex för att de inte återupptog vaccineringen med AZ vaccinet snabbt nog. Men du säger inte ett pip om Norge och Danmark som fortfarande har stoppat det och tänker göra det några veckor till. Hade Sverige gjort så så hade väl hela proppskåpet gått hos dig.![]()
Finns inget personangrepp alls utan både du och jag ska följa råden myndigheterna gett oss. Enkelt.
Att jag kritiserar myndigheterna är för att jag anser att mer behövs och det har jag lagt till de råd vi fått.
Precis som företaget jag jobbar på som redan förra året införde munskydd vid vissa situationer långt före myndigheterna ville ha det för t.ex. kollektivtrafiken.
Faktisk rätt så enkelt. Man tänker själv. Lyd råden och gör gärna lite extra så klarar man sig från att bli smittad och även minskar risken att smitta andra.
Till min arbetsplats. Ännu inte ett enda fall av covid-19 som går att hänföra till smittspridning mellan medarbetarna. Fantastiskt bra. Vi har även väldigt få covid-19 fall totalt så de flesta sköter sig väldigt bra på fritiden också. Uppenbarligen ger munskydd ett bra bidrag i att undvika smittspridning. Jo vissa arbetsmoment måste man vara närma varandra mindre än vår regel om 2 meter.
Vi smittspårar effektiv alla som råkat få positivt resultat och det fungerar. Vi var tidigt igång med 48 timmarsregeln, långt före myndigheterna hade minsta tanke om detta.
Varför är vi så bra på detta? Jo enkelt, om vi får smittspridning på företaget klarar vi inte av leveranser till våra kunder samt inte heller värna om våra medarbetare. Helt enkelt, vi vill vara bäst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mutationerna-sprider-sig-varmland-varst-drabbat/
Om du läser på lite om Tjeckien så ser du. Den utveckilngen kan du och vem som helst se, det är knappast bara jag som ser den. Den utveckingen de haft har verkligen varit illa.T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag minns rätt har Ungern liknande omständigheter, har beskrivit det tidigare i tråden, men folk tar ju bara till sig den informationen som stämmer med den bild de sedan tidigare bestämt sig för är rätt...
Jag är inte intresserad av att gå i polemik om detta, men den här övertron på munskydd är märklig. Hade det varit en stor hjälp så hade studierna entydigt visat det och alla hade infört restriktioner överallt.
Men nu är det inte så. Och det kan ingen i denna tråden ändra på.
Jag är aldrig i de situationerna där de rekommenderar munskydd så jag behöver inte fundera så mycket på det. Det har hänt någon gång.optimum skrev:
Du
Du behöver inte bry dig om munskydden fungerar eller inte. Du får lita på våra myndigheter att de har rätt när de rekommenderar munskydd i sina råd.
[bild]
[länk]
Smittspårning är ju bra, men för att veta läget behöver ni ju testa alla, för man kan vara helt symtomfri.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Tack, det har kommit information på svenska i DN:s liveflöde och det jag tycker är lite underligt är att SSI verkar ha jämfört snabbtester (antigentester) och PCR-tester som gjorts med upp till 2 dygns mellanrum. Det är ju inte så konstigt om man får olika resultat då för mycket kan ju hända på den tiden.D djac skrev:
Nya forskarrön från University of Glasgow:
En vanlig förkylning kan stoppa en Covid-19 infektion i kroppen.
Finns en pågående rhinovirusförkylning så triggar det immunförsvarets interferonproduktion och det förstör även virusreplikeringen av sars-cov-2 viruset i cellerna.
Man utförde tester på cellnivå.
Båda infektionerna samtidigt samt covid infektion 24h före eller 24h efter covid.
I alla 3 fallen stoppades covid-infektionen.
https://www.expressen.se/tv/nyheter...vanlig-forkylning-kan-stoppa-covid-i-kroppen/
Och så till spekulativa diskussionen.
Vi närmar oss gåtans lösning.
Tänkbara orsaker att klara av en covid infektion
- neandertalsgener, skyddar ca 20%
- en pågående rinovirusinfektion samtidigt som covidinfektionen.

Finns en pågående rhinovirusförkylning så triggar det immunförsvarets interferonproduktion och det förstör även virusreplikeringen av sars-cov-2 viruset i cellerna.
Båda infektionerna samtidigt samt covid infektion 24h före eller 24h efter covid.
https://www.expressen.se/tv/nyheter...vanlig-forkylning-kan-stoppa-covid-i-kroppen/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Intressant, inte undra på att yngre barn sällan får covid men kanske oftare denna vår än förra våren eftersom alla åtgärder nu har fått ner antalet förkylningar som är i omlopp. Om det nu stämmer i verkligheten också.blackarrow skrev:
Nya forskarrön från University of Glasgow:
[länk]
![]()
Jag har grävt lite mer i detta och det skiljer sig markant i även inom Europa mellan olika länder/syd/nordblackarrow skrev:
Intressant är att genen är närmast standard i Afrika vilket kan vara en delförklaring till den låga sjukligheten där.