J
T tanaris skrev:
Fast samtidigt innebär ett kaloriunderskott nedsatt immunförsvar, så helt okomplicerat är det nog inte.
Den största faktorn är nog rent mekanisk. En stor mage är i vägen för lungorna. Sen får man ju intrycket av det finns en ren metabol komponent med som vi inte förstår, kanske delvis därför ålder är en så tydlig riskfaktor?
 
BirgitS
J Jonobe skrev:
Den största faktorn är nog rent mekanisk. En stor mage är i vägen för lungorna. Sen får man ju intrycket av det finns en ren metabol komponent med som vi inte förstår, kanske delvis därför ålder är en så tydlig riskfaktor?
När det gäller ålder så är nog detta som också tas upp i artikeln gemensamt:
Feta personer har också ofta ett sämre immunförsvar, jämfört med normalviktiga.
 
D
T tanaris skrev:
Fast samtidigt innebär ett kaloriunderskott nedsatt immunförsvar, så helt okomplicerat är det nog inte.
Man behöver ju inte gå ner allt på en vecka men ändå låta detta bli en väckarklocka, som sagt så är Covid en tillfällig blipp men det dör ju långt fler, varje år, i andra sjukdomar relaterade till övervikt. Detta är kanske heller inte sista influensan vi ser och att vara i något bättre form tjäner en nog väl över tid.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller ålder så är nog detta som också tas upp i artikeln gemensamt:
Är väl mer urballat än nedsatt immunsvar som är problemet vid covid. Men det är klart, vad som leder till det vet man ju inte. De kraftigt immunnedsatta kan ofta ha helt annat kliniskt förlopp.
 
BirgitS
J Jonobe skrev:
Är väl mer urballat än nedsatt immunsvar som är problemet vid covid. Men det är klart, vad som leder till det vet man ju inte. De kraftigt immunnedsatta kan ofta ha helt annat kliniskt förlopp.
Urballat i detta sammanhang betyder?
Kraftigt immunnedsatta är ju mycket riktigt en annan sak. Men immunsystemet är viktigt, för kraftigt immunsystem verkar ju ligga bakom att en del unga blir allvarligt sjuka eller får långtidscovid.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Urballat i detta sammanhang betyder?
Kraftigt immunnedsatta är ju mycket riktigt en annan sak. Men immunsystemet är viktigt, för kraftigt immunsystem verkar ju ligga bakom att en del unga blir allvarligt sjuka eller får långtidscovid.
Dysreglerat immunsvar med för mycket och långvarigt inflammatoriskt pådrag trots att viruset redan eliminerats.
 
BirgitS
J Jonobe skrev:
Dysreglerat immunsvar med för mycket och långvarigt inflammatoriskt pådrag trots att viruset redan eliminerats.
Jag tror inte att det är det som är problemet bara när det gäller gamla men däremot när det gäller yngre och långtidscovid.
 
T
D djac skrev:
Man behöver ju inte gå ner allt på en vecka men ändå låta detta bli en väckarklocka, som sagt så är Covid en tillfällig blipp men det dör ju långt fler, varje år, i andra sjukdomar relaterade till övervikt. Detta är kanske heller inte sista influensan vi ser och att vara i något bättre form tjäner en nog väl över tid.
Nej, men även en lagom takt på säg -500 kcal per dag påverkar immunförsvaret negativt. Jag har dock inte gjort någon riskanalys så jag vet inte om det är ett problem i kombination med Corona, det är ju lite upp till var och en.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att det är det som är problemet bara när det gäller gamla men däremot när det gäller yngre och långtidscovid.
Absolut inte enbart då de har andra sjukdomar som bidrar, men det är tydligt att urspårad och långvarig inflammation är huvudproblemet även hos huvudelen av de äldre som avlider på sjukhus. Marginalerna är bara mindre.

Långtidscovid är en helt annan entitet. De har ingen objektiv inflammation (som syns i blodprover). Hur mycket som är inflammationsdrivet där är osäkert.
 
D
T tanaris skrev:
Nej, men även en lagom takt på säg -500 kcal per dag påverkar immunförsvaret negativt. Jag har dock inte gjort någon riskanalys så jag vet inte om det är ett problem i kombination med Corona, det är ju lite upp till var och en.
Ja det vet ju inte jag heller, men om man går in i Corona överviktig så har man en extra risk, dock är den risken nog mindre än den man alltid har för hjärt/kärl/cancer så kanske lika bra att ta sig en funderare. Om man inte vill ha Corona så borde man ju heller inte vilja ha en hjärtinfarkt. Övriga saker som gör en mer sårbar är ligger ju ofta inte i ens egna händer men just vikt är ju en sak man kan fixa om man vill.
 
