1 014 781 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Dom kartorna visar incidenssiffran, dvs antal nya fall per 100000 invånare under de senaste sju dagar. Alltså ett måt för hur snabbt smittan sprider sig.
Och hela Sverige är över 200 och då i sällskap med "värsting" länder som Tscheckien, Frankrike och Polen och en del Balkan-länder. Och det ser obra ut.
Portugal och UK har med stränga lockdowns lyckats vända från höga sifffror.
Och kartorna visar inte precist vad som helst utan exakt det som står i legenden. Som källa anges WHO.
Men visst, WHO kan ju förfalska statistik. Speciellt när det inte riktigt passar in i bilden hos dom här i forum som tycker att Sverige är s¨å superbra i krishanteringen.
Och hela Sverige är över 200 och då i sällskap med "värsting" länder som Tscheckien, Frankrike och Polen och en del Balkan-länder. Och det ser obra ut.
Och kartorna visar inte precist vad som helst utan exakt det som står i legenden. Som källa anges WHO.
Men visst, WHO kan ju förfalska statistik. Speciellt när det inte riktigt passar in i bilden hos dom här i forum som tycker att Sverige är s¨å superbra i krishanteringen.
Så, om vi bara hade rapporterat lite färre fall så hade du varit nöjd? Du tror siffrorna som ligger till grund för detta är i första hand korrekta och i andra hand harmoniserade? Jag kalla det ytterliggare ett uppenbart exempel på skit in, skit ut.T Thomas_Blekinge skrev:Dom kartorna visar incidenssiffran, dvs antal nya fall per 100000 invånare under de senaste sju dagar. Alltså ett måt för hur snabbt smittan sprider sig.
Hade du resonerat likadant ifall Sverige haft minst antal nya smittade eller att kartan visade att munskydd inte hindrade smittspridningenD djac skrev:
Men det säger inte mycket, när det inte finns ett samband med antalet testade. Så det kan vara ett tips till våra styrande. -Sluta testa, så kommer vi att bli bäst i åtminstone en gren.
Staffan
Angående tester: https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/antigentest-gav-47-falsk-negative-svar
I mina ögon helt ointressant att göra snabbtest!
I mina ögon helt ointressant att göra snabbtest!
Ja, jag säger samma sak, så länge sk "sammanställningar" baseras på dåliga data så ger jag inte mycket för dem. Jämför gärna med gårdagens dataset som togs fram på samma sätt i samma kontext, men att jämföra två på olika sätt dåligt framtagna siffror slutar sällan väl.Staffan2000 skrev:
Hade du resonerat likadant ifall Sverige haft minst antal nya smittade eller att kartan visade att munskydd inte hindrade smittspridningen? Ibland är er lojalitet rent rörande.
Men det säger inte mycket, när det inte finns ett samband med antalet testade. Så det kan vara ett tips till våra styrande. -Sluta testa, så kommer vi att bli bäst i åtminstone en gren.
Staffan
Du kan räkna med att en del av de siffror som levereras har "putsats" för att tydligare få fram det man vill.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Jag räknar med att alla siffror, från alla länder, är putsade så mycket det går. Jag räknar också med att de forskningsresultat som används som bevis för dittan och dattan, speglar det resultat som betalaren/beställaren önskar. Jag räknar dessutom med att de vaccinbiverkningar vi får oss till livs, bara är toppen på isberget och att många fler kommer att dyka upp allteftersom.D djac skrev:
Staffan
Konsekvensen är väl då att vi är överrens om att detta är fejkad statistikporr?Staffan2000 skrev:
Jag räknar med att alla siffror, från alla länder, är putsade så mycket det går. Jag räknar också med att de forskningsresultat som används som bevis för dittan och dattan, speglar det resultat som betalaren/beställaren önskar. Jag räknar dessutom med att de vaccinbiverkningar vi får oss till livs, bara är toppen på isberget och att många fler kommer att dyka up allteftersom.
Staffan
Du har inte funderat på hur man mätt sjukdomsfall och hur rapporteringen fungerat?T Thomas_Blekinge skrev:Dom kartorna visar incidenssiffran, dvs antal nya fall per 100000 invånare under de senaste sju dagar. Alltså ett måt för hur snabbt smittan sprider sig.
Det är där det ofta är problem. Länder mäter olika och rapporterar olika...