1 014 619 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
danskarna har innför uppöppningen köpt 10 miljoner snabbtester av den nye varianten i feburari och beställt ytterligare 10 miljoner i mars, kanske utkastade pengar, men de är troligen värdsmästare på att testa[/QUOTE]BirgitS skrev:
Precis, de säger ingenting.Staffan2000 skrev:
De minst manipulerade siffrorna tror jag de absoluta dödstalen är. Man räknar bara antalet döda oavsett dödsorsak. Går förstås att manipulera också, men det är förre felkällor trots allt.
”Beställaren/betalaren” är i många fall universitet där oberoende forskare fått forskningsanslag. Resultaten granskas många gånger av andra utanför organisationen. Då är nog risken för fabricerade/tillrättalagda resultat inte så stor.Staffan2000 skrev:
Jag räknar med att alla siffror, från alla länder, är putsade så mycket det går. Jag räknar också med att de forskningsresultat som används som bevis för dittan och dattan, speglar det resultat som betalaren/beställaren önskar. Jag räknar dessutom med att de vaccinbiverkningar vi får oss till livs, bara är toppen på isberget och att många fler kommer att dyka upp allteftersom.
Staffan
Andra hemsnickrade påhitt som Kungliga vetenskapsakademiens expertgrupps munskyddsrapport eller Payos ”Hammaren och dansen” däremot håller jag helt med om har risk för tillrättalagda resultat.
Det är därför det är viktigt med källkritik och därför många i denna tråden tjatar om att få källor hela tiden.
Redigerat av moderator:
[/QUOTE]T tergo skrev:
Ja, många anser ju att handlingen "testa" är jätteviktig, oavsett om resultaten är korrekta eller om de kan användas!
Det är en naiv tro att forskare är oberoende. Alla forskare är helt beroende av anslag och därmed beroende av den som betalar. Levererar man "felaktiga" resultat för många gånger, stryps eller upphör anslagen.tusenett skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Så vad har då t.ex. Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som hittills har gett över 200 miljoner till forskning om corona/covid för önskemål när det gäller levererat resultat när det gäller diagnostik, mutationsmönster och serologi för att ta några exempel?Staffan2000 skrev:
Det vet jag inte? Vet du?BirgitS skrev:
Nu tänkte jag utanför ankdammen. Alltså globalt. För det är ju inte bara här det forskas i allmänhet och om Coronan i synnerhet.
Så. du menar alltså att det inte finns beroende forskare som har press på sig att leverera ett förväntat resultat, från tillexempel läkemedelsbolag?
Staffan
Fast du skrev ”Alla forskare är helt beroende av anslag och därmed beroende av den som betalar.”Staffan2000 skrev:
Det vet jag inte? Vet du?
Nu tänkte jag utanför ankdammen. Alltså globalt. För det är ju inte bara här det forskas i allmänhet och om Coronan i synnerhet.
Så. du menar alltså att det inte finns beroende forskare som har press på sig att leverera ett förväntat resultat, från tillexempel läkemedelsbolag?
Staffan
Många gånger tror jag att egenintresset visar sig i att de vill ha ett resultat som visar något "nytt", de kanske inte är låsta åt något visst håll men de, som så många andra, lever ju lite av och på uppmärksamheten. Det är inte ovanligt med stora uppslitande bråk inom akademian i Lund, av just såna skäl.Staffan2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är liksom inte bara i Sverige som det finns stiftelser och fonder som förvaltar pengar och ger pengar till forskning. I USA är det ju synnerligen utbrett.Staffan2000 skrev:
Det vet jag inte? Vet du?
Nu tänkte jag utanför ankdammen. Alltså globalt. För det är ju inte bara här det forskas i allmänhet och om Coronan i synnerhet.
Så. du menar alltså att det inte finns beroende forskare som har press på sig att leverera ett förväntat resultat, från tillexempel läkemedelsbolag?
Staffan
Läkemedelsbolag tror jag mest bedriver forskning internt och inte anlitar universitet i någon större utsträckning men när de gör det så skulle de ju bli förbannade om en institution på ett universitet säger att det här är en jättebra idé och det fungerar jättebra för att sen när läkemedelsbolaget har satt igång med produktionen upptäcka att det blir åt helsike fel och patienterna dör i stället för att bli friska. Den institutionen lär ha svårt att få anslag sen.
Munskyddstillverkarna har nog köpt en och annan studie då, som tur är visar de flesta andra studier resultat som stämmer bättre med verkligheten.Staffan2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Läkemedelsbolag har stora forskningsavdelningar som jobbar med att ta fram nya läkemedel.Staffan2000 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Astra_Zeneca
Du som är emot myndigheternas råd om munskydd, ja de kallas även munblöjor av förnekarna, lät du dina barn springa omkring utan blöjor också och sprida sin avföring?Nissens skrev:
Då förstår jag varför du är emot att skydda andra från din skit.
Givetvis följer jag och min familj alla råden myndigheterna vill vi ska följa. Allt annat vore skamligt anser jag. Vi är mitt i en pandemi där alla måste hjälpa till. Jag gör det men frågan är om du verkligen gör det?