Jag såg för en tid sedan en filmsnutt med en Senator som presenterade hur covid-19 skulle hanteras.

Han ansåg att det var fullständigt galet att lägga så mycket pengar på dyra mediciner och vacciner när det finns billiga existerande antivirala mediciner. Det viktiga var att begränsa virusreplikationen tidigt! Gula delen av diagrammet nedan.

Jag fastnade för ett diagram som jag tyckte var intressant, så den hamnade i mitt arkiv.
Diagram över COVID-19:s sjukdomsförlopp med risk för dödlighet, behandlingar och symptomfaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett ganska grovt schematiskt diagram där den svarta kurvan visar risken att dö av covid-19 allt eftersom dagarna går med infektion i kroppen.
[Talet följdes av diskussioner (på youtube) om både att han var anti-vaxer och inte var anti-vaxer].

Bakom diagrammet döljer sig förstås en källa, i Amercan Frontline Doctors kan man hitta diagrammet.
En annan källa där samma MD figurerar Pathophysiological Basis and Rationale for Early Outpatient Treatment of SARS-CoV-2 (COVID-19) Infection, AMJ

Följande rapport listar vaccin på 4:e plats för att hantera en pandemi Early ambulatory multidrug therapy for SARS-CoV-2 (COVID-19) infection.
”Early therapy that has a reasonable chance of success and an acceptable safety profile includes: 1) combination antiviral therapy, 2) corticosteroids, 3) antiplatelet agents/antithrombotics, 4) supportive care including supplemental oxygen, monitoring, and telemedicine.”

Men hur var det med dessa existerande antivirala mediciner?
Det finns en Japansk medicin från Fujifilm Chemicals som endast är godkänd för en resistent influensa i Japan. Andra har nämnts här på byggahus. Det finns väl åtminstone en till som kan vara intressant som inte nämns nedan.

Jag hittade en granskning av 5 behandlingar där man gjort en ganska seriös granskning bland 95 kliniska publicerade studier där den som nämns ovan är med. Ingen behandling har blivit godkänd som behandlingsmetod, [men har emergency approval i USA] .

Det finns inte entydiga resultat om effektivitet och säkerhet!

The History, Efficacy, and Safety of Potential Therapeutics: A Narrative Overview of the Complex Life of COVID-19, [International Journal of Environmental Research and Public Health].


Olika länder hanterar saker lite olika. Undrar om Trumps uttalande censurerats Australien, eller om en amerikans död rent av låg bakom denna lag?
Prescribing, Dispensing or Supply of Hydroxychloroquine Direction, [Queensland Government, Legislation]
Varför är inte så intressant, cherrypicking är kul. Att få tillgång till receptbelagd medicin ska gå till på rätt sätt, annars:
PART 2 - PENALTIES
A person to whom the direction applies commits an offence if the person fails, without reasonable excuse, to comply with the direction....
  • Maximum penalty—100 penalty units or 6 months imprisonment. :oops:

Colombia Bans Colombians From Entering Colombia, Bloomberg
”Colombia is banning everyone, including its own citizens, from entering the country for a month, as authorities struggle to enforce quarantine rules amid the accelerating coronavirus pandemic.”

Tja, när skulle man stängt ner världens gränser och flygresor en månad?
Vad hade hänt om 5 miljoner personer inte rest från Wuhan och spritt viruset över världen...?
Nja, det får någon annan ha åsikter om, kanske i den andra tråden.

Så, då har man ägnat en stund av en lång fredag åt att såga en amerikansk senator och en medicine doktor vid fotknölarna och baserat det på medicinska vetenskapliga studier. :oops:

Visst är det kul att vara hobbyimmunolog med 20 års erfarenhet. :rolleyes::rolleyes::rofl:
Nu får det bli en stunds mekande i hobbyrummet. Visst finns det några sprutor i hobbyrummet, men de har bara använts till tapetklister. ;)
Glad påsk!
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
D
Denna är tyvärr låst men handlar om att balansera sitt risktagande, håller med: https://www.sydsvenskan.se/2021-04-02/risken-ar-overhangande-anda-ger-vi-oss-ut

"Risken att dö är överhängande – ändå ger vi oss ut"

"En drabbad per miljon vaccinerade fick regeringar att stoppa Astra Zenecas vaccin. Men detta är en risk vi kan leva med, enligt gällande riktlinjer. Risken för att du ska dö under det närmaste året är mycket högre – en på tusen om du är mellan tjugo och fyrtio år och bor i Sverige."

