T Thomas_Blekinge skrev:
Interaktiv karta:
Corona-Zahlen: Coronavirus in Europa und der Welt – alle Zahlen im Überblick | ZEIT ONLINE
Ser inte så bra ut.
Vad är det som ser så "obra" ut?

Det är statistik, och det trollas det med!
 
Nissens
Violina Violina skrev:
Vad är det som ser så "obra" ut?

Det är statistik, och det trollas det med!
Helt rätt, de där kartorna kan ju visa precis vad som helst...
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
D
Rapport från bakom järnridån, kan vi göra något för dem?
Skärmdump av ett Twitter-inlägg med text om Covid och ekonomisk ojämlikhet, profilbild på äldre man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Violina och 1 till
  • Laddar…
Dom kartorna visar incidenssiffran, dvs antal nya fall per 100000 invånare under de senaste sju dagar. Alltså ett måt för hur snabbt smittan sprider sig.
Och hela Sverige är över 200 och då i sällskap med "värsting" länder som Tscheckien, Frankrike och Polen och en del Balkan-länder. Och det ser obra ut.
Portugal och UK har med stränga lockdowns lyckats vända från höga sifffror.
Och kartorna visar inte precist vad som helst utan exakt det som står i legenden. Som källa anges WHO.
Men visst, WHO kan ju förfalska statistik. Speciellt när det inte riktigt passar in i bilden hos dom här i forum som tycker att Sverige är s¨å superbra i krishanteringen.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom kartorna visar incidenssiffran, dvs antal nya fall per 100000 invånare under de senaste sju dagar. Alltså ett måt för hur snabbt smittan sprider sig.
Och hela Sverige är över 200 och då i sällskap med "värsting" länder som Tscheckien, Frankrike och Polen och en del Balkan-länder. Och det ser obra ut.
Portugal och UK har med stränga lockdowns lyckats vända från höga sifffror.
Och kartorna visar inte precist vad som helst utan exakt det som står i legenden. Som källa anges WHO.
Men visst, WHO kan ju förfalska statistik. Speciellt när det inte riktigt passar in i bilden hos dom här i forum som tycker att Sverige är s¨å superbra i krishanteringen.
Så, om vi bara hade rapporterat lite färre fall så hade du varit nöjd? Du tror siffrorna som ligger till grund för detta är i första hand korrekta och i andra hand harmoniserade? Jag kalla det ytterliggare ett uppenbart exempel på skit in, skit ut.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Så, om vi bara hade rapporterat lite färre fall så hade du varit nöjd? Du tror siffrorna som ligger till grund för detta är i första hand korrekta och i andra hand harmoniserade? Jag kalla det ytterliggare ett uppenbart exempel på skit in, skit ut.
Hade du resonerat likadant ifall Sverige haft minst antal nya smittade eller att kartan visade att munskydd inte hindrade smittspridningen:D? Ibland är er lojalitet rent rörande.

Men det säger inte mycket, när det inte finns ett samband med antalet testade. Så det kan vara ett tips till våra styrande. -Sluta testa, så kommer vi att bli bäst i åtminstone en gren.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 3 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hade du resonerat likadant ifall Sverige haft minst antal nya smittade eller att kartan visade att munskydd inte hindrade smittspridningen:D? Ibland är er lojalitet rent rörande.

Men det säger inte mycket, när det inte finns ett samband med antalet testade. Så det kan vara ett tips till våra styrande. -Sluta testa, så kommer vi att bli bäst i åtminstone en gren.

Staffan
Ja, jag säger samma sak, så länge sk "sammanställningar" baseras på dåliga data så ger jag inte mycket för dem. Jämför gärna med gårdagens dataset som togs fram på samma sätt i samma kontext, men att jämföra två på olika sätt dåligt framtagna siffror slutar sällan väl.

Du kan räkna med att en del av de siffror som levereras har "putsats" för att tydligare få fram det man vill.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Angående tester: [länk]

I mina ögon helt ointressant att göra snabbtest!
Min danska är dålig så jag undrar om jag uppfattar det rätt att ungefär hälften av alla negativa svar är falska och ungefär hälften av alla positiva svar är falska?
För i så fall verkar de ju väldigt meningslösa.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Du kan räkna med att en del av de siffror som levereras har "putsats" för att tydligare få fram det man vill.
Jag räknar med att alla siffror, från alla länder, är putsade så mycket det går. Jag räknar också med att de forskningsresultat som används som bevis för dittan och dattan, speglar det resultat som betalaren/beställaren önskar. Jag räknar dessutom med att de vaccinbiverkningar vi får oss till livs, bara är toppen på isberget och att många fler kommer att dyka upp allteftersom.

Staffan
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Min danska är dålig så jag undrar om jag uppfattar det rätt att ungefär hälften av alla negativa svar är falska och ungefär hälften av alla positiva svar är falska?
För i så fall verkar de ju väldigt meningslösa.
Jag är skåning och kan bekräfta att det är precis vad där står :)
 
  • Gilla
  • Wow
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag räknar med att alla siffror, från alla länder, är putsade så mycket det går. Jag räknar också med att de forskningsresultat som används som bevis för dittan och dattan, speglar det resultat som betalaren/beställaren önskar. Jag räknar dessutom med att de vaccinbiverkningar vi får oss till livs, bara är toppen på isberget och att många fler kommer att dyka up allteftersom.

Staffan
Konsekvensen är väl då att vi är överrens om att detta är fejkad statistikporr?
 
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom kartorna visar incidenssiffran, dvs antal nya fall per 100000 invånare under de senaste sju dagar. Alltså ett måt för hur snabbt smittan sprider sig.
Och hela Sverige är över 200 och då i sällskap med "värsting" länder som Tscheckien, Frankrike och Polen och en del Balkan-länder. Och det ser obra ut.
Portugal och UK har med stränga lockdowns lyckats vända från höga sifffror.
Och kartorna visar inte precist vad som helst utan exakt det som står i legenden. Som källa anges WHO.
Men visst, WHO kan ju förfalska statistik. Speciellt när det inte riktigt passar in i bilden hos dom här i forum som tycker att Sverige är s¨å superbra i krishanteringen.
Du har inte funderat på hur man mätt sjukdomsfall och hur rapporteringen fungerat?
Det är där det ofta är problem. Länder mäter olika och rapporterar olika...
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Konskvensen är väl då att vi är överrens om att detta är fejkad statistikporr?
Ja. Det var ju roligt att vi tycker lika, för en gångs skull:D! Verkligheten kan vara såväl bättre som sämre. I krig är det första offret sanningen.

Staffan
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.