Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du har inte funderat på hur man mätt sjukdomsfall och hur rapporteringen fungerat?
Det är där det ofta är problem. Länder mäter olika och rapporterar olika...
Ja. Och det kan betyda att Sverie inte alls ligger så illa till. Eller precis tvärs om.

Staffan
 
  • Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Min danska är dålig så jag undrar om jag uppfattar det rätt att ungefär hälften av alla negativa svar är falska och ungefär hälften av alla positiva svar är falska?
För i så fall verkar de ju väldigt meningslösa.
danskarna har innför uppöppningen köpt 10 miljoner snabbtester av den nye varianten i feburari och beställt ytterligare 10 miljoner i mars, kanske utkastade pengar, men de är troligen värdsmästare på att testa[/QUOTE]
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Och det kan betyda att Sverie inte alls ligger så illa till. Eller precis tvärs om.

Staffan
Precis, de säger ingenting.
De minst manipulerade siffrorna tror jag de absoluta dödstalen är. Man räknar bara antalet döda oavsett dödsorsak. Går förstås att manipulera också, men det är förre felkällor trots allt.
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag räknar med att alla siffror, från alla länder, är putsade så mycket det går. Jag räknar också med att de forskningsresultat som används som bevis för dittan och dattan, speglar det resultat som betalaren/beställaren önskar. Jag räknar dessutom med att de vaccinbiverkningar vi får oss till livs, bara är toppen på isberget och att många fler kommer att dyka upp allteftersom.

Staffan
”Beställaren/betalaren” är i många fall universitet där oberoende forskare fått forskningsanslag. Resultaten granskas många gånger av andra utanför organisationen. Då är nog risken för fabricerade/tillrättalagda resultat inte så stor.

Andra hemsnickrade påhitt som Kungliga vetenskapsakademiens expertgrupps munskyddsrapport eller Payos ”Hammaren och dansen” däremot håller jag helt med om har risk för tillrättalagda resultat.

Det är därför det är viktigt med källkritik och därför många i denna tråden tjatar om att få källor hela tiden.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Gammelnörden och 3 till
  • Laddar…
D
T tergo skrev:
danskarna har innför uppöppningen köpt 10 miljoner snabbtester av den nye varianten i feburari och beställt ytterligare 10 miljoner i mars, kanske utkastade pengar, men de är troligen värdsmästare på att testa
[/QUOTE]
Ja, många anser ju att handlingen "testa" är jätteviktig, oavsett om resultaten är korrekta eller om de kan användas!
 
Staffans2000
tusenett skrev:
”Beställaren/betalaren” är då i många fall universitet där oberoende forskare fått forskningsanslag.
Det är en naiv tro att forskare är oberoende. Alla forskare är helt beroende av anslag och därmed beroende av den som betalar. Levererar man "felaktiga" resultat för många gånger, stryps eller upphör anslagen.

Staffan
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en naiv tro att forskare är oberoende. Alla forskare är helt beroende av anslag och därmed beroende av den som betalar. Levererar man "felaktiga" resultat för många gånger, stryps eller upphör anslagen.

Staffan
Så vad har då t.ex. Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som hittills har gett över 200 miljoner till forskning om corona/covid för önskemål när det gäller levererat resultat när det gäller diagnostik, mutationsmönster och serologi för att ta några exempel?
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Så vad har då t.ex. Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som hittills har gett över 200 miljoner till forskning om corona/covid för önskemål när det gäller levererat resultat när det gäller diagnostik, mutationsmönster och serologi för att ta några exempel?
Det vet jag inte? Vet du?
Nu tänkte jag utanför ankdammen. Alltså globalt. För det är ju inte bara här det forskas i allmänhet och om Coronan i synnerhet.

Så. du menar alltså att det inte finns beroende forskare som har press på sig att leverera ett förväntat resultat, från tillexempel läkemedelsbolag?

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det vet jag inte? Vet du?
Nu tänkte jag utanför ankdammen. Alltså globalt. För det är ju inte bara här det forskas i allmänhet och om Coronan i synnerhet.

Så. du menar alltså att det inte finns beroende forskare som har press på sig att leverera ett förväntat resultat, från tillexempel läkemedelsbolag?

Staffan
Fast du skrev ”Alla forskare är helt beroende av anslag och därmed beroende av den som betalar.”
 
  • Gilla
  • Wow
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Fast du skrev ”Alla forskare är helt beroende av anslag och därmed beroende av den som betalar.”
Ja. Möjligen har jag fel. Det kanske finns forskare med fast anställning på företag/institut helt utan egenintresse. Jag har inte kollat upp alla, så de kan ju finnas.

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Möjligen har jag fel. Det kanske finns forskare med fast anställning på företag/institut helt utan egenintresse. Jag har inte kollat upp alla, så de kan ju finnas.

Staffan
Många gånger tror jag att egenintresset visar sig i att de vill ha ett resultat som visar något "nytt", de kanske inte är låsta åt något visst håll men de, som så många andra, lever ju lite av och på uppmärksamheten. Det är inte ovanligt med stora uppslitande bråk inom akademian i Lund, av just såna skäl.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det vet jag inte? Vet du?
Nu tänkte jag utanför ankdammen. Alltså globalt. För det är ju inte bara här det forskas i allmänhet och om Coronan i synnerhet.

Så. du menar alltså att det inte finns beroende forskare som har press på sig att leverera ett förväntat resultat, från tillexempel läkemedelsbolag?

Staffan
Det är liksom inte bara i Sverige som det finns stiftelser och fonder som förvaltar pengar och ger pengar till forskning. I USA är det ju synnerligen utbrett.

Läkemedelsbolag tror jag mest bedriver forskning internt och inte anlitar universitet i någon större utsträckning men när de gör det så skulle de ju bli förbannade om en institution på ett universitet säger att det här är en jättebra idé och det fungerar jättebra för att sen när läkemedelsbolaget har satt igång med produktionen upptäcka att det blir åt helsike fel och patienterna dör i stället för att bli friska. Den institutionen lär ha svårt att få anslag sen.
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en naiv tro att forskare är oberoende. Alla forskare är helt beroende av anslag och därmed beroende av den som betalar. Levererar man "felaktiga" resultat för många gånger, stryps eller upphör anslagen.

Staffan
Munskyddstillverkarna har nog köpt en och annan studie då, som tur är visar de flesta andra studier resultat som stämmer bättre med verkligheten. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Möjligen har jag fel. Det kanske finns forskare med fast anställning på företag/institut helt utan egenintresse. Jag har inte kollat upp alla, så de kan ju finnas.

Staffan
Läkemedelsbolag har stora forskningsavdelningar som jobbar med att ta fram nya läkemedel.
I Sverige finns ca 7 200 medarbetare, varav hälften inom forskning och hälften inom produktion. 4 800 av dessa arbetar i Södertälje och 2 400 arbetar på forskningsanläggningen i Mölndal.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Astra_Zeneca
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Munskyddstillverkarna har nog köpt en och annan studie då, som tur är visar de flesta andra studier resultat som stämmer bättre med verkligheten. :)
Du som är emot myndigheternas råd om munskydd, ja de kallas även munblöjor av förnekarna, lät du dina barn springa omkring utan blöjor också och sprida sin avföring?

Då förstår jag varför du är emot att skydda andra från din skit.

Givetvis följer jag och min familj alla råden myndigheterna vill vi ska följa. Allt annat vore skamligt anser jag. Vi är mitt i en pandemi där alla måste hjälpa till. Jag gör det men frågan är om du verkligen gör det?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.