"Risken för att du under det kommande året ska
• träffas av blixten och dö är en på tio miljoner,
• dö i en brand: en på 71 500,
• omkomma i trafiken: en på 20 400,
• dö i ett olycksfall hemma eller på fritiden: en på 4 550,
• avlida av vad som helst om du är mellan tjugo och fyrtio: en på tusen,
• eller dö om du är över sextio år: en på hundra."

"Men var går gränsen? Vilka risker kan vi acceptera även om de ökar sannolikheten för död eller svår skada?
I Sverige har vi inga fastlagda kriterier för vilka risker som kan anses vara acceptabla, noterar Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap i sin Handbok för riskanalys.
Men MSB har ändå föreslagit vissa kriterier när det handlar om riktigt allvarliga risker.
• Risker som för individen överskrider en på hundratusen per år är oacceptabla.
• Om risken är mindre än en på tio miljoner behöver vi inte göra något åt den.
• Risker som ligger däremellan ska vi gemensamt försöka minska även om vi kan leva med dem."

"En daglig kalkyl över tillvarons alla risker skulle göra livet outhärdligt. Exempelvis vetskapen att risken för att dö av en tumör hela tiden ökar, från försumbara en på 5 988 bland de yngre kvinnorna till en på 24 bland 75-plussarna."

"Risker är något vi måste leva med, om än på vissa villkor. MSB sammanfattar dessa i sin Handbok för riskanalys:
• ”Risken bör inte vara oproportionerligt stor i förhållande till nyttan av verksamheten.” Detta gäller givetvis allt från gruvbrytning till vaccinering.
• ”Risken bör vara skäligt fördelad i samhället i förhållande till nyttan.” Andersson ska inte tvingas ta hela risken medan Pettersson bara får fördelarna.
• ”Risken bör hellre fördelas på många små händelser än en enda stor katastrof.” Vi har lättare att acceptera en rad enstaka incidenter utspridda över landet och året än en stor olycka."
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Denna är tyvärr låst men handlar om att balansera sitt risktagande, håller med: [länk]

"Risken att dö är överhängande – ändå ger vi oss ut"

"En drabbad per miljon vaccinerade fick regeringar att stoppa Astra Zenecas vaccin. Men detta är en risk vi kan leva med, enligt gällande riktlinjer. Risken för att du ska dö under det närmaste året är mycket högre – en på tusen om du är mellan tjugo och fyrtio år och bor i Sverige."

"Risken för att du under det kommande året ska
• träffas av blixten och dö är en på tio miljoner,
• dö i en brand: en på 71 500,
• omkomma i trafiken: en på 20 400,
• dö i ett olycksfall hemma eller på fritiden: en på 4 550,
• avlida av vad som helst om du är mellan tjugo och fyrtio: en på tusen,
• eller dö om du är över sextio år: en på hundra."

"Men var går gränsen? Vilka risker kan vi acceptera även om de ökar sannolikheten för död eller svår skada?
I Sverige har vi inga fastlagda kriterier för vilka risker som kan anses vara acceptabla, noterar Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap i sin Handbok för riskanalys.
Men MSB har ändå föreslagit vissa kriterier när det handlar om riktigt allvarliga risker.
• Risker som för individen överskrider en på hundratusen per år är oacceptabla.
• Om risken är mindre än en på tio miljoner behöver vi inte göra något åt den.
• Risker som ligger däremellan ska vi gemensamt försöka minska även om vi kan leva med dem."

"En daglig kalkyl över tillvarons alla risker skulle göra livet outhärdligt. Exempelvis vetskapen att risken för att dö av en tumör hela tiden ökar, från försumbara en på 5 988 bland de yngre kvinnorna till en på 24 bland 75-plussarna."

"Risker är något vi måste leva med, om än på vissa villkor. MSB sammanfattar dessa i sin Handbok för riskanalys:
• ”Risken bör inte vara oproportionerligt stor i förhållande till nyttan av verksamheten.” Detta gäller givetvis allt från gruvbrytning till vaccinering.
• ”Risken bör vara skäligt fördelad i samhället i förhållande till nyttan.” Andersson ska inte tvingas ta hela risken medan Pettersson bara får fördelarna.
• ”Risken bör hellre fördelas på många små händelser än en enda stor katastrof.” Vi har lättare att acceptera en rad enstaka incidenter utspridda över landet och året än en stor olycka."
Bra att få perspektiv, det behövs! :)

Dock tror jag att risken att dö om man är över 60 är 1 av 1, alltså 100%... :)
Är man över 60 så är ju risken att man dör efter 60 rätt stor. :)
 
Redigerat:
  • Arg
Krux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.